Toon posts:

Welke aanpassingen nodig om thuis EV op te laden met 7,4KW?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Vizzie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-05 10:20
Dag Tweakers,

Ik heb een auto aangeschaft die maximaal met 1 fase 7,4 KW kan laden.

Ik heb een laadpunt (newmotion home advanced van een vorige auto) dat die 7,4KW volgens mij in principe kan leveren, maar ik denk dat de groep van het laadpunt in de meterkast hiervoor onvoldoende is (volgens mij 16A dus max 230V*16A=3,7KW).

Het laadpunt ondersteunt loadbalancing via de P1 poort van de slimme meter mits er een abonnement is afgesloten.

Onze woning heeft een 1 fase 35A aansluiting.

De leverancier van het laadpunt kan het laadpunt volgens mij op afstand zo instellen dat het 32A gebruikt en dus 230V*32A=7,4KW kan leveren aan de auto als er voor de rest geen verbruik is in huis.

Mijn vragen

1. Hoe kan ik zien hoeveel Ampere de groep van het laadpunt ondersteunt? Kan de groep van het laadpunt in de meterkast aangepast worden zodat deze tenminste 32A aankan? De ander groepen zijn volgens mij ingericht voor max 40A.

2. Heeft het nu de aansluiting van onze woning te laten verzwaren naar 3x35A zodat er steeds één fase van 35A beschikbaar zou kunnen zijn voor de auto? Of werkt dit niet zo en heeft dat alleen zin als je auto ook met drie fasen kan laden?

3. Heeft er iemand goede ervaringen met een bedrijf (liefst omgeving Amersfoort) dat dit soort zaken kan bekijken en aanpassen indien nodig?

Alvast bedankt voor het meedenken
...

Beste antwoord (via Vizzie op 05-02-2021 11:55)

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12:54
3x35A is flink duurder. Je kunt toch kijken op de automaat van de laadpaal groep of het een 16A is? Je kunt die anders vervangen voor 20/25/32. Als je verder weinig grootverbruikers hebt thuis zou je dan prima 's nachts met een hoger vermogen kunnen laden. Als je bv alleen vanaf 23 gaat laden zou je het zelfs nog zonder LB kunnen doen.

Alle reacties

• timberleek
  • Laatst online: 29-05 19:30
Een 32A eindgroep op een 35A hoofdgroep lijkt me vrij fors.
Al zou je met loadbalancing misschien wel ver kunnen komen.

Maar er zal dan iig een 32A automaat in moeten, en de bekabeling naar de laadpaal moet vervangen worden door een dikkere variant.

Persoonlijk zou ik driefasen aan laten leggen (beetje afhankelijk van de huidige situatie hoe ingrijpend dat is).
Dan krijg je 3x25A. Dan zou die laadpaal zelfs op 3x16A kunnen (11kW), en hou je een stuk meer ademruimte over in huis. Ook wel handig ivm potentiele toekomstige grootverbruikers (inductie koken, warmtepomp etc)

3x35A is een stuk duurder in het vastrecht. En lijkt me hier niet nodig

• Vizzie
Bedankt voor je reactie @timberleek

De auto kan maar één fase laden, dus 3x16A gaat niet werken voor deze auto, vandaar dat ik aan 3x35A zat te denken zodat de laadpaal op één fase aangesloten kon blijven maar toch met 7,4KW kon laden.

Vastrecht is inderdaad wat (nou ja, veel) hoger, maar ik wil er het liefst gewoon geen omkijken naar hebben.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Inspired
3x35A is flink duurder. Je kunt toch kijken op de automaat van de laadpaal groep of het een 16A is? Je kunt die anders vervangen voor 20/25/32. Als je verder weinig grootverbruikers hebt thuis zou je dan prima 's nachts met een hoger vermogen kunnen laden. Als je bv alleen vanaf 23 gaat laden zou je het zelfs nog zonder LB kunnen doen.

• Vizzie
Dankjewel @Inspired

Ik heb op de automaat gekeken maar daar staan de wereld aan cijfers op. Volgens mij is het deze

https://www.sandervunderi...ekautomaat-b16a-1p-n.html

Maar kan daar dan gewoon een zwaardere voor in de plaats worden gezet door een electricien?

Je hebt gelijk dat die 3x35 flink duurder is dus als dat niet nodig is begin ik er niet aan.

Zonder loadbalancing vind ik een beetje spannend (zal je zien dat iemand bedenkt dat er nog even gauw iets in de wasdroger moet ofzo) en het laadpunt ondersteunt het toch, dus daar ga ik denk ik gewoon gebruik van maken.

• Jaaap
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Vizzie schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 10:11:
Dankjewel @Inspired
Maar kan daar dan gewoon een zwaardere voor in de plaats worden gezet door een electricien?
Lezen...
timberleek schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 09:48:
Maar er zal dan iig een 32A automaat in moeten, en de bekabeling naar de laadpaal moet vervangen worden door een dikkere variant.
Mogen wij weten wat voor auto je hebt gekocht?

Hoe Russische desinformatie werkt:
1. Onzin verspreiden (verschillende onzin over 1 onderwerp/gebeurtenis)
2. Kijken welke onzin er opgepakt wordt door (social)media
3. Die (social)media versterken met likes en tweets en links

• Inspired
Vizzie schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 10:11:
Dankjewel @Inspired

Ik heb op de automaat gekeken maar daar staan de wereld aan cijfers op. Volgens mij is het deze

https://www.sandervunderi...ekautomaat-b16a-1p-n.html

Je hebt gelijk dat die 3x35 flink duurder is dus als dat niet nodig is begin ik er niet aan.

Zonder loadbalancing vind ik een beetje spannend (zal je zien dat iemand bedenkt dat er nog even gauw iets in de wasdroger moet ofzo) en het laadpunt ondersteunt het toch, dus daar ga ik denk ik gewoon gebruik van maken.
Ja, zal neem ik aan een 16A automaat zijn. Die kan vervangen worden door een 32A variant. Dan kun je via P1 LB doen mits je het juiste abonnement hebt.

• Morocius
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 27-05 20:16
Wie heeft destijds de paal geplaatst en aangesloten? Neem daar even contact mee op.

Ik zou sowieso loadbalancing toepassen en een 32A automaat laten plaatsen. De partij die het gemaakt heeft of gaat maken kan je ook vertellen of de kabel vervangen moet worden.

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:31

timovd

Voorsprong door techniek

Mijn hoofdaansluiting is 3x 25A en ik kan thuis mijn auto laden op max 1x 25A met behulp van load balancing (zelfbouw EVSE). Alles heb ik voorbereid op 3x25A, maar mijn auto kan max 1x 30A laden op gelijkstroom. Mijn meter (DSMR 5.0) stuurt iedere seconde het verbruik door via de P1-poort. Jammer dat je een abonnement nodig hebt om load balancing te gebruiken. Bij een vriend van mij heb ik vorig jaar een paal geinstalleerd met 1-fase type 1 connector. De hoofdaansluiting is 1 fase, maar alles (hoofdschakelaar, ALS/krachtgroep) heb ik voorbereid op 3-fase.

Jouw eerste vraag: Wat staat er op de "laadpaal"? Zit er een vaste kabel op en staat daar de aderdikte op? Dat is waar je 'm op moet afzekeren.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | todo: SMA 3 fasen + APS micro's

• Vizzie
@Jaaap
Ja zeker, een I-pace (EV400 versie die nog maar 1 fase kan laden).

@Morocius geen idee wie die paal destijds geplaatst heeft, was een partij die newmotion toen langs heeft gestuurd.

Ik denk dat het zo gaat lukken, ik ga:

1. Automaat laten vervangen door 32A ipv 16A

2. Laten controleren of de kabel van de meterkast naar de laadpaal vodoende dik is en zo niet die laten vervangen

3. Zorgen dat newmotion loadbalancing aanzet en de laadpaal tot 32A laat vragen

4. Als dit niet goed genoeg werkt zorgen dat het huis een 3x35A aansluiting krijgt en één fase daarvan alleen voor de laadpaal gebruiken.

Bedankt allemaal!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Vizzie kom je echt niet uit met op 20-23A laden dan? Rijd je dagelijks zoveel en kom je altijd laat thuis dat je de volle 7,4kW nodig hebt om de volgende dag je eerste bestemming te halen?
Beste investering om te upgraden ivm 800 euro extra per jaar aan vastrecht.

Dit is mogelijk ook nog een optie, hiermee kun je 32A laden via een 3x16A aansluiting: https://www.laadkabelwink...rger-3x16a-to-1x32a-t2-5m
Er zijn op dit forum wel een aantal die dit naar tevredenheid gebruiken.

[Voor 75% gewijzigd door CyBeRSPiN op 05-02-2021 12:09]

• Vizzie
@CyBeRSPiN Ik rijd redelijk veel en ik vind het gewoon een fijn idee dat ik relatief snel op kan laden thuis als het nodig is. Ik heb me over de range-anxiety heengezet, maar zit nu met een klein restje oplaad-anxiety (al dan niet rationeel, ik verwacht in de praktijk meestal met tenminste 33% lading thuis te komen als ik bij de klant niet op kan laden).

Ik ga denk ik eerst even kijken hoe het met de huidige stroomaansluiting voor de woning werkt. Als ik daar het grootste deel van de tijd goed mee uitkom dan laat ik het zo (kan altijd nog een keer halfuurtje de krant lezen bij een snellaadpunt als het echt nodig is).

Anders is het mij wel een investering van 800 euro per jaar (of iets van 200 euro en zo'n apparaat als jij voorstelt van iets van 1800 euro) waard om er gewoon geen omkijken naar te hebben. Ik ben liever met andere dingen bezig :)

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Voor 800 euro per jaar kun je leukere dingen doen met dat geld :P Toch zat snelladers rond Amersfoort? Dan prop je hem daar even 5-10 minuten in op de terugweg als je een verre klant hebt zonder laadmogelijkheden.

Je kan ook eventueel overgaan naar 3x25A en een CCS lader ophangen, dan kun je toch van 3 fase gebruikmaken om te laden.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:01

DJSmiley

Moderator Internet & Netwerken
Heb je zonnepanelen?

Dan kun je die ook erbij betrekken. Gewoon je huidige 1-fase 35A laten zitten. Met loadbalancing kun je dan wel 32A gebruiken als er weinig in je huis draait.

En als je zonnepanelen hebt kun je dat ook benutten, mits de zon er natuurlijk is. Immers, 35A hoofdaansluiting en 15A wat je panelen (terug)leveren = 50A tot je beschikking. Met een Zappi kun je nog verder gaan als ze tzt het salderen afschaffen: Opladen met 6A vanaf het net en de rest van je panelen indien beschikbaar is bijvoorbeeld.

Naar 3x25 is een prima optie, mooier zelfs, maar net niet als je een 1-fase auto hebt, want je gaat dan terug van 35 naar 25A per fase....
Er zijn wel oplossingen voor (2-fase naar 1x32A) maar die dingen zijn prijzig, al aangehaald in dit topic. Wel een mooie oplossing als de kosten niet boeien ( https://www.laadkabeldisc...-transformer-charger.html )

Ik zou dat pas doen als het echt nodig blijkt te zijn (in de praktijk). Je komt met 16A gewoon prima weg en kan altijd nog een snellader pakken voor die enkele keer. Als je dagelijks afstanden rijd dat je echt die 32A nodig hebt dan heb je imho de verkeerde auto.

Maar dan nog, 1800 eur is een hoop geld, maar wel n een paar jaar terugverdient als je de meerprijs van het vastrecht bekijkt.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee