Hi medetweakers,
Ik ben bezig met het zoeken van een oplossing voor een probleem wat ik al een tijdje heb. Mijn PC wordt erg luid wanneer hij opwarmt wat zorgt voor een hoop ongemak tijdens het gebruik.
Ik zoek een?
Ik ben daarom opzoek naar een passende oplossing, maar zit nu te twijfelen tussen 2 opties. Aangezien ik eigenlijk niet genoeg verstand heb op het gebied van koeling wil ik deze oplossingen aan jullie voorleggen.
Daarvoor wil ik eerst even mijn huidige configuratie tonen:
Bij de Phanteks Evolv X worden standaard 3 fans geleverd (2 intakes aan de voorkant en 1 outtake aan de achterkant). De Corsair H100i v2 en zijn 2 fans heb ik als outtakes aan de bovenkant van de case gemonteerd. Al deze fans zijn stock en worden op dit moment bediend via het, o zo waardeloze, Asus AI Suite 3.
Ik als software oplossing sowieso het plan om een Corsair Commander PRO aan te schaffen (heb ik ondertussen ook al gedaan) om op die manier alles te bedienen met iCUE. iCUE gebruik ik op dit moment al voor de verlichting van mijn RAM, waterkoeling, toetsenbord en headset en aangezien deze software naar mijn mening ook het fijnst werkt van alles wat ik tot nu toe gebruikt heb vind ik het dus erg handig dat ik hier straks ook mijn fans mee kan bedienen. Bovendien kan ik ook mijn caseverlichting direct hierop aansluiten waardoor ik hopelijk heel mijn ASUS Aura software van mijn PC kan gooien. Ook ga ik mijn RAM upgraden naar 32 GB.
De waterkoeling fans zorgen voor het grootse deel van het lawaai en ook de case fans zijn niet van de stilste variant. Mijn idee is dus om sowieso al deze fans te vervangen. Daarvoor heb ik dus de volgende 2 oplossingen bedacht:
1. Waterkoeling behouden met Corsair ML fans
De voordelen van deze oplossing zijn:
Mijn vraag is dus: Welke van deze 2 oplossingen is het beste?
Ik sta ook zeker open voor suggesties voor andere fans of compleet andere ideeën.
Ik ben bezig met het zoeken van een oplossing voor een probleem wat ik al een tijdje heb. Mijn PC wordt erg luid wanneer hij opwarmt wat zorgt voor een hoop ongemak tijdens het gebruik.
Ik zoek een?
Ik ben daarom opzoek naar een passende oplossing, maar zit nu te twijfelen tussen 2 opties. Aangezien ik eigenlijk niet genoeg verstand heb op het gebied van koeling wil ik deze oplossingen aan jullie voorleggen.
Daarvoor wil ik eerst even mijn huidige configuratie tonen:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | AMD Ryzen 7 3700X Boxed | € 309,- | € 309,- |
1 | Moederborden | Asus ROG Strix B450-E Gaming | € 226,08 | € 226,08 |
1 | Videokaarten | MSI GeForce RTX 2070 Super Gaming X | € 604,50 | € 604,50 |
1 | Interne harde schijven | Seagate Barracuda, 2TB | € 0,- | € 0,- |
1 | Interne harde schijven | WD Blue 3,5" (64MB cache, 7200rpm), 1TB | € 36,62 | € 36,62 |
1 | Behuizingen | Phanteks Enthoo Evolv X Glass Zwart | € 205,94 | € 205,94 |
1 | Waterkoeling | Corsair Hydro H100i v2 | € 0,- | € 0,- |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LED CMU16GX4M2C3000C15R | € 0,- | € 0,- |
1 | Voedingen | Corsair RM750x Zwart | € 0,- | € 0,- |
1 | Solid state drives | Corsair Force MP510 480GB | € 99,18 | € 99,18 |
1 | Solid state drives | Samsung 750 EVO (retail) 250GB | € 0,- | € 0,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.481,32 |
Bij de Phanteks Evolv X worden standaard 3 fans geleverd (2 intakes aan de voorkant en 1 outtake aan de achterkant). De Corsair H100i v2 en zijn 2 fans heb ik als outtakes aan de bovenkant van de case gemonteerd. Al deze fans zijn stock en worden op dit moment bediend via het, o zo waardeloze, Asus AI Suite 3.
Ik als software oplossing sowieso het plan om een Corsair Commander PRO aan te schaffen (heb ik ondertussen ook al gedaan) om op die manier alles te bedienen met iCUE. iCUE gebruik ik op dit moment al voor de verlichting van mijn RAM, waterkoeling, toetsenbord en headset en aangezien deze software naar mijn mening ook het fijnst werkt van alles wat ik tot nu toe gebruikt heb vind ik het dus erg handig dat ik hier straks ook mijn fans mee kan bedienen. Bovendien kan ik ook mijn caseverlichting direct hierop aansluiten waardoor ik hopelijk heel mijn ASUS Aura software van mijn PC kan gooien. Ook ga ik mijn RAM upgraden naar 32 GB.
De waterkoeling fans zorgen voor het grootse deel van het lawaai en ook de case fans zijn niet van de stilste variant. Mijn idee is dus om sowieso al deze fans te vervangen. Daarvoor heb ik dus de volgende 2 oplossingen bedacht:
1. Waterkoeling behouden met Corsair ML fans
1 | Casemodding | Corsair iCUE Commander PRO | € 63,- | € 63,- |
5 | Ventilatoren | Corsair ML140 Pro, 140mm | € 24,79 | € 123,95 |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance RGB Pro CMW32GX4M2Z3600C18 | € 162,59 | € 162,59 |
Totaal | € 349,54 |
- Niet nodig om prima functionerende waterkoeling te vervangen
- Persoonlijk vind ik waterkoeling mooier en blokkeert deze niet de LED's op mijn MOBO en RAM
- Pump zal lawaai blijven maken
- Andere fans nodig (Be Quiets lijken me niet geschikt als waterkoeling fans)
- Deze andere fans zullen waarschijnlijk meer lawaait maken
1 | Casemodding | Corsair iCUE Commander PRO | € 63,- | € 63,- |
1 | Processorkoeling | be quiet! Dark Rock Pro 4 | € 76,90 | € 76,90 |
3 | Ventilatoren | be quiet! Silent Wings 3 PWM, 140mm | € 22,15 | € 66,45 |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance RGB Pro CMW32GX4M2Z3600C18 | € 162,59 | € 162,59 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 368,94 |
- De Be Quiet Dark Rock Pro 4 heeft iets betere koelprestaties voor zover ik kan vinden
- Be Quiet fans zullen ervoor zorgen dat het systeem zo goed als stil gaat zijn
- Is max 1000 RPM en in totaal 5 fans genoeg om mijn systeem te koelen?
- Be Quiet koeler is nogal groot en zal de LED's van mijn MOBO en RAM blocken
Mijn vraag is dus: Welke van deze 2 oplossingen is het beste?
Ik sta ook zeker open voor suggesties voor andere fans of compleet andere ideeën.
RobinU