Toon posts:

Stapsgewijze upgrade game/werkplek/videobewerking 1440p

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Least Inkling
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14:44

Least Inkling

Product of the cold war

Topicstarter
Maestro’s, Maestra’s,

Dank alvast voor jullie aandacht (als die langer aanhoudt dan deze regels;)).

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Klein stukje achtergrond: ik gebruik de PC voor de volgende zaken:

Werk: niet zo geheel bijzonder tijdens deze gezellige thuisdagen. Omdat ik inlog op het netwerk van mijn werkgever, heb ik daar alle office-producten voorhanden en “leen” ik de prestaties van het netwerk. Dus geen rare of productieve taken op de PC zelf.

Videobewerking: Adobe Premiere voor het bewerken van video-files van action cams op de motor. Dit zijn behoorlijk grote files, die geknipt, bewerkt en weer aan elkaar worden geknoopt.

Games: zie hier het lijstje:
  • -World of Warships
  • -The Division
  • -Arma 3
  • -DCS
  • -Dayz Standalone
  • -De Tomb Raider-trilogie
  • -Total War
  • -Steel Division 2
  • -U-Boat
  • -Hell Let Loose
  • -MS Flight Simulator (niet meer aangezet vanwege prestaties;))
  • -Andere soortgelijke games
  • -...en Banished;)
Zoals jullie zien, een mix van CPU en GPU afhankelijke games.

De PC bestaat uit de volgende dingetjes:
  • Coolmaster Tower (ATX)
  • Coolmaster Silent Pro 720w voeding (6 jaarish)
  • Gigabyte Z97-D3H-CF mobo
  • i5 4690 CPU
  • GTX 1070 GPU
  • 120GB SSD (OS)
  • 1TB HDD (Opslag)
  • Corsair Vengeance 2x8GB DDR3 (2133 MHz, dit gok ik even)
  • Peripherals: Thrustmaster HOTAS Warthog en rudder, Logitech muis en een vaag merk toetsenbord (maar wel een lekkere van metaal;))
  • Edifier 1850
  • Acer Predator X34
  • Synology NAS
Zoals je ziet is dit geen verkeerde setup geweest toendertijd (2015), maar ook niet je van hét. Nu wil ik geen bakken met geld uitgeven maar ook niet achterin de bus zitten. Ook zal dit een stapsgewijze uitbreiding zijn, dus elke stap mag niet leiden tot het niet meer kunnen gebruiken van de PC.

1ste stap: mobo en processor (max 600,-)
2de stap: SSD(‘s) en werkgeheugen (max 400,-)
3de stap: GPU (pm)

Wat neem ik mee? De kast, voeding en, totdat ze vervangen worden, een 120GB SSD (Windows), 1TB HDD, het werkgeheugen en de GTX 1070. Uiteraard alle peripherals en het Predator-scherm. De oortjes worden verwend met een stel Edifiers.

Kan me voorstellen dat de voeding de ombouw niet meer leuk vindt, dan wordt deze uiteraard ook vervangen.

Wat vind ik (on-)belangrijk aan het nieuwe systeem?
  • -FPS 60+ met hoge instellingen. Alles boven de 60 fps is meegenomen (MS Flight Sim is een uitzondering hierop). Het waarnemen van een nog hogere FPS is voor mij niet weggelegd, dat zie ik amper. Sowieso ben ik niet competitief (veels te aardig;)). Ik vind de eye-candy in een game heel belangrijk, maar dat mag dan weer niet het soepel draaien in de weg staan. De Predator is een 120 Hz 3440*1440 scherm met G-sync (standaard 105Hz, te overclocken naar 120 Hz). Of die G-sync wel of niet gebruikt wordt vind ik niet zo interessant (meer)
  • -RGB is niet nodig. Ik heb HUE lampen daarvoor;)
  • -Geluid. PC staat in een aparte wannabe mancave, dus muisstil hoeft ie niet zijn, maar een gillende stofzuiger hoeft het ook niet te zijn.
  • -(Internet loopt bekabeld, ter info. Geen WIFI nodig)
  • -Opslag via 2x M2-ssd (2x 1TB). Deel natuurlijk voor Windows en games en handig voor het op en neer kopiëren van video-bestanden in mijn workflow. Langdurige opslag gebeurt op de Synology NAS. Nu heb ik met 1,120 TB gewoon tekorten. Kan ik eindelijk de HDD laten omsmelten tot kapstok...
  • -Overclocken ga ik niet doen, want ja...zie mijn nickname;)
Dit is de voorlopige setup na mijn zoektocht:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600X Boxed€ 369,-€ 369,-
1MoederbordenMSI B550-A PRO€ 119,88€ 119,88
1VideokaartenMSI GeForce RTX 3060 Ti Ventus 3X OC€ 602,52€ 602,52
1Geheugen internG.Skill Flare X F4-3200C16D-32GFX€ 165,65€ 165,65
2Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 99,-€ 198,-
Totaal€ 1.455,05

Gekozen voor het alom gewaardeerde AMD-mobo met de Ryzen 5 5600X, ook gelet op werkgeheugen. De 5600X geeft goede prestaties op het niet-gamevlak als ik kijk naar videobewerking.

Het werkgeheugen wordt aanbevolen in combinatie met de Ryzens en 32 GB voor MS Flight Sim.

2 snelle(re) SSD’s mogen tegenwoordig niet meer ontbreken.

Ja, en dat alles natuurlijk in voorbereiding op de GPU. Welke (rood of groen) dat wordt, is me nog niet duidelijk. Heb voor nu de 3060Ti in het vizier. Wel is duidelijk dat ik de nieuwe generatie wil, net zoals de rest van de wereld. Is natuurlijk ook afhankelijk wanneer iedereen is uitgekeken op de huidige generatie en deze massaal op V&A dumpt;). Wel wil ik ook de stap maken naar VR (DCS en MS Flight Sim).

Dus mijn vraag aan jullie, past dit en wanneer staat ie klaar...oh nee wacht;) ik zet hem zelf in elkaar...

Zien jullie op voorhand al problemen? Kan het oude spul werken met het nieuwe spul of wellicht andersom...?
Zijn er GPU of andere beperkingen of uitdagingen, als het gaat om VR-brillen?

Super bedankt alvast!

Droplets of yes and no in an ocean of maybe

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:25
Voor 4 tientjes meer koop je een 10c/20t pricewatch: Intel Core i9-10900KF Boxed Dat is een veel betere koop. Met pricewatch: Gigabyte Aorus Z490 Elite AC daarbij zit je rond je budget voor cpu en mobo.
Besparen kan je op ram met pricewatch: PNY XLR8 MD32GK2D4320016XR want Intel is niet zo picky.
Goede koeler erop (is ook met een 5600X aan te raden) pricewatch: Enermax ETS-T50 AXE

Cpu, moederbord en werkgeheugen moet je trouwens in ene doen want je huidige ram past niet en werkt niet op recente hardware.

pricewatch: Cooler Master Silent Pro M2 720W is je voeding? Die was al een aardige tijd EOL toen je die kocht in 2015.

[Voor 11% gewijzigd door Uszka op 04-02-2021 09:20]

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:20

MsG

Forumzwerver

Voeding zou ik niet zonder reden vervangen, zeker niet omdat het vermogen ruim voldoende is. Het is vrij populair op Tweakers om zonder reden je voeding te vervangen, maar heb dat nooit zo gesnapt.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:25
MsG schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 09:30:
Voeding zou ik niet zonder reden vervangen, zeker niet omdat het vermogen ruim voldoende is. Het is vrij populair op Tweakers om zonder reden je voeding te vervangen, maar heb dat nooit zo gesnapt.
Er wordt altijd bij vermeld waarom. In dit geval wordt alleen nog maar gevraagd om welke voeding het exact gaat.

Dat jij het niet snapt zegt wellicht iets over jouw kennis van voedingen, of meer het gebrek daaraan.

• Least Inkling

Least Inkling

Product of the cold war

Topicstarter
@Uszka dat de voeding oud is, zou ik echt niet weten, werd bij de kast meegeleverd. Denk je dat daar een risico in zit?

Kun je me verwijzen naar wat meer vergelijkingsinfo tussen de twee processoren, waardoor je tot de conclusie komt dat de i9 beter is?

pricewatch: Gigabyte Aorus Z490 Elite AC raad je deze aan vanwege BT en WIFI?

Deze zou dan weer wat goedkoper zijn zonder BT en WIFI pricewatch: Gigabyte Z490 Gaming X

BT en WIFI is leuk, maar niet nodig voor mij;)

• J_aimy
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 31-10-2022
https://tweakers.net/pric...-aorus-z490-elite-ac.html heeft wel een 2.5Ghz poort voor de toekomst :P

• Least Inkling

Least Inkling

Product of the cold war

Topicstarter
@J_aimy da's dan wel weer waar ;) hou ik in het achterhoofd.

• J_aimy
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 31-10-2022
https://cpu.userbenchmark...en-5-5600X/m1174369vs4084

Wordt wel gezegd betere koop ivm enkele tientjes meer tov de Ryzen.
Ook meer cores.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee