Toon posts:

Hotelschakeling, Shelly ipv extra schakeldraad

Pagina: 1
Acties:

• t-lot
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 02-01 10:02
In onze woning heeft de lamp in de gang maar een schakelaar. Nu wil ik een tweede aanleggen aan de andere kant van de gang. Maar de situatie is alsvolgt:
- Er kunnen geen draden getrokken worden tussen de bestaande schakelaar en de lamp (geknakte buis?).
- Tussen de lamp en de doos waar de nieuwe schakelaar moet komen is het geen probleem extra draden te trekken.

Een schakeldraad tussen beide schakelaars voor een hotelschakeling is dus geen optie. Nu dacht ik dat dit met de Shelly modules op te lossen zou moeten zijn. Een shelly 1L heeft twee aansluitingen voor schakelaars. Dus Shelly bij de lamp, en van beide schakelaars een schakeldraad daar naar toe.

Maar als ik de documentatie zo lees is het niet mogelijk deze zo te configureren dat ik dan met beide schakelaars de lamp kan schakelen. Of lees ik dit verkeerd?

En als mijn aanname klopt, zou ik dus eigenlijk een Shelly 1 achter elke schakelaar moeten plaatsen. Of iig een shelly 1 en een i3. Ik neem aan dat ik vervolgens via de app oid wel kan configureren dat ze ook met elkaar communiceren over wanneer de lamp aan en/of uit moet?

Of kortgezegd, wat is de beste manier om een hotelschakeling te maken zonder het trekken van extra draden naar de bestaande schakelaar?

Alvast bedankt.

• MBgek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01-04 13:28
Dit heb ik zelf opgelost doormiddel van pulsdrukkers als wandschakelaars. Deze staan parallel op de S1 ingang van een Fibaro dimmer 2, in jouw geval de Shelley. Op deze manier kun je eindeloos schakelaars toevoegen aan je module.

• t-lot
Bedankt voor de reactie, maar in jouw diagram zijn alle schakelaars door twee draden verbonden. Dit is precies wat bij mij niet kan.

• MBgek
Inderdaad, ik was te snel met het plaatje. In dat geval zou ik Sx in het diagram weglaten en alleen beide schakeldraden op S1 zetten door beide schakeldraden in een lasklem te lassen en dan met een draadje naar S1. Wel de Shelley bij je lamp plaatsen dan, is meestal ook makkelijker i.p.v dat gevrot achter een schakelaar :)

• t-lot
Probleem dan is volgens mij dat 75% van de tijd de status niet veranderd (alleen tussen beiden uit en en min. een van de twee aan) en je dus de situatie krijgt dat afhankelijk van de stand van de ene schakelaar de andere niks doet.

• AgeOfPanic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-04 15:15
Ik gebruik Philips Hue met een Friends of Hue drukschakelaar. Zijn natuurijk ook andere merken, maar ik weet niet of je zoiets zou willen.

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
t-lot schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 21:02:
- Er kunnen geen draden getrokken worden tussen de bestaande schakelaar en de lamp (geknakte buis?).
Zit de huidige schakelaar in z'n eentje of samen met een stopcontact?

Heb je wel beide uiteinden gelokaliseerd?

Hoe heb je vastgesteld dat je er niks door krijgt?

• MBgek
t-lot schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 22:35:
Probleem dan is volgens mij dat 75% van de tijd de status niet veranderd (alleen tussen beiden uit en en min. een van de twee aan) en je dus de situatie krijgt dat afhankelijk van de stand van de ene schakelaar de andere niks doet.
Dat is inderdaad zo met normale schakelwippers, voordeel van pulsdrukkers is dat ze een puls geven voor aan/uit. Er blijft dus geen spanning staan op de schakeldraad. Zo maakt het dus niet uit hoeveel schakelaars je hebt, enige wat er toe doet is dat er een aan/uit puls op je S1 ingang komt, hoe die er komt is voor de dimmer niet van belang.

Voordeel van pulsdrukkers is ook dat je er mee kunt dimmen door ze vast te houden.

• t-lot
kabeltjekabel schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 22:45:
[...]

Zit de huidige schakelaar in z'n eentje of samen met een stopcontact?

Heb je wel beide uiteinden gelokaliseerd?

Hoe heb je vastgesteld dat je er niks door krijgt?
Geconstateerd door er een trekveer doorheen proberen te duwen, en ook een beetje aan de draden getrokken/geschud om te kijken of de andere kant beweegt. Het zit echt vast.

Er zit geen stopcontact, maar waarschijnlijk bedoel je of ik zowel fase als nul beschikbaar heb bij de schakelaar? Ja, alle kleuren (behalve aarde volgens mij) aanwezig. Maar anders zat dat ook in de centraaldoos van de lamp aan de andere kant van de schakeldraad.

• t-lot
MBgek schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 22:45:
[...]

Dat is inderdaad zo met normale schakelwippers, voordeel van pulsdrukkers is dat ze een puls geven voor aan/uit. Er blijft dus geen spanning staan op de schakeldraad. Zo maakt het dus niet uit hoeveel schakelaars je hebt, enige wat er toe doet is dat er een aan/uit puls op je S1 ingang komt, hoe die er komt is voor de dimmer niet van belang.

Voordeel van pulsdrukkers is ook dat je er mee kunt dimmen door ze vast te houden.
Ah, snap wat je bedoelt. Dimmen concept ken ik, heb ik elders in huis.

Probleem hier is dat beide schakelaars dubbele wippen zijn, dus als ik pulsdrukkers zou gaan gebruiken zou ik opeens veel meer modules nodig hebben, maar zal het in m'n achterhoofd houden. Of kan de Shelly 2.5 als wisselschakelaar werken?

Bedankt!

• kabeltjekabel
t-lot schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 22:58:
[...]

Geconstateerd door er een trekveer doorheen proberen te duwen, en ook een beetje aan de draden getrokken/geschud om te kijken of de andere kant beweegt. Het zit echt vast.
Trekveer in reeds gevulde buis erbij gaat niet he, met name in de bochten. Heb je wel het juiste uiteinde gevonden? Stofzuiger al eens er op gezet?
t-lot schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 22:58:
Er zit geen stopcontact, maar waarschijnlijk bedoel je of ik zowel fase als nul beschikbaar heb bij de schakelaar? Ja, alle kleuren (behalve aarde volgens mij) aanwezig. Maar anders zat dat ook in de centraaldoos van de lamp aan de andere kant van de schakeldraad.
Dus je hebt een loze blauwe bij die schakelaar?

• t-lot
kabeltjekabel schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 23:06:
[...]

Trekveer in reeds gevulde buis erbij gaat niet he, met name in de bochten. Heb je wel het juiste uiteinde gevonden? Stofzuiger al eens er op gezet?

[...]

Dus je hebt een loze blauwe bij die schakelaar?
Uiteinde van de schakeldraad? Ja, de juiste gevonden. Trekveer door buis met een a twee draden gaat prima in mijn ervaring. Ook een dunnere veer die ik had liggen geprobeerd. En zoals gezegd, ook geen beweging in de draden die er al in zitten. Snap niet helemaal wat een stofzuiger gaat uithalen, maar wil het best proberen.

Heb idd een loze bllauwe.

• kabeltjekabel
t-lot schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 23:26:
[...]

Uiteinde van de schakeldraad? Ja, de juiste gevonden. Trekveer door buis met een a twee draden gaat prima in mijn ervaring. Ook een dunnere veer die ik had liggen geprobeerd. En zoals gezegd, ook geen beweging in de draden die er al in zitten. Snap niet helemaal wat een stofzuiger gaat uithalen, maar wil het best proberen.

Heb idd een loze bllauwe.
Rotzooi in de buis er uit zuigen. Als er opgedroogde gipskorrels in de buis zitten zet dat alles klem, maar als je het er uit zuigt kun je er soms weer wel door :>

Eventueel endoscoop op de trekveer tapen en er in kijken.

[Voor 4% gewijzigd door kabeltjekabel op 05-02-2021 03:17]

• t-lot
AgeOfPanic schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 22:38:
Ik gebruik Philips Hue met een Friends of Hue drukschakelaar. Zijn natuurijk ook andere merken, maar ik weet niet of je zoiets zou willen.
Blijf idealiter het bestaande schakelmateriaal gebruiken, maar bedankt voor de suggestie.

• MBgek
t-lot schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 23:03:
[...]

Ah, snap wat je bedoelt. Dimmen concept ken ik, heb ik elders in huis.

Probleem hier is dat beide schakelaars dubbele wippen zijn, dus als ik pulsdrukkers zou gaan gebruiken zou ik opeens veel meer modules nodig hebben, maar zal het in m'n achterhoofd houden. Of kan de Shelly 2.5 als wisselschakelaar werken?

Bedankt!
Dat weet ik zo niet. Mooi excuus om meerdere Shelley's te kopen zou ik zeggen :)

• t-lot
kabeltjekabel schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 03:17:
[...]

Rotzooi in de buis er uit zuigen. Als er opgedroogde gipskorrels in de buis zitten zet dat alles klem, maar als je het er uit zuigt kun je er soms weer wel door :>

Eventueel endoscoop op de trekveer tapen en er in kijken.
Vandaag geprobeerd (stofzuiger, endoscoop heb ik niet), echt geen beweging in te krijgen, muurvast. Weet uit ervaring dat er in mijn huis te vaak flexibele buis is gebruikt, en alles is van beton, dus bij de bouw al :-( Deze zal ergens geknakt oid zijn.

Tenzij iemand nog een briljant idee heeft zal ik ergens volgende week een Shelly 1 en i3 bestellen.

Bedankt voor alle suggesties.

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-03 15:48

keur0000

-------- N O N E --------

puls drukkers zoals plaatje MBgek, dus alleen 1x zwart en 1xbruin nodig en dat samen op de spoel van een impuls relais 230V
https://www.google.com/se...&sourceid=chrome&ie=UTF-8

impulsrelais bij aansluitpunt van de lamp ;)

niet dimbaar maar wel een stuks goedkoper als een **dimmer

[Voor 9% gewijzigd door keur0000 op 06-02-2021 22:56]

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• t-lot
Heb vandaag verschillende Shelly's geinstalleerd. (Dacht als ik ze toch ga gebruiken, gelijk wat verschillende om ervaring op te doen).

Waar ik met pulsdrukkers werk, werkt alles prima. (Shelly 1 & Shelly i3)

Maar bij de eerder beschreven situatie heb ik gewone schakelaars moeten gebruiken omdat het aan beide kanten een dubbele wip betreft. (en 1 wip pulse, 1 wissel ben ik niet tegengekomen). Nu werkt de 1L prima, echter lukt het mij niet om deze ook via de i3 te schakelen.

De 1L staat ingesteld als Edge switch, en i3 als toggle met zowel bij 'On' als 'Off'' de URL http://<SHELLY-1L_IP>/relay/0?turn=toggle. De LED knippert wel een keer als ik de schakelaar gebruik, maar de 1L lijkt daar niet op te reageren.

Is er ergens een log oid wat ik in kan zien? Of iemand enig idee wat er mis gaat?

• t-lot
Hmm, lijkt iets geks te zijn met de tweede lamp aan de schakelaar bij de Shelly 1L. Straks maar weer eens los halen en kijken hoe ik de aansluitingen heb verprutst.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee