Ha @
CyberMania
Nee, die gaat er niet meer komen. Ik heb van Legion en Battle for Azeroth ook geen volwaardige review meer geschreven. Warlords of Draenor was de laatste. Ik schrijf nog wel een preview, vaak op basis van wat ik op een BlizzCon te zien en (in interviews) te horen krijg. Daar zit nog meerwaarde in. In een review wat mij betreft steeds minder. Althans, waar het WoW betreft.
Dat komt vooral doordat Blizzard steeds een behoorlijk uitgebreide betatest houdt, waar het (soms ook via ons) erg veel keys voor weggeeft. Omdat we een review pas mogen plaatsen als de game op de markt is, wil dat zeggen dat we de review dus pas kunnen plaatsen als een heel groot deel van de diehard fans het overgrote deel van de uitbreiding dus allang gespeeld hebben. Ik kan dan nog wel leuk mijn/onze mening gaan geven, maar daar zit voor de meeste fans nauwelijks nog meerwaarde in. Dat was ook steeds meer de teneur van de reacties onder de reviews die ik nog wel gedaan heb: die werd niet uitgebreid genoeg gevonden, wat vooral kwam doordat de meesten alles zelf al gespeeld hadden. Het is dan erg lastig om een balans te vinden tussen wat je kunt vertellen aan mensen die nog niet gespeeld hebben en mensen die de beta al uitgebreid gespeeld hebben. Voor de eerste groep wil je niet al te veel spoilen, wat de tweede dan weer opvat als een gebrek aan diepgang.
Het is (hier) een gekke spagaat. Een review schrijf je in principe voor mensen die de game nog niet gespeeld hebben, maar in dit geval wordt hij vooral gelezen door mensen die de game (vaak al veel uitgebreider dan) wel gespeeld hebben en die zich dan te weinig herkennen in de review. Logisch, want de review is op andere lezers gericht.
Het is een ontwikkeling die je bij meer (game)sites ziet. Van Shadowlands - en ook al van BfA - zijn veel minder reviews verschenen dan van voorgaande uitbreidingen. Waarschijnlijk om dezelfde reden. Wel op specifieke WoW of mmo-sites, maar steeds minder bij gamesites die het hele spectrum proberen te beslaan.
Binnenkort is er weer een (virtuele) BlizzCon. Dan krijg ik wellicht weer de mogelijkheid om wat mensen van het WoW-team te spreken, over de aankondigingen rond wat er met Shadowlands nog op de planning staat. Als daar nieuws uit te halen valt, zal ik dat uiteraard melden.
[Voor 8% gewijzigd door Paul Hulsebosch op 10-02-2021 13:23]