Ketel kapot kort na onderhoud

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vince1
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16-04 09:39
Medetweakers,

In het kort, 4 november onderhoud geweest, in de tussentijd is de monteur 2 keer geweest en heeft aangegeven dat de venturi los zat en dat dit kwam omdat de vorige monteur deze niet vastgezet heeft. Vandaag is de monteur voor de 4e keer in 3 maanden geweest en geeft aan dat de ketel vervangen moet worden. Zijn de monteurs nalatig geweest, of is het terecht dat ik zelf een nieuwe ketel van 1600-2000 moet betalen?

4 November
Begin november heb ik onderhoud gehad van mijn CV ketel, waarbij is aangegeven dat er een piepend geluid uit komt. Hierbij is aangegeven dat dit van alles kan zijn en dit niet erg is en waarschijnlijk een ventilator, maar om dit te maken de hele ketel open moet en het het niet waard is tenopzichte van de kosten.
Op de bon staat:
- Pakking voorplaat
- Onderhoud CV ketel

Tussentijd
In de tussentijd is er naast het piepende geluid niks gehoord en deed de CV ketel het goed. Tot er op een gegeven moment een zwaar brommend geluid te horen was bij het aanslaan van de CV ketel. Toen hebben wij direct op 31 december een mail naar ze gestuurd, maar omdat ze dicht waren konden ze pas 5 januari komen.

5 Januari
Er wordt aangegeven dat de venturi los zit, deze is vast gezet. De werknemer geeft aan dat dit bijzonder is, want normaal gebeurt dit alleen direct na het onderhoud omdat deze dan vergeten is vast te draaien. Maar het probleem moet zo opgelost zijn.
Op de bon staat:
Brommend geluid uit de CV ketel nagezien.
Venturi zat los, deze weer vastgezet.

Tussentijd
De ketel doet het weer goed, zonder problemen. Natuurlijk de bekende piep die bij het aanslaan nog geluid maakt. Tot deze 19 januari weer begint te brommen. Dus hebben we de dag erna gebeld en kwamen ze weer.

20 Januari
De ketel bromt, venturi weer vast gezet, de medewerker geeft aan dat deze door de vorige waarschijnlijk niet vast gezet is. Ik geef aan dat ik het bijzonder vindt, want daarvoor kwam de vorige persoon specifiek langs. De persoon geeft aan dat dit het moet zijn geweest.

28 januari
Kort nadat hij langs is geweest hoor ik een harde knal vanuit de kant van de ketel, waarop ik denk dat de buurman zijn deur hard dicht gooit. Deze knal hoor ik later nog een keer waarop ik toch de verwachting heb dat het de ketel is. De volgende dag weer twee maal, waarbij ik toch denk dat het de ketel moet zijn.
De volgende dag hoor ik dat het brommende geluid weer terug is en hoor ik de knallen niet meer. Omdat de woonkamer gestuct en de weg naar de ketel geblokkeerd was even gewacht met de monteur bellen. 3 februari gebeld en 4 februari kwamen ze.

4 februari
De monteur verteld dat het zeer bijzonder is als het de venturi alleen is, waarop deze de ketel open gemaakt heeft en aangeeft dat de CO2 waarde boven de 250 is terwijl deze max 100 mag zijn en dat de plaat aan de achterkant gescheurd is waardoor deze ketel vervangen moet worden. Nu heeft hij een Remeha onderhoudsset 2 Avanta 7619082 gebruikt om de ketel weer tijdelijk werkend te krijgen.

Nu vraag ik me af of dit voorkomen had kunnen worden, omdat ik een jaarlijks onderhoudscontract heb en ze meerdere keren nalatig waren met hun onderzoek. Of is het terecht dat ik zelf 1600-2000 euro voor een nieuwe ketel moet betalen?

Foto van de vervangen onderdelen op 4 februari.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oN05rHcVCdm5902wwXAnNF3PDPk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iNQynJklLxScNmA5pskpojjU.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Vince1 op 04-02-2021 18:02 . Reden: samenvatting ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Hoe oud is de ketel?

En dit klinkt misschien als een dooddoener maar heb je al heel simpel eens met het bedrijf gebeld en het verhaal uitgelegd en hoe nu verder?

Ik haal verder niet uit je verhaal dat je al contact met ze hebt gehad hierover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vince1
Kan niet vinden hoe oud die is, wel zie ik nog een oudere sticker, gecontroleerd in 2009.

Het bedrijf zal mij waarschijnlijk morgen opbellen en dan ga ik het ze ook voorleggen. Heb het ook voorgelegd bij de monteur en deze vindt het ook vindt het een moeilijke situatie, maar lijkt de schuld proberen te ontwijken.

Hier nog een foto van de onderkant van de ketel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V7-TkFQTheBPkzIdRAqKi9cco8U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r6Es4pvSReSHWAojLmlufrFC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

De monteur snap ik wel. Die mag geen toezeggingen of beloftes maken.

Wacht morgen eens af waar ze mee komen en kom dan hier nog eens terug. Word nu allemaal speculeren anders.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:16
Nu vraag ik me af of dit voorkomen had kunnen worden, omdat ik een jaarlijks onderhoudscontract heb en ze meerdere keren nalatig waren met hun onderzoek. Of is het terecht dat ik zelf 1600-2000 euro voor een nieuwe ketel moet betalen?
Een onderhoudscontract houdt niet in, dat je absoluut geen mankementen krijgt, en ook niet dat de ketel bij einde levensduur gratis wordt vervangen.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PVG555
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:30
Knallen klinkt als een lek in de brander, isolatieplaat dient 1x per 2 jaar op scheuren gecontroleerd te worden en indien aanwezig vervangen. Normaal onderhoud dus.

A.d.h.v het roet aan de achterzijde van deze plaat (op bovenstaande foto) lijkt het dat de branderdeksel niet goed dicht heeft gezeten. Als bij de eerste keer op 4 november de deksel is opengeweest had men de pakking en bouten moeten vernieuwen (en goed aandraaien). Na dit alles op vollast een grondige inspectie met gasmeting.

CO2 te hoog kan wellicht nog afgesteld worden via gasblok.

Zit er een temperatuursonde aan de bovenkant van de branderdeksel, vermoed van niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:40

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

Bouwjaar 2008, en drie monteurs die je niet hebben aanbevolen om een nieuwe te kopen? bijzonder.

een foutje, iets missen tijdens onderhoud mag een keer. Hoewel een gasmeting had mogelijk bij de eerste keer al de oorzaak, of tenminste het niet oplossen van het probleem, blootgelegd.

[ Voor 49% gewijzigd door Tens op 04-02-2021 18:40 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vince1
PVG555 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 18:33:
Knallen klinkt als een lek in de brander, isolatieplaat dient 1x per 2 jaar op scheuren gecontroleerd te worden en indien aanwezig vervangen. Normaal onderhoud dus.

A.d.h.v het roet aan de achterzijde van deze plaat (op bovenstaande foto) lijkt het dat de branderdeksel niet goed dicht heeft gezeten. Als bij de eerste keer op 4 november de deksel is opengeweest had men de pakking en bouten moeten vernieuwen (en goed aandraaien). Na dit alles op vollast een grondige inspectie met gasmeting.

CO2 te hoog kan wellicht nog afgesteld worden via gasblok.

Zit er een temperatuursonde aan de bovenkant van de branderdeksel, vermoed van niet.
Op de werkbon van 2019 staat het volgende

Werkomschrijving :
Onderhoud cv ketel volgens abonnement. Wisselaar en sifon
gereinigd. Voorplaatpakking vervangen. In en om de ketel, visueel
gecontroleerd op lekkages. Toestel gecontroleerd op
gaslekkage/rooklekage. Ketel afgesteld, volgens gebruiksaanwijzing.
Autom.ontluchter vervangen.

1,00 Pakking voorplaat 4,16
1,00 Automatische ontluchter 3/8" 9,73
1,00 Onderhoud cv ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Laat een onafhankelijke deskundige dit beoordelen. adh daarvan verdere stappen nemen @Vince1

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Ik denk dat je een onrealistische verwachting hebt van het 'onderhoudscontract'. Zo'n contract houdt typisch in dat ze je ketel even checken, schoonmaken en zonder voorrijkosten langs komen als je een probleem hebt.

Het is geen intensive-care om 13-jaar oude ketels die stuk gaan in leven kunnen houden.

13 jaar is een mooie leeftijd voor een ketel. Gaat 'ie dan stuk? Tijd voor een nieuwe :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:27

Wish

ingwell

De ketel komt uit 2008 inderdaad... Daar kun je wel een zwik onderhoud tegenaan gooien, maar de vraag is of jij en je gezin lekker slaapt als je weet dat het ding wellicht met pensioen kan en tot die tijd met dichtgeknepen billen zit te wachten wat er nu weer kapot zal gaan.

Die investering kun je niet verhalen op de partij die het onderhoud doet - die doen hun best (soit, ze mogen wel iets meer pro-actief zijn). Maar opa repareren met een kunstheup doet er ook niet op af dat hij t.z.t. zal overlijden.

De onderhoudspartij mag je aanspreken op het ogenschijnlijk ondeugdelijk werk (2x hetzelfde issue), maar dat is tientjes werk. Je kan niet van ze verwachten dat ze de investering van een nieuwe ketel voor je gaan regelen.

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 19:54
[

13 jaar is een mooie leeftijd voor een ketel. Gaat 'ie dan stuk? Tijd voor een nieuwe :)
tja vroeger gingen ze 20 tot 30 jaar mee wel minder zuinig dat wel :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19:40

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Wish schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 18:53:
De ketel komt uit 2008 inderdaad... Daar kun je wel een zwik onderhoud tegenaan gooien, maar de vraag is of jij en je gezin lekker slaapt als je weet dat het ding wellicht met pensioen kan en tot die tijd met dichtgeknepen billen zit te wachten wat er nu weer kapot zal gaan.

Die investering kun je niet verhalen op de partij die het onderhoud doet - die doen hun best (soit, ze mogen wel iets meer pro-actief zijn). Maar opa repareren met een kunstheup doet er ook niet op af dat hij t.z.t. zal overlijden.

De onderhoudspartij mag je aanspreken op het ogenschijnlijk ondeugdelijk werk (2x hetzelfde issue), maar dat is tientjes werk. Je kan niet van ze verwachten dat ze de investering van een nieuwe ketel voor je gaan regelen.
Precies

Ik zou een voorstel doen voor 1 jaar gratis onderhoud en zelf een nieuwe ketel te kopen.

Usenet handleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
Nou inderdaad. Dan maak je zo'n dagboek en dan vermeld je de meest belangrijke zaken niet... :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:29
Sowieso ga je zelf voor die kosten van een nieuwe ketel moeten opdraaien. Daar gaat een onderhoudscontract niks aan veranderen. Een cv ketel heeft een levensduur van 10-15 jaar. Soms houden ze het ook langer dan 15 jaar uit, maar vaak ook niet.

Misschien kan je nog een beetje korting bij je nieuwe ketel of gratis onderhoudsbeurt eruit slepen, maar meer ook niet.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vince1
Dank allen, ik weet voldoende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01-05 02:12

SPT

Het probleem is dat de precieze oorzaak onbekend is. Zelfs met een second opinion blijft het vermoedelijk lastig om aansprakelijkheid te bewijzen. Misschien dat het bedrijf desniettemin wel iets voor je wil betekenen, want dit is natuurlijk niet wat je mag verwachten. Ik zou aansturen op een mooie extra korting op een nieuwe ketel. De restwaarde van de oude ketel obv. resterende levensduur zal zo’n 300 euro minus de reparatiekosten van het defect.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:06
Tens schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 18:38:
Bouwjaar 2008, en drie monteurs die je niet hebben aanbevolen om een nieuwe te kopen? bijzonder.
Welnee. Die ketel is 12 jaar oud, wat ruim binnen de normale levensduur valt. Ik zou er juist blij om zijn als een monteur niet bij het minste maar suggereert de hele boel te vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 04-05 15:25
De knallen zijn vrij zeker te relateren aan trage of te rijke ontsteking. Kan door een heel scala aan problemen komen (oa gasblok, ontsteekpennen, ventilator en trafo). Uitsluiten kan, maar is voor zo'n monteur een boel werk en je hebt flink risico dat er met de beste bedoeling onderdelen worden gewisseld die later het probleem niet blijken te zijn.

Het is overigens ook mogelijk dat de venturi loskomt tgv de knallen (bijv een knal toen je niet thuis was), maar daarvoor ken ik deze specifieke constructie niet goed genoeg.

Overigens neem ik aan dat je 250 ppm CO bedoelt. Als de CO te hoog is maar de CO2 niet (wordt niet vermeld) dan is er waarschijnlijk (ook) een probleem met de brander.

Al met al: afvoeren. Reparatie kan moeilijk uit. Die knallen kunnen je rookgasafvoer er af ploppen (is maar al te vaak niet voldoende gebeugeld) en dan heb je CO lekkage het huis in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Na 10 jaar is een ketel wel economisch afgeschreven, misschien is het onkunde geweest of gewoon pech.
Ik heb Avanta´s vervangen die jonger waren. (die waren inwendig lek)

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:15
Ik heb vorig jaar zelf mijn Avanta van midden 2005 onderhouden. Dat ging allemaal best prima.
Twee dingen:
1. het rubber aan de leiding gaszijdig na het mengblok was in de onderhoudskit niet de goede maat waardoor deze iets kon lekken. Dat heb ik gefixt met de oude ring, opnieuw ingevet.
2. bij het reinigen van de aanslag in de verbrandingsruimte is de warmtewisselaar helaas lek geraakt. (haarscheurtjes denk ik)

Ik heb een nieuwe Avanta laten plaatsen voor 1300 euro incl. als ze 2000 vragen word je getild

edit:
PVG555 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 18:33:
en temperatuursonde aan de bovenkant van de branderdeksel, vermoed van niet.
Die zat bij de onderhoudskit die ik had. Is dat een veiligheidsfix?

[ Voor 32% gewijzigd door jeroen3 op 04-02-2021 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saharoen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 04-05 19:08
https://www.warmtebeheer....28c-cw4-a-label-pomp.html

Hier voor scherpe prijs inclusief installeren. 1179 euro all inn :)

[ Voor 8% gewijzigd door saharoen op 04-02-2021 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Kan je beter € 1264,- aftikken met dakdoorvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saharoen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 04-05 19:08
@edsandje Hoezo. Die afvoerbuizen die er al in zit gaan toch wel mee? Of moeten die preventief worden vervangen.

[ Voor 12% gewijzigd door saharoen op 04-02-2021 21:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

@saharoen Ja, de dakdoorvoer moet ook weer een ketel leven meekunnen. Van ts is 13 jaar oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:06
jeroen3 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 20:56:
Ja. Een vrij belangrijke ook, deze laat de ketel uitslaan als de warmtewisselaar te heet wordt, bv. door verstopping. Dit voorkomt AGPO-Ferroli-achtige taferelen (google die maar eens en huiver).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:40

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

Wilke schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 20:15:
[...]

Welnee. Die ketel is 12 jaar oud, wat ruim binnen de normale levensduur valt. Ik zou er juist blij om zijn als een monteur niet bij het minste maar suggereert de hele boel te vervangen.
Op zich heb je gelijk, niet bij het minste, maar een aantal uur aan reparatie, plus een vervangend onderdeel wat mogelijk dagen kost weet ik het wel.
Hoeveel procent haalt de 15 (met goed onderhoud), en wat zijn de kosten die laatste drie jaar per jaar? Wat is de besparing aan gas per jaar van een nieuwe ketel? Nieuw is al heek gauw economisch interessant.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

4 februari
De monteur verteld dat het zeer bijzonder is als het de venturi alleen is, waarop deze de ketel open gemaakt heeft en aangeeft dat de CO2 waarde boven de 250 is terwijl deze max 100 mag zijn en dat de plaat aan de achterkant gescheurd is waardoor deze ketel vervangen moet worden. Nu heeft hij een Remeha onderhoudsset 2 Avanta 7619082 gebruikt om de ketel weer tijdelijk werkend te krijgen.

Vreemd geval betreft Venturi, klinkt als beunhazen welke geen vakkennis hebben!

Het bromgeluid kunnen 2 dingen betekenen driewepklep motor of afstelling.
Gezien toestel moduleert tussen minimum en maximum ingestelde vermogen volgens parameter, kunnen bromgeluiden soms optreden.
Bij een verkeerde gas/luchtmengsel kan het toestel moeite hebben met ontsteken, net voor einde veiligheidstijd (moment dat gasblok dicht moet vallen.) ontsteekt deze alsnog het toestel. Toestel kan dan met een klap inkomen en in sommige gevallen inwendige schade veroorzaken, zeker als de isolatieplaat aan de achterzijde al oud is.

Monteur had rookgasmeting moeten uitvoeren met open mantel om af te stellen en met gesloten mantel ter extra controle minimaal. verder ben ik er niet bijgeweest, dus kan alleen oordelen op afstand.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

saharoen schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 21:14:
@edsandje Hoezo. Die afvoerbuizen die er al in zit gaan toch wel mee? Of moeten die preventief worden vervangen.
Moet preventief vervangen worden, regels zijn aangescherpt i.v.m. koolmonoxide gevaar.
HR ketel produceren condensatie, deze condensatie is geen normale condensatie en vrij agressief.
Dit condenswater tast de rookgasafvoerkanaal aan.

CV Ketel en rookgaskanaal worden nu als 1 installatie gezien, vandaar!

Voor meer info betreft rookgasafvoer en beugelen link:
https://www.rogafa.nl/roo...teem/het-nieuwe-beugelen/

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Wilke schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 22:09:
[...]

Ja. Een vrij belangrijke ook, deze laat de ketel uitslaan als de warmtewisselaar te heet wordt, bv. door verstopping. Dit voorkomt AGPO-Ferroli-achtige taferelen (google die maar eens en huiver).
Dit probleem geldt voor de AGPO-Ferroli toestellen.

De voorplaatsensor is niet bedoeld voor verstopping.
Toestel werkt op 0 druk, dit houd in zoveel lucht/automatisch zoveel gas.

Bij eventuele extra weerstand betekend dit:
minder lucht/automatisch minder gas.

De sensor is bedoeld bij verkeerd monteren of lekkage langs de voorplaat afdichting door nalatigheid van de monteur of gebruiker om geen OH te laten uitvoeren, de isolatieplaat aan de voorzijde en achterzijde moeten de meeste hitte gewoon tegenhouden, er zit nog wel rechts boven op de wisselaar een smeltpatroon welke de wisselaar beveiligd tegen ontoelaatbare temperaturen gezien element uit kunststof en RVS bestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Tens schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 08:56:
[...]
Op zich heb je gelijk, niet bij het minste, maar een aantal uur aan reparatie, plus een vervangend onderdeel wat mogelijk dagen kost weet ik het wel.
Hoeveel procent haalt de 15 (met goed onderhoud), en wat zijn de kosten die laatste drie jaar per jaar? Wat is de besparing aan gas per jaar van een nieuwe ketel? Nieuw is al heek gauw economisch interessant.
Van HR naar HR nagenoeg geen extra besparing ;) Van VR naar HR wel!
15 jaar is prima te halen, mits goed OH!

Hou rekening met het feit dat je in 15 jaar tijd de volgende onderdelen zal vervangen:
1x ketelpomp. (Heel verschillend.) (Veelal doordat er geen vuilfilter onder ketelpomp word geplaatst.)
1x branderautomaat. (Vaak tussen 10 en 15 jaar)
1x ventilator. (vaak tussen 8 en 12 jaar)
1x gasblok. (Vaak tussen 5 en 12 jaar)
1x expansievat + overstort. (Vanaf 6-8 jaar)
1x driewepklep (indien van toepassing.) (Meestal bij 7-8 jaar uiterlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

jeroen3 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 20:56:
Ik heb vorig jaar zelf mijn Avanta van midden 2005 onderhouden. Dat ging allemaal best prima.
Twee dingen:
1. het rubber aan de leiding gaszijdig na het mengblok was in de onderhoudskit niet de goede maat waardoor deze iets kon lekken. Dat heb ik gefixt met de oude ring, opnieuw ingevet.
2. bij het reinigen van de aanslag in de verbrandingsruimte is de warmtewisselaar helaas lek geraakt. (haarscheurtjes denk ik)

Ik heb een nieuwe Avanta laten plaatsen voor 1300 euro incl. als ze 2000 vragen word je getild

edit:

[...]

Je weet dat als deze in de fik vliegt je moet kunnen aantonen dat er OH is gepleegd, weet waaraan je begint! +/- zonder meetapparatuur OH, is hetzelfde als autorijden zonder stuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:18
Misschien ligt het aan mij, maar als 2 jaar op rij alleen pakking voorplaat wordt vervangen en bij storing 2x alleen iets wordt vastgezet zonder verder te kijken, vind ik dat matig onderhoud.

Remeha heeft complete sets met pakkingen waarvan het de bedoeling is dat je die allemaal vervangt. Dat stuk isolatie dat aan gruzelementen ligt voorkomt rookgaslekkage en Remeha raadt aan om die elke 2 jaar te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boswandeling
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:24
Of het nalatig is dat de eerste monteur de venturi heeft vastgezet is in je eigen verhaal discutabel geworden.

5 Jan Monteur geeft aan dat brom komt door loszittende venturi (opmerkelijk want na onderhoud vergeten vast te zetten) Deze monteur zet hem weer vast geeft aan dat zijn voorgangen hem niet goed heeft vastgezet, die kwam juist langs voor dat probleem oa. Trilt weer los of iets anders.

Gezien de leeftijd van de ketel, alles kan kapot, ook door slijtage van de ketel. Het hoeft natuurlijk niet.
Mijn ketel uit 2006 gaf ook problemen na onderhoud, hiervoor ben ik gewaarschuwd door de loodgieter.
De defecten daarna gewoon vervangen. Economisch voor mij nog interessant omdat ik een jaar later wilde verhuizen.

Een auto met een bepaalde leeftijd geeft ook meer problemen, jaja weersinvloeden, maar je ketel is ook een mini machine waar van alles in gebeurt.

Is deze ketel vanaf begin van de looptijd altijd goed onderhouden ? onderhoud historie aanwezig ?

[ Voor 6% gewijzigd door boswandeling op 06-02-2021 09:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:18
Venturi los is overigens niet zo hele gek en vrij onschuldig. Er loopt een buis vanaf de luchttoevoer naar de venturi, die schuif je over de venturi heen en gaat bij een goed werkende ketel niet los.
Als je ontsteking niet goed werkt vult de brander zich met gas wat te laat ontstoken wordt, met een drukgolf als resultaat. Die drukgolf plopt gewoon die buis van de venturi. Dat zijn ook die knallen die je gehoord hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:15
DutchWing schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 01:46:
[...]

Je weet dat als deze in de fik vliegt je moet kunnen aantonen dat er OH is gepleegd, weet waaraan je begint! +/- zonder meetapparatuur OH, is hetzelfde als autorijden zonder stuur.
De nieuwe ketel is ook geplaatst zonder meetapparatuur. En voor onderhoud had niemand tijd, dus ik moest wel wat. Liep al twee jaar achter. (Nieuw huis)
Maar je hebt een goed punt.

[ Voor 4% gewijzigd door jeroen3 op 06-02-2021 12:48 ]

Pagina: 1