Toon posts:

Hoe kan het dat Frambozen zoveel vezels hebben en klopt dit?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 15:56
Ik was laatst op zoek naar voeding met vezels en naast bonen kwam frambozen en bramen ook naar boven.

Hoe kan het zijn dat zo'n klein vruchtje zoveel vezels bevat?

Naast de verwarring is het ook verschillend per framboos lijkt het
Voedingscentrum: 2,5 gram vezels per 100gram
Voedingswaardetabel: 4,2 gram vezels per 100gram
AH frambozen: 6,5 gram vezels per 100gram

Zijn er mensen die dit verschil kunnen verklaren? Ook wel weer typisch dat de winkel de hoogste vezels levert ;)

Misschien is hier ooit een item over geweest op TV dat iemand weet?

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via Furion2000 op 04-02-2021 18:59)

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Nou, het gehalte vezels valt reuze mee hoor.
Maar het zijn natuurlijk niet alleen vezels die belangrijk zijn! Zaken als vitamines, mineralen, anti-oxidanten, enzovoorts, enzovoorts. E.e.a. ook nog afhankelijk van hoe makkelijk het opneembaar is door je darmstelsel.

https://www.puurfiguur.nl/vezelrijke-voeding/

Mooie Plaatjes   

Alle reacties

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
-

[Voor 123% gewijzigd door Ernemmer op 21-03-2021 11:01]

• Furion2000
Ernemmer schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 16:27:
[...]

Het aantal vezels is per 100 gram, dus de maat van het vruchtje is dan niet meer interessant.
Frambozen zit ongeveer op 7 gram vezels per 100 gram, en de vezels zitten voornamelijk in de schil.
De verschillen tussen de sites komt door slecht overtypen.
Dus kleinere is meer schil dus dat kan de verschillen qua vezels per 100 gram verklaren? Hoe kom jij dan weer aan 7 gram?

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Furion2000 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 17:46:
[...]

Dus kleinere is meer schil dus dat kan de verschillen qua vezels per 100 gram verklaren? Hoe kom jij dan weer aan 7 gram?
1e hit via zoekmachine https://www.gezondheidsne.../zo-gezond-zijn-frambozen

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Nou, het gehalte vezels valt reuze mee hoor.
Maar het zijn natuurlijk niet alleen vezels die belangrijk zijn! Zaken als vitamines, mineralen, anti-oxidanten, enzovoorts, enzovoorts. E.e.a. ook nog afhankelijk van hoe makkelijk het opneembaar is door je darmstelsel.

https://www.puurfiguur.nl/vezelrijke-voeding/

Mooie Plaatjes   

• Homerius
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:45
En dan heb je nog al die kleine pitjes die in de frambozen zitten. Hoe groot die zijn in vergelijking met het vruchtvlees zal ook wel per framboossoort verschillen, en dat kan het percentage vezels verklaren.

En ik denk dat er goedkopere bronnen van vezels zijn, zeker in deze tijd van het jaar ;)

• Furion2000
Volgens mij heb je de vragen niet begrepen, hoe interpreteer jij ze?

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Furion2000 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 18:49:
[...]

Volgens mij heb je de vragen niet begrepen, hoe interpreteer jij ze?
Hoe kom jij dan weer aan 7 gram?
Daar geef ik antwoord op, lees de link aandachtig door 😉

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:08

Croga

The Unreasonable Man

Koel. Die zegt 7 gram koolhydraten, 2,5 gram vezels..... Aandachtig doorlezen inderdaad...

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19:12
offtopic:
Frambozen, schil?

• Furion2000
Hackus schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 18:51:
[...]

Hoe kom jij dan weer aan 7 gram?
Daar geef ik antwoord op, lees de link aandachtig door 😉
Fable zegt net 7 gram en ik reageer daarop ik heb bronnen met 2,5 - 4,2 - 6,5 gram en dan post jij een link waar 2,5 staat? De vraag is wat is waarheid.

Staat er nog iets meer waarom die 2,5 van jou dan waarheid is? Ik zie het er niet tussen staan

Lees nu ook de 7 gram carbs in jouw link, maar dat is niet wat ik dan weer zei, ik herhaalde Fable. Als jij bedoelde dat je wist waarom Fable dat verkeerd zei door die bron, dan moet ik je tweelingbroer zijn om dat te begrijpen uit die ene zin van je hoor ;)

[Voor 21% gewijzigd door Furion2000 op 04-02-2021 18:58]

• Ernemmer
  • Niet online
-

[Voor 99% gewijzigd door Ernemmer op 21-03-2021 11:01]

• Furion2000
Lijkt er nu op dat 100g eerder richting de 5-7 gram vezels gaat door het aantal bronnen in die richting, die 2,5 gram is een beetje het buitenbeentje. Denk dat ik geen sluitend antwoord kan vinden en het maar ongeveer moet inschatten. Niet zoiets als het bible of Fibers?

• Ernemmer
  • Niet online
-

[Voor 99% gewijzigd door Ernemmer op 21-03-2021 11:01]

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Furion2000 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 18:54:
[...]

Fable zegt net 7 gram en ik reageer daarop ik heb bronnen met 2,5 - 4,2 - 6,5 gram en dan post jij een link waar 2,5 staat? De vraag is wat is waarheid.

Staat er nog iets meer waarom die 2,5 van jou dan waarheid is? Ik zie het er niet tussen staan

Lees nu ook de 7 gram carbs in jouw link, maar dat is niet wat ik dan weer zei, ik herhaalde Fable. Als jij bedoelde dat je wist waarom Fable dat verkeerd zei door die bron, dan moet ik je tweelingbroer zijn om dat te begrijpen uit die ene zin van je hoor ;)
Sorry, verkeerde link geplakt.
https://www.eenvoudig-afv...ieen/rode-frambozen/56067
Komt op 6.5g fibers per 100g

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:41
De definitie van (voedings)vezels is dat het plantaardige resten zijn die niet door de menselijke dunne darm worden opgenomen.

Daaruit leid ik af dat de opbouw van bramen en fambrozen dusdanig is dat deze ongeveer 5-7% materiaal bevatten wat voor ons onverteerbaar is. De reden waarom heeft dus met de opbouw/samenstelling van de vrucht te maken. De schil is ook relatief taai en dik vergeleken met andere vruchten (die we met schil en al opeten), vandaar de hoge waarde denk ik. Sinaasappelschil blijkt nog meer vezels te bevatten; 10,5% maar dat is een vrucht die meestal niet met schil wordt gegeten, dus blijven er minder vezels over.

• Furion2000
Weer wat helderder nu @LA-384 thanks!

@Ernemmer Dat weet ik en dat is ook niet mijn hoofdreden. Meer steeds meer leren over voedsel. Als je bezig bent met wat gebalanceerder eten en je merkt dat je als snel te weinig vezels eet als je wat kilo's kwijt wil en je gaat op zoek naar de waarden van 'vezelrijk voedsel' dan komt een tussendoortje als een peer/framboos toch wel op de menukaart ;)

Zelf ben ik van mening dat vezels (& goede vetten) de moeilijkste macro is om genoeg binnen te krijgen op een dieet. Dat kan bij mij persoonlijk zijn, maar met een paar boterhammen, 500gram groente en wat diner carbs redt je het niet. Dus daarbij wat noten (met mate, kcal bommen), vezelrijk fruit en peulvruchten is fijne variatie. Beter dan elke dag een zak rauwe wortels naar binnen werken, je ziet het met steeds meer tegenzin naar binnen gaan bij die mensen naarmate de tijd vordert, but hey its healthy right!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Dit is dan toch ook een bevestiging van de vraag die @Furion2000 stelt, veel bronnen met verschillende cijfers _O-

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:40
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4717884/
6.5gr/100gr
Ik vertrouw onderzoeksartikelen net wat meer dan populaire websites over afvallen...

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

99ruud99 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 09:33:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4717884/
6.5gr/100gr
Ik vertrouw onderzoeksartikelen net wat meer dan populaire websites over afvallen...
Zelfde als, wat hier de bron vandaan haalt

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee