Hoe weet ik of mijn schuur zonnepanelen kan dragen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:27
Sinds wij een EV hebben ben ik opzoek naar een mogelijkheid om meer zonnepanelen neer te leggen.
Huis is al helemaal vol gelegd (blij die tip toen gelezen te hebben op het forum ;) ).

Dus zit nu aan de schuur te denken, temeer wij daar een overkapping naast gaan laten bouwen. Die laatste kan qua bouw het gewicht van panelen en ballast (want plat) makkelijk aan. Maar opzich kan ik er daar niet veel op kwijt, dus wil ook op de schuur.

Dat betreft een plat EPDM dak met een schuur die gefundeerd is. Maar hoe kan ik zekerheid verkrijgen dat het dak zelf de panelen kan dragen? Ik heb er zelf wel eens opgestaan.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

'geraamte' bouwen wat zgn over het dak hangt. zonder bouwtekening of info mbt de schuur, kunnen we weinig.
panelen leg je niet op het dak zelf, zoals je er op staat.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:23

Gerco-M

mijn tornado res.

Als je er op kan staan is het sterk genoeg om panelen te dragen lijkt me. Die hebben een veel veel kleinere belasting per m2 dan jij. Ligt een beetje aan jij maar het moet heel raar lopen wil dat niet zo zijn denk ik :P Zelfs met wat ballast.

[ Voor 4% gewijzigd door Gerco-M op 04-02-2021 15:47 ]

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Het dak moet ook sneeuw kunnen dragen. Dat is zwaarder dan je denkt. Zonnepanelen en sneeuw kan samen je schuur laten instorten. Vraag een constructeur om advies, of doe op z'n minst een doorbuig-berekening op basis van de dikte van je balken. Voor een plat dak is dat te doen.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:27
Dus ik zou even moeten opmeten hoe dik de dwarsbalken zijn? Want onder het EPDM zit volgens mij gewoon OSB, maar die heb je natuurlijk in verschillende diktes. Maar de dwarsbalken zijn dan bepalend?

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S