Toon posts:

Geluid binnenshuis enorm goed hoorbaar

Pagina: 1
Acties:

• Centurion183
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09-01 11:06
Ik woon sinds kort in een huurhuis van 1 a 2 jaar oud. Ik moet zeggen dat ik de buren nauwelijks hoor, nou zijn het ook wel rustige gezinnen moet ik zeggen. Alleen de dichtslaande deuren hoor ik wel eens.

Hiervoor woonden we in een huis uit 2001, het geluid van de buren was veel beter hoorbaar. (toiletdoorspoelen hoorden we, traplopen etc)

Maar nu het geluid binnenshuis:
In ons oude huis uit 2001 hoorden we binnenshuis juist vrij weinig van elkaar. Als mijn vrouw beneden stofzuigde dan hoorde ik dat niet zo goed.
In het huurhuis waar ik nu woon kan ik mijn zoon die in de woonkamer praat heel goed horen. Stofzuigen is ook heel goed hoorbaar 2 verdiepingen hoger.

Nou woon ik hier tijdelijk, omdat er een nieuw huis gebouwd wordt wat in 2022 klaar moet zijn.
Maar ik wil toch weten waaraan dit kan liggen.
Ik zal wat opschrijven welke vloeren en bekleding in het oude en nieuwe huurhuis zaten/zitten:

In het oude huis hadden we beneden eikenhout en geplakt pvc op de vloer en nu overal laminaat.
Ook zijnde binnendeuren hier in het nieuwe huis veel holler.
Op de trap ligt hier niets en in het oude huis lag er vloerbedekking.

Maar ik vraag me af of dit echt alles is, want de binnenmuren lijken ook gehoriger. Toch lijkt er weinig verschil hierin, in het oude huis waren de muren binnen ook maar 7cm dik.

Waar kan dit nog meer aan liggen dat het gehorig is binnenshuis? Omdat het kleiner is, kan dat ermee te maken hebben? Ik wil dit in het nieuwe huis voorkomen namelijk.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19:04
Zijn de deuren wel dicht? Open deuren isoleren minder.
Lopen er balken door de ruimtes die geluid kunnen dragen?

• Centurion183
Ik zie geen balken lopen, de plafonds zijn van die plafondplaten met een gleufje er tussen. (is standaard tegenwoordig volgens mij)
De binnendeuren hebben wel een grote kier onder de deur zitten, dat wel. En zoals al gezegd zijn de deuren erg hol.
De deuren doen wij doorgaans altijd dicht.

[Voor 7% gewijzigd door Centurion183 op 05-02-2021 09:57]

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:42
Centurion183 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 09:50:
Omdat het kleiner is, kan dat ermee te maken hebben? Ik wil dit in het nieuwe huis voorkomen namelijk.
Ja als je dichter op de geluidsbron zit dan lijkt het me logisch dat je die ook beter hoort. Wat voor deuren heb je gekozen in je nieuwe huis?

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ons huis is ook relatief gehorig aan de binnenkant. Bij ons komt dit grotendeels door de trap in de woonkamer. Zelfs met de deur van de trap boven toe (beneden is geen deur) komt er toch veel geluid door naar de bovenverdieping.

Als je zegt dat je binnendeuren holler lijken dan zijn ze wellicht van een soort karton gemaakt met een houtlaagje over. Die houden minder geluid tegen dan massieve deuren of tubespaan deuren. Ook een spleet onder de deur laat veel geluid door maar is vaak nodig voor de ventilatie.

Gaat het verder om een traditionele bouw of een houtskeletbouw?

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:55

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

En hoe zit het met je meubilair?

Zaken als banken, gordijnen, vloerkleden en vloerbedekking absorberen veel geluid.
Maar als je een moderne inrichting hebt en strak en harde materialen dan mis je dat en klinkt er ook meer door.

• Centurion183
Het huidige huis is geen houtskeletbouw zo te zien, al weet ik niet precies hoe dit gebouwd is. Maar de muren zijn van klakzandsteen of gibo blokken oid als ik dat zo mag gokken.

De nieuwe binnendeuren moeten we nog kiezen (Bij Berkvens Deuren uit Someren). Ze geven aan dat de lijnfreesdeuren die wij mooi vinden een honingraat tussenmateriaal hebben, maar wel dichter op elkaar dan een standaard deur ivm de persing. Hoe ze aanvoelen of hore weet ik nog niet, de showroom is dicht helaas (maar wel begrijpelijk) ivm de corona maatregelen.

• Centurion183
Hann1BaL schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 10:21:
En hoe zit het met je meubilair?

Zaken als banken, gordijnen, vloerkleden en vloerbedekking absorberen veel geluid.
Maar als je een moderne inrichting hebt en strak en harde materialen dan mis je dat en klinkt er ook meer door.
De meubels zijn hetzelfde gebleven, alleen wat er aan de raam hangt wijkt wat af. (Boven rolgordijnen ipv normale gordijnen voorheen)

• Jaaap
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ventilatiebuizen?

Dat betekent
Het gebeurt
Dit verandert
Wat bepaalt

• Centurion183
Er zit een WTW installatie in, maar die zat er ook in het oude huis. In het oude huis was deze veel luidruchtiger dan deze relatief nieuwe installatie qua lucht inblaas geluid.
Maar nu ik erover nadenk was in het oude huis de benedenverdieping ingedeeld op een 2e aparte WTW unit (dit ivm de inhoudt van het huis, 1 WTW unit was toen niet voldoende wettelijk gezien)

• Centurion183
Het oude huis was wel veel ruimer waardoor je niet alleen verder van elkaar zit als je allemaal thuis bent overdag. De indeling is ook anders, wellicht dat dit ook meespeelt.
Maar dit huurhuis verbaasde me echt qua geluid binnenshuis.

• Centurion183
Als ik het zo eens opsom zou het wel eens een optelsom kunnen zijn van het bovenstaande.
Dus laminaat beneden i.p.v. Eiken hout en PVC.
Een kale trap i.p.v. een beklede trap.
Holle deuren met veel grotere kieren eronder.
WTW buizen staan in verbinding met elkaar waar dit voorheen gescheiden was.
Raambekleding boven is minder geluiddempend.
We zitten dichter op elkaar en de indeling is anders.

• Blauwschaap
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
Ik heb dezelfde ervaring in mijn nieuwbouwwoning uit 2018. Deze is veel gehoriger dan mijn oude woning uit 1994. In dat vorige huis hoorde ik dan wel weer veel meer geluid van de buren.

Bij mij is denk ik de oorzaak dat de trap in het vorige huis in de gang zat en nu in de woonkamer. Er zit dan wel een trapkast onder, maar dat houdt blijkbaar erg weinig geluid tegen.

In mijn vorige huis zaten de trappen zeg maar in 1 schuine lijn naar boven zodat je op de bovenste verdieping echt niets hoorde van beneden. Nu zitten de (spiraal)trappen boven elkaar en dat vormt een soort schacht waardoor je echt elke scheet van beneden kunt horen op de bovenste verdieping.

• Centurion183
De trappen zijn hetzelfde hier en in het oude huis. Er zitten twee kwartdraaien in iedere trap enz itten beide in de hal.
De volgende trap zit daar dan weer recht boven inderdaad.

[Voor 7% gewijzigd door Centurion183 op 05-02-2021 11:01]

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Leidingen. Waterleidingen, leidingen voor kabels, etc. Vaak metaal. Als d'r 1 van een muur in de woonkamer naar een muur boven loopt dan gaan alle geluiden daar super prettig doorheen.

Ik vermoed ook dat juist nieuwere woningen, omdat we vandaag de dag allemaal netwerkkabels willen doortrekken, misschien metalen leidingen hebben lopen die groter en talrijker zijn dan vroeger.

Een huis uit 2001 was niet voorbereid op UTP-kabels die naar alle kamers moeten kunnen worden getrokken. Een modern huis wil opeens overal een goede internetverbinding kunnen hebben. Zeker over meerdere verdiepingen waar standaard WiFi routers voor consumenten niet sterk genoeg zijn.

• Centurion183
Vooral afwatering hoor ik veel beter dan voorheen. Dus als de wasmachine water wegpompt of men het bad leeg laat lopen.

De tussendeuren zijn inderdaad van karton als ik dat zo hoor, dus dat zal een reden kunnen zijn.
Daarnaast is er slechts een houten plankje tussen de water- en rioolleidingen, terwijl die voorheen in giboblokken ingemetseld waren.
Al met al voelt het aan als een poppenhuisje, maar goed het is tijdelijk.

[Voor 56% gewijzigd door Centurion183 op 08-02-2021 07:55]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee