Vraag

• DutchEZmoder
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-06 12:18
Ik ben op zoek naar een macro lens voor mijn Sony A7III als toevoeging op mijn andere lenzen, die alleen gebruikt zal worden voor fotografie. Het plan is om pasgeborenen en vooral details bij bruiloften vast te leggen. Met af en toe een insectje mocht ik daar eens zin in hebben.

Huidige setup is:
Sigma 35mm 1.4
Sigma 50mm 1.4
Sony 85mm 1.8
Sony 135mm 1.8

Nu heb ik eigenlijk 2 opties: de Sony 90mm 2.8 of de Sigma 105mm 2.8.

De eerste is iets lichter, duurder, beter gebruiksgemak en heeft OSS.

De tweede iets zwaarder, goedkoper, betere bokeh, iets hogere resolutie voor een toekomstige camera upgrade. Geen OSS en standaard focus ring.

Ik vind het echt een bijzonder moeilijke keuze, iemand ervaring met beide lenzen? Wat raden jullie mij aan?

Alle reacties

• johan-sv
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
Heb je wel eens gekeken naar macro ringen? Ik heb ze voor canon en gebruik ze regelmatig.

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:34
De Sigma heeft de beste optische kwaliteiten, en heeft een uitstekende prijs. Als ik de 100-400GM niet zou hebben zo ik die persoonlijk zelf hebben gekocht. De Sony 90 heeft al weer een iets ouder design.
Ik heb zelf ook een setje macrofilters voor mijn 85 1.8 en dat werkt ook best prima. Dat zou ook nog een alternatief kunnen zijn voor je.

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

• DutchEZmoder
johan-sv schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 10:48:
Heb je wel eens gekeken naar macro ringen? Ik heb ze voor canon en gebruik ze regelmatig.
zzzzz schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 11:38:
De Sigma heeft de beste optische kwaliteiten, en heeft een uitstekende prijs. Als ik de 100-400GM niet zou hebben zo ik die persoonlijk zelf hebben gekocht. De Sony 90 heeft al weer een iets ouder design.
Ik heb zelf ook een setje macrofilters voor mijn 85 1.8 en dat werkt ook best prima. Dat zou ook nog een alternatief kunnen zijn voor je.
Bedankt, ik heb een setje macro ringen; 10+16mm. Maar ik heb dan toch het gevoel dat ik veel optische prestaties mis dan bij een echte macro lens. Autofocus is ook minder, ook al gebruik je dat bij macro weinig. En geen infinity focus. Ook heb ik een paar vergrootfilters, maar daar heb ik hetzelfde gevoel bij.

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:34
[b]DutchEZmoder schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 12:20:
Bedankt, ik heb een setje macro ringen; 10+16mm. Maar ik heb dan toch het gevoel dat ik veel optische prestaties mis dan bij een echte macro lens. Autofocus is ook minder, ook al gebruik je dat bij macro weinig. En geen infinity focus. Ook heb ik een paar vergrootfilters, maar daar heb ik hetzelfde gevoel bij.
Het echte performance-niveau van een macro-lens vind je ook echt bij een macro-lens, en ook dan is iedere lens nog niet eens 1:1. Het is echt een kwestie van wat je wil. Wil je echt optisch perfect naar 1:1? Dan kom je bij de Sigma 105 2.8 of Voigtlander 110 2.5 uit en ben je tussen de 750 en 1100 euro kwijt. De shortcuts die je kunt kopen (tussenringen of filters) zijn hulpmiddelen, maar geven nooit de native performance.
Ik ben zelf erg blij met de resultaten van mijn 100-400GM+1.4xTC voor macro-foto's. 560mm op f8 is niet ideaal, maar voor doorsnee werk is het prima (1:2 macrowaarde). Het is maar net waar je happy mee bent.

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

• DutchEZmoder
zzzzz schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 12:24:
[...]

Het echte performance-niveau van een macro-lens vind je ook echt bij een macro-lens, en ook dan is iedere lens nog niet eens 1:1. Het is echt een kwestie van wat je wil. Wil je echt optisch perfect naar 1:1? Dan kom je bij de Sigma 105 2.8 of Voigtlander 110 2.5 uit en ben je tussen de 750 en 1100 euro kwijt. De shortcuts die je kunt kopen (tussenringen of filters) zijn hulpmiddelen, maar geven nooit de native performance.
Ik ben zelf erg blij met de resultaten van mijn 100-400GM+1.4xTC voor macro-foto's. 560mm op f8 is niet ideaal, maar voor doorsnee werk is het prima. Het is maar net waar je happy mee bent.
De 100-400gm met 1.4tc voor macro? Dat gaat me wel iets te ver _O- Denk niet dat dat optimaal is om even mee te nemen naar een bruiloft of een pasgeborene haha. Wel leuk om te horen dat dat ook kan. Ik had ooit de 200-600g gehuurd, maar zulke tele lenzen zal ik alleen weer gebruiken als ik weer een keer op safari ga.

• DutchEZmoder
Ik heb toch de Sigma 105mm macro gereserveerd bij Cameraland, kan ik morgen ophalen. Ben benieuwd! :)

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:09

DirtyBird

Praktiserend denker

Met filters ervoor kun je ook niet meer focussen met de lens. Zeker als je m ook als portretlens wilt gebruiken waardeloos.
Overigens zijn pasgeborenen ook zonder macrolens prima zichtbaar, ervan uitgaande dat je mensen bedoelt.

Panasonic Lumix G9 ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

• DutchEZmoder
DirtyBird schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 19:40:
Met filters ervoor kun je ook niet meer focussen met de lens. Zeker als je m ook als portretlens wilt gebruiken waardeloos.
Overigens zijn pasgeborenen ook zonder macrolens prima zichtbaar, ervan uitgaande dat je mensen bedoelt.
Ja daarom vind ik filters toch een stuk minder. En ja mensen :) Zijn inderdaad zichtbaar, maar ik vind het leuk om kleine details te fotograferen zoals de handjes, ogen, neusje etc.

En m'n ma was blij, want dan kan ik haar truien van super dichtbij fotograferen _O-
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee