Toon posts:

Hoe weet ik of mijn schuur zonnepanelen kan dragen

Pagina: 1
Acties:

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 04-06 14:44
Sinds wij een EV hebben ben ik opzoek naar een mogelijkheid om meer zonnepanelen neer te leggen.
Huis is al helemaal vol gelegd (blij die tip toen gelezen te hebben op het forum ;) ).

Dus zit nu aan de schuur te denken, temeer wij daar een overkapping naast gaan laten bouwen. Die laatste kan qua bouw het gewicht van panelen en ballast (want plat) makkelijk aan. Maar opzich kan ik er daar niet veel op kwijt, dus wil ook op de schuur.

Dat betreft een plat EPDM dak met een schuur die gefundeerd is. Maar hoe kan ik zekerheid verkrijgen dat het dak zelf de panelen kan dragen? Ik heb er zelf wel eens opgestaan.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S, Houten

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

'geraamte' bouwen wat zgn over het dak hangt. zonder bouwtekening of info mbt de schuur, kunnen we weinig.
panelen leg je niet op het dak zelf, zoals je er op staat.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:37

Gerco-M

mijn tornado res.

Als je er op kan staan is het sterk genoeg om panelen te dragen lijkt me. Die hebben een veel veel kleinere belasting per m2 dan jij. Ligt een beetje aan jij maar het moet heel raar lopen wil dat niet zo zijn denk ik :P Zelfs met wat ballast.

[Voor 4% gewijzigd door Gerco-M op 04-02-2021 15:47]

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Het dak moet ook sneeuw kunnen dragen. Dat is zwaarder dan je denkt. Zonnepanelen en sneeuw kan samen je schuur laten instorten. Vraag een constructeur om advies, of doe op z'n minst een doorbuig-berekening op basis van de dikte van je balken. Voor een plat dak is dat te doen.

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 04-06 14:44
Dus ik zou even moeten opmeten hoe dik de dwarsbalken zijn? Want onder het EPDM zit volgens mij gewoon OSB, maar die heb je natuurlijk in verschillende diktes. Maar de dwarsbalken zijn dan bepalend?

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S, Houten

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee