Toon posts:

Monitor(en) met Thunderbolt 3 voor thuiswerken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Radical1980
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:08
Op mijn Lenovo ThinkPad T14 van het werk zit een aansluiting voor Thunderbolt 3. Vanaf deze maand werk ik zoveel mogelijk volledig thuis en ik zal graag fijne spullen hebben om op te werken.

Aangezien ik toch wel mijn huidige Dell monitor wil vervangen, lijkt het mij in eerste instantie een goed idee om dan direct een monitor met Thunderbolt 3 aansluiting te kopen.

Nu vraag ik mij af welke monitor dan geschikt is en of het überhaupt werkt op mijn laptop? Ik zal de monitor voornamelijk gebruiken voor het lezen vanaf beeldscherm en specifiek voor het lezen van gescande documenten.

Ik heb in de pricewatch gekeken maar ik krijg dan relatief weinig resultaten vind ik. Uiteraard heb ik maar 1 model nodig maar gevoelsmatig vind de resultaten een beetje mager.

Ben zelf niet zo'n fan van Samsung producten dus deze valt af. Apple lijkt mij ook onlogisch dus dan blijven er nu 19 exemplaren over. Verder durf ik eigenlijk niet te zeggen welke monitor geschikt is voor mijn situatie en of ik 2 exemplaren wil aanschaffen van hetzelfde model of type. Misschien is het ook helemaal niet handig om voor deze type monitoren te gaan? Hebben jullie ervaringen, ideeën of suggesties?

Alle reacties

• Victor Belli
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 31-03 06:58
Wil je per se thunderbolt 3 connectiviteit tussen laptop en monitor, of voldoet USB C 3.2 gen 1 of 2 ook?

Ik weet niet of je precies de verschillen daartussen kent, anders is het een aanrader om dit artikel even te lezen.

Als je namelijk in de Pricewatch je filter bij 'video in' uitbreidt met 'usb C 3.2 gen 1' en 'usb C 3.2 gen 2' zit je al op 235 resultaten. Thunderbolt is namelijk niet de enige standaard die video over usb-c mogelijk maakt. Ten opzichte van Thunderbolt lever je in dat de maximale USB PD minder dan 100w zal zijn en de bandbreedte is maximaal 5gb/s en 10gb/s bij respectievelijk gen 1 en gen 2.

Ik neem aan dat je je eisen aan de monitor stelt vanwege het gebruiksgemak van 1 enkele kabel die je maar aan hoeft te sluiten om je laptop te verbinden. Sommige monitor hebben een dock functie, wat inhoudt dat je allerlei randapparatuur en eventueel een ethernetkabel kunt inpluggen op de aanwezige poorten op je monitor. Daardoor heb je dus door 1 enkele kabel van je monitor in te pluggen op je laptop toegang tot. Mocht je dus van bekabeld internet gebruik maken op je laptop, scheelt dat weer 1 kabel die je moet inpluggen. Filter maar eens op 'Aansluitingen' > 'Ethernet (RJ45)'.

Er zijn echter nog veel meer aspecten die van belang zijn, zoals natuurlijk het budget, de schermgrootte en -verhouding, wel of niet een gebogen scherm... noem maar op. Dat weet alleen jij, dus succes met uitzoeken :). Er zijn zelfs monitoren met ingebouwde webcam (die vind je door te filteren op 'eigenschappen' > 'monitor eigenschappen' > 'webcam').

Stel tot morgen uit wat vandaag niet hoeft

• Radical1980
Victor Belli schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 23:46:
Wil je per se thunderbolt 3 connectiviteit tussen laptop en monitor, of voldoet USB C 3.2 gen 1 of 2 ook?

Ik weet niet of je precies de verschillen daartussen kent, anders is het een aanrader om dit artikel even te lezen.

Als je namelijk in de Pricewatch je filter bij 'video in' uitbreidt met 'usb C 3.2 gen 1' en 'usb C 3.2 gen 2' zit je al op 235 resultaten. Thunderbolt is namelijk niet de enige standaard die video over usb-c mogelijk maakt. Ten opzichte van Thunderbolt lever je in dat de maximale USB PD minder dan 100w zal zijn en de bandbreedte is maximaal 5gb/s en 10gb/s bij respectievelijk gen 1 en gen 2.

Ik neem aan dat je je eisen aan de monitor stelt vanwege het gebruiksgemak van 1 enkele kabel die je maar aan hoeft te sluiten om je laptop te verbinden. Sommige monitor hebben een dock functie, wat inhoudt dat je allerlei randapparatuur en eventueel een ethernetkabel kunt inpluggen op de aanwezige poorten op je monitor. Daardoor heb je dus door 1 enkele kabel van je monitor in te pluggen op je laptop toegang tot. Mocht je dus van bekabeld internet gebruik maken op je laptop, scheelt dat weer 1 kabel die je moet inpluggen. Filter maar eens op 'Aansluitingen' > 'Ethernet (RJ45)'.

Er zijn echter nog veel meer aspecten die van belang zijn, zoals natuurlijk het budget, de schermgrootte en -verhouding, wel of niet een gebogen scherm... noem maar op. Dat weet alleen jij, dus succes met uitzoeken :). Er zijn zelfs monitoren met ingebouwde webcam (die vind je door te filteren op 'eigenschappen' > 'monitor eigenschappen' > 'webcam').
Bedankt voor de uitgebreide reactie.

Dat is een hele goede. Was inderdaad vergeten te vermelden dat in principe USB C 3.2 gen 1 of 2 nu ook voldoende is. Je aanname klopt wat betrekking tot de kabel. Ik zal graag 1 enkele kabel hebben om met mijn laptop te verbinden.

Het dockingsstation is dan ook een interessant punt. Heb wel een dockingsstation bij mijn werk laptop maar deze heb ik nog niet goed bekeken. Kans is groot dat ik met die aansluitingen op het dockingsstation een heel eind kom. Namelijk alleen de laptop verbinden met het dockingsstation via USB C en kabels van de monitor verbinden met het dockingsstation. Dit ga ik nog even uitzoeken. :)

Wat betreft de eisen aan de monitor zelf. Teksten op kunnen lezen en verder hoef ik geen zaken zoals gebogen of iets dergelijks.

• Radical1980
Ik ben afgelopen weekend weer op zoek gegaan naar geschikte monitoren. Leveringsproblemen is wel een dingetje en daarom helaas nog niets besteld.

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:21

-36-

Trust me. I'm an amateur

verloopstukje van usb-c naar hdmi of DP dan heb je keuze zat lijkt me. Of anders een TB dock, aangezien je muis en ToBo en overige randapperatuur ook ergens op aangesloten moeten worden.

[Voor 46% gewijzigd door -36- op 22-02-2021 13:01]

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee