Toon posts:

Hulp m.b.t. internet op zolder

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Toaru
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 12-10-2022
Situatie: Op de zolderkamer moet goede internetverbinding zijn i.v.m. PC gaming. Wifi of LAN, maakt niet uit, als het maar snel is. Wij hebben een 500 Mbps abonnement dus dat is goed. Het is voor ons onmogelijk om een LAN kabel van beneden naar boven te trekken, dus kijken we naar de mogelijkheden. Er komt op zolder wel een coax kabel uit de muur. Het is ook onmogelijk om er een andere kabel doorheen te trekken omdat de ingang onbereikbaar is. Opties die wij overwegen:

1. Ziggo Wifi versterker. Maar uit ervaring van vrienden blijkt dit te wankel en te zwak. Er zit wel een LAN poort op die versterker geloof ik. Kan ik vanuit daar een LAN naar mijn PC trekken zonder dat ik er snelheid op verlies? Ziggo klantenservice komt steeds met antwoorden als “dat durf ik niet met zekerheid te zeggen” dus daar heb ik praktisch geen moer aan.

2. Coax naar LAN d.m.v. MOCA, wel een dure optie. Ik weet niet zeker of dit gaat werken, ik ben niet heel technisch aangelegd

3. Onbeperkt 5G abonnement nemen en constant als hotspot gebruiken. Is dit te doen?

Graag jullie hulp!

[Voor 4% gewijzigd door Toaru op 04-02-2021 14:22]

Alle reacties

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

4. De coax kabel vervangen door een utp kabel

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Toaru
Brahiewahiewa schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 14:19:
[...]

4. De coax kabel vervangen door een utp kabel
Dat is dus helaas niet mogelijk. De kabelaansluiting is onmogelijk te bereiken en/of een andere kabel doorheen te trekken.

• De_Koele_Man
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-03 11:08

De_Koele_Man

Zo koud als een klontje!

Je kan ook (net als ik) voor een powerline setje gaan. Dat zijn 2 soort van dikke adapters waar je een UTP kabel in kan doen, eentje naast je ziggo modem en eentje op zolder. Dat kan stabieler zijn dan wifi want je hebt geen storing van andere netwerken. Maar echt snel is het niet. Ik heb er best wel spijt van dat ik toen ik mijn zolderkamer betrok niet meteen een fatsoenlijke kabel heb getrokken.

Ik zou ook aanraden om nog een keertje goed te kijken naar optie 4. Er moet toch iets mogelijk zijn?

Meh!

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:18

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Zit die COAX helemaal vast dan? Wat ik wel eens gedaan heb:
  • Dun touwtje beneden aan coax bevestigen (GOED vastmaken)
  • Coax uit de muur trekken, touwtje komt mee
  • Trekveer aan touwtje bevestigen (GOED vastmaken)
  • Touwtje door de leiding trekken met trekveer, trekveer duwen, zodat touwtje niet knapt
  • UTP aan trekveer vastmaken (GOED vastmaken)
  • trekveer door de leiding heen trekken, UTP aanduwen, zodat dit niet losraakt
Mocht er iets losraken onderweg, kun je altijd opnieuw beginnen door met de stofzuiger op de leiding uitgang het touwtje er doorheen te zuigen. Zelf niet gedaan, maar wel eens werkend gezien :D

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

• Toaru
De coax kabel is beneden niet te bereiken, door een verbouwing destijds is er een extra muurtje langs gegaan (niet op gelet toen) waardoor het nu niet mogelijk is om de kabel überhaupt aan te raken. Enige plek waar ik hem aan kan raken is op zolder waar hij uit de muur komt.

Dus een extra kabel trekken is echt echt niet mogelijk omdat we niet eens bij dat gat kunnen.

[Voor 8% gewijzigd door Toaru op 04-02-2021 14:52]

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Maar, komt die COAX direct uit de grond dan of zo? Want als de TV provider langs komt en bij de COAX aansluiting moet, moet je dan alsnog je muurtje afbreken? Dan zou ik er nu even een gat in boren, ben je gelijk klaar... ;) Of is het niet een COAX die actief is. Nu ja, puur uit interesse dit hoor. Als je er niet bij kunt, dan niet. Media converters of PowerLine is dan je enige optie lijkt me. Let er bij PowerLine wel goed op dat als de stekker boven en stekker onder op een andere groep zitten, het zeer waarschijnlijk niet gaat werken en blijft een mediaconverter alleen over...

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:47

lier

MikroTik nerd

Voor online gaming is alles anders dan kabel gewoon slecht. Dit heeft niet metde bandwidth te maken maar met de latency. En elke andere vorm van verbinding introduceert (veel) latency.

Het is begrijpelijk dat je bij voorbaat zegt dat een kabel trekken geen optie is, echter is dat de enige oplossing voor jouw probleem. Misschien de moeite waard om in plaats van een hardwarematige oplossing te kiezen voor een handige Harry die voor jou de kabel legt.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Toaru
lier schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 15:02:
Voor online gaming is alles anders dan kabel gewoon slecht. Dit heeft niet metde bandwidth te maken maar met de latency. En elke andere vorm van verbinding introduceert (veel) latency.

Het is begrijpelijk dat je bij voorbaat zegt dat een kabel trekken geen optie is, echter is dat de enige oplossing voor jouw probleem. Misschien de moeite waard om in plaats van een hardwarematige oplossing te kiezen voor een handige Harry die voor jou de kabel legt.
Ik begrijp wat je zegt. Maar MOCA is dus ook niks goeds?

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Alle signaalconversie levert je latency op. Dus nee, als het gaat om gamen (dat heb ik even gemist, sorry) dan is UTP de enige manier.

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:19
Toaru schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 14:50:
[...]

[...]

De coax kabel is beneden niet te bereiken, door een verbouwing destijds is er een extra muurtje langs gegaan (niet op gelet toen) waardoor het nu niet mogelijk is om de kabel überhaupt aan te raken. Enige plek waar ik hem aan kan raken is op zolder waar hij uit de muur komt.

Dus een extra kabel trekken is echt echt niet mogelijk omdat we niet eens bij dat gat kunnen.
Het is altijd mogelijk een kabel te trekken, dat je het niet wilt is wat anders.
Powerline zou ik niet doen, dan liever een TP-link Deco 9, dat werkt best goed.
Zelf gebruik ik SuperWIFI van KPN, zelfde idee, dat werkt prima. Op de uitgaande LAN-poort had ik zelfs een switch aangesloten met een vaste telefoon waarmee ik kon bellen, zelfs dat ging goed.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

• Anauv
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 24-03 14:18
Toaru schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 15:15:
[...]

Als je MOCA overweegt, dan moet je toch ook beneden bij de coax kabel kunnen of ben ik nou gek? Als de boel dichtgemetseld is, dan kan zo'n oplossing natuurlijk ook niet..

NDH Automotive: https://ndh.nu/

• silentkiller
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-03 09:10
Dat dacht ik oorspronkelijk ook.
Ik vermoed echter dat de coax die naar de zolder loopt, ergens wordt gesplitst waar TS niet bij kan.

MOCA werkt over de splitter heen, echter kan je geen nieuwe kabel trekken

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:29

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Toaru schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 15:15:
[...]

Zeker wel. Hirschmann INCA of vergelijkbare producten van bijv Teleste.

Het is als je geen UTP kunt trekken de beste alternatief. Het valt me op dat je het "duur" noemt. Dan vermoed ik dat je ook voor andere opties in de onderste budgethoek aan het kijken bent. Een goede G.hn wave 2 PLC set (Devolo Magic 2) is minstens even duur, en tri-band mesh WiFi-oplossingen kosten rustig twee tot drie keer zoveel. Je hebt natuurlijk goedkopere opties qua PLC en repeaters, maar je krijgt waar je voor betaalt.

Mooie aan MoCA is: het werkt gelijk en volledig (>900Mbps throughput met de genoemde INCA's) of het werkt niet. Als het niet werkt: retour en iets anders, anders ben je klaar.

Met PLC en WiFi ben je afhankelijk van storing in je huis en in de buurt en zul je zelfs best-case niet de helft halen van wat met MoCA haalt. Wil je 500Mbps boven halen dan gaat uit genoemde opties alleen MoCA dat leveren (of dat daadwerkelijk noodzakelijk is, is een tweede... gaming heeft geen bandbreedte maar lage latencies nodig).

Maar... wat heb je nu exact? Je hebt het over een "Ziggo Wifi versterker". Naar mijn weten heeft Ziggo geen apparaat met die naam in het portfolio. Kijk eens op dat ding, onderop staat merk+model. Dan kunnen we wel eea met zekerheid zeggen.

Verder 5G... dan heb je twee verschillende LANs boven en beneden die alleen over publieke internet met elkaar kunnen communiceren. Lijkt me uitermate duur (die onbeperkte abo is binnen paar maanden duurder dan alle binnenhuisopties die je kunt bedenken) en garantie voor hoge latency.

Soittakaa Paranoid!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:51
Onlangs een TP-Link Wifi versterker aangeschaft. Heel goed gekeken waar te plaatsen. Wifi is nu prima hier op zolder. Enorm veel beter dan voorheen. maar harde cijfers heb ik niet.
Hangt ook allemaal af van locatie van router, dikte vloeren, type vloeren, etc, etc.

• Toaru
Oké dat is duidelijk. Dan ga ik toch echt kijken voor die MoCA oplossing. De situatie is lastig uit te leggen, maar ik zal even een tekening maken om het te verduidelijken.

https://imgur.com/a/fh9h1BM

Het stippellijntje dat je zie is de coax kabel die naar boven gaat. Die zit achter een buisje netje weggewerkt die strak op de muur geplakt zit. De kabel verdwijnt achter een muurtje die gebouwd is. De muur zit strak tegen de muur van het huis aan, dus een andere kabel achter het muurtje krijgen is onmogelijk. De coax loopt door tot in de schuur (hij komt daar de grond weer uit). Om de coax te vervangen met door een UTP is dus nagenoeg onmogelijk, vandaar dat ik allerlei andere opties aan het overwegen ben. Met MoCA zou ik front end dus kunnen aansluiten in de schuur, en back end op zolder. Correct?

Ja, het is een aparte constructie, ik weet het. Maar zo zit ons huis nu eenmaal in elkaar.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:29

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Toaru schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 17:29:
[...]

Oké dat is duidelijk. Dan ga ik toch echt kijken voor die MoCA oplossing. De situatie is lastig uit te leggen, maar ik zal even een tekening maken om het te verduidelijken.

https://imgur.com/a/fh9h1BM

Het stippellijntje dat je zie is de coax kabel die naar boven gaat. Die zit achter een buisje netje weggewerkt die strak op de muur geplakt zit. De kabel verdwijnt achter een muurtje die gebouwd is. De muur zit strak tegen de muur van het huis aan, dus een andere kabel achter het muurtje krijgen is onmogelijk. De coax loopt door tot in de schuur (hij komt daar de grond weer uit). Om de coax te vervangen met door een UTP is dus nagenoeg onmogelijk, vandaar dat ik allerlei andere opties aan het overwegen ben. Met MoCA zou ik front end dus kunnen aansluiten in de schuur, en back end op zolder. Correct?
MoCA is volledig symmetrisch, dus er is niet echt een 'front' of 'back' end, beide kanten zijn identiek. Dit zou moeten werken ja.

Als je boven verder geen TV kijkt over die coax is installatie helemaal eenvoudig, dan hoef je niet door te lussen vanaf andere coax in huis - steek gewoon de ene uiteinde van de coax in de uitgang van de INCA beneden en de andere in de ingang van de INCA boven en zolang de kabel niet onderbroken is komt het goed.
Ja, het is een aparte constructie, ik weet het. Maar zo zit ons huis nu eenmaal in elkaar.
Och, je komt nog gekker tegen. Vriendin van me woont in huis met aanbouw. Alles in hoofdgedeelte lijkt perfect netjes weggewerkt in leidingen, incl trekdraden in loze leidingen. Trok alleen voor geen meter. Wat blijkt: al die leidingen komen uit in oude buitenmuur oude deel, en lopen door elkaar heen (verstrengeld :X ) tussen plafond en bovenvloer in aanbouw. Beun de Haas bv bedankt :(

Soittakaa Paranoid!

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee