Je openingspost is nog steeds behoorlijk beperkt, maar dat komt ook gewoon omdat je (nog) niet genoeg weet van dit onderwerp. Je zal je daar zelf eerst wat meer in moeten verdiepen. Als ik het zo inschat ben je nog niet zo oud? Ik begon zelf ook met zulke dingen te experimenteren toen ik een jaar of 12-13 was.
Toen ik zulke dingen begon te doen begon ik gewoon bij de basis, linux installeren op een oude pc en kijken wat ik er allemaal op aan de praat op kon krijgen, maar ik had dan ook niet direct een gebruiksdoel om die thuisserver voor te gebruiken. Het doel was leren hoe een thuisserver werkt.
Wat het 'makkelijkst' is om mee te beginnen is om een server thuis in te richten die je alleen vanaf je thuisnetwerk kan gebruiken. Als je die vervolgens via het internet wil bereiken zal je daar in je router dingen voor moeten configureren, bijvoorbeeld in de Ziggo Connectbox als je een Ziggo internet verbinding heb. Aangezien dit voor elke internetprovider anders is kunnen we daar nu nog niets over zeggen. Dat zou ook niet je prioriteit moeten zijn op dit moment. Probeer eerst een werkende server voor elkaar te krijgen.
Er zijn een aantal verschillende opties die je dan kan doen, afhankelijk van wat de server allemaal moet kunnen. Maar laten we van het eenvoudigste uitgaan en dat is denk ik bestanden delen in het (thuis)netwerk. Dat kan al gewoon op een computer waar windows op geïnstalleerd staat, bijvoorbeeld met de instructies in dit filmpje
YouTube: ✔️ Windows 10 - How to Share Files, Folders & Drives Between Compute...
Als je wat uitgebreidere functionaliteit wil zoals streamen van video's/muziek naar je TV kan je bijvoorbeeld Plex installeren. Zo te zien is dit filmpje wel een behoorlijke uitgebreide uitleg met daarin de mogelijkheden in instructies voor het installleren van Plex:
YouTube: PLEX MEDIA SERVER COMPLETE 2020 SETUP | EVERYTHING YOU NEED TO KNOW
Dan is er nog de optie om Linux te installeren op je oude PC. Je verwijderd dan dus Windows en heb alleen nog Linux. Vervolgens kan je daarop dan bijvoorbeeld NextCloud installeren waarmee je dus je eigen 'cloud' heb. Dat is een soort persoonlijke dropbox maar dan op je eigen server. In plaats van linux kan je ook kiezen voor FreeNAS. Dat is een OS speciaal gericht op netwerk storage. Daar kan je dan vervolgens ook weer NextCloud in installeren. Als dit de weg is die je wil gaan bewandelen zal je daar documentatie voor moeten lezen en/of filmpjes op youtube erover kijken met uitleg.
Als je dan vervolgens tegen specifieke problemen aanloopt kunnen we je helpen die problemen op te lossen, maar we kunnen hier geen kant-en-klare oplossing bedenken voor jouw situatie. Niet omdat we het niet willen, maar omdat we niet genoeg van jouw wensen weten en geen idee hebben wat voor jou te moeilijk is of niet.
Succes ermee in ieder geval!
"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."