Toon posts:

Server maken voor thuis met oude hardware

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Purple Panda
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 29-11-2021
Mijn vraag
Ik wil graag een online cloud maken voor bestanden zoals foto's videos enz.
ik heb zelf al veel programmas opgezocht maar dat werkt allemaal niet...
hardware = 1t hdd met ssd i5 prcessor 6 gb ram

Zo goed uitgelegd of nog meer?

[Voor 72% gewijzigd door Purple Panda op 05-02-2021 09:59]

Beste antwoord (via Purple Panda op 05-02-2021 10:23)

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-05 11:07
Je openingspost is nog steeds behoorlijk beperkt, maar dat komt ook gewoon omdat je (nog) niet genoeg weet van dit onderwerp. Je zal je daar zelf eerst wat meer in moeten verdiepen. Als ik het zo inschat ben je nog niet zo oud? Ik begon zelf ook met zulke dingen te experimenteren toen ik een jaar of 12-13 was.

Toen ik zulke dingen begon te doen begon ik gewoon bij de basis, linux installeren op een oude pc en kijken wat ik er allemaal op aan de praat op kon krijgen, maar ik had dan ook niet direct een gebruiksdoel om die thuisserver voor te gebruiken. Het doel was leren hoe een thuisserver werkt.

Wat het 'makkelijkst' is om mee te beginnen is om een server thuis in te richten die je alleen vanaf je thuisnetwerk kan gebruiken. Als je die vervolgens via het internet wil bereiken zal je daar in je router dingen voor moeten configureren, bijvoorbeeld in de Ziggo Connectbox als je een Ziggo internet verbinding heb. Aangezien dit voor elke internetprovider anders is kunnen we daar nu nog niets over zeggen. Dat zou ook niet je prioriteit moeten zijn op dit moment. Probeer eerst een werkende server voor elkaar te krijgen.

Er zijn een aantal verschillende opties die je dan kan doen, afhankelijk van wat de server allemaal moet kunnen. Maar laten we van het eenvoudigste uitgaan en dat is denk ik bestanden delen in het (thuis)netwerk. Dat kan al gewoon op een computer waar windows op geïnstalleerd staat, bijvoorbeeld met de instructies in dit filmpje YouTube: ✔️ Windows 10 - How to Share Files, Folders & Drives Between Compute...

Als je wat uitgebreidere functionaliteit wil zoals streamen van video's/muziek naar je TV kan je bijvoorbeeld Plex installeren. Zo te zien is dit filmpje wel een behoorlijke uitgebreide uitleg met daarin de mogelijkheden in instructies voor het installleren van Plex: YouTube: PLEX MEDIA SERVER COMPLETE 2020 SETUP | EVERYTHING YOU NEED TO KNOW

Dan is er nog de optie om Linux te installeren op je oude PC. Je verwijderd dan dus Windows en heb alleen nog Linux. Vervolgens kan je daarop dan bijvoorbeeld NextCloud installeren waarmee je dus je eigen 'cloud' heb. Dat is een soort persoonlijke dropbox maar dan op je eigen server. In plaats van linux kan je ook kiezen voor FreeNAS. Dat is een OS speciaal gericht op netwerk storage. Daar kan je dan vervolgens ook weer NextCloud in installeren. Als dit de weg is die je wil gaan bewandelen zal je daar documentatie voor moeten lezen en/of filmpjes op youtube erover kijken met uitleg.

Als je dan vervolgens tegen specifieke problemen aanloopt kunnen we je helpen die problemen op te lossen, maar we kunnen hier geen kant-en-klare oplossing bedenken voor jouw situatie. Niet omdat we het niet willen, maar omdat we niet genoeg van jouw wensen weten en geen idee hebben wat voor jou te moeilijk is of niet.

Succes ermee in ieder geval!

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Ja. Heb je al eens filmpjes met stappenplan en opgezocht?

• Rick--
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 14-04-2021
*knip*. Dat voegt weinig toe.

Leesstof:
https://techacademy.id.nl...en-benodigdheden-en-tips/

[Voor 66% gewijzigd door rens-br op 05-02-2021 09:54]

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Purple Panda schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 09:48:
Mijn vraag
Ik wil graag een online server maken voor mezelf, maar ik wil graag overal erbij kunnen.
Het liefst wil ik dit zelf maken met mijn oude pc. Kan dit?
en zo ja: met welk programma?
waarom zou het niet kunnen, zou je wat meer uitleg kunnen geven ?

Tja vanalles

• Purple Panda
@99ruud99 Ja maar ik weet dus niet met welk programma... jij wel?

• Purple Panda
@vso Tuurlijk: heb een oude pc maar zoek een geschikt programma

• Eric H
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 25-05 13:25
Om deze vraag goed te kunnen beantwoorden is echt wel wat meer informatie nodig over je skills.

Daarbij denk ik dat als je de zoekfunctie gebruikt je op meerdere nuttige topics stuit.

PS:Waarom moeilijk doen als er ook kant en klare oplossingen te koop zijn ?

Eric, Signing off !!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:58

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Misschien moet je even wat meer vertellen wat je wilt opslaan? Gaat het om multimedia wat je wilt afspelen? Of wat je bij je documenten?

Een 'server' is echt te algemeen.

Als het over het delen van bestanden gaat, dan kan je vooral eens kijken naar OwnCloud.

[Voor 20% gewijzigd door AW_Bos op 05-02-2021 09:54]

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

• Purple Panda
@AW_Bos ik wil graag videos opslaan voor mijn youtube kanaal, minecraft maps opslaan, foto's/video's opslaan...

• AW_Bos

AW_Bos

Als het over het delen van bestanden gaat, dan kan je vooral eens kijken naar OwnCloud.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:00
Video, Plex bijvoorbeeld.
Muziek, Plex
Foto's, Plex.

Ik draai thuis Plex en kan er overal bij. Muziek speel ik af in de auto. Dat wordt gewoon gestreamd.

Maar vertel nu eens precies (bewerk even je start post) wat je nu eigenlijk wilt?

VPS is ook een optie, maar dat is niet wat je zoekt maak ik op uit je latere post.

Waarmee mensen hier zo reageren is, omdat er op tweakers verwacht wordt dat je eerst zelf een oplossing zoekt.
Er zijn legio mogelijkheden voor wat jij wilt. Maar wellicht is een andere beter zodra we weten wat je wilt.

Video's opslaan voor youtube? Dan kun je gewoon Windows of iets er op zetten en zorgen dat je er vanuit het netwerk bij kunt.
Waarom zou je er overal vandaan bij willen? Mede ook omdat het naar Youtube moet?

[Voor 16% gewijzigd door Arunia op 05-02-2021 09:56]

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@Purple Panda Als je dan toch YouTube fan bent: YouTube: YouTube

• Purple Panda
@AW_Bos word alles dan opgeslagen op de server pc of op alle pc die verbonden zijn?

• Purple Panda
@Arunia omdat ik twee of meerdere plekken heb waar ik leef/woon

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:34

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Purple Panda welkom op Tweakers.

Je openingspost voldoet momenteel niet helemaal aan de wensen/eisen die we er aan stellen. Zo is het belangrijk om zoveel mogelijk informatie te geven over je probleem, daarnaast is het ook verplicht om eerst wat eigen onderzoek te doen voordat je een topic opent. Zie ook: Het algemeen beleid #quickstart

Zou je dus even het volgende willen toevoegen:
- Wat voor hardware heb je tot je beschikking?
- Wat heb je zelf al gevonden, geprobeerd en gedaan?

Op die manier kunnen we je een stuk beter helpen.

Verder heb ik even je titel aangepast, zodat het wat duidelijker is.

• AW_Bos

AW_Bos

Zoals je leest is het een eigen cloud ;)
Dus op je server.....

• Purple Panda

• 99ruud99
  • Nu online
https://www.rkblack.com/b...-into-a-home-media-server

Begin hiermee en als je dit gelezen hebt kom je terug.

• AW_Bos

AW_Bos

Voor zover ik weet gaat het niet echt om een mediaserver..
ik wil graag videos opslaan voor mijn youtube kanaal, minecraft maps opslaan, foto's/video's opslaan...
Dat lijkt mij een tweede mogelijkheid.
De vraag is eigenlijk hoe de @Anoniem: 37297 op afstand toegang wilt hebben. Hoe hij het dus geïntegreerd ziet op afstand.

Ook geeft @Purple Panda aan dat hij een hoop geprobeerd heeft. Maar wat allemaal? En wat lukte niet? Misschien was hij al op de juiste weg?

[Voor 10% gewijzigd door AW_Bos op 05-02-2021 10:06]

• Purple Panda
@99ruud99 is niet op bijv. 4g werkend of wel?

• AW_Bos

AW_Bos

4g heeft niks met je server te maken. Dat gaat via je router. Maar als je een 4g-verbinding vanaf je huis hebt denk ik dat het lastig wordt om je netwerk naar buiten te openen. Met name omdat je geen vast IP hebt. En ik denk ook dat je ISP zelfs poorten zal blokkeren.

Of bedoel je dat je onderweg toegang wilt hebben?

[Voor 23% gewijzigd door AW_Bos op 05-02-2021 10:12]

• 99ruud99
  • Nu online
4g of wifi maakt niet uit, maar dit is vooral voor het streamen van video's etc bedoelt.
Volgens mij zoek jij een soort cloud-opslag?

Let even op een gigantische energierekening. Je pc moet 24/7 aan staan, non-stop verbonden zijn met het internet. Vaak is het slimmer om een abonnement af te nemen bij een groter bedrijf. Dan kan je op die manier aan de hand worden genomen met al je vragen en problemen.

Afhankelijk van hoeveel je zelf kan kan je een goedkoper anno nemen. Maar als ik het zo hoor zou ik vooral niet besparen .

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 27-05 21:04

Sharky

Skamn Dippy!

Als je een server wilt met uitgebreide mogelijkheden (wat prima kan met een desktop pc) dan denk ik dat je bij Linux uitkomt. Ik heb jarenlang een desktop voor allerlei zaken gebruikt (Plex, fileserver, etc) maar alles op Windows. Dat was geen denderend succes achteraf gezien. Owncloud draait bijvoorbeeld niet op Windows. Ik heb sinds een poosje een Synology en dat had ik veel eerder moeten doen, alles draait stabiel, veel software voor te krijgen, etc.

This too shall pass

• AW_Bos

AW_Bos

Als je een NAS zoekt heb je vaak een all-in-one oplossing. Of het tweaken zit in je bloed en je wilt zelf wat bouwen. ;)

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:34

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Purple Panda schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 09:48:

ik heb zelf al veel programmas opgezocht maar dat werkt allemaal niet...
hardware = 1t hdd met ssd i5 prcessor 6 gb ram

Zo goed uitgelegd of nog meer?
Met 'Veel programma's' komen we niet echt heel veel verder ben ik bang. Het is handig om dan ook te vermelden welke. Dan komen wij niet met dezelfde opties aanzetten, die toch niet werkte / wat niet lukte.

Tevens is het dan ook wel handig om te vermelden wat er niet lukte of niet werkte.

[Voor 8% gewijzigd door rens-br op 05-02-2021 10:18]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +7Henk 'm!
  • Pinned

• Ozzie
Je openingspost is nog steeds behoorlijk beperkt, maar dat komt ook gewoon omdat je (nog) niet genoeg weet van dit onderwerp. Je zal je daar zelf eerst wat meer in moeten verdiepen. Als ik het zo inschat ben je nog niet zo oud? Ik begon zelf ook met zulke dingen te experimenteren toen ik een jaar of 12-13 was.

Toen ik zulke dingen begon te doen begon ik gewoon bij de basis, linux installeren op een oude pc en kijken wat ik er allemaal op aan de praat op kon krijgen, maar ik had dan ook niet direct een gebruiksdoel om die thuisserver voor te gebruiken. Het doel was leren hoe een thuisserver werkt.

Wat het 'makkelijkst' is om mee te beginnen is om een server thuis in te richten die je alleen vanaf je thuisnetwerk kan gebruiken. Als je die vervolgens via het internet wil bereiken zal je daar in je router dingen voor moeten configureren, bijvoorbeeld in de Ziggo Connectbox als je een Ziggo internet verbinding heb. Aangezien dit voor elke internetprovider anders is kunnen we daar nu nog niets over zeggen. Dat zou ook niet je prioriteit moeten zijn op dit moment. Probeer eerst een werkende server voor elkaar te krijgen.

Er zijn een aantal verschillende opties die je dan kan doen, afhankelijk van wat de server allemaal moet kunnen. Maar laten we van het eenvoudigste uitgaan en dat is denk ik bestanden delen in het (thuis)netwerk. Dat kan al gewoon op een computer waar windows op geïnstalleerd staat, bijvoorbeeld met de instructies in dit filmpje YouTube: ✔️ Windows 10 - How to Share Files, Folders & Drives Between Compute...

Als je wat uitgebreidere functionaliteit wil zoals streamen van video's/muziek naar je TV kan je bijvoorbeeld Plex installeren. Zo te zien is dit filmpje wel een behoorlijke uitgebreide uitleg met daarin de mogelijkheden in instructies voor het installleren van Plex: YouTube: PLEX MEDIA SERVER COMPLETE 2020 SETUP | EVERYTHING YOU NEED TO KNOW

Dan is er nog de optie om Linux te installeren op je oude PC. Je verwijderd dan dus Windows en heb alleen nog Linux. Vervolgens kan je daarop dan bijvoorbeeld NextCloud installeren waarmee je dus je eigen 'cloud' heb. Dat is een soort persoonlijke dropbox maar dan op je eigen server. In plaats van linux kan je ook kiezen voor FreeNAS. Dat is een OS speciaal gericht op netwerk storage. Daar kan je dan vervolgens ook weer NextCloud in installeren. Als dit de weg is die je wil gaan bewandelen zal je daar documentatie voor moeten lezen en/of filmpjes op youtube erover kijken met uitleg.

Als je dan vervolgens tegen specifieke problemen aanloopt kunnen we je helpen die problemen op te lossen, maar we kunnen hier geen kant-en-klare oplossing bedenken voor jouw situatie. Niet omdat we het niet willen, maar omdat we niet genoeg van jouw wensen weten en geen idee hebben wat voor jou te moeilijk is of niet.

Succes ermee in ieder geval!

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Purple Panda schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 09:52:
@vso Tuurlijk: heb een oude pc maar zoek een geschikt programma
Jij vraagt of je kan "koken" .. mijn reactie: "natuurlijk iedereen kan koken"
het helpt alleen als je verstand hebt van koken, recepten, ingredienten enzv .. zodat als ik een pakje jus geef dat je weet dat je toch instructies moet lezen enzv.

Zelfde geld in deze vraag .. je denkt dat 1 simpel stukje software al je problemen oplost ?? .. dat is iets te kort door de bocht ..

er zijn diverse zaken die je zal moeten weten / onderzoek naar moet doen.

Tja vanalles

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:42

Quad

Doof

Als je oude hardware wilt gebruiken zal het best wat onzuinig zijn in gebruik.
Als je alleen data wilt opslaan en dat overal ter wereld wilt kunnen benaderen, heb je opslag en een eenvoudige login nodig.
Als je zelf voor de energie betaald, is elke watt extra, extra euro's in de maand wat geld kost.

Dan zou ik zeggen, verkoop het en neem een Teams/Sharepoint/OneDrive abo af bij Microsoft en ga daarin je spulletjes opslaan.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️
Darts🎯

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Quad schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 10:22:
Als je oude hardware wilt gebruiken zal het best wat onzuinig zijn in gebruik.
Als je alleen data wilt opslaan en dat overal ter wereld wilt kunnen benaderen, heb je opslag en een eenvoudige login nodig.
Als je zelf voor de energie betaald, is elke watt extra, extra euro's in de maand wat geld kost.

Dan zou ik zeggen, verkoop het en neem een Teams/Sharepoint/OneDrive abo af bij Microsoft en ga daarin je spulletjes opslaan.
niet iedereen word geboren met een gouden lepel in zijn mond oid, soms zal je moeten roeien met de riemen die je hebt.

Tja vanalles

• Purple Panda
@Ozzie Bedankt het is gelukt!

• AW_Bos

AW_Bos

Da's dan snel gelukt ;).
Ik denk dat je 'het is duidelijk' bedoelde ;)

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:11

Bezulba

Formerly known as Eendje

Totaal offtopic, maar ik vind het echt heel top dat je zoveel moeite doet om een uitgebreid antwoord te schrijven op iets wat toch een redelijk simpele vraag is zonder duidelijk doel! _/-\o_

blup

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:42

Quad

Doof

vso schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 10:23:
[...]

niet iedereen word geboren met een gouden lepel in zijn mond oid, soms zal je moeten roeien met de riemen die je hebt.
Niet helemaal mee eens.
Met MS Business Basic kom je een heel eind.
En of je nu de energie extra pm betaalt of een licentie aan MS is het verschil vrij klein.

Maar als de TS een mooi zuinig systeem heeft, dan zou ik zeker daaraan mijn tijd besteden met zijn/haar doel. :Y

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️
Darts🎯

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Quad schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 10:51:
[...]

Niet helemaal mee eens.
En of je nu de energie extra pm betaalt of een licentie aan MS is het verschil vrij klein.

Maar als de TS een mooi zuinig systeem heeft, dan zou ik zeker daaraan mijn tijd besteden met zijn/haar doel. :Y
je bedoelt 1+3 = 200 :?

router-on-a-disk is gratis maar goed ..

Tja vanalles

• Ozzie
Quad schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 10:51:
[...]

Niet helemaal mee eens.

Ehm nou als je bij je ouders woont en 'gratis' een pc kan neerzetten die hetzelfde doet is dat al snel goedkoper.

Bovendien ga je voorbij aan een heel ander feit, door zelf met je eigen hardware aan de slag te gaan leer je er ook nog wat van en ben je lekker in de weer met IT. Wat weer helemaal bij Tweakers past.

Als je nou een zakelijke oplossing zoekt en iets wil dat altijd 100% van de tijd werkt moet je natuurlijk sowieso voor een cloud dienst gaan, maar om thuis mee te 'spelen' vind ik het altijd nog beter om gewoon zelf iets te bouwen. Al is het maar voor de ervaring.

• wlmpie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:47
Probeer eens openmediavault.org gebruik ik zelf ook en is i.m.o. de ideale combinatie van een tamelijk fool proof en veilige oplossing waarmee je toch ook lekker kunt tweaken via plugins en docker.

begin hier eens: prerequisites openmediavault

• The.Terminator
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-05 10:03

The.Terminator

Un boer met bier

Je kunt ook bijv een OS zoals OpenMediaVault https://www.openmediavault.org/ draaien.
Daarop zijn allerlei plugins te verkrijgen (of draai Docker met daarin allerlei applicaties)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee