Wat heb ik nodig om 4k 60hz te tonen via laptop op mijn tv?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glimps
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 05-03-2022
Hallo allen,

Ik zit op dit forum voornamelijk omdat ik niet zo thuis ben in elektronica. Ook na een speuren op internet kom ik vaak niet uit mijn specifieke elektronicavragen, vaak graaf ik me juist dieper in!

Hetzelfde geldt voor mijn vraag van vandaag. Kan iemand mij uitleggen wat ik nodig heb om 4k 60hz te tonen op mijn UHD TV via mijn laptop?

De tv (LG 49SM8200PLA) heeft een hdmi 2.0 ingang. Ik moet binnenkort een nieuwe laptop aanschaffen, en daarbij wil ik ook rekening houden dat deze 4k 60hz kan tonen op mijn tv om series en films op hun best af te kunnen spelen.

Welke kabels en aansluitingen zijn hier precies voor nodig? Kan het alleen met hdmi 2.0 op de laptop en een hdmi 2.0 kabel? Of ook met hdmi 1.4? Hoe zit het met USB-C en DP Alt mode? Zijn er nog andere dingen waar ik op moet letten?

Als iemand dit voor mij wil uitleggen in duidelijke taal dan ben ik u dankbaar!

...

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

glimps schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 14:18:
Kan het alleen met hdmi 2.0 op de laptop en een hdmi 2.0 kabel? Of ook met hdmi 1.4? Hoe zit het met USB-C en DP Alt mode? Zijn er nog andere dingen waar ik op moet letten?
Deze vragen gaan vooral over de hardware en niet over de TV. Waarbij de vraag of 4K@60 Hz ook met HDMI 1.4 kan relatief eenvoudig zelf te vinden is. Enfin Televisies & Beamers lijkt mij niet de correcte plek, maar eerder Complete Systemen & Laptops: TB > CSL

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glimps
FeaR schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 14:31:
[...]

Deze vragen gaan vooral over de hardware en niet over de TV. Waarbij de vraag of 4K@60 Hz ook met HDMI 1.4 kan relatief eenvoudig zelf te vinden is. Enfin Televisies & Beamers lijkt mij niet de correcte plek, maar eerder Complete Systemen & Laptops: TB > CSL
Dank ! Je hebt gelijk wat betreft hdmi 1.4, eigenlijk was me dit al wel duidelijk ja, alleen 30hz. De overige vragen blijven wel staan voor mij.

[ Voor 15% gewijzigd door glimps op 04-02-2021 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:47
Welke laptop heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-07 13:00

nelizmastr

Goed wies kapot

Als je laptop geen HDMI 2.0 of een mogelijkheid tot displayport uit heeft dan is het antwoord dat het niet kan en je een andere laptop moet kopen.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:20

Umbrah

The Incredible MapMan

HDMI 2.0 of hoger is een must, hoewel ik, mocht ik nu kopen en het moet persé een laptop zijn, zeker zal proberen om een HDMI2.1 laptop te krijgen.

Waar die HDMI 2.0 uitgang vandaan komt is vervolgens stap twee. Je noemt het al: Displayport is een factor. Met dongles kan een hoop, en actieve dongles bestaan... zijn ze goedkoop? Nee. Praktisch: zeker niet. Soms zelfs ronduit incompatible. Maar het kan. Let wel op het toverwoord hier: ACTIEVE dongle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 111246

Check hier even voor goede en betaalbare 4K60hz kabels: HDR 4K wil niet op 60fps.

Ik had dus niet de juiste kabels in huis.
En met deze werkt het perfect! Ook HDR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Waarom de push op 4K 60Hz voor films en series? Er zijn letterlijk twee (!) films op Bluray die dat hebben en een handvol in de complete geschiedenis van de film: Wikipedia: List of films with high frame rates

Eigenlijk alle films en series worden nog altijd geschoten op 24fps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaDatIsPeter
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
Dan is de vraag wat de mediabron is en of die eisen aan het OS stelt.
Bijvoorbeeld 4K Netflix wel op Windows 10 met HDCP 2.2, maar op linux beperkt tot 720p.
https://help.netflix.com/nl/node/23742

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glimps
Kan ik via usb-c met DP alt mode wel 4k 60hz krijgen op mijn tv? Wat voor kabel heb ik daar precies voor nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glimps
Ik heb er nog geen maar wil ermee rekening houden bij de keuze van een nieuwe laptop. Ik heb mijn oog nu op een die geen hdmi 2.0 heeft, maar wel usb-c met dp altmode .. Dan zou het moeten lukken toch?
Pagina: 1