• LarsCor
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08-05 08:13
Ik heb een LG CX staan die vooral gebruikt wordt voor gaming. Het liefst zet ik de tv dan in de PC Mode. Daarvoor moet je het HDMI-label aanpassen naar PC. Alleen, zodra ik een HDMI-apparaat ontkoppel, springt de desbetreffende poort terug op de gewone stand.

Ik gebruik de LG CX als 2e televisie en zet daar meestal maar tijdelijk een Xbox of PlayStation, die na de speelsessie weer terugggaat naar de woonkamer. Daarom is het erg irritant dat de tv steeds terugspringt uit PC Modus.

Iemand enig idee hoe je een poort 'vast' zet op PC mode? Ik heb apparaatdetectie en dat soort zaken al uitgezet, maar de poorten blijven dus een eigen willetje houden...

NB: Ik heb ook een C9 (de primaire tv in huis) en die blijft wél op PC mode staat, ook als ik een apparaat ontkoppel.

[Voor 8% gewijzigd door LarsCor op 04-02-2021 19:03]

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23:30
Al je het onder " Beeld -> Aanvullende Instelligen -> Instant gamerespons " expliciet inschakelt, blijft het dan niet actief?

• LarsCor
Dat is de game mode, die werkt wel gewoon :-) PC mode is net iets anders, dat is de enige manier om chroma 4:4:4 weer te geven. Je past dan het label van de HDMI-poort in het hoofdscherm aan. Bij mijn LG C9 blijft die netjes op PC-mode staan als ik HDMI apparaten ontkopel, maar de CX gaat dus hardnekkig steeds terug naar de gewone HDMI-stand :(

• dmantione
Om 4:4:4 te krijgen moet je Ultra Deep Colour aanzetten (Beeld -> Aanvullende instellingen -> Ultra HD Deep Colour), dat het HDMI-label aanpassen daarvoor een mechanisme is, is nieuw voor me. Een andere manier is de TV voor het blok zetten: Als Ultra-Deep-Colour uitstaat geeft hij via de EDID naar de computer door dat hij chroma-subsampling wil. Als de computer echter toch 4:4:4 op de kabel zet kiest de TV evenwel gewoon eieren voor zijn geld en geeft de 4:4:4 weer onafhankelijk van de TV-instelling.

Kijk in je videokaartinstelling of je de HDMI-kleurenruimte op RGB kunt forceren, RGB is het beste en subsampling is dan niet mogelijk.

[Voor 4% gewijzigd door dmantione op 05-02-2021 18:05]

• LarsCor
Ultra Deep Color is bij LG modellen, in ieder geval de 2019 en 2020 modellen, niet genoeg. Hij blijft dan subsampelen naar 4:2:2, zelfs als de bron RGB is. De Xbox Series X geeft standaard een RGB-signaal, dat zie je ook terug in de HDMI diagnostics. Maar de output van de tv is dan alsnog 4:2:2. Alleen als je een LG-tv in pc modus zet krijg je 4:4:4. Een simpele testafbeelding als http://www.abload.de/img/chroma-large92ppv.png laat dit ook meteen zien.

Daarom zoek ik een manier waarop m'n tv gewoon in die pc modus blijft (zoals mn C9 wél doet), want steeds aanpassen zie ik natuurlijk niet zitten.

• dmantione
Dat klopt niet, het geluk wil dat ik momenteel de LG GX aan het testen ben (ik zit in het Tweakers testpanel) en ik heb even mijn laptop aan de TV gehangen en de HDMI-uitgang op RGB-gezet, onder Linux met een AMD GPU is dat dit commando:

xrandr --output HDMI-A-0 --set "output_csc" "tvrgb"

Je testafbeelding werd zonder chromasubsampling weergegeven. HDMI Ultra Deep Colour stond aan, ik hoefde niets te geconfigureren.

Het kan ook haast niet kloppen: De hele definitie van Ultra Deep Colour is juist om geen chromasubsampling te hebben, dus als de instelling die daar voor dient niet werkt, is er toch wel iets raars aan de hand.

• LarsCor
Wat apart dat die testafbeelding bij jou gewoon werkt! Ik weet niet of een GX misschien net anders werkt, of dat ie herkent dat je een pc gebruikt en daarom automatisch in pc-modus springt? Bij consoles is dat in ieder geval echt niet zo helaas. Het internet staat er ook vol mee hoe je daarom die pc-modus instelt. Alleen wordt er nergens gesproken over die instellingen ook behouden na ontkoppelen van een apparaat...

• dmantione
Ik denk dat EDID toch de beste verklaring is: Als je de PC-mode kiest stelt de TV waarschijnlijk zijn EDID-informatie precies zo in dat een PC de juiste dingen gaat doen, wellicht nog iets meer dan als je Ultra Deep Colour activeert. Maar Ultra Deep Colour is wel afdoende om de TV in de EDID-informatie aan het apparaat te laten doorgeven dat chromasubsampling niet nodg is.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee