Toon posts:

hoe sluit ik mijn boxen ook op m'n tv/vcr aan?

Pagina: 1
Acties:
  • 208 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Edit: Ik heb de search gebruikt, maar kon helaas niks vinden.

Ik ben nogal leek op 't HiFi gebied, maar sinds kort heb ik mijn stereo installatie uitgebreid met 2 extra Kenwood boxen. Maar nu zit ik nog steeds opgescheept met mijn oude TV met mono-speakertje.

Hoe kan ik het geluid op m'n boxen zetten, dmv. het AUX 'kanaal' op m'n toren? Ik heb het volgende al geprobeerd:

- Scartkabel in TV, andere kant met tulp plugjes in AUX. Dit ging niet, en ik realiseer nu dat de SCART aansluiting niet 'output' maar 'input' is, door een blik te werpen op mijn broertje's PlayStation aansluiting. Die stuurt dus signalen naar de TV ipv. andersom. :(

- Scartkabel in VCR naar AUX, in allebei de SCART 'plaatsen'. Geen enkel resultaat, weet niet waarom.

Nu dacht ik, laat ik de aansluiting van een koptelefoon gebruiken, en daar draad met tulpstekkertjes aan solderen, en dat in m'n AUX aansluiting stoppen. Maar na advies gevraagd te hebben, heb ik gehoord dat ook dit niet kan, ivm. verschillende impedanties.

Wat informatie over mijn installatie:
- Twee Samsung boxen, 6 Ohm, 120W per stuk, of tegelijk (niet 100% zeker van).
- Twee Kenwood boxen, 6 Ohm, 60W per stuk.
- Samsung stereotoren, niks bijzonders.

Voor de 'kenner' is het een beetje een prut installatie, maar voor mij is het goed genoeg. :)

Dus.. als iemand weet hoe ik ook geluid van m'n TV op m'n boxen kan krijgen, reply aub. Thanks.

• Neman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:07

Neman

Een uit de lucht gegrepen naam

Er zijn 2 mogelijkheden:

-Scartkabel in je tv, maar dan de plugjes voor de output ipv input. Je moet even opzoeken welke pinnen je dan moet hebben. Jij hebt waarschijnlijk zo'n standaard scartplug gebruikt die voor input geschikt is, dan werkt het niet.

-Een aansluiting achter op je tv, die speciaal geschikt is voor dit doel. Dit is vaak een enkel tulp busje, dat een mono signaal aanlevert (bij oude tv's dan he).

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb weinig verstand van SCART, maar als ik bij een audio zaak in de stad vraag om een Scart kabel geschikt voor output van m'n TV naar AUX, dan zullen ze vast wel weten wat ik bedoel toch?

Edit: Ik heb de eerste SCART -> Tulp Plugjes kabel gebruikt die ik in de schuur kon vinden. :)

• twopack
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-07 10:31
dan ozu ik dat maar proberen ja, want naar mijn weten moet het kunnen via je TV Scart.
gl

specs

• Neman

Neman

Ik heb weinig verstand van SCART, maar als ik bij een audio zaak in de stad vraag om een Scart kabel geschikt voor output van m'n TV naar AUX, dan zullen ze vast wel weten wat ik bedoel toch?
Dat lijkt me wel ja. Als je een beetje handig bent, dan soldeer je zo'n ding zelf in elkaar. Bespaart je relatief een hoop geld. Mocht je dat willen, dan is hier een beschriijving van elke pin van de SCART aansluiting. Jij zult voor je mono tv dus pin 3 en 4 moeten gebruiken. Je split beide draden vervolgens nog een keer om beide aux ingangen van signaal te voorzien (anders hoor je alleen iets uit 1 speaker). Succes.

Verwijderd

Topicstarter
Die dingen zijn wel duur ja. Heb je misschien een foto waar de pinnen duidelijk op staan? Volgens mij heb ik nog meer SCART kabels.

• RBouman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-08 00:15

RBouman

René

je kunt het beste een scart naar tulp verloopblokje kopen die je achter in de tv in de scart zet, hierop zitten 3 aansluitingen rood/wit/geel oftewel rechts/links/video, je moet wel de scart-uit versie hebben! en niet de scart-in zoals je al ontdekt hebt. deze blokjes zijn bij elke tv/danwel electronicaboer te koop ± 5 piek
mvgr
René

Systeem: Abit IC7-G + 2 x Maxtor 120Gb + 1024MB Corsair TWINX PC3200 + Pentium IV 2,8Gb Radeon 8500le Iiyama A902MT + Plextor PX-708a

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 14 augustus 2001 14:53 schreef RBouman het volgende:
je kunt het beste een scart naar tulp verloopblokje kopen die je achter in de tv in de scart zet, hierop zitten 3 aansluitingen rood/wit/geel oftewel rechts/links/video, je moet wel de scart-uit versie hebben! en niet de scart-in zoals je al ontdekt hebt. deze blokjes zijn bij elke tv/danwel electronicaboer te koop ± 5 piek
mvgr
René
Dat zou een stuk goedkoper zijn. kabels met tulpstekkertjes heb ik zat. Dit is dus gewoon zeg maar, een ingekorte scart kabel met als uiteinde iets waar je tulpstekkers in kan zetten?

Verwijderd

Ik heb precies wat jij bedoelt.
Het is een scart plug met composite video, s-vhs en linker en rechter audio-tulpen. Het mooie van deze plug is dat er bovenop een switch zit voor input/output. (Aangezien mijn tv maar 2 scart poorten heeft is het wel makkelijk om die te kunnen switchen, dan hoeft niet alles via mijn video.)

Deze plug kostte Fl. 12,50, maar de plug die alleen voor audio output is kan je al voor Fl. 3,50 kopen bij de Vrije Markt in Tilburg, ook wel bekend als "The Cable Guy" omdat hij alle kabels heeft (echt alle, en ook goedkoop)

• Neman

Neman

Heb je misschien een foto waar de pinnen duidelijk op staan?
Nee, maar er staat vast wel een klein nummertje bij elke pin van de SCART plug.
je moet wel de scart-uit versie hebben! en niet de scart-in zoals je al ontdekt hebt. deze blokjes zijn bij elke tv/danwel electronicaboer te koop ± 5 piek
Kleine aanvulling: deze 'blokjes' zijn tegenwoordig ook al te krijgen met een schakelaar voor in en out, dan kun je dus zelf kiezen.

edit:

SoundBastard was me voor :)

Verwijderd

Topicstarter
Mijn pa zegt lang geleden al eens een scartkabel gekocht te hebben, en zelf de TV op de boxen te hebben aangesloten.. dus ik hoop dat er nog een ligt, daar zal ik eerst even naar kijken. In ieder geval erg bedankt voor de reacties, waarschijnlijk koop ik zo'n verloop-dingetje als dit niet werkt.

Verwijderd

Zo te lezen heeft jouw tv (gokje) geen SCART output, je zult dus via je video moeten werken.

Verwijderd

Topicstarter
Ja, dat is wat ik ga doen. Ik heb nu zo'n verloopstukje gekocht (wel pittig aan de prijs, F18.60) met IN/OUT schakelaartje. Nu heb ik geen male-male kabel met tulpstekkertjes. Ik heb echter wel 2 kabels met allebei EEN male aansluiting. Kan ik van die 2 kabels de helft nemen, en aan elkaar solderen dat ik 1 male/male kabel heb? Is het net als elke kabel (dus strippen, 'ronddraaien', aan elkaar haken en solderen en krimpkous erover), of anders?

Verwijderd

Topicstarter
Ok.. ff snel male/male kabel gekocht, en het werkt. Bedankt voor de replies!
Pagina: 1