Voor mijn moeder ben ik op zoek naar een compleet hifi home theater systeem. Op dit moment heeft ze een Harman Kardon BDS 370 2.1 HTS, maar dit apparaat is hopeloos verouderd. Nu is ze dus op zoek naar iets nieuws. De BDS 370 was een hoop plastic voor een hoop geld.
Om in de toekomst niet steeds het hele systeem te hoeven vervangen leek het mij verstandig om een keer te investeren in goede speakers die de moeite waard zijn om te behouden bij een toekomstige upgrade van de versterker.
De use-cases voor de set zijn het beluisteren van verschillende genres muziek (klassiek, blues, country en sing and songwriter) via streamingdiensten zoals Spotify, maar ook vanaf CD's. Een wat warmere klank heeft de voorkeur boven een klinisch correcte weergave.
Daarnaast moet het als geluidsinstallatie voor de TV dienen via HDMI ARC en moet er sporadisch een DVD of Bluray afgespeeld kunnen worden. De set moet dus zowel films als praatprogramma's goed kunnen weergeven.
Het budget is ergens rond de €2000
Nu ben ik zelf al op zoek gegaan naar een degelijke set speakers en een versterker en zo kwam ik bij twee opties uit. Beide opties hebben speakers van Polk Audio, volgens reviews en teardowns bieden deze een goede klank, goede componenten en een uitstekende bouwkwaliteit voor een betaalbare prijs. Daarnaast Kwam ik uit bij een versterker van Denon. De opties zijn als volgt:
Optie 1
Optie 2
De vragen die ik heb zijn als volgt:
Om in de toekomst niet steeds het hele systeem te hoeven vervangen leek het mij verstandig om een keer te investeren in goede speakers die de moeite waard zijn om te behouden bij een toekomstige upgrade van de versterker.
De use-cases voor de set zijn het beluisteren van verschillende genres muziek (klassiek, blues, country en sing and songwriter) via streamingdiensten zoals Spotify, maar ook vanaf CD's. Een wat warmere klank heeft de voorkeur boven een klinisch correcte weergave.
Daarnaast moet het als geluidsinstallatie voor de TV dienen via HDMI ARC en moet er sporadisch een DVD of Bluray afgespeeld kunnen worden. De set moet dus zowel films als praatprogramma's goed kunnen weergeven.
Het budget is ergens rond de €2000
Nu ben ik zelf al op zoek gegaan naar een degelijke set speakers en een versterker en zo kwam ik bij twee opties uit. Beide opties hebben speakers van Polk Audio, volgens reviews en teardowns bieden deze een goede klank, goede componenten en een uitstekende bouwkwaliteit voor een betaalbare prijs. Daarnaast Kwam ik uit bij een versterker van Denon. De opties zijn als volgt:
Optie 1
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Versterkers en receivers | Denon AVR-X1600H | € 439,- | € 439,- |
1 | Speakers | Polk Audio HTS 10 Subwoofer (Zwart) | € 355,04 | € 355,04 |
1 | Speakers | Polk Audio Signature S15e (Zwart) | € 218,60 | € 218,60 |
1 | Speakers | Polk Audio Signature S30e (Zwart) | € 198,27 | € 198,27 |
2 | Speakers | Polk Audio Signature S50e (Zwart) | € 230,28 | € 460,56 |
1 | Blu-ray en DVD | LG UBK90 | € 153,90 | € 153,90 |
Totaal | € 1.825,37 |
Optie 2
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Versterkers en receivers | Denon AVR-X1600H | € 439,- | € 439,- |
1 | Speakers | Polk Audio HTS 12 (Zwart) | € 499,- | € 499,- |
1 | Speakers | Polk Audio Signature S20e (Zwart) | € 242,10 | € 242,10 |
1 | Speakers | Polk Audio Signature S30e (Zwart) | € 198,27 | € 198,27 |
2 | Speakers | Polk Audio Signature S60e (Zwart) | € 399,77 | € 799,54 |
1 | Blu-ray en DVD | LG UBK90 | € 153,90 | € 153,90 |
Totaal | € 2.331,81 |
De vragen die ik heb zijn als volgt:
- Zijn er duidelijk betere combinaties te krijgen voor dit geld?
- Zijn dit goede combinaties van speakers en versterker, bijvoorbeeld qua vermogen?
- Zijn de 6.5" drivers in de speakers van optie 2 een grote meerwaarde qua geluidskwaliteit ten opzichte van de 5.25" drivers in optie 1 (in combinatie met deze versterker)
- Is een 12" subwoofer in optie 2 overkill voor de use-cases?
- Biedt een dedicated CD speler zoals deze Denon pricewatch: Denon DCD-600NE Zwart
- meerwaarde, t.o.v. de LG bluray speler (dia via hdmi of optisch wordt aangesloten op de Denon versterker)?
- Zijn er hier tweakers die ervaring hebben met het merk Polk Audio?
- Zie ik verder iets over het hoofd?