• Ambling_Alp
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16-03 13:27
Ha mensen, ik probeer wat adviezen in te winnen. Ik zit met een Macbook Pro Retina (early 2013), 15 inch die al een paar jaar waterschade heeft. Althans, hij geeft geen batterij meer aan en laadt niet meer op, máár werkt nog prima aan de voeding. Zodra de magsafe eruit vliegt, valt-ie meteen uit.

Ik gok, en volgens mij heb ik dat me destijds laten vertellen, dat het niet simpelweg een nieuwe batterij is die hem weer de oude maakt, maar dat het vooral aan de (duurdere) kant van het moederbord en de connectoren zit, vooral die laatste gok ik. Mijn vraag is: wat doe ik ermee? Zelf houden, tja, kan, maar ik wil toch een keer een nieuwe Macbook kopen. Fixen lijkt me te duur voor wat ik er nog voor kan krijgen? Maar wie weet heeft iemand anders daar een andere mening over. En verkopen as is: tja, wat geeft de gek daarvoor? Hij doet het dus prima, geen bizarre andere fouten - alleen kun je het geen laptop meer noemen, want hij doet het alleen aan de lader.

Tell me: wat is wijsheid.

Update 17 februari: Ik heb via Marktplaats verkocht voor best een aardig bod nog, bedankt voor alle tips.

[Voor 5% gewijzigd door Ambling_Alp op 17-02-2021 09:01]

• Anoniem: 472287
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Verkopen, hier op V&A vind je genoeg "gekken" die daar prima mee aan de slag willen.

Kan je daarna zelf verder kijken. De kosten die je maakt om deze (wellicht) te repareren verdien je zo 123 niet terug, en het is nog een gok ook.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:33
En dat voor een laptop van 7 jaar. Ja, het is een MacBook,maar hij is stuk, en niet nieuw.

Ik zou zeggen geef m aan je neefje / moeder, zodat ze hem als desktop gebruiken.

• Ambling_Alp
99ruud99 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 12:40:
En dat voor een laptop van 7 jaar. Ja, het is een MacBook,maar hij is stuk, en niet nieuw.

Ik zou zeggen geef m aan je neefje / moeder, zodat ze hem als desktop gebruiken.
Altijd nog een nobel alternatief, helemaal gelijk! Het was meer dat ik met het oog op een nieuwe elke 'korting' kan gebruiken uiteraard.

• Ambling_Alp
Anoniem: 472287 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 12:36:
Verkopen, hier op V&A vind je genoeg "gekken" die daar prima mee aan de slag willen.

Kan je daarna zelf verder kijken. De kosten die je maakt om deze (wellicht) te repareren verdien je zo 123 niet terug, en het is nog een gok ook.
Wel een goede tip. Als er érgens handige mensen zitten die hier wat in zien, is het wel op de Tweakers V&A.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:33
even ter vergelijking: een "als nieuw" macbook uit 2015 (dus iets nieuwer) :
V&A aangeboden: Apple MacBook Pro 13,3" Retina (2015) 2,7GHz 256GB

dus daar zou je nog onder moeten gaan zitten, want ouder + kosten bord vervangen...
Natuurlijk is het aan jezelf, maar bedenk van te voren voor welk bedrag je het liever aan neefje etc geeft.

• Ambling_Alp
99ruud99 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 12:55:

dus daar zou je nog onder moeten gaan zitten, want ouder + kosten bord vervangen...
Natuurlijk is het aan jezelf, maar bedenk van te voren voor welk bedrag je het liever aan neefje etc geeft.
Ik zag deze inderdaad. En dacht overigens: wow, goede deal. Ik zag mensen veel meer vragen voor hun 2015-Macbooks in goede staat.

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-03 20:52
99ruud99 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 12:55:

Toch zou ik deze deal niet vertrouwen, deze persoon heeft ineens een paar laptops extreem goedkoop te koop en heeft geen beoordelingen.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:30

MsG

Forumzwerver

Tweakers V&A is weinig representatief voor de tweedehands markt voor Apple-producten. Als je er meer voor wil zou ik Marktplaats aanraden. Daar zie je 2009 en 2010-modellen nog voor 250+ euro weggaan. Zelf vorig jaar een 2011 Macbook Pro met de welbekende Radeon-issues nog voor 200,- weg kunnen doen daar.

[Voor 20% gewijzigd door MsG op 04-02-2021 13:07]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Ambling_Alp
MsG schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 13:05:
Tweakers V&A is weinig representatief voor de tweedehands markt voor Apple-producten. Als je er meer voor wil zou ik Marktplaats aanraden. Daar zie je 2009 en 2010-modellen nog voor 250+ euro weggaan. Zelf vorig jaar een 2011 Macbook Pro met de welbekende Radeon-issues nog voor 200,- weg kunnen doen daar.
Good to know, kan altijd eens laten bieden :) Elke korting is mooi meegenomen als ik een nieuwe Air zou willen kopen.

• MsG

MsG

Forumzwerver

Kan je niet via een Tweaker, met een V&A-advertentie snel uitsluiten of hij met een andere accu wel normaal werkt? Voor hetzelfde geld is een nieuwe accu wel degelijk goed genoeg om het apparaat weer normaal te laten werken. Het vervangen ziet er niet heel moeilijk uit namelijk. Of wellicht vind je goedkoop ergens een gebruikte donor-accu om dat vast te stellen?

De meeropbrengst van klusproject die alleen aan de netspanning werkt versus werkende laptop, is namelijk aanzienlijk.

[Voor 4% gewijzigd door MsG op 04-02-2021 13:10]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Ambling_Alp
MsG schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 13:09:
Kan je niet via een Tweaker, met een V&A-advertentie snel uitsluiten of hij met een andere accu wel normaal werkt? Voor hetzelfde geld is een nieuwe accu wel degelijk goed genoeg om het apparaat weer normaal te laten werken. Het vervangen ziet er niet heel moeilijk uit namelijk. Of wellicht vind je goedkoop ergens een gebruikte donor-accu om dat vast te stellen?

De meeropbrengst van klusproject die alleen aan de netspanning werkt versus werkende laptop, is namelijk aanzienlijk.
Goede optie, maar wat bedoel je met via een V&A-advertentie uitsluiten? Vragen of iemand er even een andere accu in wil knallen?

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17-03 15:49

rvanpruissen

rePear.it

Ter indicatie: reparatie kost max. € 250,-. Ik denk dat hij ongeveer evenveel meer waard wordt hierdoor bij eventuele verkoop, dus het maakt niet zoveel uit. Ligt er een beetje aan wat je zelf wilt.

• Ambling_Alp
rvanpruissen schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 13:52:
Ter indicatie: reparatie kost max. € 250,-. Ik denk dat hij ongeveer evenveel meer waard wordt hierdoor bij eventuele verkoop, dus het maakt niet zoveel uit. Ligt er een beetje aan wat je zelf wilt.
250 ja? Ik hoorde destijds véél grotere bedragen (goed, toen was hij ook nieuwer).

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

DutchKel schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 13:02:
[...]

Toch zou ik deze deal niet vertrouwen, deze persoon heeft ineens een paar laptops extreem goedkoop te koop en heeft geen beoordelingen.
Er is een optie tot ophalen, dan is de kans op zgn oplichting kleiner.

@Ambling_Alp openmaken, kijken wat de schade is. evt. nieuwe batterij...

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• kevinkrs
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 26-02 22:14
Ik weet niet wat de prijzen zijn van oudere modellen, maar toen op mijn oude 2017 13" een moederbord vervangen moest worden was dat een schadepost van 700 euro.

Ik denk dat je op V&A er niet veel meer voor krijgt, en als je van geluk mag spreken als je misschien bij de verkoop even veel krijgt als de kosten van de reparatie. De vraag is, wil je dat risico nemen, en alle moeite nemen om je laptop nog te verkopen?

Ik zou hem denk ik houden als reserve laptop, indien je nieuwe ooit defect raakt. Anders aan een familielid geven als ze er nog in geïnteresseerd zijn.

• MsG

MsG

Forumzwerver

Ambling_Alp schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 13:16:
[...]

Goede optie, maar wat bedoel je met via een V&A-advertentie uitsluiten? Vragen of iemand er even een andere accu in wil knallen?
Of iemand wellicht een accu heeft liggen, en die verkoopt, óf het wil uitsluiten met jouw laptop. Stel dat kost een keer 2 tientjes onderzoekskosten, is dat nog de moeite waard.

Hier bijvoorbeeld een accu: https://link.marktplaats.nl/m1660933476

https://link.marktplaats.nl/m1648317152

Desnoods verkoop je hem weer voor dezelfde prijs als na aansluiten blijkt dat jouw laptop er niet van gaat werken.

[Voor 9% gewijzigd door MsG op 04-02-2021 14:15]

• rvanpruissen

rvanpruissen

rePear.it

Ambling_Alp schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 13:52:
[...]

250 ja? Ik hoorde destijds véél grotere bedragen (goed, toen was hij ook nieuwer).
De fout die vaak gemaakt wordt is dat men denkt dat Apple Authorized Service Providers de enige plekken zijn waar je het kan laten repareren. Probleem is dat zij van Apple het logic board moeten vervangen en geen daadwerkelijke reparaties uitvoeren. Hierbij is het in Apple's voordeel om de prijzen hiervan hoog te houden en je een relatief mooi alternatief (een nieuwe) te bieden. Zonde van al die apparaten die in 90% van de gevallen prima repareerbaar zijn.

Er zijn voldoende bedrijfjes die dit kunnen waar je een stuk goedkoper uit bent. Ik zeg dit niet om reclame te maken, maar meer om mensen erop te wijzen dat er alternatieven zijn.

• kevinkrs
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 26-02 22:14
rvanpruissen schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 15:37:
[...]

De fout die vaak gemaakt wordt is dat men denkt dat Apple Authorized Service Providers de enige plekken zijn waar je het kan laten repareren. Probleem is dat zij van Apple het logic board moeten vervangen en geen daadwerkelijke reparaties uitvoeren. Hierbij is het in Apple's voordeel om de prijzen hiervan hoog te houden en je een relatief mooi alternatief (een nieuwe) te bieden. Zonde van al die apparaten die in 90% van de gevallen prima repareerbaar zijn.

Er zijn voldoende bedrijfjes die dit kunnen waar je een stuk goedkoper uit bent. Ik zeg dit niet om reclame te maken, maar meer om mensen erop te wijzen dat er alternatieven zijn.
Alternatieven zijn er zat, ik denk dat Apple het moederbord sneller wilt vervangen dan niet-authorized service points omdat ze willen dat bedrijven voldoen aan een bepaalde kwaliteitsstandaard.

Beeld je in; Een kleine conservator of iets dergelijks is defect, dat betekend dat er nagelopen en onderzocht moet worden waar, wanneer en hoe het defect optreed. Inmiddels kijkt er een expert naar en de klok (uren = geld) loopt ook door.

Kans is dat je als nog een flink bedrag moet betalen voor geen resultaat, of dat het defect gevonden wordt maar dat je een aantal maanden later weer een ander defect krijgt.

Resultaat is dat jij als klant boos wordt en wellicht negatieve uitlatingen over Apple produceren verspreid , als je er een nieuwe verse moederbord in prikt, heb je dus ook geen issues meer, mits vanzelfsprekend de issue het moederbord was uiteraard.

Ik heb ook ooit eens in 2013 mijn 2012 15" (non retina) MacBook Pro ter reparatie aangeboden bij een niet-authorized service punt... Mijn scharnier of even wat specifieker 'hinge' was defect, waarbij er iets tegen het plastic cilindervormige bescherming aankwam.

Mijn Macbook maakte een herrie zodra ik de deksel openmaakte, let op dat ik zorgvuldig met mijn spullen omga, dit is niet het resultaat van lomp gedrag...
Elke keer hoorde je *KRAK KRAK KRAK KRAK KRAK KRAK KRAK* bij het openmaken van de deksel.

De servicepoint had de hinge vervangen, maar dat met de 13" model. Ik kon letterlijk het plastic cilindervormig bescherming van links naar rechts schuiven. Slonzige resultaten, en later droogde de scharnieren ook nog eens uit.

Elke ochtend op mijn werk moest ik WD40 in de scharnieren spuiten anders ging hij überhaupt niet meer open.

Voor mij persoonlijk, alleen nog maar Apple stores, al het andere laat ik links liggen.

Als laatste punt, vind ik het zelf fijn als ik weet dat er legitieme onderdelen in een laptop gebruikt worden, gaan Chinese batterijen van AliExpress waarbij mijn huis een week later in brand vliegt, geen Chinese namaakschermen.

Als je een Ferarri hebt en je rijd je velgen stuk, koop je namelijk ook geen nieuwe meer op Aliexpress of andere niet-officieel punten, je gaat vanzelfsprekend voor de officiële onderdelen }:O

[Voor 7% gewijzigd door kevinkrs op 04-02-2021 15:58]

• rvanpruissen

rvanpruissen

rePear.it

kevinkrs schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 15:55:
[...]

Als je een Ferarri hebt en je rijd je velgen stuk, koop je namelijk ook geen nieuwe meer op Aliexpress of andere niet-officieel punten, je gaat vanzelfsprekend voor de officiële onderdelen }:O
Als je bij Apple je ventieldopje kwijtraakt zetten ze er een nieuw wiel op, dat is wat mij betreft een betere vergelijking. Verder zit er tussen reparateurs onderling wel verschil natuurlijk, kwestie van wat reviews lezen.

Maar goed, jedem das Seine zou ik zeggen...

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@kevinkrs Pfff, wat een verhaal.
Is de laptop van @Ambling_Alp het nog waard om bij Apple, of serviceprovider te laten nakijken/repareren..

Zelf ermee sleutelen is veel leuker, en batterij kost +- E80,- (nadeel is de lijm onder de batterij :D )

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Ambling_Alp
Kleine update, ik kan er op Marktplaats momenteel nog 220 euro voor krijgen en dat vind ik eigenlijk een heel redelijk bod. Thoughts?

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Ambling_Alp schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 23:33:
Kleine update, ik kan er op Marktplaats momenteel nog 220 euro voor krijgen en dat vind ik eigenlijk een heel redelijk bod. Thoughts?
Pas opsturen nadat je geld binnen hebt ;)

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• rvanpruissen

rvanpruissen

rePear.it

Heb je een link naar de ad voor me? Ben misschien wel geïnteresseerd. Ligt er een beetje aan hoe hij eruit ziet :)

• Ambling_Alp
Greatsword schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 11:10:
[...]

Pas opsturen nadat je geld binnen hebt ;)
Haha, hij zou worden opgehaald.

• Ambling_Alp
rvanpruissen schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 11:24:
Heb je een link naar de ad voor me? Ben misschien wel geïnteresseerd. Ligt er een beetje aan hoe hij eruit ziet :)
https://www.marktplaats.nl/plaats/m1664933022/view

Scherm had een betere schoonmaak verdiend, is geen coating-issue, gewoon slecht schoongemaakt.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ambling_Alp schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 11:45:
[...]

https://www.marktplaats.nl/plaats/m1664933022/view

Scherm had een betere schoonmaak verdiend, is geen coating-issue, gewoon slecht schoongemaakt.
Dat is de beheer-link, waar alleen jij bij kunt.

• Ambling_Alp
CH4OS schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 11:52:
[...]
Dat is de beheer-link, waar alleen jij bij kunt.
Ben echt een kut.

https://www.marktplaats.n...hade.html?previousPage=lr

• rvanpruissen

rvanpruissen

rePear.it

Thanks voor de link, maar ondertussen 250 geboden + maar 8GB. Ik haak af. Succes met de verkoop.

• Ambling_Alp
rvanpruissen schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 12:20:
Thanks voor de link, maar ondertussen 250 geboden + maar 8GB. Ik haak af. Succes met de verkoop.
No worries. Niets ligt nog vast hoor, ook die 250 niet. Maar de 8gb zal helaas blijven.

• w4v3g0d
  • Laatst online: 27-02 15:16
Ambling_Alp schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 12:22:
[...]

No worries. Niets ligt nog vast hoor, ook die 250 niet. Maar de 8gb zal helaas blijven.
Als je er 250 voor kan krijgen dan zou ik direct doorgaan tot verkoop.

En die 8gb sloop je er niet zomaar uit zonder hot air :p

Kan je ongeveer een indicatie geven van de omvang v/d schade?
Heb je bijvoorbeeld foto's?

• Ambling_Alp
w4v3g0d schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 20:57:
[...]

Als je er 250 voor kan krijgen dan zou ik direct doorgaan tot verkoop.

En die 8gb sloop je er niet zomaar uit zonder hot air :p

Kan je ongeveer een indicatie geven van de omvang v/d schade?
Heb je bijvoorbeeld foto's?
Hij is al verkocht inmiddels. Hoe verwijder je topics, waarom kan ik geen knop daarvoor vinden? Kreeg er 220 voor van een ervaren Apple-opkoper, die hem voor de vorm nog wel even openmaakte - waterschade leek heel erg mee te vallen, maar alleen een nieuwe batterij was niet genoeg, zo bleek - even pakte hij hem en dan weer niet. Dus zat vast iets aan de connectoren. Maar goed, daar is de koper handiger mee dan ik. Ik had een mooie korting op mijn nieuwe Air M1.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee