Maestro’s, Maestra’s,
Dank alvast voor jullie aandacht (als die langer aanhoudt dan deze regels;)).
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Klein stukje achtergrond: ik gebruik de PC voor de volgende zaken:
Werk: niet zo geheel bijzonder tijdens deze gezellige thuisdagen. Omdat ik inlog op het netwerk van mijn werkgever, heb ik daar alle office-producten voorhanden en “leen” ik de prestaties van het netwerk. Dus geen rare of productieve taken op de PC zelf.
Videobewerking: Adobe Premiere voor het bewerken van video-files van action cams op de motor. Dit zijn behoorlijk grote files, die geknipt, bewerkt en weer aan elkaar worden geknoopt.
Games: zie hier het lijstje:
De PC bestaat uit de volgende dingetjes:
1ste stap: mobo en processor (max 600,-)
2de stap: SSD(‘s) en werkgeheugen (max 400,-)
3de stap: GPU (pm)
Wat neem ik mee? De kast, voeding en, totdat ze vervangen worden, een 120GB SSD (Windows), 1TB HDD, het werkgeheugen en de GTX 1070. Uiteraard alle peripherals en het Predator-scherm. De oortjes worden verwend met een stel Edifiers.
Kan me voorstellen dat de voeding de ombouw niet meer leuk vindt, dan wordt deze uiteraard ook vervangen.
Wat vind ik (on-)belangrijk aan het nieuwe systeem?
Gekozen voor het alom gewaardeerde AMD-mobo met de Ryzen 5 5600X, ook gelet op werkgeheugen. De 5600X geeft goede prestaties op het niet-gamevlak als ik kijk naar videobewerking.
Het werkgeheugen wordt aanbevolen in combinatie met de Ryzens en 32 GB voor MS Flight Sim.
2 snelle(re) SSD’s mogen tegenwoordig niet meer ontbreken.
Ja, en dat alles natuurlijk in voorbereiding op de GPU. Welke (rood of groen) dat wordt, is me nog niet duidelijk. Heb voor nu de 3060Ti in het vizier. Wel is duidelijk dat ik de nieuwe generatie wil, net zoals de rest van de wereld. Is natuurlijk ook afhankelijk wanneer iedereen is uitgekeken op de huidige generatie en deze massaal op V&A dumpt;). Wel wil ik ook de stap maken naar VR (DCS en MS Flight Sim).
Dus mijn vraag aan jullie, past dit en wanneer staat ie klaar...oh nee wacht;) ik zet hem zelf in elkaar...
Zien jullie op voorhand al problemen? Kan het oude spul werken met het nieuwe spul of wellicht andersom...?
Zijn er GPU of andere beperkingen of uitdagingen, als het gaat om VR-brillen?
Super bedankt alvast!
Dank alvast voor jullie aandacht (als die langer aanhoudt dan deze regels;)).
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Klein stukje achtergrond: ik gebruik de PC voor de volgende zaken:
Werk: niet zo geheel bijzonder tijdens deze gezellige thuisdagen. Omdat ik inlog op het netwerk van mijn werkgever, heb ik daar alle office-producten voorhanden en “leen” ik de prestaties van het netwerk. Dus geen rare of productieve taken op de PC zelf.
Videobewerking: Adobe Premiere voor het bewerken van video-files van action cams op de motor. Dit zijn behoorlijk grote files, die geknipt, bewerkt en weer aan elkaar worden geknoopt.
Games: zie hier het lijstje:
- -World of Warships
- -The Division
- -Arma 3
- -DCS
- -Dayz Standalone
- -De Tomb Raider-trilogie
- -Total War
- -Steel Division 2
- -U-Boat
- -Hell Let Loose
- -MS Flight Simulator (niet meer aangezet vanwege prestaties;))
- -Andere soortgelijke games
- -...en Banished;)
De PC bestaat uit de volgende dingetjes:
- Coolmaster Tower (ATX)
- Coolmaster Silent Pro 720w voeding (6 jaarish)
- Gigabyte Z97-D3H-CF mobo
- i5 4690 CPU
- GTX 1070 GPU
- 120GB SSD (OS)
- 1TB HDD (Opslag)
- Corsair Vengeance 2x8GB DDR3 (2133 MHz, dit gok ik even)
- Peripherals: Thrustmaster HOTAS Warthog en rudder, Logitech muis en een vaag merk toetsenbord (maar wel een lekkere van metaal;))
- Edifier 1850
- Acer Predator X34
- Synology NAS
1ste stap: mobo en processor (max 600,-)
2de stap: SSD(‘s) en werkgeheugen (max 400,-)
3de stap: GPU (pm)
Wat neem ik mee? De kast, voeding en, totdat ze vervangen worden, een 120GB SSD (Windows), 1TB HDD, het werkgeheugen en de GTX 1070. Uiteraard alle peripherals en het Predator-scherm. De oortjes worden verwend met een stel Edifiers.
Kan me voorstellen dat de voeding de ombouw niet meer leuk vindt, dan wordt deze uiteraard ook vervangen.
Wat vind ik (on-)belangrijk aan het nieuwe systeem?
- -FPS 60+ met hoge instellingen. Alles boven de 60 fps is meegenomen (MS Flight Sim is een uitzondering hierop). Het waarnemen van een nog hogere FPS is voor mij niet weggelegd, dat zie ik amper. Sowieso ben ik niet competitief (veels te aardig;)). Ik vind de eye-candy in een game heel belangrijk, maar dat mag dan weer niet het soepel draaien in de weg staan. De Predator is een 120 Hz 3440*1440 scherm met G-sync (standaard 105Hz, te overclocken naar 120 Hz). Of die G-sync wel of niet gebruikt wordt vind ik niet zo interessant (meer)
- -RGB is niet nodig. Ik heb HUE lampen daarvoor;)
- -Geluid. PC staat in een aparte wannabe mancave, dus muisstil hoeft ie niet zijn, maar een gillende stofzuiger hoeft het ook niet te zijn.
- -(Internet loopt bekabeld, ter info. Geen WIFI nodig)
- -Opslag via 2x M2-ssd (2x 1TB). Deel natuurlijk voor Windows en games en handig voor het op en neer kopiëren van video-bestanden in mijn workflow. Langdurige opslag gebeurt op de Synology NAS. Nu heb ik met 1,120 TB gewoon tekorten. Kan ik eindelijk de HDD laten omsmelten tot kapstok...
- -Overclocken ga ik niet doen, want ja...zie mijn nickname;)
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | AMD Ryzen 5 5600X Boxed | € 369,- | € 369,- |
1 | Moederborden | MSI B550-A PRO | € 119,88 | € 119,88 |
1 | Videokaarten | MSI GeForce RTX 3060 Ti Ventus 3X OC | € 602,52 | € 602,52 |
1 | Geheugen intern | G.Skill Flare X F4-3200C16D-32GFX | € 165,65 | € 165,65 |
2 | Solid state drives | Kingston A2000 1TB | € 99,- | € 198,- |
Totaal | € 1.455,05 |
Gekozen voor het alom gewaardeerde AMD-mobo met de Ryzen 5 5600X, ook gelet op werkgeheugen. De 5600X geeft goede prestaties op het niet-gamevlak als ik kijk naar videobewerking.
Het werkgeheugen wordt aanbevolen in combinatie met de Ryzens en 32 GB voor MS Flight Sim.
2 snelle(re) SSD’s mogen tegenwoordig niet meer ontbreken.
Ja, en dat alles natuurlijk in voorbereiding op de GPU. Welke (rood of groen) dat wordt, is me nog niet duidelijk. Heb voor nu de 3060Ti in het vizier. Wel is duidelijk dat ik de nieuwe generatie wil, net zoals de rest van de wereld. Is natuurlijk ook afhankelijk wanneer iedereen is uitgekeken op de huidige generatie en deze massaal op V&A dumpt;). Wel wil ik ook de stap maken naar VR (DCS en MS Flight Sim).
Dus mijn vraag aan jullie, past dit en wanneer staat ie klaar...oh nee wacht;) ik zet hem zelf in elkaar...
Zien jullie op voorhand al problemen? Kan het oude spul werken met het nieuwe spul of wellicht andersom...?
Zijn er GPU of andere beperkingen of uitdagingen, als het gaat om VR-brillen?
Super bedankt alvast!
Droplets of yes and no in an ocean of maybe