Toon posts:

Bi-color 'powerled' met common anode 'mixen'.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• L1NO_
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 26-09 11:49
Yo!

Ik heb een led circuit ontworpen op pcb en gebruik hier normaliter een aantal Osram power-led's bij, werkt prima. Het circuit heeft limiteert Ma en dimt de led, ik gebruik als basis een PAM2861.

Nu wil ik een andere cob bi-color led gebruiken met een common anode. Een enkele kleur kan ik aansturen maar ik wil mixen, hoe weet ik niet.

De (bridgelux) led,

De led moet vloeiend kunnen mixen tussen 2700k / 5000k.

Ik heb moeite met vinden van prior-art / voorbeelden. Kan ik een Mosfet laten 'mixen' tussen de (-)?

Bedankt!

[Voor 10% gewijzigd door L1NO_ op 04-02-2021 09:29]

Alle reacties

• Looney11
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 27-09 16:23
Een aparte mosfet in iedere kathode laat je de twee kleuren sturen dmv een drive signaal.

• L1NO_
Ja! Ik hoopte dit met een enkele Mosfet (enkele gpio) te kunnen doen, indien mogelijk. (was niet helemaal duidelijk)

[Voor 6% gewijzigd door L1NO_ op 04-02-2021 10:25]

• SuperKris
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 29-08 22:59
Ik ken die PAM2861 niet, maar als ik even snel naar de de datasheet kijk zou ik zeggen dat je 2 van deze IC nodig hebt.

Het probleem van de CA LED's is echter dat je deze niet op dezelfde wijze in serie kan zetten. Parallel kan wel mits je de gewenste stroomsterkte dan nog steeds kan bereiken. Zonder verdere kennis over de IC zou het kunnen dat de het slim is om de voedingspanning ook te verlagen.

Hou er ook rekening met het maximale vermogen dat je de LED's in pompt. Ik kan mij voorstellen dat beide kleuren niet tegelijk op maximaal vermogen kunnen werken ivm warmteontwikkeling.

• timberleek
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 27-09 16:10
SuperKris schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 11:42:
Ik ken die PAM2861 niet, maar als ik even snel naar de de datasheet kijk zou ik zeggen dat je 2 van deze IC nodig hebt.
De vraag is even of dat goed gaat.

Beide hebben een sense weerstand in de plus en de schakeltransistor in de min van de leds.
Die 2 transistoren staan vervolgens parallel. Als 1 van de 2 IC's zijn transistor open stuurt heb je 0 garantie waar die stroom vandaan gaat komen. In de praktijk waarschijnlijk beide. En zodra ze beide actief zijn gaan ze waarschijnlijk continu met elkaar vechten doordat de stroom door Rs ineens varieert zonder dat de sturing van TX veranderd en vice versa.

Voor een enkelstuks hobbyprojectje zou je het natuurlijk altijd kunnen proberen. Wie weet heb je geluk. Maar een goede oplossing is het m.i. allerminst

De goede oplossingen zouden zijn:
- geen CA leds gebruiken
- een controller zoeken die overweg kan met CA leds

edit"
Of 2 voedingen van de controllers galvanisch scheiden, maar dat is redelijk met een kanon op een mug schieten :+

[Voor 5% gewijzigd door timberleek op 04-02-2021 12:41]

• SuperKris
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 29-08 22:59
timberleek schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 12:28:
[...]

De vraag is even of dat goed gaat.

Beide hebben een sense weerstand in de plus en de schakeltransistor in de min van de leds.
Die 2 transistoren staan vervolgens parallel. Als 1 van de 2 IC's zijn transistor open stuurt heb je 0 garantie waar die stroom vandaan gaat komen. In de praktijk waarschijnlijk beide. En zodra ze beide actief zijn gaan ze waarschijnlijk continu met elkaar vechten doordat de stroom door Rs ineens varieert zonder dat de sturing van TX veranderd en vice versa.

Voor een enkelstuks hobbyprojectje zou je het natuurlijk altijd kunnen proberen. Wie weet heb je geluk. Maar een goede oplossing is het m.i. allerminst

De goede oplossingen zouden zijn:
- geen CA leds gebruiken
- een controller zoeken die overweg kan met CA leds
Shit, je hebt volledig gelijk. Die PAM2861 gaat niet werken met een CA (of CC) LED. Jou suggesties zijn de enige correcte oplossingen. Tenminste, je kan vast wel iets ingewikkelds bouwen om het toch met deze controller te doen, maar dat lijkt mij geen goed idee.

• L1NO_
Je kan de PAM2861 niet als tweeling inzetten, dan gaat de sense lijn haywire. Ik gebruik een enkele PAM2861 als voeding en dimmer waarbij ik een manier zoek om met een enkele gpio pin en bijkomende electronica kan mixen tussen de cathodes.

• memphis
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 23:18

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Bij een PWM controler kan je de uit-puls ook gebruiken om de 2e LED aan te schakelen. Dan kan je een vloeiende overgang van de ene naar de ander maken. Alleen de lichtsterke is dan niet meer regelbaar...

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• 3xhaas
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 27-09 16:58
memphis schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 13:10:
Bij een PWM controler kan je de uit-puls ook gebruiken om de 2e LED aan te schakelen. Dan kan je een vloeiende overgang van de ene naar de ander maken. Alleen de lichtsterke is dan niet meer regelbaar...
Regel die dan met nog een aparte pwm controller en je bent er ;)
De eerste pwm regelt overgang van LED 1 naar LED 2 met PWM1 & PWM1_inverse en de source van PWM1 FET doe je naar PWM2 die enkel de lichtsterkte regelt. Het liefst laat je PWM2 wel op een hogere frequentie draaien.

[Voor 5% gewijzigd door 3xhaas op 04-02-2021 14:45]

• Sine
  • Registratie: juni 2001
  • Nu online
Ik vrees dat een voeding rond een PAM helemaal niet geschikt is voor je probleem.

Je zoekt iets wat een veste stroom kan sinken, en dan nog het liefst iets wat je kunt PWM-en.

Ofwel, een driver per LED

Repareren doe je zo.

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee