Waterkoeling of Luchtkoeling en PC stiller maken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin_Uit
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 11:20
Hi medetweakers,

Ik ben bezig met het zoeken van een oplossing voor een probleem wat ik al een tijdje heb. Mijn PC wordt erg luid wanneer hij opwarmt wat zorgt voor een hoop ongemak tijdens het gebruik.

Ik zoek een?
Ik ben daarom opzoek naar een passende oplossing, maar zit nu te twijfelen tussen 2 opties. Aangezien ik eigenlijk niet genoeg verstand heb op het gebied van koeling wil ik deze oplossingen aan jullie voorleggen.

Daarvoor wil ik eerst even mijn huidige configuratie tonen:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 309,-€ 309,-
1MoederbordenAsus ROG Strix B450-E Gaming€ 226,08€ 226,08
1VideokaartenMSI GeForce RTX 2070 Super Gaming X€ 604,50€ 604,50
1Interne harde schijvenSeagate Barracuda, 2TB€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenWD Blue 3,5" (64MB cache, 7200rpm), 1TB€ 36,62€ 36,62
1BehuizingenPhanteks Enthoo Evolv X Glass Zwart€ 205,94€ 205,94
1WaterkoelingCorsair Hydro H100i v2€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LED CMU16GX4M2C3000C15R€ 0,-€ 0,-
1VoedingenCorsair RM750x Zwart€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesCorsair Force MP510 480GB€ 99,18€ 99,18
1Solid state drivesSamsung 750 EVO (retail) 250GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.481,32

Bij de Phanteks Evolv X worden standaard 3 fans geleverd (2 intakes aan de voorkant en 1 outtake aan de achterkant). De Corsair H100i v2 en zijn 2 fans heb ik als outtakes aan de bovenkant van de case gemonteerd. Al deze fans zijn stock en worden op dit moment bediend via het, o zo waardeloze, Asus AI Suite 3.

Ik als software oplossing sowieso het plan om een Corsair Commander PRO aan te schaffen (heb ik ondertussen ook al gedaan) om op die manier alles te bedienen met iCUE. iCUE gebruik ik op dit moment al voor de verlichting van mijn RAM, waterkoeling, toetsenbord en headset en aangezien deze software naar mijn mening ook het fijnst werkt van alles wat ik tot nu toe gebruikt heb vind ik het dus erg handig dat ik hier straks ook mijn fans mee kan bedienen. Bovendien kan ik ook mijn caseverlichting direct hierop aansluiten waardoor ik hopelijk heel mijn ASUS Aura software van mijn PC kan gooien. Ook ga ik mijn RAM upgraden naar 32 GB.

De waterkoeling fans zorgen voor het grootse deel van het lawaai en ook de case fans zijn niet van de stilste variant. Mijn idee is dus om sowieso al deze fans te vervangen. Daarvoor heb ik dus de volgende 2 oplossingen bedacht:

1. Waterkoeling behouden met Corsair ML fans
1CasemoddingCorsair iCUE Commander PRO€ 63,-€ 63,-
5VentilatorenCorsair ML140 Pro, 140mm€ 24,79€ 123,95
1Geheugen internCorsair Vengeance RGB Pro CMW32GX4M2Z3600C18€ 162,59€ 162,59
Totaal€ 349,54

De voordelen van deze oplossing zijn:
  1. Niet nodig om prima functionerende waterkoeling te vervangen
  2. Persoonlijk vind ik waterkoeling mooier en blokkeert deze niet de LED's op mijn MOBO en RAM
De nadelen van deze oplossing zijn:
  1. Pump zal lawaai blijven maken
  2. Andere fans nodig (Be Quiets lijken me niet geschikt als waterkoeling fans)
  3. Deze andere fans zullen waarschijnlijk meer lawaait maken
2. Waterkoeling vervangen door luchtkoeling en Be Quiet fans
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 76,90€ 76,90
3Ventilatorenbe quiet! Silent Wings 3 PWM, 140mm€ 22,15€ 66,45
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 368,94

De voordelen van deze oplossing zijn:
  1. De Be Quiet Dark Rock Pro 4 heeft iets betere koelprestaties voor zover ik kan vinden
  2. Be Quiet fans zullen ervoor zorgen dat het systeem zo goed als stil gaat zijn
De nadelen van deze oplossing zijn:
  1. Is max 1000 RPM en in totaal 5 fans genoeg om mijn systeem te koelen?
  2. Be Quiet koeler is nogal groot en zal de LED's van mijn MOBO en RAM blocken
Recap
Mijn vraag is dus: Welke van deze 2 oplossingen is het beste?

Ik sta ook zeker open voor suggesties voor andere fans of compleet andere ideeën.

RobinU

Beste antwoord (via Robin_Uit op 13-02-2021 18:29)

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Het ligt niet aan je fans, het ligt aan je fancurves en mogelijk plaatsing radiator.

Zet je chassis fans op 500-600 continu en iets verhoogd als de chassis temp omhoog gaat.

Zorg ervoor dat je radiatorfans kijken naar de watertemp en niet cpu temp. Ook 500-600 rpm en pas hoger als het water flink warm wordt. Zo voorkom je dat de fans gelijk hard gaan draaien als je cpu maar even wat zwaars doet, dat is helemaal niet nodig.

Je radiator naar voren plaatsen zodat hij frisse lucht pakt, maar dat is denk ik niet perse nodig, misschien ook niet handig vanwege je gpu.

[ Voor 15% gewijzigd door Navi op 09-02-2021 19:37 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rotinomm
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 21:57
Wellicht al een keer gekeken naar Noctua fans?

Laatst toevallig nog een YouTube video bekeken en gezien dat deze langer stil blijven bij hoge RPM's.
Is geen RGB maar verhelpt eventueel wel je probleem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gevulde koek
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 29-09-2024
Is het idee om de ML140 op de waterkoeling te zetten? Want die gaan niet passen, je koeling heeft 120 mm, geen 140 mm. Voor de fans op de waterkoeling zou ik op zoek gaan naar fans met hoge statische druk. De Noctua NF-A12x25 zitten in ongeveer dezelfde prijsklasse en presteren goed op waterkoeling. Arctic P12 is een goedkoper alternatief. Ik denk niet dat waterkoeling door luchtkoeling vervangen minder geluid gaat opleveren, tenzij het echt door de pomp komt. Wat voor temperaturen bereikt je PC als die opgewarmd is? Als die moeite heeft met warmte af te voeren gaan nieuwe fans op de waterkoeler ook niet veel helpen en kan je beter investeren in intake-fans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maks
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:09
Stiller onder load of gewoon desktop gebruik? Ik denk dat waterkoeling juist vaak meer lawaai maakt voor dat laatste omdat je met luchtkoeling en grote heatsinks de fans vaak uit kan zetten (of heel langzaam kan laten draaien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin_Uit
@Rotinomm
Wel naar gekeken, maar ik weet niet welke dan het interessants is. Persoonlijk denk ik deze:
pricewatch: Noctua NF-A14 PWM chromax.black.swap, 140mm

Deze hebben wel meer RPM, maar produceren ook weer meer geluid. Bovendien heb ik liever alle fans hetzelfde wat dus zou betekenen 2x 120 mm voor de waterkoeling en 3x 140 mm voor de case. Aangezien de Be Quiet koeler al 2 keer een Silent Wing bevat zou ik hier dus nog steeds de Be Quiets voor willen aanschaffen.

RGB voor de fans is niet iets waar ik naar op zoek ben :)

@gevulde koek
Oops, dacht dat de AIO een 280 mm was. Ik wil wel graag mijn zwarte kleuren pallet behouden dus beige/bruine noctua's komen er niet in. Zijn de fans die ik hierboven stuurde ook geschikt voor deze use case?

De PC behaald in principe geen super hoge temperaturen en komt nooit boven de 60-70. Deze temperatuur behaald hij ook alleen maar omdat ik mijn fans redelijk stil wil laten zijn tot het echt nodig is. De waterkoeling zelf doet het dan naar mijn idee ook gewoon prima.

is dit dan een idee:
3VentilatorenNoctua NF-A14 PWM chromax.black.swap, 140mm€ 24,90€ 74,70
2VentilatorenNoctua NF-F12 PWM chromax.black.swap, 120mm€ 24,95€ 49,90
Totaal€ 350,19

@Maks
Stiller onder load is het belangrijkste, maar tijdens het gewoon gebruik is hij ook al redelijk luidruchtig. Zolang de fans uit zichzelf al stil zijn maakt het niet uit of ze niet of langzaam draaien.

[ Voor 36% gewijzigd door Robin_Uit op 04-02-2021 17:07 ]

RobinU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gevulde koek
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 29-09-2024
De NF-F12 is niet van dezelfde kwaliteit als de NF-A12x25. Noctua heeft hier zelf een grafiekje van (https://noctua.at/en/nf-a...son-to-nf-f12-and-nf-s12a).

Meningen over de beste fan voor waterkoeling verschillen. Behalve Noctua zweren veel mensen bij Arctic. Ik heb ze zelf en zou ze niet aanraden vanwege het gezoem dat in het derde filmpje hieronder te horen is. Verder zie ik ook de thermaltake toughfan aangeraden, maar die is in Nederland best duur. De kaze flex presteert iets slechter maar is een stuk goedkoper.
https://www.youtube.com/watch?v=XVPV9omPuyw
https://www.youtube.com/watch?v=cQ6W-b45wZ0
https://www.youtube.com/watch?v=QwftVMGPOiI

Ik denk niet dat de verschillen tussen high-end fans echt heel groot zijn. Ik zou vooral de wat oudere modellen vermijden, want de techniek voor stille ventilatoren is afgelopen jaren een stuk verbeterd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:25
Hoe hard draaien je fans nou eigenlijk tijdens jouw typische gebruik?
Tot welk toerental is het geluidsniveau wat jou betreft wel acceptabel? Ik vraag me af of je echt veel verbetering gaat krijgen voor die 200 euro die je zou gaan uitgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin_Uit
@gevulde koek
Thanks, ga hier even goed naar kijken. Ik krijg persoonlijk het idee dat de Arctic P14/P12 fans heel interessant zijn. Deze kosten nagenoeg niks en hebben hele goeie prestaties terwijl ze ook nog stil zijn.

De Be Quiets blijken toch wel geschikt te zijn als radiator fans dus deze optie hou ik ook nog open.

@Wekko306
Bij normaal gebruik draait de CPU FAN (radiator fans) op ±400 rpm en de Chassis fans op ±600 rpm. Dit houde de CPU op ­± 50 °C en dit maakt naar mijn mening een acceptabele hoeveelheid lawaai. Als er echter iets meer werk wordt vereist en de PC naar de 60-70 °C begint alles te blazen op ±800 rpm en ±1000 rpm (max speed) en dit wordt echt heel luid.

Ik weet zeker dat de fans vervangen een groot voordeel gaat hebben, omdat ik op meerdere plekken op internet lees dat de stock fans (van in ieder geval de waterkoeling) echt extreem veel geluid maken en eigenlijk gewoon vervangen moeten worden.

RobinU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin_Uit
Okay, ik ben even op onderzoek uitgegaan en heb daarbij de volgende fans gevonden:

2VentilatorenArctic BioniX P120 Grijs, 120mm€ 12,16€ 24,32
3VentilatorenArctic BioniX P140, 140mm€ 14,16€ 42,48

Deze zien er naar mijn mening zeer interessant uit, zijn een heeeeeel stuk goedkoper en lijken na genoeg stil. Bovendien kunnen ze wel extreem hoge RPM halen mocht dat nodig zijn en zien ze er netjes uit.

RobinU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin_Uit
Ik heb nog even goed naar de beschikbare opties gekeken en ben voor de Arctic BioniX van hierboven gegaan. Ik heb ook nog wat andere leuke dingen uitgezocht en dit is nu mijn aanstaande build:

1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 309,-€ 309,-
1MoederbordenAsus ROG Strix B450-E Gaming€ 226,08€ 226,08
1VideokaartenMSI GeForce RTX 2070 Super Gaming X€ 604,50€ 604,50
1Interne harde schijvenSeagate Barracuda, 2TB€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenWD Blue 3,5" (64MB cache, 7200rpm), 1TB€ 36,62€ 36,62
1BehuizingenPhanteks Enthoo Evolv X Glass Zwart€ 205,94€ 205,94
1KabelsCooler Master Colored Extension Cable Kit Zwart€ 34,90€ 34,90
1WaterkoelingCorsair Hydro H100i v2€ 0,-€ 0,-
1VentilatorenArctic BioniX P120 Grijs, 120mm€ 12,16€ 12,16
1VentilatorenArctic BioniX P140, 140mm€ 14,16€ 14,16
1VoedingenCorsair RM750x Zwart€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesCorsair Force MP510 480GB€ 99,18€ 99,18
1Solid state drivesSamsung 750 EVO (retail) 250GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.768,13

RobinU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickelB
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13-08-2021
Ik zie dat je al een keus hebt gemaakt en voor de rgb wil gaan. Maar ik heb zelf de arctic p12pwm 5pack voor 23 euro in mijn case. Ook heb ik deze week nog de 5pack p14pwm voor 31 euro gekocjt en zal deze van de week inbouwen als ze binnen komen. Ik draai ze op de nzxt rgb&fan controller. Ik zou ze zo instellen dat je de 1100 tot 1200 rpm zo min mogelijk gebruikt. Dan zit er een lichte zoem in de motor. Maar ze werken geweldig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin_Uit
@NickelB
Waar maak je uit op dat ik voor de RGB ben gegaan? Ik ben gegaan voor de Arctic BioniX P's (2x 120mm en 3x 140mm) aangesloten op een Corsair Commander PRO fan hub. Draait nu al een paar dagen en loopt eigenlijk prima.

RobinU

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Het ligt niet aan je fans, het ligt aan je fancurves en mogelijk plaatsing radiator.

Zet je chassis fans op 500-600 continu en iets verhoogd als de chassis temp omhoog gaat.

Zorg ervoor dat je radiatorfans kijken naar de watertemp en niet cpu temp. Ook 500-600 rpm en pas hoger als het water flink warm wordt. Zo voorkom je dat de fans gelijk hard gaan draaien als je cpu maar even wat zwaars doet, dat is helemaal niet nodig.

Je radiator naar voren plaatsen zodat hij frisse lucht pakt, maar dat is denk ik niet perse nodig, misschien ook niet handig vanwege je gpu.

[ Voor 15% gewijzigd door Navi op 09-02-2021 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickelB
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13-08-2021
Sorry ik dacht dat het rgb was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin_Uit
@Navi
De fans waren zeker onderdeel van het probleem. Op 1000 RPM maakte mijn oude fans veel meer geluid dan mijn nieuwe fans maken op 1500 RPM en aangezien de fans nog geen €70,- waren ben ik erg blij met deze investering.

Super bedankt voor de tip om watertemperatuur te gebruiken in plaats van CPU temperatuur. Had hier zelf nog nooit aan gedacht en gebruikte eigenlijk altijd de CPU temperatuur voor al mijn fans.

Ik gebruik nu voor de waterkoeling de water temperatuur, voor de intake fans de temperatuur die de sensor (van de Commander PRO) meet bij mijn videokaart en voor de outtake fan de temperatuur die de sensor bij mijn outtake meet.

Hierdoor is de PC echt veel stiller en gaat hij eigenlijk nooit op de hoge RPM. Bovendien heb ik via iCUE allemaal failsafes aanstaan die bijvoorbeeld alle fans op 100% zetten als de CPU op 90 graden zou komen en de PC uitzet als deze op 100 zou komen.

RobinU

Pagina: 1