Vraag

• Robin4
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:45
Mijn vraag
...

Ik vraag mij af hoe lang jullie achten in de toekomst wanneer een 12 core toch wel handig begint te worden om te hebben. (snap dat je dan met een nieuwere 6 core dan ook nog prima uit de voeten kan)
Want met deze vraag zit ik al een tijd in me hoofd en kan er zelf niet echt een antwoord op geven.
Misschien zitten hier tweakers met een wat verdere kijk op de toekomst.

De bedoeling is dat het systeem de komende jaren (ga even vanuit 8 jaar) eigenlijk het liefst wel mee zou gaan.

Ik hoef niet perse vandaag een nieuwe processor te kopen want die heb ik recent al vervangen in me hoofd pc.
Het gaat hier om een vervanger voor mijn tweede pc . (waar momenteel nog een Ryzen 5 2600x in zit)

Het gaat om veel meer snelheid en ook een veel betere geheugen controller..
Een R5 2600x doet geen 4x 8GB latjes op hoge snelheid draaien.

Terwijl ik met mijn R7 5800x makkelijk 4x16GB Dual rank draait op 3600Mhz CL16.

Liefst wacht ik nog even AMD Warhol af om dan pas een definitieve keuze te maken.

http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.

Beste antwoord (via Robin4 op 06-02-2021 18:52)

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:33
Nieuwe generatie consoles is er net en die zal de komende jaren de standaard bepalen. De PS5 en XBOX X werken beide met een 8-core. Je kunt er voor de krachtigere nieuwe pc-onderdelen vanuit gaan dat de komende jaren voor gaming een 8-core optimaal zal zijn, aangezien vrijwel alle spellen precies daar voor zullen worden geoptimaliseerd.

Een 12-core is over een tijdje alsnog ook niet verkeerd. Een 6-core is niet echt future-proof.

Ik snap niet helemaal waarom je er nu mee bezig bent. Zodra je echt iets gaat kopen, kun je gewoon kijken naar welke software je op welke settings wil draaien. En dan bepaalt dat samen met de prijs of iets het waard is.

Nu kopen voor mogelijke voordelen over een lange termijn (4+ jaar) is voor een pc meestal niet erg nuttig. Een upgrade of zelfs kleine beperking is financieel meestal voordeliger dan nu voor te zware overkill gaan.

Alles bij elkaar is daarom een 8-core in 2021 een prima aankoop. 12-core is vooralsnog meer een aankoop voor zwaardere toepassingen dan games en/of gamestreaming.

Alle reacties

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-03 13:31

Zorian

What the fox?

Dat weet niemand. Bovendien verschilt het nu al per spel hoe goed deze gemaakt is voor multithreading. Sommige moderne games zijn nog steeds singlethreaded, andere games zijn multithreaded maar de implementatie ervan is slecht. Er is altijd wel iets, er zijn weinig games die het echt "goed" doen waarbij je meer dan 12 cores nodig gaat hebben. Sowieso niet de komende 5 tot 10 jaar verwacht ik als ik de afgelopen jaren erbij pak.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:42
Ik zou inderdaad even de 6xxx serie afwachten voor je upgrades met een 2e pc. Het verschil met een 2600x (en nieuw bord) is nou ook weer niet zo gigantisch dat je NU moet upgraden.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:33
Nieuwe generatie consoles is er net en die zal de komende jaren de standaard bepalen. De PS5 en XBOX X werken beide met een 8-core. Je kunt er voor de krachtigere nieuwe pc-onderdelen vanuit gaan dat de komende jaren voor gaming een 8-core optimaal zal zijn, aangezien vrijwel alle spellen precies daar voor zullen worden geoptimaliseerd.

Een 12-core is over een tijdje alsnog ook niet verkeerd. Een 6-core is niet echt future-proof.

Ik snap niet helemaal waarom je er nu mee bezig bent. Zodra je echt iets gaat kopen, kun je gewoon kijken naar welke software je op welke settings wil draaien. En dan bepaalt dat samen met de prijs of iets het waard is.

Nu kopen voor mogelijke voordelen over een lange termijn (4+ jaar) is voor een pc meestal niet erg nuttig. Een upgrade of zelfs kleine beperking is financieel meestal voordeliger dan nu voor te zware overkill gaan.

Alles bij elkaar is daarom een 8-core in 2021 een prima aankoop. 12-core is vooralsnog meer een aankoop voor zwaardere toepassingen dan games en/of gamestreaming.

• Robin4
Ik ben zelf toch wel een beetje bang dat de core race toch sneller zal zijn dan men zou verwachten.

Vermoed ook dat Zen3+ gaat concureren met Intel rocket lake.. En Zen 4 met Alderlake (al zal Alderlake eerder beschikbaar zijn)

Het is overigens al bekend dat AMD met Zen 4 (wat in Mid / tweede helft) van 2022 met meer cores op de markt zal komen. En naar waarschijnlijkheid zal de 8 core langzamerhand de 6 core vervangen..

Denk dat we binnen 2 jaar nog niet echt een verschuiving kunnen verwachten. Maar daarna het waarschijnlijk toch een stuk sneller kan gaan.

Misschien dat ik later dan alsnog een 12 core ga overwegen. (gewoon om de levensduur van mijn huidige platform te kunnen verlengen) Zeker met een Pci-e 4.0 zou dit denk ik wel mogelijk moeten zijn.

[Voor 9% gewijzigd door Robin4 op 05-02-2021 11:16]

• MachIV
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-03 09:23
Misschien een stom idee. Maar als je je daar zo zorgen over maakt...
Waarom stel je deze upgrade dan niet uit tot het moment dat het relevant is?
Het moet dan toch volgens jou binnen afzienbare tijd moeten plaatsvinden? Dan is het wachten ook niet zo heel lang. En dan zou je 2700x tot dat moment relevant moeten blijven toch?

Doe eens gek, lees de bijbehorende handleiding eens.

• Robin4
MachIV schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 11:24:
Misschien een stom idee. Maar als je je daar zo zorgen over maakt...
Waarom stel je deze upgrade dan niet uit tot het moment dat het relevant is?
Het moet dan toch volgens jou binnen afzienbare tijd moeten plaatsvinden? Dan is het wachten ook niet zo heel lang. En dan zou je 2700x tot dat moment relevant moeten blijven toch?
Omdat ik namelijk geen upgrade wil naar een platform waar ik ook straks DDR5 geheugen nodig zou hebben.
Er zit momenteel al 64GB DDR4 geheugen in me systeem en daar wil ik het de komende tijd ook mee willen uithouden.

Ging om een 2600x in me tweede pc.

En dat andere geheugen zit in me eerste pc. Maar als ik dat andere voor me 1ste pc kan kopen kan ik de 5800x in me eerste pc verplaatsen in me tweede pc.

Ik heb minimaal een Zen 3 processor nodig vanwege de betere geheugen controller om 4x8GB DDR4 3333Mhz full speed te laten draaien. Mijn R5 2600X accepteerd die geheugen configuratie niet. (slechtere geheugen controller) Dus dat switchen wil ik later als nog doen.
Aangezien ik toch nog een moederbord wil kopen, wacht ik liever nog op Zen 3+ (Ga dan ook niet meer op Zen 4 wachten (vanwege DDR5 en het veelste lang duurt) daarnaast wil ik ook een keer klaar zijn met upgraden.

[Voor 11% gewijzigd door Robin4 op 05-02-2021 11:54]

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:17

Nemesizz

Untouchable

Playa del C. schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 07:01:
Dat verhaal gaat al sinds de Phenom II X6, de AMD FX serie, de Xbox One en PS4... en tegenwoordig zijn er nog steeds maar slechts een handjevol games die daadwerkelijk maar gebruik maken van meer dan 4 of 6 threads. Merendeel zit nog altijd op 4 threads en hebben vaak meer profijt van snelle cores dan veel cores.

• Robin4
Nemesizz schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 11:52:
[...]

Dat verhaal gaat al sinds de Phenom II X6, de AMD FX serie, de Xbox One en PS4... en tegenwoordig zijn er nog steeds maar slechts een handjevol games die daadwerkelijk maar gebruik maken van meer dan 4 of 6 threads. Merendeel zit nog altijd op 4 threads en hebben vaak meer profijt van snelle cores dan veel cores.
Ik neem aan dat die komt omdat games ontwikkelaars hier geen ene moeite in willen steken?
En of dat multithreaded alleen toe behoord tot de nieuwere generatie games?? (dus de bekender duurdere titels als Battlefield, Cyberpunk 2077 en noem maar op..

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:17

Nemesizz

Untouchable

Robin4 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 11:59:
[...]

Ik neem aan dat die komt omdat games ontwikkelaars hier geen ene moeite in willen steken?
En of dat multithreaded alleen toe behoord tot de nieuwere generatie games?? (dus de bekender duurdere titels als Battlefield, Cyberpunk 2077 en noem maar op..
Geen moeite wil ik niet zeggen, het schijnt ook gewoon erg lastig te zijn om bepaalde dingen over meerdere threads te laten lopen.

En dingen zoals Battlefield (speel het zelf niet), is het vooral de multiplayer deel wat profijt heeft van meer cores wat ik er van begrijp.

En dingen als 8 jaar vooruit met een PC (CPU)... ik zelf ga altijd vrij lang door met een PC voordat ik upgrade, maar na 5 of 6 jaar is een CPU vaak gewoon niet snel genoeg meer, ongeacht aantal cores.
Onderdelen kopen voor 'future proof' kan bijna niet bij PC's.

Kijk bijvoorbeeld naar AMD FX, die 'octacores' waren zogenaam 'future proof' want alles zou op meer threads gaan draaien. Ten eerste dat gebeurde niet echt, en ten tweede de programma's die dat wel deden liepen sneller op een moderne dual-core met SMT of een quad-core.

Zelfde zie je een beetje met Zen en Zen+, die 'future proof' hexa en octacores leggen het af tegen Zen2 (quad-core met SMT) en hexacores.

Dingen kopen voor wat mogelijk in de toekomst gaat gebeuren is een beetje zinloos naar mijn idee.
Vaak van die voorspellingen komt weinig van uit (ten tijde van Crysis ging met vanuit dat CPU's naar 10Ghz zouden gaan, nou dat is gebleken, anno 2021 tikken ze nog amper de 5Ghz aan).
En zoals ik zei, als je 8 jaar wilt doen met een PC, ongeacht cores, ding is tegen die tijd toch gewoon te traag om goed mee te kunnen komen, office en internet wil wel, maar games... nee.

Bij PC's is het vaak zo, kijken wat je nu nodig hebt, of dat voor nu voldoet, misschien een jaar of 2 a 3 extra, maar 8 jaar vooruit is bij voorbaat zinloos.

• MachIV
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-03 09:23
Robin4 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 11:52:
[...]

Omdat ik namelijk geen upgrade wil naar een platform waar ik ook straks DDR5 geheugen nodig zou hebben.
Er zit momenteel al 64GB DDR4 geheugen in me systeem en daar wil ik het de komende tijd ook mee willen uithouden.

Ging om een 2600x in me tweede pc.

En dat andere geheugen zit in me eerste pc. Maar als ik dat andere voor me 1ste pc kan kopen kan ik de 5800x in me eerste pc verplaatsen in me tweede pc.

Ik heb minimaal een Zen 3 processor nodig vanwege de betere geheugen controller om 4x8GB DDR4 3333Mhz full speed te laten draaien. Mijn R5 2600X accepteerd die geheugen configuratie niet. (slechtere geheugen controller) Dus dat switchen wil ik later als nog doen.
Aangezien ik toch nog een moederbord wil kopen, wacht ik liever nog op Zen 3+ (Ga dan ook niet meer op Zen 4 wachten (vanwege DDR5 en het veelste lang duurt) daarnaast wil ik ook een keer klaar zijn met upgraden.
Volgens mij volg ik het nu een beetje beter. Zen 3+ klinkt inderdaad als een logischer plan, of dat perse 12 core met het oog op gaming moet zijn dat weet ik niet.
Maar is de komst met DDR5 dan niet ook weer een zorg voor je "future-proofing"?

edit: overigens moet je lekker zelf weten wat je koopt hoor. Als jij je beter voelt bij een 12-core dan is dat volledig aan jou. d:)b

[Voor 5% gewijzigd door MachIV op 05-02-2021 12:26]

Doe eens gek, lees de bijbehorende handleiding eens.

• Robin4
Nemesizz schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 12:21:
[...]

Geen moeite wil ik niet zeggen, het schijnt ook gewoon erg lastig te zijn om bepaalde dingen over meerdere threads te laten lopen.

En dingen zoals Battlefield (speel het zelf niet), is het vooral de multiplayer deel wat profijt heeft van meer cores wat ik er van begrijp.

En dingen als 8 jaar vooruit met een PC (CPU)... ik zelf ga altijd vrij lang door met een PC voordat ik upgrade, maar na 5 of 6 jaar is een CPU vaak gewoon niet snel genoeg meer, ongeacht aantal cores.
Onderdelen kopen voor 'future proof' kan bijna niet bij PC's.

Kijk bijvoorbeeld naar AMD FX, die 'octacores' waren zogenaam 'future proof' want alles zou op meer threads gaan draaien. Ten eerste dat gebeurde niet echt, en ten tweede de programma's die dat wel deden liepen sneller op een moderne dual-core met SMT of een quad-core.

Zelfde zie je een beetje met Zen en Zen+, die 'future proof' hexa en octacores leggen het af tegen Zen2 (quad-core met SMT) en hexacores.

Dingen kopen voor wat mogelijk in de toekomst gaat gebeuren is een beetje zinloos naar mijn idee.
Vaak van die voorspellingen komt weinig van uit (ten tijde van Crysis ging met vanuit dat CPU's naar 10Ghz zouden gaan, nou dat is gebleken, anno 2021 tikken ze nog amper de 5Ghz aan).
En zoals ik zei, als je 8 jaar wilt doen met een PC, ongeacht cores, ding is tegen die tijd toch gewoon te traag om goed mee te kunnen komen, office en internet wil wel, maar games... nee.

Bij PC's is het vaak zo, kijken wat je nu nodig hebt, of dat voor nu voldoet, misschien een jaar of 2 a 3 extra, maar 8 jaar vooruit is bij voorbaat zinloos.
Intel Nelehem is anders ook prima 10 jaar mee gegaan als ik hier een voorbeeld mag geven. Het is eigenlijk wel mogelijk. Ik snap wel dat als een processor zo lang al mee gaat dan niet meer de snelste is.. Maar als je tegen die tijd nog prima dingen ermee kan doen is natuurlijk ook goed.
MachIV schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 12:24:
[...]

Volgens mij volg ik het nu een beetje beter. Zen 3+ klinkt inderdaad als een logischer plan, of dat perse 12 core met het oog op gaming moet zijn dat weet ik niet.
Maar is de komst met DDR5 dan niet ook weer een zorg voor je "future-proofing"?

edit: overigens moet je lekker zelf weten wat je koopt hoor. Als jij je beter voelt bij een 12-core dan is dat volledig aan jou. d:)b
Geheugen type en snelheid boeien mij niet zoveel. Hoef niet perse daarom DDR5 te hebben.
Toen menige gebruikers met Intel skylake op op DDR4 pas zat, deed ik het ook prima met DDR3 geheugen en Socket 1150.

[Voor 15% gewijzigd door Robin4 op 05-02-2021 23:42]

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Kleine gok: over 8 jaar bestaat V&A nog wel (of marktplaats...) en kan je tweedehands een 'oude' twaalf core kopen ipv de nieuwste met DDR5 :+
Dus als jij vindt dat je vandaag 12 cores moet hebben, koop je lekker een 12 core, als je niet DDR5 wilt, koop je geen DDR5 toch? Niemand dwingt je, het is legaal om vandaag of later een 12 core CPU te kopen die nog op DDR4 werkt (of zelfs DDR3), de Cyber-Politie arresteert alleen wanneer je een 16 core met DDR4 wilt gebruiken ;)

Fixing things to the breaking point...

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
lol

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Robin4 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 23:39:

Toen menige gebruikers met Intel skylake op op DDR4 pas zat, deed ik het ook prima met DDR3 geheugen en Socket 1150.
Dat is niet zo gek want Intel heeft van Sandy Bridge t/m Kaby Lake vrijwel stilgezeten. Verder dan 4c/8t is het niet gekomen totdat het in 2017 wakker werd geschud door AMD Ryzen.

• Robin4
Uszka schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 08:17:
[...]

Dat is niet zo gek want Intel heeft van Sandy Bridge t/m Kaby Lake vrijwel stilgezeten. Verder dan 4c/8t is het niet gekomen totdat het in 2017 wakker werd geschud door AMD Ryzen.
Het ging hier niet om de processor snelheid..

Maar ging om de snelheid van DDR3 vs DDR4..

Omdat hierboven word gezegd waarom je dan niet naar DDR5 zou willen..

Het verschil heb ik eigenlijk nooit echt gemerkt in snelheid.. En per generatie 0.1 volt zuiniger, valt in nieuws berichten vaak al dat het echt zuiniger is.. Terwijl het amper iets uit maakt.

Je kan straks nooit 32 / 64GB aan geheugen kopen bij DDR5 voor dezelfde prijs als wat je voor de DDR4 hebt betaald.
De hoeveelheid gaat mij dan eerder voor dan al weer een nieuwe geheugen standaard.

[Voor 37% gewijzigd door Robin4 op 06-02-2021 18:57]

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Robin4 schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 18:53:
[...]

Het ging hier niet om de processor snelheid..

Maar ging om de snelheid van DDR3 vs DDR4..

Omdat hierboven word gezegd waarom je dan niet naar DDR5 zou willen..

Het verschil heb ik eigenlijk nooit echt gemerkt in snelheid.. En per generatie 0.1 volt zuiniger, valt in nieuws berichten vaak al dat het echt zuiniger is.. Terwijl het amper iets uit maakt.

Je kan straks nooit 32 / 64GB aan geheugen kopen bij DDR5 voor dezelfde prijs als wat je voor de DDR4 hebt betaald.
De hoeveelheid gaat mij dan eerder voor dan al weer een nieuwe geheugen standaard.
Niemand had het over de processorsnelheid maar over het aantal cores, hetgeen waar DDR5 wel een flink voordeel zal geven over DDR4. Het aantal cores is tot kort geleden niet gegroeit.

Waarom zou je 'nooit 32 / 64GB aan geheugen' kunnen kopen voor dezelfde prijs als wat je voor DDR4 hebt betaald? Zie je met letterlijk elke generatie dat het uiteindelijk goedkoper wordt.

Als je het dan hebt over een pc die jaren mee kan is hoeveelheid niet het probleem, je hebt vandaag geen 64GB nodig, dus stop er 16-32GB DDR5 in wat je nu nodig hebt en koop over x jaar goedkoop naar de 64GB wanneer je het nodig hebt...

'Investeren' in een pc bestaat niet...

Fixing things to the breaking point...

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee