Toon posts:

HP Workstation Z640 laat maar één socket zien

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• BoltYes
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 27-03 20:40

BoltYes

This is the Way

Topicstarter
Ik ben bezig om de specs van een oude server op te schrijven voor verkoop en het viel me op dat het systeem maar één CPU laat zien in Speccy of CPU-Z terwijl ik er twee zou verwachten.

In de BIOS zie ik echter wel twee CPU's;

Ik heb gekeken naar de verdeling van het ram geheugen en de 4 ram sticks zijn voor dual socket op de juiste manier in het moederbord en de riser geplaatst. Ik heb de riser verwijderd en dan is ook de helft van het geheugen te zien. Terug plaatsen laat wederom slechts één CPU in speccy/CPU's en taakbeheer zien. In CPU-Z is ook maar één socket te selecteren en in alle gevallen worden maar 12 ipv 24 cores getoond.

Is er een manier om zonder de CPU's uit te wisselen te kijken of het systeem met dual sockets gewoon werkt zoals het hoort?

¯\_(ツ)_/¯

Beste antwoord (via BoltYes op 06-02-2021 00:15)

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:40
TheIbex schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 15:17:
Ik zie in Speccy dat er Windows 10 Home opstaat, ik kan het niet zo 1,2,3 boven water krijgen, maar volgens mij is dual CPU niet supported in Windows 10 home. Ik zoek nog even officiële informatie van Microsoft.
https://answers.microsoft...e8-4238-b1e4-45f4b7ed2fb9
Which editions of Windows 10 Support Multiple processors?
Windows 10 Home only supports one physical CPU.
Windows 10 Pro, Pro Edu, Education, Business and Enterprise supports multiple CPUs.
@TheIbex Ik ben benieuwd waar jij vandaan hebt gehaald dat Microsoft beweert dat het zou moeten werken. Home heeft namelijk nooit anders dan 1 cpu ondersteund.

Dat sommige software wel kan uitlezen dat er meerdere sockets zijn, wil niet zeggen dat ze ook gebruikt kunnen worden.

[Voor 17% gewijzigd door White Feather op 05-02-2021 09:35]

Alle reacties

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

Kijk eens op het moederbord en in het BIOS.
Als er op het moederbord twee koelers werkend zijn kun je ervan uitgaan dat je twee processors hebt.
Ik kan niet voor HP praten maar bij Dell kun je in het BIOS / UEFI zien welke processors je hebt. Wellicht dat HP net als Dell ook een UEFI-gebaseerde test heeft voor je processors.

Het is altijd beter om tools van je computerfabrikant te gebruiken dan algemene diagnostische software voor PC's omdat die niet altijd goed zijn uitgerust om workstation/server hardware te herkennen

[Voor 23% gewijzigd door Tyrian op 04-02-2021 15:05]

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

• TheIbex
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15:16
Ik zie in Speccy dat er Windows 10 Home opstaat, ik kan het niet zo 1,2,3 boven water krijgen, maar volgens mij is dual CPU niet supported in Windows 10 home. Ik zoek nog even officiële informatie van Microsoft.

Interpolis, glashelder!

• BoltYes

BoltYes

This is the Way

Topicstarter
Daar ben ik wel benieuwd naar, deze machine werd eerder gebruikt icm Linux. Ik gebruikt m nu als game computer, vandaar de W10 Home versie. Voor gamen heb je geen xeon processoren nodig, dus wil naar een ander meer optimaal systeem overstappen. Deze kan weg voor een leuke prijs :)

¯\_(ツ)_/¯

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Speccy snel vergeten, dat is bijna nooit geschikt voor. In CPU-Z kun je onderaan een ander socket kiezen
(selection)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• TheIbex
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15:16
BoltYes schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 15:28:
[...]

Daar ben ik wel benieuwd naar, deze machine werd eerder gebruikt icm Linux. Ik gebruikt m nu als game computer, vandaar de W10 Home versie. Voor gamen heb je geen xeon processoren nodig, dus wil naar een ander meer optimaal systeem overstappen. Deze kan weg voor een leuke prijs :)
Je kunt Windows 10 pro een tijdje gratis proberen, in elk geval om te kijken of het werkt. De meeste linuxdistro's ondersteunen wel 2 cpu's trouwens.

Hoeveel cores/logical processors heb je beschikbaar in Taakbeheer/taskmanager?
Hackus schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 15:32:
Speccy snel vergeten, dat is bijna nooit geschikt voor. In CPU-Z kun je onderaan een ander socket kiezen
(selection)
Selection is greyed out... Er is tijdens mijn zoektocht wel meer onenigheid gebleken over dual CPU support van Windows 10 home. Microsoft zegt dat het zou moeten werken, maar gek genoeg lijkt niemand het aan de praat te krijgen (i.c.m. Xeon cpu's)

[Voor 27% gewijzigd door TheIbex op 04-02-2021 16:05]

Interpolis, glashelder!

• BoltYes

BoltYes

This is the Way

Topicstarter
Tyrian schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 15:04:
Kijk eens op het moederbord en in het BIOS.
Als er op het moederbord twee koelers werkend zijn kun je ervan uitgaan dat je twee processors hebt.
Ik kan niet voor HP praten maar bij Dell kun je in het BIOS / UEFI zien welke processors je hebt. Wellicht dat HP net als Dell ook een UEFI-gebaseerde test heeft voor je processors.

Het is altijd beter om tools van je computerfabrikant te gebruiken dan algemene diagnostische software voor PC's omdat die niet altijd goed zijn uitgerust om workstation/server hardware te herkennen
Beide koelers werken inderdaad en in de bios kan je beiden ook zien. Zal inderdaad een windows home dingetje zijn
TheIbex schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 16:01:
[...]

Je kunt Windows 10 pro een tijdje gratis proberen, in elk geval om te kijken of het werkt. De meeste linuxdistro's ondersteunen wel 2 cpu's trouwens.

Hoeveel cores/logical processors heb je beschikbaar in Taakbeheer/taskmanager?

[...]

Selection is greyed out... Er is tijdens mijn zoektocht wel meer onenigheid gebleken over dual CPU support van Windows 10 home. Microsoft zegt dat het zou moeten werken, maar gek genoeg lijkt niemand het aan de praat te krijgen (i.c.m. Xeon cpu's)
In taakbeheer ook gewoon 12 met 24 threads.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:40
https://answers.microsoft...e8-4238-b1e4-45f4b7ed2fb9
Which editions of Windows 10 Support Multiple processors?
Windows 10 Home only supports one physical CPU.
Windows 10 Pro, Pro Edu, Education, Business and Enterprise supports multiple CPUs.
@TheIbex Ik ben benieuwd waar jij vandaan hebt gehaald dat Microsoft beweert dat het zou moeten werken. Home heeft namelijk nooit anders dan 1 cpu ondersteund.

Dat sommige software wel kan uitlezen dat er meerdere sockets zijn, wil niet zeggen dat ze ook gebruikt kunnen worden.

[Voor 17% gewijzigd door White Feather op 05-02-2021 09:35]

• BoltYes

BoltYes

This is the Way

Topicstarter
Bedankt @White Feather en @TheIbex Aangezien de tweede CPU wel in de bios te zien is en de koelerfan tevens aangaat, ga ik er vanuit dat alles in orde is en kan ik m te koop gaan zetten.

Bedankt!

¯\_(ツ)_/¯

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee