Sinds een 5tal weken heb ik sporadisch een reset van m'n desktop. Ondertussen misschien 3 of 4x. Het frustrerende is dat ik de oorzaak maar niet kan achterhalen...
Het gaan niet over BSODs, want er is geen memory dump. Ik heb Win10 ook zo ingesteld dat in geval van BSOD er niet automatisch herstart wordt, dan zou ik de stop code duidelijk kunnen zien.
De enige naald in hooiberg die ik tot nu toe kon achterhalen zijn een paar warnings in de system log met Event ID 19 van source WHEA-Logger:
Van die details wordt ik niet wijzer.
Of het echt de root cause is, ben ik ook niet zeker, want ik zie dat ze soms wel gelogd worden, ook zonder een reset nadien. Deze laatste reset was 10 min na de warning.
De reset zijn altijd bij relatief lage systeem load: Firefox met een handvol tabs open, eventueel wat achtergrond muziek spelen met Winamp, zo'n dingen...
Ik heb al:
* alle drivers bijgewerkt voor GPU/NIC/chipset etc
* de laatste BIOS geïnstalleerd (5809, niet de BETA's). Ik liep voordien 1 versie achter.
* RAM check: 4 passes MemTest86, zonder probleem
* systeem stresstest: ruim 2u Prime95 + Furmark, alles stabiel
* een clean install van Win10, met tot nu toe amper applicaties geïnstalleerd: Adobe CS6, Office 2019, Firefox, Transmission client (staat amper open), Winamp 5.8 en WinRAR 6.0.
Maar zoals gezegd, ik vermoed geen softwareprobleem, gezien geen BSOD/dump. Ik vermoed eerder een HW probleem. Maar wat...
M'n Ryzen 5 3600, gezien die warnings in de system log? Een onstabiele voeding, onder lichte belasting dan?
M'n CPU is trouwens niet overclocked. PBO staat wel enabled in de BIOS, dus in principe OC't ie zichzelf wanneer nodig.
De RAM timings heb ik wel strakker gezet dan XMP. Maar gezien MemTest86, Prime95 en Furmark geen problemen veroorzaken zou dat toch ook na ruim een jaar OC'd geen probleem mogen geven. Ik zou 't wel eens terug naar XMP kunnen zetten voor een week of 2, gewoon om te zien...
Alle advies hoe dit efficient te troubleshooten zijn welkom!
Systeem specs:
Het gaan niet over BSODs, want er is geen memory dump. Ik heb Win10 ook zo ingesteld dat in geval van BSOD er niet automatisch herstart wordt, dan zou ik de stop code duidelijk kunnen zien.
De enige naald in hooiberg die ik tot nu toe kon achterhalen zijn een paar warnings in de system log met Event ID 19 van source WHEA-Logger:
code:
1
2
3
4
5
6
| A corrected hardware error has occurred. Reported by component: Processor Core Error Source: Unknown Error Source Error Type: No Error Processor APIC ID: 0 The details view of this entry contains further information. |
Van die details wordt ik niet wijzer.
Of het echt de root cause is, ben ik ook niet zeker, want ik zie dat ze soms wel gelogd worden, ook zonder een reset nadien. Deze laatste reset was 10 min na de warning.
De reset zijn altijd bij relatief lage systeem load: Firefox met een handvol tabs open, eventueel wat achtergrond muziek spelen met Winamp, zo'n dingen...
Ik heb al:
* alle drivers bijgewerkt voor GPU/NIC/chipset etc
* de laatste BIOS geïnstalleerd (5809, niet de BETA's). Ik liep voordien 1 versie achter.
* RAM check: 4 passes MemTest86, zonder probleem
* systeem stresstest: ruim 2u Prime95 + Furmark, alles stabiel
* een clean install van Win10, met tot nu toe amper applicaties geïnstalleerd: Adobe CS6, Office 2019, Firefox, Transmission client (staat amper open), Winamp 5.8 en WinRAR 6.0.
Maar zoals gezegd, ik vermoed geen softwareprobleem, gezien geen BSOD/dump. Ik vermoed eerder een HW probleem. Maar wat...
M'n Ryzen 5 3600, gezien die warnings in de system log? Een onstabiele voeding, onder lichte belasting dan?
M'n CPU is trouwens niet overclocked. PBO staat wel enabled in de BIOS, dus in principe OC't ie zichzelf wanneer nodig.
De RAM timings heb ik wel strakker gezet dan XMP. Maar gezien MemTest86, Prime95 en Furmark geen problemen veroorzaken zou dat toch ook na ruim een jaar OC'd geen probleem mogen geven. Ik zou 't wel eens terug naar XMP kunnen zetten voor een week of 2, gewoon om te zien...
Alle advies hoe dit efficient te troubleshooten zijn welkom!
Systeem specs:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | AMD Ryzen 5 3600 Boxed | € 199,- | € 199,- |
1 | Moederborden | Asus PRIME X470-PRO | € 0,- | € 0,- |
1 | Videokaarten | MSI GeForce GT 1030 2GH LP OC | € 79,05 | € 79,05 |
1 | Behuizingen | Fractal Design Define R5 Zwart | € 112,52 | € 112,52 |
1 | Processorkoeling | Scythe Mugen 5 PCGH Edition | € 50,95 | € 50,95 |
1 | Ventilatoren | Fractal Design Dynamic X2 GP-14 Zwart/Wit, 140mm | € 12,50 | € 12,50 |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2D3600C18 | € 85,- | € 85,- |
1 | Voedingen | be quiet! Straight Power 11 450W | € 92,90 | € 92,90 |
1 | Solid state drives | Samsung 970 Evo Plus 500GB | € 83,- | € 83,- |
1 | Overige randapparatuur | Kensington VeriMark Fingerprint Key | € 39,99 | € 39,99 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 754,91 |