Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ION-
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02-05 12:53
Voor mijn moeder ben ik op zoek naar een compleet hifi home theater systeem. Op dit moment heeft ze een Harman Kardon BDS 370 2.1 HTS, maar dit apparaat is hopeloos verouderd. Nu is ze dus op zoek naar iets nieuws. De BDS 370 was een hoop plastic voor een hoop geld.
Om in de toekomst niet steeds het hele systeem te hoeven vervangen leek het mij verstandig om een keer te investeren in goede speakers die de moeite waard zijn om te behouden bij een toekomstige upgrade van de versterker.

De use-cases voor de set zijn het beluisteren van verschillende genres muziek (klassiek, blues, country en sing and songwriter) via streamingdiensten zoals Spotify, maar ook vanaf CD's. Een wat warmere klank heeft de voorkeur boven een klinisch correcte weergave.
Daarnaast moet het als geluidsinstallatie voor de TV dienen via HDMI ARC en moet er sporadisch een DVD of Bluray afgespeeld kunnen worden. De set moet dus zowel films als praatprogramma's goed kunnen weergeven.

Het budget is ergens rond de €2000

Nu ben ik zelf al op zoek gegaan naar een degelijke set speakers en een versterker en zo kwam ik bij twee opties uit. Beide opties hebben speakers van Polk Audio, volgens reviews en teardowns bieden deze een goede klank, goede componenten en een uitstekende bouwkwaliteit voor een betaalbare prijs. Daarnaast Kwam ik uit bij een versterker van Denon. De opties zijn als volgt:

Optie 1
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Versterkers en receiversDenon AVR-X1600H€ 439,-€ 439,-
1SpeakersPolk Audio HTS 10 Subwoofer (Zwart)€ 355,04€ 355,04
1SpeakersPolk Audio Signature S15e (Zwart)€ 218,60€ 218,60
1SpeakersPolk Audio Signature S30e (Zwart)€ 198,27€ 198,27
2SpeakersPolk Audio Signature S50e (Zwart)€ 230,28€ 460,56
1Blu-ray en DVDLG UBK90€ 153,90€ 153,90
Totaal€ 1.825,37

Optie 2
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Versterkers en receiversDenon AVR-X1600H€ 439,-€ 439,-
1SpeakersPolk Audio HTS 12 (Zwart)€ 499,-€ 499,-
1SpeakersPolk Audio Signature S20e (Zwart)€ 242,10€ 242,10
1SpeakersPolk Audio Signature S30e (Zwart)€ 198,27€ 198,27
2SpeakersPolk Audio Signature S60e (Zwart)€ 399,77€ 799,54
1Blu-ray en DVDLG UBK90€ 153,90€ 153,90
Totaal€ 2.331,81

De vragen die ik heb zijn als volgt:
  • Zijn er duidelijk betere combinaties te krijgen voor dit geld?
  • Zijn dit goede combinaties van speakers en versterker, bijvoorbeeld qua vermogen?
  • Zijn de 6.5" drivers in de speakers van optie 2 een grote meerwaarde qua geluidskwaliteit ten opzichte van de 5.25" drivers in optie 1 (in combinatie met deze versterker)
  • Is een 12" subwoofer in optie 2 overkill voor de use-cases?
  • Biedt een dedicated CD speler zoals deze Denon pricewatch: Denon DCD-600NE Zwart
  • meerwaarde, t.o.v. de LG bluray speler (dia via hdmi of optisch wordt aangesloten op de Denon versterker)?
  • Zijn er hier tweakers die ervaring hebben met het merk Polk Audio?
  • Zie ik verder iets over het hoofd?

Beste antwoord (via -ION- op 04-02-2021 13:02)

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01-05 14:49
-ION- schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 12:41:
[...]

Dank, zeker belangrijk om even te gaan luisteren. Maar voordat we ergens heenrijden wil ik natuurlijk al een beetje voorbereid zijn, zodat mijn moeder niet (opnieuw) wordt ingepakt door verkooppraatjes.

Welke speakers of merken kun je aanraden om naar te gaan luisteren rond het prijspunt van €2000 voor een complete set met versterker? (aangezien niet iedere winkel alle merken verkoopt)
Ik heb goede ervaringen met Stassen Hifi (Tegelen, in de buurt van Venlo). Maar er zijn meer audioboeren natuurlijk. Ik raad je aan om alleen de front speakers te gaan luisteren met muziek. Als een speaker met muziek jou het beste klinkt, dan doet ik dat met films ook wel. Muziekweergave luistert veel nauwer. Geef je totale budget door aan de winkel voor een 5.1 set en geef aan het meeste geld uit te willen geven aan de frontspeakers en vooral die fronts te willen beluisteren. Zij zullen dan speakers voor je uit kunnen kiezen die passen bij je budget. Persoonlijk zou ik kijken naar een set fronts voor € 700 - € 800 per paar. Dan heb je echt een mooie basis voor muziek en film.

Er zijn veel merken speakers. Voor dit budget kun je kijken naar Q acoustics 3050i, Dali Oberon 5, Jamo S809, Monitor Audio Monitor 300, Klipsch RP5000F. Daar koop je een bijpassende center bij en de rear speakers zou ik van eenzelfde lijn nemen, maar dan wel een instapper. Een Dali Oberon 1, of Q acoustics 3010i ofzo. De surround effecten luisteren niet zo nauw en zou ik niet te veel geld aan uit geven.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:33
Het hangt vooral van de kamer van je moeder af - heeft ze een grote/normale/kleine kamer? Wat ligt er op de vloer hout/steen/tapijt? Hangen er gordijnen? Staan er veel stoffen meubels in of is het minimalistisch? Is de kamer vierkant/rechthoekig/rond? Des te groter de ruimte des te grotere speakers je nodig hebt.
Is de kamer erg spartaans ingericht - galmt het als je in je handen klapt? Dan klinkt alles slecht....

Over het CD geluid: de LG heeft een optische uitgang, je kunt dan het geluid eventueel upgraden door dat met een optische kabel op de Denon aan te sluiten - of er een losse DAC tussen te zetten.

[ Voor 6% gewijzigd door martyw op 04-02-2021 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ION-
martyw schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 11:05:
Het hangt vooral van de kamer van je moeder af - heeft ze een grote/normale/kleine kamer? Wat ligt er op de vloer hout/steen/tapijt? Hangen er gordijnen? Staan er veel stoffen meubels in of is het minimalistisch? Is de kamer vierkant/rechthoekig/rond? Des te groter de ruimte des te grotere speakers je nodig hebt.
Is de kamer erg spartaans ingericht - galmt het als je in je handen klapt? Dan klinkt alles slecht....
Het is een aanbouw ter grote van een kleine woonkamer die functioneert als zithoek met houten vloer. Het galmt niet. Typische inrichting met tv tegen de ene muur, speakers aan weerszijden en bank aan de overkant tegen de muur.
[b]martyw in "HiFI Home Theater Set voor muziek, tv en films"
Over het CD geluid: de LG heeft een optische uitgang, je kunt dan het geluid eventueel upgraden door dat met een optische kabel op de Denon aan te sluiten - of er een losse DAC tussen te zetten.
Zoiets dacht ik al, geen reden om te betalen voor een dure DAC als ik de digitale output gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
Speakers niet zomaar kopen op basis van een review of tear down. Niets is zo persoonlijk als geluid. Wellicht vind je moeder die Polk speakers echt helemaal niks. Je bent toch van plan ca € 2K uit te geven, dat zou ik niet doen zonder luistersessie.

Antwoorden op je vragen:
1) zie mijn antwoord hierboven. Het advies is, ga echt luisteren. Ten eerste, dat is gewoon leuk. Ten tweede, de kans dat je met andere speakers naar huis gaat die je moeder goed vind klinken is groot
2) de combi speaker/receiver en vermogen hoef je niet op te letten. Al het reguliere consumenten spul werkt prima met elkaar. Een speaker gebruikt met normaal gebruik misschien 1 watt vermogen. Voor je beeldvorming, het verschil in lawaai wat een receiver kan produceren tussen 1 en 2 watt vermogen is net zo groot als tussen 50 en 100watt vermogen, namelijk een "schamele" 3 decibel. 3db ervaren mensen meestal als iets harder, maar niet 2x zo hard
3) de grootte van een driver zegt niets over de kwaliteit. Hoe groter een driver hoe meer lucht verplaatst kan worden. Dit betekent veelal dat een grote driver meer hoorbaar laag kan weergeven. Voor een subwoofer kan dat aan te raden zijn
4) Een 12" driver voor een sub is mooi. Hoe groter de driver hoe meer hoorbaar laag een speaker veelal kan geven. Zegt niks over de kwaliteit van een sub. Dat kan met een 20" driver alsnog een ordinaire bonkkast zijn. Het gaat erom dat de sub een strak laag kan geven zonder hinderlijke pieken in het aantal db's geeft bij bepaalde frequenties. Geen idee of die Polk sub goede sub is. Ik zelf heb een SVS-PB1000. Kost € 599 en heeft een 10" driver. Opvallend is dat de SVS met een kleinere driver een dieper laag geeft dan die Polk (19hz om 22hz).
5) lijkt me niet. Het signaal is digitaal.
6) Nee, ga luisteren
7) Ja, ga luisteren :)

[ Voor 7% gewijzigd door Hulleman op 04-02-2021 12:22 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ION-
Hulleman schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 12:19:
Speakers niet zomaar kopen op basis van een review of tear down. Niets is zo persoonlijk als geluid. Wellicht vind je moeder die Polk speakers echt helemaal niks. Je bent toch van plan ca € 2K uit te geven, dat zou ik niet doen zonder luistersessie.

Antwoorden op je vragen:
1) zie mijn antwoord hierboven. Het advies is, ga echt luisteren. Ten eerste, dat is gewoon leuk. Ten tweede, de kans dat je met andere speakers naar huis gaat die je moeder goed vind klinken is groot
2) de combi speaker/receiver en vermogen hoef je niet op te letten. Al het reguliere consumenten spul werkt prima met elkaar. Een speaker gebruikt met normaal gebruik misschien 1 watt vermogen. Voor je beeldvorming, het verschil in lawaai wat een receiver kan produceren tussen 1 en 2 watt vermogen is net zo groot als tussen 50 en 100watt vermogen, namelijk een "schamele" 3 decibel. 3db ervaren mensen meestal als iets harder, maar niet 2x zo hard
3) de grootte van een driver zegt niets over de kwaliteit. Hoe groter een driver hoe meer lucht verplaatst kan worden. Dit betekent veelal dat een grote driver meer hoorbaar laag kan weergeven. Voor een subwoofer kan dat aan te raden zijn
4) Een 12" driver voor een sub is mooi. Hoe groter de driver hoe meer hoorbaar laag een speaker veelal kan geven. Zegt niks over de kwaliteit van een sub. Dat kan met een 20" driver alsnog een ordinaire bonkkast zijn. Het gaat erom dat de sub een strak laag kan geven zonder hinderlijke pieken in het aantal db's geeft bij bepaalde frequenties. Geen idee of die Polk sub goede sub is. Ik zelf heb een SVS-PB1000. Kost € 599 en heeft een 10" driver. Opvallend is dat de SVS met een kleinere driver een dieper laag geeft dan die Polk (19hz om 22hz).
5) lijkt me niet. Het signaal is digitaal.
6) Nee, ga luisteren
7) Ja, ga luisteren :)
Dank, zeker belangrijk om even te gaan luisteren. Maar voordat we ergens heenrijden wil ik natuurlijk al een beetje voorbereid zijn, zodat mijn moeder niet (opnieuw) wordt ingepakt door verkooppraatjes.

Welke speakers of merken kun je aanraden om naar te gaan luisteren rond het prijspunt van €2000 voor een complete set met versterker? (aangezien niet iedere winkel alle merken verkoopt)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
-ION- schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 12:41:
[...]

Ik heb goede ervaringen met Stassen Hifi (Tegelen, in de buurt van Venlo). Maar er zijn meer audioboeren natuurlijk. Ik raad je aan om alleen de front speakers te gaan luisteren met muziek. Als een speaker met muziek jou het beste klinkt, dan doet ik dat met films ook wel. Muziekweergave luistert veel nauwer. Geef je totale budget door aan de winkel voor een 5.1 set en geef aan het meeste geld uit te willen geven aan de frontspeakers en vooral die fronts te willen beluisteren. Zij zullen dan speakers voor je uit kunnen kiezen die passen bij je budget. Persoonlijk zou ik kijken naar een set fronts voor € 700 - € 800 per paar. Dan heb je echt een mooie basis voor muziek en film.

Er zijn veel merken speakers. Voor dit budget kun je kijken naar Q acoustics 3050i, Dali Oberon 5, Jamo S809, Monitor Audio Monitor 300, Klipsch RP5000F. Daar koop je een bijpassende center bij en de rear speakers zou ik van eenzelfde lijn nemen, maar dan wel een instapper. Een Dali Oberon 1, of Q acoustics 3010i ofzo. De surround effecten luisteren niet zo nauw en zou ik niet te veel geld aan uit geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -ION-
Hulleman schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 12:59:
[...]

Super! dankjewel voor alle info, hiermee kan ik aan de slag! Venlo is een half uurtje rijden dus perfect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
-ION- schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 13:03:
[...]

Super! dankjewel voor alle info, hiermee kan ik aan de slag! Venlo is een half uurtje rijden dus perfect
Veel plezier alvast! Fantastische locatie bij Stassen hifi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 00:07
De LG UBK90 maakt naar mijn mening veel lawaai.
Ik zou eerder een Sony UBP-X800M2 of een Panasonic DP-UB824EGK doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ION-
RobbieT schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 18:52:
De LG UBK90 maakt naar mijn mening veel lawaai.
Ik zou eerder een Sony UBP-X800M2 of een Panasonic DP-UB824EGK doen.
Dank, dan haal ik een andere.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 159816

Hulleman schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 12:19:
Speakers niet zomaar kopen op basis van een review of tear down. Niets is zo persoonlijk als geluid.
Dit is onzin en al weerlegd met decennia aan onderzoek.

Ik vraag mij oprecht af of niet-blind luisteren eigenlijk wel zin heeft. Denk dat je beter af bent op basis van metingen je luidsprekers te kopen dan niet-blind luisteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
Anoniem: 159816 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 10:12:
[...]

Dit is onzin en al weerlegd met decennia aan onderzoek.

Ik vraag mij oprecht af of niet-blind luisteren eigenlijk wel zin heeft. Denk dat je beter af bent op basis van metingen je luidsprekers te kopen dan niet-blind luisteren.
Muziek en geluid is beleving. Prima dat een speaker een fantastische curve uit het boekje laat zien. Zo lang dat geluid mij niet bevalt of raakt, vind ik de speaker niks. We zijn geen robots die ergens naar luisteren.

Uiteraard heeft alles z'n grens en kun je op basis van metingen laten zien of een speaker een slechte weergave heeft.

[ Voor 15% gewijzigd door Hulleman op 05-02-2021 11:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Hulleman schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 11:35:
[...]

Muziek en geluid is beleving. Prima dat een speaker een fantastische curve uit het boekje laat zien. Zo lang dat geluid mij niet bevalt of raakt, vind ik de speaker niks. We zijn geen robots die ergens naar luisteren.

Uiteraard heeft alles z'n grens en kun je op basis van metingen laten zien of een speaker een slechte weergave heeft.
Wat je hier zegt gaat tegen de huidige state-of-the-art in op het gebied van voorkeuren bij luidsprekers. Wat je zegt is een beetje te vergelijken met een uitspraak dat homeopathische geneesmiddelen werken. Er is inderdaad een effect, alleen is het psychologisch en verdwijnt als sneeuw voor de zon in een controleerde dubbelblind test.

Ik wil je aanraden dit te kijken:

Als je meer informatie wilt is dit een goed boek om eens te lezen:
https://www.amazon.com/So...113892136X/dp/113892136X/

Punt is dat we op basis van metingen met zéér hoge nauwkeurigheid een voorspelling kunnen doen over welke luidspreker mensen prefereren.

Audiofielen denken vaak dat ze uniek en speciaal zijn, en het kost wat moeite om te accepteren dat ze dat niet zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 05-02-2021 11:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
Anoniem: 159816 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 11:44:
Punt is dat we op basis van metingen met zéér hoge nauwkeurigheid een voorspelling kunnen doen over welke luidspreker mensen prefereren.

Audiofielen denken vaak dat ze uniek en speciaal zijn, en het kost wat moeite om te accepteren dat ze dat niet zijn.
Ik geloof wat je zegt. Maar er zitten natuurlijk wel wat praktische nadelen aan. Lang niet voor elke speaker is dergelijke data beschikbaar gemaakt of zijn dergelijke tests niet op de juiste manier gedaan. Stel dergelijke data is er wel, dan is het lang niet voor iedereen te interpreteren. Reviews op internet zijn veelal persoonlijk. Ook op de vaksites.

Dus advies, ga lekker luisteren naar wat jij mooi vindt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Hulleman schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 11:53:
[...]

Ik geloof wat je zegt. Maar er zitten natuurlijk wel wat praktische nadelen aan. Lang niet voor elke speaker is dergelijke data beschikbaar gemaakt of zijn dergelijke tests niet op de juiste manier gedaan. Stel dergelijke data is er wel, dan is het lang niet voor iedereen te interpreteren. Reviews op internet zijn veelal persoonlijk. Ook op de vaksites.

Dus advies, ga lekker luisteren naar wat jij mooi vindt.
Ik ben het met je eens dat de data niet altijd beschikbaar is, maar de respectabele merken publiceren dit soort metingen gewoon zelf. Zie JBL, Revel, Genelec, Arendal, KEF etc. Verder meet bijvoorbeeld Stereophile al jaren luidsprekers. Sound & Vision volgens mij ook.

Plus tegenwoordig heb je dankzij de Klippel NFS geen dode kamer meer nodig om te meten. Dat maakt het betaalbaar voor praktisch elke middelgrote fabrikant om dit soort metingen uit te voeren. Een Klippel NFS kost maar ongeveer €100K, wat echt een fractie is van wat een dode kamer bouwen kost.

Als je een bereid bent een redelijk bedrag neer te tellen voor luidsprekers zou ik oprecht niet kijken naar luidsprekers waarvan geen data beschikbaar is.

Interpretatie is een tweede, maar daar kan je altijd hulp bij vragen. Het alternatief is dat je waardeloze luidsprekers blijkt te kopen omdat je hersenen je in de winkel gefopt hebben.

Hier een review van een Polk model uit de serie waar OP het oog op heeft:
https://www.audiosciencer...s15-speaker-review.15437/

Duidelijk dat je in ieder geval het hoog flink terug moet draaien (in de winkel zou je dit als "gedetailleerd" kunnen registeren) om het optimaal te laten klinken.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 05-02-2021 12:03 ]

Pagina: 1