Toon posts:

CV ketel bijvullen - hoe en waar?

Pagina: 1
Acties:

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:33
Voor het eerst in mijn leven moet ik mijn CV ketel bijvullen. Bar is nog maar 0.6 zie ik.

Ik heb de handleiding gelezen, er zelf op gestudeerd maar ik kom er niet uit.Wie kan helpen?

CV ketel: Remeha Calente

- ik heb een vulslang.
- ik zie geen expansievat of vulkraan;
- buitenkraan is het dichtbij;
- display is digitaal, geen drukmeter oid
- ik zie geen optie om de slang überhaupt op aan te sluiten.

Zie foto. Iemand tips :?

[Voor 45% gewijzigd door MaStar op 05-02-2021 10:34]

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Zit er niet toevallig een vulnippel réchts van je foto (achter het kastje) Ik verwacht dat de dikke grijze leiding je koudwater is, daar moet een vulnippel op zitten verderop.
YouTube: Hoe vul je de cv-ketel bij?

Of inderdaad een mogelijkheid om hem zelf te vullen.

[Voor 65% gewijzigd door pagani op 05-02-2021 10:39]

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:29
Er zijn Calenta's die zichzelf bijvullen.
Ik zou even kijken welk type je (exact) hebt, en de daarbijbehorende consumenten-handleiding downloaden..

ᴘᴠᴏᴜᴛᴘᴜᴛ

Acties:
  • +3Henk 'm!
  • Pinned

• metteko
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 27-03 17:28

Dit lijkt toch de vulset te zijn? Die twee blokjes zijn kraantjes waarvan ze de kraantjes zelf afgehaald hebben. Of vergis ik mij?

• Nyarlathotep
  • Laatst online: 23:13

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Wordt jouw ketel niet periodiek onderhouden door een monteur? Die had dan toch moeten zien dat de druk al enige tijd véél te laag is.
Of is dit in een korte tijd gebeurd? Dan zou er ergens een lek kunnen zitten.
Ik zou dit echt even controleren!

Mijn muziekcollectie op Discogs

• Smurf
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-03 00:28

Smurf

Detri

metteko schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 10:39:
[Afbeelding]

Dit lijkt toch de vulset te zijn? Die twee blokjes zijn kraantjes waarvan ze de kraantjes zelf afgehaald hebben. Of vergis ik mij?
Die leiding loopt idd van de (koud)water toevoer naar de CV leidingen. Kan haast niet missen.

-insert charnames+lvl's here-

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:02

Tens

fits the description

Niet altijd zit de vulmogelijkheid direct bij de ketel.

niet ergens in de keuken/ bijkeuken dicht bij een kraan een radiator met een vulmogelijkheid?

never mind, hierboven is de oplossing al gegeven lijkt het.

[Voor 18% gewijzigd door Tens op 05-02-2021 10:45]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• metteko
[Afbeelding]

De rechtse kraan staat trouwens al half open. Enkel de linkse voorzichtig openen met een schroevendraaier of passend kraanstukje.
Drukmeting zou toch ergens achter een klep ofzo moeten zitten? Er zal wel ergens een metertje zijn veronderstel ik? Hoe weet je anders dat je op 0,6 zit?

• MaStar
[Afbeelding]

Wow ja. Dit is de oplossing....
Top. Als ik die linker open draai, loopt de bar op!

[Voor 4% gewijzigd door MaStar op 05-02-2021 10:52]

• metteko
waterdruk kun je blijkbaar aflezen in het menu volgens de handleiding (9.3.1)

Gewoon tussen 1,5 en 2 zetten en daarna zorgen dat beide kranen dicht zijn. Een klein lek in 1 van die kranen en de tweede die blijft open staan kan genoeg zijn om uw druk langzaam te laten zakken.

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
MaStar schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 10:51:
[...]

Wow ja. Dit is de oplossing....
Top. Als ik die linker open draai, loopt de bar op!
Zeg je nu dat je CV ketel permanent aangesloten staat op je waterleiding? Volgens mij mag dat van de verzekering niet (met als risico dat waterschade niet vergoed wordt).

Update: even snel opgezocht. Ik vermoed dat een permanente vulslang niet mag, maar een permanente koperen leiding wel. Maar voor de zekerheid: check het zelf even...better safe than sorry.

[Voor 20% gewijzigd door KabouterSuper op 05-02-2021 11:00]

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 27-03 14:46
KabouterSuper schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 10:56:
[...]

Zeg je nu dat je CV ketel permanent aangesloten staat op je waterleiding? Volgens mij mag dat van de verzekering niet (met als risico dat waterschade niet vergoed wordt).
Zo'n aansluiting "waterleiding - kogelkraan - (vaak nog een manometer) - kogelkraan - CV-leiding" zie ik vaker voorbij komen. Om het risico te beperken worden de handvatten van de kraan vaak verwijderd, zodat je niet per ongeluk iets kunt doen.

Hoe dat daarna geregeld wordt met verzekering, weet ik niet.

• MaStar
[...]

Update: even snel opgezocht. Ik vermoed dat een permanente vulslang niet mag, maar een permanente koperen leiding wel. Maar voor de zekerheid: check het zelf even...better safe than sorry.
Ik draai die vleugels gewoon weer dicht nu - dus het staat niet permanent aangesloten lijkt me?
Goede tip anyway ;)

Thanks allen. Blij hier _/-\o_

• MaStar
Nyarlathotep schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 10:39:
Wordt jouw ketel niet periodiek onderhouden door een monteur? Die had dan toch moeten zien dat de druk al enige tijd véél te laag is.
Goede tip - ga ik doen. Ik heb geen idee hoelang de druk al laag is. Ga het nu in de gaten houden!

• Anton2610
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:50
Ligt jouw CV ketel op de vloer? Of blijft links van de flexbuis dat schroefje zomaar aan de muur plakken? :P

• Cheesy
[...]
Yep staat vaak specifiek in de voorwaarden.
Volgens mij mag een slang zelfs, mits deze geschikt is voor constante druk.

Ohra bijvoorbeeld:
permanent aangesloten vulslangen moeten geschikt zijn
voor constante waterdruk (dus geen tuinslangen)

ᴘᴠᴏᴜᴛᴘᴜᴛ

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:08
Je mag het zo aansluiten.

Echter het is niet verstandig het dode stuk leiding van het drinkwater t-stuk naar de kogelkranen is te lang.
Bij het t-stuk hoort direct een controleerbare keerklep te zitten.
Nu is het een legionella risico.

In een bedrijfssituatie mag dit niet, de keerklep zit te ver van het t-stuk.

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
metteko schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 10:52:
Een klein lek in 1 van die kranen en de tweede die blijft open staan kan genoeg zijn om uw druk langzaam te laten zakken.
leonbong schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 11:25:
Echter het is niet verstandig het dode stuk leiding van het drinkwater t-stuk naar de kogelkranen is te lang.
...Nu is het een legionella risico.
als je de twee opmerkingen achter elkaar leest, wordt het spannend. Brrrr..... een ketel die legionella water terugduwt in de waterleiding.

Anyway, ik heb vandaag weer een boel geleerd.

• metteko
Ik kom uit België voor alle duidelijkheid. Ziet een vulset er bij jullie standaard anders uit dan bij ons?

Wij hebben standaard een dergelijk iets zitten op onze ketel (vast gemonteerd):

https://www.alu-pex.be/vulset-1/2-CAb-beveiliging

Daar zit wel standaard een terugslagklep op en meestal ook iets die de druk van die leiding haalt zodat ze niet constant onder druk staat. Is dit dan anders in NL?

• leonbong
In NL zijn we nog al panisch voor legionella (terecht overigens) omdat we tegenstelling tot veel landen om ons heen weinig tot geen chloor gebruiken in het drinkwater.
In NL zijn heel actief in het desinfectie van het water bij drinkwatermaatschappijen dmv ozon of UV echter dat blijft niet permanent in het water daarom moeten in NL stilstand van drinkwater in net beperken.

Dat betekent o.a dat als je aftakking maakt in drinkwaterleiding er meteen een controleerbare keerklep (dat zijn twee keerkleppen achter elkaar) moet komen, liefs meteen op de aftakking. Dat voorkomt dat er om wat voor reden er terugstroom van water mogelijk is.

Een dergelijk vuloplossing zoals hier op foto ziet is dus niet heel gebruikelijk in NL meestal doen we dat met losse slang die we na het vullen verwijderen. Veel minder risico op de er CV-water in drinkwatersysteem komt en ook geen stilstaande leiding.

[Voor 67% gewijzigd door leonbong op 05-02-2021 15:38]

• BazzH
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:20

BazzH

Kei-goed...

metteko schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 14:29:
Ik kom uit België voor alle duidelijkheid. Ziet een vulset er bij jullie standaard anders uit dan bij ons?

Wij hebben standaard een dergelijk iets zitten op onze ketel (vast gemonteerd):

https://www.alu-pex.be/vulset-1/2-CAb-beveiliging

Daar zit wel standaard een terugslagklep op en meestal ook iets die de druk van die leiding haalt zodat ze niet constant onder druk staat. Is dit dan anders in NL?
Zo'n vaste vulset is lang niet standaard hier in NL hoor. Vaak vullen mensen de ketel met een tuinslang vanaf de wasmachinekraan (bijvoorbeeld). In ons huidige huis hebben ze er zelfs speciaal een extra wasmachinekraan voor gemonteerd (had dan een vulset genomen, denk ik dan). Nu moet je nog met een tuinslang aan het rommelen, terwijl die kraan hélemaal nergens anders voor gebruikt wordt. Resultaat: de slang zit er altijd tussen met beide kranen dicht..... Ik tap er af en toe maar eens een emmertje water uit.

Think smart........ Act stupid........

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06:00

g0tanks

Moderator CSA
BazzH schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 15:28:
[...]

Zo'n vaste vulset is lang niet standaard hier in NL hoor. Vaak vullen mensen de ketel met een tuinslang vanaf de wasmachinekraan (bijvoorbeeld). In ons huidige huis hebben ze er zelfs speciaal een extra wasmachinekraan voor gemonteerd (had dan een vulset genomen, denk ik dan). Nu moet je nog met een tuinslang aan het rommelen, terwijl die kraan hélemaal nergens anders voor gebruikt wordt. Resultaat: de slang zit er altijd tussen met beide kranen dicht.....
Same here, losse slang met een aparte kraan die nergens anders voor wordt gebruikt.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 27-03 19:31
Cheesy schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 11:10:
[...]

Yep staat vaak specifiek in de voorwaarden.
Volgens mij mag een slang zelfs, mits deze geschikt is voor constante druk.

Ohra bijvoorbeeld:

[...]
Als de kraantjes aan beide kanten dichtstaan kan er toch niks gebeuren ook al zou de slang eraf knallen dat klein beetje water wat in de slang zit zal echt geen forse schade aanrichten, ben je vergeten 1 kraan dicht te zetten dan heb je inderdaad een probleem.

Hier haal ik de vulslang eraf omdat die anders kapot kan gaan maar niet vanwege mogelijke waterschade daar ben ik niet bang voor.

[Voor 18% gewijzigd door mr_evil08 op 05-02-2021 15:38]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• leonbong
BazzH schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 15:28:
[...]

Zo'n vaste vulset is lang niet standaard hier in NL hoor. Vaak vullen mensen de ketel met een tuinslang vanaf de wasmachinekraan (bijvoorbeeld). In ons huidige huis hebben ze er zelfs speciaal een extra wasmachinekraan voor gemonteerd (had dan een vulset genomen, denk ik dan). Nu moet je nog met een tuinslang aan het rommelen, terwijl die kraan hélemaal nergens anders voor gebruikt wordt. Resultaat: de slang zit er altijd tussen met beide kranen dicht..... Ik tap er af en toe maar eens een emmertje water uit.
Het idee is wel dat je de slang verwijderd.
Hoe vaak moet je nou bijvullen in goede installatie nog niet eens een keer per jaar.

Ok ik doe dit bij mijn moeder en tapte om het jaar de hele installatie af om drap te verwijderen uit de onderkanten van de radiatoren.
Tegenwoordig heb ik een knap magnetische filters en een microbellen ontluchten tap ik dus helemaal niet meer af. Het water is nog nooit zo helder geweest, maar de druk wordt ook niet lager.

[Voor 18% gewijzigd door leonbong op 05-02-2021 15:48]

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 27-03 19:31
Nyarlathotep schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 10:39:
Of er zit nieuw water in de CV dan is het vrij normaal dat de waterdruk in 1e periode zakt, dat krijg je er nooit in 1x uit en zal de CV installatie eerst een tijd moeten draaien.

Het kan best lang duren voordat alle lucht eruit is.

[Voor 16% gewijzigd door mr_evil08 op 05-02-2021 15:45]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Cheesy
mr_evil08 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 15:36:
[...]

Als de kraantjes aan beide kanten dichtstaan kan er toch niks gebeuren ook al zou de slang eraf knallen dat klein beetje water wat in de slang zit zal echt geen forse schade aanrichten, ben je vergeten 1 kraan dicht te zetten dan heb je inderdaad een probleem.
Klopt, ik laat 'm er zelf ook opzitten uiteraard met beide kraantjes gesloten :9 Aan de kant van ketel iets losjes zodat het lucht weg kan lopen bij vullen.

Natuurlijk is afkoppelen wel een mooi visueel controlemiddel, dan merk je vanzelf als er kraantjes openstaan. :D

ᴘᴠᴏᴜᴛᴘᴜᴛ

• BazzH
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:20

BazzH

Kei-goed...

leonbong schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 15:40:
[...]

Het idee is wel dat je de slang verwijderd.
Hoe vaak moet je nou bijvullen in goede installatie nog niet eens een keer per jaar.

Ok ik doe dit bij mijn moeder en tapte om het jaar de hele installatie af om drap te verwijderen uit de onderkanten van de radiatoren.
Tegenwoordig heb ik een knap magnetische filters en een microbellen ontluchten tap ik dus helemaal niet meer af. Het water is nog nooit zo helder geweest, maar de druk wordt ook niet lager.
Bekijk het van de andere kant: waarom? Dat ding zit daar prima en als ik hem verwijder moet ik hem alleen maar ergens opbergen voor ik hem weer op exact dezelfde plaats aansluit... Vanuit gebruikersperspectief is dat rompslomp.

Think smart........ Act stupid........

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
leonbong schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 15:16:
In NL zijn we nog al panisch voor legionella (terecht overigens) omdat we tegenstelling tot veel landen om ons heen weinig tot geen chloor gebruiken in het drinkwater.
Ja prima. Dan krijg je tenminste geen rode ogen als je je gezicht een keer afspoelt met kraanwater. Echt smerig hoe dat in Antwerpen bijvoorbeeld is. Yuk yuk yuk.
leonbong schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 15:16:
Een dergelijk vuloplossing zoals hier op foto ziet is dus niet heel gebruikelijk in NL meestal doen we dat met losse slang die we na het vullen verwijderen. Veel minder risico op de er CV-water in drinkwatersysteem komt en ook geen stilstaande leiding.
Volgens mij heeft dat meer met 'goedkoper' te maken dan de genoemde risico's. En wellicht omdat het voorheen niet mocht (?).

• leonbong
Nee die risico's onderschat je.

In de industrie moet je voor een automatische vulinstallatie van industriële installatie verplicht een break-tank toepassen.
Dat is een soort vat zoals toilet-reservoir waarin het water vrijelijk in stroom maar nooit terug kan en dan met een pomp het water systeem in pompen.

Het risico dat terugstroming is groter dan je denkt, de waterleiding wet schrijft voor dat afleverdruk bij meter(overdrachtspunt) minimaal 18 meterwaterkolom moet zijn boven maaiveld. (in praktijk is het vaak hoger)
Het is bijvoorbeeld hetzelfde dat CV-wisselaar voor bereiden van tapwater verplicht dubbelwandig moet zijn, de eisen voor die scheiding liggen erg hoog.

Dus dat is niet zo veel in CV-installaties maar ook industriële heet/koeling installaties heb je best wel vaak een hogere druk maar die 18m waterkolom is druk waar je rekening mee moet houden.
Of de overgang van drinkwater naar proceswater vereist ook een verplichte break-tank.

Zo zijn er wettelijke eisen hoe lang drinkwater mag stil "staan" in het leidingnet en keerklep moet verplicht binnen 10-cm van de aftakking zitten.

[Voor 19% gewijzigd door leonbong op 05-02-2021 18:13]

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:49
leonbong schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 15:40:
Te vaak vullen werd mij afgeraden. Dan komt er steeds nieuw zuurstof in het anders gesloten systeem, en heb je meer roest/drap.

[Voor 3% gewijzigd door frickY op 05-02-2021 17:55]

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Ik onderschat niks. Het is prima mogelijk om binnen die 10 cm de klep te doen. Dat dat in het verleden niet gebeurd is... tja. Er zijn ook heleboel installaties waar er helemaal geen kraan op zolder is en je via een radiator op de begane grond moet bijvullen. Of als het wel op zolder kan je een slang van 10m naar de andere kant van de zolder moet uitrollen.

• leonbong
Het was een ernstig vervuilde installatie waardoor radiatoren soms echt heel koud op stukken bijvoorbeeld een “vlek” in het midden van een radiator

• leonbong
kabeltjekabel schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 18:07:
[...]

Ik onderschat niks. Het is prima mogelijk om binnen die 10 cm de klep te doen. Dat dat in het verleden niet gebeurd is... tja. Er zijn ook heleboel installaties waar er helemaal geen kraan op zolder is en je via een radiator op de begane grond moet bijvullen. Of als het wel op zolder kan je een slang van 10m naar de andere kant van de zolder moet uitrollen.
Ok jij bedoelt dat bouwers dachten lekker goedkoop om weg te laten. Ik dacht te lezen dat jij de risico’s onderschat van legionella maar zo bedoelde je het niet ok.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Bijvullen op koud systeem, tot +- 1.8bar. Dan loopt ie met eigen ontluchting hooguit terug naar +-1.5, wat een prima druk is.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee