Toon posts:

Aansturing CV-houtkachel via domotica

Pagina: 1
Acties:

• ntiender
  • Registratie: juni 2015
  • Laatst online: 18-08 16:59
Ik heb gisteren mijn CV-houtkachel binnen gekregen en ga deze binnenkort aansluiten.
Ik wil deze gaan opnemen in mijn domoticasysteem (Openhab)

De kachel is een BEF home WH V 70.
Deze heeft op de CV ongeveer 8KW vermogen.

Verder heb ik twee buffervaten, 1 van 500 liter voor de CV en een van 200 liter voor tapwater, schakelbaar via 3-weg klep, normale cv ketel, zonneboiler etc.

Pompgroep met 65 graden retourtemperatuurverhoging.

De kachel ga ik aansluiten op mijn domotica (Openhab) via een PLC.
Ook heb ik een onewire controller voor temperatuurmetingen, maar ik kies bij mijn CV-systeem denk ik liever voor PT1000 inclusief analoge input kaarten voor de PLC.

In de kachel zit uiteraard een temperatuurmeting om de pompgroep aan te sturen.
Ook zit er een noodkoeling op die open gaat bij 95 graden.

Het liefst voorkom ik natuurlijk dat de noodkoeling nodig is bij bijvoorbeeld een stroomstoring.
Ik wil hiervoor de volgende stappen nemen.

1-Domoticasysteem voorzien van redundante voedingen en een UPS zodat PC, router, switches PLC etc. zodat dit voor een X-tijd in de lucht blijft en de boel veilig kan stellen bij stroomstoring.

2-Een regelklep in de luchttoevoer inbouwen. Deze zal sluiten en de luchttoevoer naar de haard blokkeren zodat deze dooft.

Maar zou het verstandig zijn om de regelklep ook te kunnen sturen voor het regelen van het vermogen?

Wellicht heeft iemand al iets dergelijks gebouwd, en tips heeft?

• revolution-nl
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 11:23

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

best wel offtopic

[Voor 95% gewijzigd door teacher op 04-02-2021 21:04]

All-Electric

• ntiender
revolution-nl schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 14:08:
Ik hoop dat je in buitengebied woont, niet echt fijn voor je directe omgeving als je een houtkachel gaat gebruiken als primaire verwarming in stedelijk gebied.

Hoe ga je verwarmen bij een stookalert?
Ik woon in een dorp, waar er veel meer houtkachels hebben in mijn wijk.
Nooit ergens last van. Als je maar goed stookt.

Ik heb ook gewoon nog een CV-ketel hangen, even toegevoegd aan mijn beginpost.

• revolution-nl
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 11:23

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

hier stond een troll

[Voor 115% gewijzigd door teacher op 04-02-2021 21:04]

All-Electric

• ntiender
Dat is jouw probleem. en niet mijn vraag.
Graag niet reageren als je niets nuttigs te melden hebt.

Als mijn buren aangeven dat bij ze er bij een bepaalde wind last van hebben, laat ik hem uit. Dat jij dit niet met je buren kan afspreken weerhoud mij er niet van om een kachel aan te schaffen. Of wil je hier nu mee zeggen dat ik maar moet afzien van de houtkachel en hem terug moet sturen?

Dit staat btw in het duurzame energie en DOMOTICA aangezien ik hem ook aansluit op mijn Domotica.

• reptillion
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 01:21

reptillion

Moderator reptielenhuis
@ntiender Als je het zo van de grond gaat maken en toch al met een PLC wilt sturen, zou het dan niet makkelijker zijn als je de hele "noodstop" in de PLC programmeert? Dan ben je ook niet meer afhankelijk van je netwerk etc.

• ntiender
reptillion schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 14:45:
@ntiender Als je het zo van de grond gaat maken en toch al met een PLC wilt sturen, zou het dan niet makkelijker zijn als je de hele "noodstop" in de PLC programmeert? Dan ben je ook niet meer afhankelijk van je netwerk etc.
Dat is een goeie! Ik had er al eerder over nagedacht om mijn hele CV installatie in de PLC te programmeren en dit vervolgens uit te lezen met het domoticasysteem.

Ik zat er echter mee dat ik in de PLC PI allocation / Pi assignment op Modbus/TCP UDP heb staan.
Hierdoor kan ik volgens mij niet sturen vanuit een PLC programma
Indien ik deze op PLC zet zijn deze kaarten niet meer te sturen door modbus(Openhab).

Ik heb kort gezocht, maar vond het voor nu nog even te lastig/te kort tijd om dit knap uit te zoeken. (Ben me hele huis aan het verbouwen.) Wellicht wil ik dit later alsnog op deze manier gaan uitvoeren.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee