Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Puls/pauze schakel vloerverwarming voorkomt zuinig instellen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ralph69
  • Registratie: februari 2021
  • Laatst online: 08-04 22:08
VRAAG:
Kan het gasgebruik worden verminderd door nr. 1 in de figuur anders in te kunnen stellen, bijvoorbeeld door deze continu open te zetten? Hoe kan ik nr. 1 instellen?

SITUATIE
Woning uit 2017.
Thermostaat: Chronotherm Modulation van Honeywell. Deze is op zolder verbonden met de CV en heeft in de woonkamer een bediening op batterijen.
CV: Intergas Kombi Kompakt op 2e etage.
Vloerverwarming, vloerverwarminginstallatie en thermostaat op begane grond.
Op 1e en 2e verdieping zijn radiatoren, maar die staan altijd uit. De verwachting is dat deze radiatoren nooit zullen worden gebruikt.

0: altijd warm; waarschijnlijk doordat de ketel blijft rondpompen wanneer 1 het circuit sluit.

1: EMO-T. Dit is een aan/uit of puls/pauze schakelaar. Via de witte draad verdwijnt deze rechtstreeks via de grijze buis nr. 5 de wandcontactdoos in (dus geen contact met nr. 4). Waar deze naartoe gaat is onbekend. Bij de CV is deze draad niet zichtbaar. Zou het naar de thermostaat in de woonkamer gaan (het onderdeel dat op batterijen werkt)? Of zou het de voeding nr. 6 naar de pomp onderbreken?

2: verdeler staat op 35 graden; hier blijf ik dus vanaf.
3: verbonden met vloerpomp 4 en wandcontactdoos 6; vermoedelijk om de vloerpomp aan te sturen op de temperatuur van binnenkomend water.

7: temperatuur 20 graden wanneer niets wordt doorgelaten door nr. 1 en zo’n 30 graden wanneer wel warmte wordt doorgelaten.

8: doorstroomsnelheid t.g.v. vloerpomp. De snelheid is bij allen ongeveer gelijk, behalve bij 8d, waar het water sneller stroomt. Dit is te verwachten vanwege de geometrie.

OPMERKING:
CV blijft continu verwarmen, terwijl nr. 1 slechts van tijd tot tijd warmte doorlaat. Dit is begrijpelijk wanneer radiatoren elders in het huis onafhankelijk van de vloerverwarming moeten kunnen werken.

Graag wil ik weten of ik het gasgebruik kan verminderen. Hiervoor heb ik de CV-pompsnelheid (vermogen) gereduceerd van 60 naar 40% en de maximale temperatuur ingesteld op 45 graden. Doordat ik niet weet hoe ik nr. 1 kan instellen, lukt het mij niet om het systeem verder te optimaliseren, want alleen tijdens de pulsen dat nr. 1 open staat, kan er warmte worden toegevoegd. Dit staat dus los van warmte-regeling door de verdeler nr. 2. De thermostaat laat de CV op z’n maximum draaien, ook wanneer nr. 1 niets doorlaat. Mogelijk kan gasverbruik minder wanneer nr. 1 continu warm water zou doorlaten, zodat pompsnelheden van CV ketel en vloerpomp kunnen worden geoptimaliseerd. Op internet heb ik een handleiding van nr. 1 gevonden, maar hier begrijp ik niet uit hoe ik deze zou kunnen bedienen.

Alle reacties

• ralph69
Heeft iemand hier ideeën over of suggesties van wat ik nog kan proberen of tips? Ik heb er zelf mijn best voor gedaan, maar kom er niet verder mee, dus suggesties worden zeer gewaardeerd!

• rvdgaag
  • Registratie: december 2015
  • Laatst online: 13:30
Als je je radiatoren niet gebruikt zo ik de aanvoertemp van je ketel verlagen naar hooguit 40 graden. De vloer als je een modern huis hebt kan je verlagen naar 30 a 32 graden, te regelen via de knop 2.

0 is een bypass,is niets aan te regelen.

• ralph69
Mee eens, maar de vraag is of ik wat aan schakel 1 kan doen om het gasverbruik te verminderen.

De CV blijft continu warmte aanvoeren, terwijl het systeem schakel 1 simpelweg sluit wanneer er voldoende warmte is aangeleverd, zonder de CV aan te passen. Het gaat om een CV uit 2017, dus ik neem aan dat dit systeem minder gas verbruikt, wanneer de warmte nagenoeg terugkomt. Hoeveel winst valt er dan te boeken door de CV alleen aan te laten gaan wanneer hier vraag naar is?

Ik heb de indruk dat schakel 1 vergelijkbaar is met een een radiatorknop, behalve dat deze alleen open en dicht gaat.

• ralph69
LAATSTE INZICHT
Er blijkt sprake van twee onafhankelijke thermostaten: CV-weersafhankelijke thermostaat en kamerthermostaat.

De CV-weersafhankelijke thermostaat zorgt dat er altijd water in omloop is. Terzijde: hierop heb ik de aanvoertemperatuur op 40 graden ingesteld.

Wanneer de kamerthermostaat warmte nodig heeft zet deze schakel nr. 1 (bovenstaande figuur) open totdat de ruimte de gevraagde temperatuur heeft bereikt. Er zijn geen andere radiatoren in gebruik in het circuit. Doorgaans is er dus 40 graden in omloop, die z'n warmte niet afgeeft (behalve door verlies).

Een manier om de CV-ketel vraaggestuurd te maken is door een extra kamerthermostaat te plaatsen die in verbinding met de CV-ketel staat en de weersafhankelijke CV-thermostaat vervangt.

VRAAG
Hoe veel zal dit besparen op het gasverbruik? Of is het plaatsen van een vraaggestuurde CV-thermostaat de moeite waard? Als de CV 40 graden in omloop blijft houden hoeft deze dit immers ook alleen maar warm te houden. Kan iemand hier een uitspraak over doen? Bij een minimale besparing is het logischerwijs niet de moeite waard.

• ralph69
Niet geholpen hier. Deze vraag heb ik ook op onderstaande link gesteld, waar concreet naar de oplossing op mijn vraag wordt toegewerkt: https://www.klusidee.nl/F...-zuinig-instellen.132661/

De vraag kan hiermee hier worden afgesloten.

[Voor 9% gewijzigd door ralph69 op 16-02-2021 10:22]

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True