Macbook Pro loopt vast tijdens installatie Big Sur

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcusso
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11:28
Goedemorgen,

Wellicht kunnen jullie meekijken met het volgende probleem. Een vriend van me wilde op zijn MacBook Pro (Retina, 13-inch, eind 2013) Big Sur installeren, alleen deze loopt vast tijdens de installatie.

Tijdens de installatie loopt deze tegen het einde tegen de melding aan: 'er is te weinig schijfruimte beschikbaar om de installatie te voltooien', vervolgens begint het proces opnieuw.

Wat ik al geprobeerd heb:
- Opstarten in veilige modus (blijft ion een loop en start niet door)
- Opstarten in macOS Recovery-systeem - Hier kan je alleen kiezen voor 'Installeer Big Sur opnieuw'

De MacBook draaide op Catalina, ik heb een Catalina installatie SD kaart gemaakt welke ik kan selecteren met Option (⌥) ingedrukt bij het opstarten. Vervolgens kan ik de bootable schijf kiezen, daarna start de MacBook opnieuw op en komt deze weer in de Big Sur installatie.

Reservekopie is niet beschikbaar. Ik kan natuurlijk de harde schijf formatteren en Big Sur schoon installeren, meeste gegevens staan in de Cloud dus dit zal geen ramp zijn. Maar ik wilde toch nog even kijken of ik niet een mogelijkheid vergeet. :)

No Shame, only Fame!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:14

d0s

sssst

Volgens mij moet je op deze manier (clean install) altijd formatteren toch?

Wat je moet doen om te upgraden zonder te formateren is big sur vanuit Catalina zelf installeren via de store.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcusso
d0s schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 10:10:
Volgens mij moet je op deze manier (clean install) altijd formatteren toch?

Wat je moet doen om te upgraden zonder te formateren is big sur vanuit Catalina zelf installeren via de store.
De installatie van Big Sur is als update gestart vanuit Catalina, dus via de store.

No Shame, only Fame!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024

rvanpruissen

rePear.it

Installeren vanaf SD kaart is vragen om problemen wat mij betreft. Goede kans dat hij e.e.a. probeert te cachen op die kaart zelf en dat dat niet past. Verder kan ook het bestandsysteem van zo'n kaart wat onhandige beperkingen hebben.

Verder snap ik je probleem: Big Sur vraagt ontzettend veel ruimte voor installatie, dat is bijna niet te doen op de base models met 128GB ruimte.

De oplossing is om voldoende ruimte vrij te maken op je SSD, vergeet ook niet om de prullenbak leeg te gooien. Verder kun je de installer naar een externe schijf kopieren en deze dan verwijderen bij je Apps. De update kun je dan vervolgens gewoon vanuit Catalina starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcusso
rvanpruissen schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 11:19:
Installeren vanaf SD kaart is vragen om problemen wat mij betreft. Goede kans dat hij e.e.a. probeert te cachen op die kaart zelf en dat dat niet past. Verder kan ook het bestandsysteem van zo'n kaart wat onhandige beperkingen hebben.

Verder snap ik je probleem: Big Sur vraagt ontzettend veel ruimte voor installatie, dat is bijna niet te doen op de base models met 128GB ruimte.

De oplossing is om voldoende ruimte vrij te maken op je SSD, vergeet ook niet om de prullenbak leeg te gooien. Verder kun je de installer naar een externe schijf kopieren en deze dan verwijderen bij je Apps. De update kun je dan vervolgens gewoon vanuit Catalina starten.
Bedankt voor je reactie. Helaas kan ik momenteel Catalina niet meer in, dus ik kan geen extra ruimte vrij maken.

No Shame, only Fame!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jooncheez
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 28-06 09:29
Vanuit het Recovery menu zou je Terminal moeten kunnen openen om vanuit daar bestanden te verwijderen en zo genoeg ruimte vrij te maken.

Wel eerst je volume mouten via Disk Utility, ook bereikbaar vanuit het Recovery menu.

[XBO/PSN: BroedersKolk]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcusso
Helaas is dit nog steeds niet gelukt. Ik heb de Macbook nu via een Thunderbolt kabel aangesloten in de hoop met doelschijfmodus gedeeltelijk leeg te halen.

Dit werkt, Macbook komt naar voren op mijn iMac, alleen na 10 sec start de MacBook opnieuw op en komt weer in de Big Sur installatie loop.

Is er een manier om langer in de doelschijfmodus te blijven?

EDIT

Het is gelukt. Met een PRAM reset en daarna opstarten met T ingedrukt bleef ik in de doelschijfmodus om zo de interne HDD op te ruimen. Hierna deed de installatie naar Big Sur het echter niet.

Met CMD + option + R internet recovery gedaan, hierna kon de installatie van Big Sur afgemaakt worden. :)

[ Voor 30% gewijzigd door Marcusso op 15-02-2021 22:53 ]

No Shame, only Fame!

Pagina: 1