Ik heb gisteren mijn CV-houtkachel binnen gekregen en ga deze binnenkort aansluiten.
Ik wil deze gaan opnemen in mijn domoticasysteem (Openhab)
De kachel is een BEF home WH V 70.
Deze heeft op de CV ongeveer 8KW vermogen.
Verder heb ik twee buffervaten, 1 van 500 liter voor de CV en een van 200 liter voor tapwater, schakelbaar via 3-weg klep, normale cv ketel, zonneboiler etc.
Pompgroep met 65 graden retourtemperatuurverhoging.
De kachel ga ik aansluiten op mijn domotica (Openhab) via een PLC.
Ook heb ik een onewire controller voor temperatuurmetingen, maar ik kies bij mijn CV-systeem denk ik liever voor PT1000 inclusief analoge input kaarten voor de PLC.
In de kachel zit uiteraard een temperatuurmeting om de pompgroep aan te sturen.
Ook zit er een noodkoeling op die open gaat bij 95 graden.
Het liefst voorkom ik natuurlijk dat de noodkoeling nodig is bij bijvoorbeeld een stroomstoring.
Ik wil hiervoor de volgende stappen nemen.
1-Domoticasysteem voorzien van redundante voedingen en een UPS zodat PC, router, switches PLC etc. zodat dit voor een X-tijd in de lucht blijft en de boel veilig kan stellen bij stroomstoring.
2-Een regelklep in de luchttoevoer inbouwen. Deze zal sluiten en de luchttoevoer naar de haard blokkeren zodat deze dooft.
Maar zou het verstandig zijn om de regelklep ook te kunnen sturen voor het regelen van het vermogen?
Wellicht heeft iemand al iets dergelijks gebouwd, en tips heeft?
Ik wil deze gaan opnemen in mijn domoticasysteem (Openhab)
De kachel is een BEF home WH V 70.
Deze heeft op de CV ongeveer 8KW vermogen.
Verder heb ik twee buffervaten, 1 van 500 liter voor de CV en een van 200 liter voor tapwater, schakelbaar via 3-weg klep, normale cv ketel, zonneboiler etc.
Pompgroep met 65 graden retourtemperatuurverhoging.
De kachel ga ik aansluiten op mijn domotica (Openhab) via een PLC.
Ook heb ik een onewire controller voor temperatuurmetingen, maar ik kies bij mijn CV-systeem denk ik liever voor PT1000 inclusief analoge input kaarten voor de PLC.
In de kachel zit uiteraard een temperatuurmeting om de pompgroep aan te sturen.
Ook zit er een noodkoeling op die open gaat bij 95 graden.
Het liefst voorkom ik natuurlijk dat de noodkoeling nodig is bij bijvoorbeeld een stroomstoring.
Ik wil hiervoor de volgende stappen nemen.
1-Domoticasysteem voorzien van redundante voedingen en een UPS zodat PC, router, switches PLC etc. zodat dit voor een X-tijd in de lucht blijft en de boel veilig kan stellen bij stroomstoring.
2-Een regelklep in de luchttoevoer inbouwen. Deze zal sluiten en de luchttoevoer naar de haard blokkeren zodat deze dooft.
Maar zou het verstandig zijn om de regelklep ook te kunnen sturen voor het regelen van het vermogen?
Wellicht heeft iemand al iets dergelijks gebouwd, en tips heeft?