Toon posts:

Spontane resets Ryzen 5 3600

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• freeco
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-02 22:14
Sinds een 5tal weken heb ik sporadisch een reset van m'n desktop. Ondertussen misschien 3 of 4x. Het frustrerende is dat ik de oorzaak maar niet kan achterhalen...
Het gaan niet over BSODs, want er is geen memory dump. Ik heb Win10 ook zo ingesteld dat in geval van BSOD er niet automatisch herstart wordt, dan zou ik de stop code duidelijk kunnen zien.
De enige naald in hooiberg die ik tot nu toe kon achterhalen zijn een paar warnings in de system log met Event ID 19 van source WHEA-Logger:
code:
1
2
3
4
5
6
A corrected hardware error has occurred.
Reported by component: Processor Core
Error Source: Unknown Error Source
Error Type: No Error
Processor APIC ID: 0
The details view of this entry contains further information.

Van die details wordt ik niet wijzer.
Of het echt de root cause is, ben ik ook niet zeker, want ik zie dat ze soms wel gelogd worden, ook zonder een reset nadien. Deze laatste reset was 10 min na de warning.
De reset zijn altijd bij relatief lage systeem load: Firefox met een handvol tabs open, eventueel wat achtergrond muziek spelen met Winamp, zo'n dingen...

Ik heb al:
* alle drivers bijgewerkt voor GPU/NIC/chipset etc
* de laatste BIOS geïnstalleerd (5809, niet de BETA's). Ik liep voordien 1 versie achter.
* RAM check: 4 passes MemTest86, zonder probleem
* systeem stresstest: ruim 2u Prime95 + Furmark, alles stabiel
* een clean install van Win10, met tot nu toe amper applicaties geïnstalleerd: Adobe CS6, Office 2019, Firefox, Transmission client (staat amper open), Winamp 5.8 en WinRAR 6.0.

Maar zoals gezegd, ik vermoed geen softwareprobleem, gezien geen BSOD/dump. Ik vermoed eerder een HW probleem. Maar wat...
M'n Ryzen 5 3600, gezien die warnings in de system log? Een onstabiele voeding, onder lichte belasting dan?

M'n CPU is trouwens niet overclocked. PBO staat wel enabled in de BIOS, dus in principe OC't ie zichzelf wanneer nodig.
De RAM timings heb ik wel strakker gezet dan XMP. Maar gezien MemTest86, Prime95 en Furmark geen problemen veroorzaken zou dat toch ook na ruim een jaar OC'd geen probleem mogen geven. Ik zou 't wel eens terug naar XMP kunnen zetten voor een week of 2, gewoon om te zien...

Alle advies hoe dit efficient te troubleshooten zijn welkom!

Systeem specs:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 199,-€ 199,-
1MoederbordenAsus PRIME X470-PRO€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenMSI GeForce GT 1030 2GH LP OC€ 79,05€ 79,05
1BehuizingenFractal Design Define R5 Zwart€ 112,52€ 112,52
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 50,95€ 50,95
1VentilatorenFractal Design Dynamic X2 GP-14 Zwart/Wit, 140mm€ 12,50€ 12,50
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2D3600C18€ 85,-€ 85,-
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 450W€ 92,90€ 92,90
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 500GB€ 83,-€ 83,-
1Overige randapparatuurKensington VeriMark Fingerprint Key€ 39,99€ 39,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 754,91

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:54
Zet het ram idd eens terug naar default of probeer 2933. Kom wel vaker gekke dingen tegen met Corsair LPX op Ryzen.

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:48
Uszka schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 09:23:
Zet het ram idd eens terug naar default of probeer 2933. Kom wel vaker gekke dingen tegen met Corsair LPX op Ryzen.
Er is ook LPX speciaal voor Ryzen. Staat op het doosje.

• Uszka
chim0 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 13:14:
[...]

Er is ook LPX speciaal voor Ryzen. Staat op het doosje.
Dat is pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2Z3600C18 en dus duidelijk niet wat TS in zijn systeem heeft.

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:48
Uszka schreef op zondag 7 februari 2021 @ 13:26:
[...]

Dat is pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2Z3600C18 en dus duidelijk niet wat TS in zijn systeem heeft.
Klopt, maar omdat je zei LPX op Ryzen klinkt alsof het voor alle LPX'en geldt wat dus niet zo is.

Desalniettemin is het raar dat hij pas na 5 weken problemen heeft als het geheugen is.

• Uszka
chim0 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 15:44:

Desalniettemin is het raar dat hij pas na 5 weken problemen heeft als het geheugen is.
Die kans heb je met AMD bij elke Windows update.

• freeco
Wel even duidelijk stellen dat mijn build ruim anderhalf jaar oud is, en recent niks meer veranderd is behalve dan Win10 updates en dat ik ook geregeld bios/driver updates doe.
De problemen zijn pas gestart zo'n 6 weken geleden. Voordien verliep alles prima.
Ik heb nu m'n RAM terug op XMP staan. Voorlopig nog niks te melden, maar het is nog te vroeg om conclusies te trekken...

Ik las ook ergens (Reddit post dacht ik) dat die WHEA errors frequenter gelogd worden sinds Win20H2, omdat sinds deze versie een nieuwe feature actief is. Ben de details kwijt, sorry... Dus mogelijk had ik het probleem al eerder, vóór ik upgrade naar Win20H2, maar bleef het tot dan onopgemerkt.
Ik heb sinds donderdag in de task scheduler een actie gekoppeld aan die Event 19's, wat een popup triggert. Zo weet ik snel wanneer ze nog eens voorkomen.

Als ik nog eens een reset heb, dan denk ik de laatste beta BIOS voor m'n mobo eens te proberen. Die belooft 'improved system stability'.
Als dat niet helpt, overweeg ik ofwel nieuw RAM aan te schaffen (maar vermoed dat dit niet gaat helpen), ofwel men 3600 te RMA'en.

Die WHEA errors komen trouwens bij nog veel anderen voor. Ze worden her en der gerapporteerd de laatste maanden, maar ik heb niet de indruk dat er al echt een root cause aan gekoppeld kan worden. Velen blijven speculeren wat nu echt de oorzaak is.

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:20

jgj82

Ja, maar = nee

Gebruik je AIDA64 toevallig?

Ryzen 9 5900X | AMD RX 6900 XT EKWB-Edition | Aorus X570 Master | Crucial Ballistix Elite 4x8GB@3600CL16 | Corsair Obsidian 900D | EKWB Velocity | 2x Alphacool 480x60mm + Alphacool 240x60mm | Alphacool D5 | AX860i | Aorus SSD Gen4 1TB | WD SN850 500GB

• freeco
Ik heb destijds de trial even hebruikt. Waarom?

(HwInfo toont trouwens onderaan bij de sensor ook WHEA errors.)

• freeco
Even wat stof van het topic vegen.
Ondertussen heb ik:
1. m'n RAM terug naar stock XMP settings gezet (dus 3600MT CL18-22-22-42). Dat was iets beter, maar toch ook geen 100% stabiliteit
2. er was ondertussen een nieuwe stabiele bios voor m'n mobo uitgebracht, met AGESA V2 PI 1.2.0.0, die ook 'improved stability' belooft. Wel, net niet eigenlijk. De resets komen sindsdien nog frequenter voor.
3. even m'n RAM vervangen door 2x16GB Crucial Ballistix 3600MT CL16-18-18-38, op XMP settings. Weinig verschil, maar dat verwachtte ik eigenlijk ook al...
De resets gebeuren vooral tijdens of kort na het booten. Soms 3-4-5x direct na elkaar. Maar als Windows het een aantal minuten uithoudt, dan verloopt het verder goed. Tot de volgende reboot natuurlijk.
4. ik heb ze nu op 'auto' speed draaien, maw 2667MT CL20-19-19-43 :/ . Voorlopig doet ie het goed, maar aan die snelheden wil ik Zen 2 eigenlijk niet hebben.

M'n volgende experiment wordt 1600MHz/3200MT, wat voor Zen2 dus eigenlijk de standaard zou moeten zijn. 3600MT is in principe een OC van de CPU.
Als ie dat niet haalt, dan gaat de CPU maar RMA, denk ik.

• MailMan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 24-03 15:07
En, hoe draait hij op auto speed?

• freeco
tot nu toe prima...
ondertussen heb ik 'm al een dag of 2 draaien op 3200MT CL14-16-16-34-52.
Straks bump ik 'm nog eens naar 3333MT CL15-17-17-35-54.

Ik haal die values gewoon uit HWiNFO trouwens. Ik probeer niet zomaar wat random. Het is wat de DIMMs aan moeten kunnen.

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
@freeco Je beseft dat de processor ook nog een geheugencontroller (UCLK) heeft en infinity fabric (FCLK) die je overklokt als je hoger gaat dan 3200MT/s met het geheugen?

Het geheugen is niet het probleem, maar het lijkt er sterk op dat het wel de overklok is op je FCLK/UCLK om die in sync te hebben met het geheugen. En wie weet wat voor auto voltages die hebben gekregen...

• freeco
Die voltages waren inderdaad m'n volgende stap.
Want met 3333MT CL15-17-17-35-54 beginnen de spontane resets al weer direct.

Dit heeft trouwens ruim anderhalf jaar als een zonnetje gelopen op 3600 CL16-19-13-30-56 (XMP was CL18-22-22-42-64).
Behalve het RAM een bump te geven van 1.2V -> 1.35V (wat de XMP al doet), heb ik nooit andere voltages moeten veranderen. Tot zo'n 2 maand geleden de resets en WHEA events begonnen...
Ik moet nog 's uitvlooien welke voltages hier relevant zijn.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee