• Barns
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12:54
Ik heb een nieuwe woning gekocht, daar ga ik eind van de zomer in wonen. Een huis uit 2014 met energielabel A, vloerverwarming en een inductiekookplaat. Alleen de CV-ketel voor verwarming en warm water draait op gas. Wij wonen met 2 personen en een kind. Verbruik is op dit moment ongeveer 2500 kw/h per jaar en 1200m3 gas. De beste verduurzamingsslag die ik kan maken lijkt mij zonnepanelen. Het valt me op dat in de buurt geen enkele woning zonnepanelen heeft (nieuwbouw 2008-2014), dus ik ben gaan onderzoeken of het dak qua ligging überhaupt geschikt is.

De site Zonatlas komt met hun dakscan tot de conclusie dat mijn dak niet geschikt is. Bij een aantal andere bedrijven staat nu een offerteaanvraag uit (Coolblue en via Greenhome).

Hieronder het dak; links van de zwarte lijn is mijn dak. Incl. twee dakkappelen (een kleine en een grotere). Omliggend geen hoogbouw die voor schaduwen zorgt.

Dit plaatje is Noord gericht

E.e.a. moet helaas een beetje snel hoor ik van mijn hypotheekadviseur zodat het meegenomen kan worden in het taxatierapport t.b.v. de hypotheekaanvraag (om de verduurzaming mee te kunnen financieren).

Vragen
  • Waar kan ik gemakkelijk een check (laten) doen of mijn dak überhaupt geschikt is?
  • Zou een andere verduurzaming nog een interessant middel kunnen zijn? Ik kom via de site van Greenhome nog op de suggestie van een hydride warmtepomp?

[Voor 3% gewijzigd door Barns op 04-02-2021 14:43]

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Je dak is zeker geschickt, het is alleen wel een beetje puzzelen.

Hoopjes. Hoe is de huidige ventilatie? Met zo'n relatief nieuw huis dikke kans dat je vrij makkelijk de gasketel de deur uit kan doen voor een warmtepomp.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• Barns
Erasmo schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 14:55:
Je dak is zeker geschickt, het is alleen wel een beetje puzzelen.

Hoopjes. Hoe is de huidige ventilatie? Met zo'n relatief nieuw huis dikke kans dat je vrij makkelijk de gasketel de deur uit kan doen voor een warmtepomp.
Hahah ok, puzzelen, dat dacht ik al, maar mooi om te horen dat het volgens jou wel geschikt is. Qua ventilatie: mechanische ventilatie voor de badkamer, keuken en toilet (die moet met een handmatig geactiveerd worden) en boven de ramen roosters.

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Dikke kans dat de vorige eigenaar het ventilatiesysteem niet zo goed onderhouden heeft en dat het helemaal vol met stof zit.

Je kunt er een nieuwe box in knallen, die zijn vaak een beetje zuiniger maar het levert wel extra comfort op voor pakweg €200. Geen gedoe met knoppen meer, als de ventilatie een hoge luchtvochtigheid meet omdat je onder de douche staat of aan het koken bent dan gaat ie automagisch een standje harder draaien.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-03 08:34
Houdt rekening met de afbouw van saldering indien je zonnepanelen op het oog hebt... die gaat stapsgewijs naar near-zero (in elk geval minder aantrekkelijk het dak maximaal vol te plempen).

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• Barns
Erasmo schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 15:05:
Dikke kans dat de vorige eigenaar het ventilatiesysteem niet zo goed onderhouden heeft en dat het helemaal vol met stof zit.

Je kunt er een nieuwe box in knallen, die zijn vaak een beetje zuiniger maar het levert wel extra comfort op voor pakweg €200. Geen gedoe met knoppen meer, als de ventilatie een hoge luchtvochtigheid meet omdat je onder de douche staat of aan het koken bent dan gaat ie automagisch een standje harder draaien.
Goed idee, maar dat hoeft niet meegefinancierd te worden. €200 valt me mee. Ik dacht dat zo'n box wat duurder was. Zou mooi zijn als e.e.a. automatisch gaat en stiller is, dus hier ga ik sowieso naar kijken.
NielsTn schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 15:08:
Houdt rekening met de afbouw van saldering indien je zonnepanelen op het oog hebt... die gaat stapsgewijs naar near-zero (in elk geval minder aantrekkelijk het dak maximaal vol te plempen).
Ja, de saldering afbouw is bekend. Ik wil dan ook met name panelen voor eigen gebruik. Eén van ons is straks in ieder geval 5 van de 7 dagen thuis (thuiswerken + weekend) en ik kan natuurlijk wasmachine, vaatwasser e.d. lekker overdag laten draaien straks. Zodoende hoop ik in ieder geval mijn stroomrekening flink te kunnen verminderen. Ik vermoed dat dat wel moet lukken met 8-12 panelen.

Een deel van de panelen komt dan op de dakkapellen denk ik; dat hoeft geen probleem te zijn qua draagkracht?

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12:48
De volgende stap is om een tekening met alle maten te maken van tenminste het zuidoost dak.
En dan je favoriets legplan tekenen, en hier posten. De kleinste standaard panelen zijn 1 m x 1.68 m tegenwoordig. Als zijn er ook panelen van 1 m x 2 m. En 1.05 x 1.78 m. Of 1.05 x 2.11.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• VERNederlander
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:54
Ik ben het niet eens met @NielsTn. Elk paneel dat je extra neerlegt is goedkoper, omdat een gedeelte van basiskosten in de installatie en de omvormer zit. Bij meer panelen wordt dit vaak tientjes werk, waardoor je alleen de extra panelen en bevestiging hoeft te betalen. Zodoende kan een extra paneel je minder dan €0,50 per Wp gaan kosten en dan kan het toch interessant zijn. Daarnaast zitten de extra panelen sowieso al in het teruglevertarief en niet in het saldeertarief, dus je kunt gewoon rekenen met de 6-7 cent die je momenteel krijgt.

Alles hangt wel af van hoe lang je blijft wonen en hoeveel geld je beschikbaar hebt en wilt uitgeven.

[Voor 16% gewijzigd door VERNederlander op 04-02-2021 18:42]

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08:27
Barns schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 16:01:
[...]

Goed idee, maar dat hoeft niet meegefinancierd te worden. €200 valt me mee. Ik dacht dat zo'n box wat duurder was. Zou mooi zijn als e.e.a. automatisch gaat en stiller is, dus hier ga ik sowieso naar kijken.
Ik heb zelf een duco silent met sensoren in de box, dus als mijn douche aangaat is +/- 5 seconden later de afzuiging vol aan de gang. Ik mijn toilet en badkamer heb ik verder nog een rf zender hangen, maar gebruik die vanwege automatisch eigenlijk nooit.
Zo'n box kun je waarschijnlijk zo plug en play op de plek van de huidige hangen. Zijn over het algemeen vrij standaard buis maten.

10 x Jinko Solar 350Wp Full-Black | 3500Wp | GOODWE 3000D-NS | PVOutput

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee