Vraag

• bitsimman
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 30-12-2022
Ik zoek een?
Ik ben op zoek naar een betrouwbare SSD voor het installeren van een OS. In ben specifiek geïnteresseerd in de Intel DC D3-S4610 960GB ssd omdat deze stroomverliesbescherming heeft (belangrijk) en ik in een eerder gebouwde pc ook al een Intel SSD heb geïnstalleerd vanwege de betrouwbaarheid destijds.

Wat is je budget?
Wat nodig is voor een betrouwbaar product, liefst onder 200 euro. Meer dan 300 euro vind ik echt te duur worden.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Uit eigen onderzoek van een aantal jaar geleden kwam Intel naar boven als meest betrouwbaar en dat heeft mijn voorkeur daardoor. Ook Crucial vertrouw ik genoeg (bij een doorgaans betrouwbare stroomtoevoer).

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik gebruik voor mijn video-editing systeem een Win7 installatie op een HDD en wil vanwege steeds minder ondersteuning voor die OS kunnen switchen naar Win10 (via een sata power switch o.i.d., win7 moet ik kunnen blijven gebruiken). Mijn idee is om nu een SSD te gebruiken. Omdat de laatste tijd er af en toe een stop in de meterkast eruit springt wil ik echter wel een echt betrouwbare SSD kopen. Nou heb ik geen dagen of weken onderzoek kunnen doen naar de huidige generatie SSD's (heb grote haast, moet binnen enkele dagen draaien). In de pricewatch kwam ik uit bij de D3-S4610. Volgens Intel ark is deze bedoeld voor data center's.
Mijn vraag is dus eigenlijk: is deze SSD eigenlijk wel geschikt voor mijn doel of kleven er nare nadelen aan (features die mij tegenwerken als normale end user).
Daarnaast vraag ik me dus ook af of de betrouwbaarheid van SSD's überhaupt groot genoeg is voor stroomuitval.

Beste antwoord (via bitsimman op 06-02-2021 11:21)

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:36
bitsimman schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 09:44:
Die TBW is wel aantrekkelijk. Kun je jaren mee vooruit. Mijn PC's probeer ik meestal meer dan 10 jaar te laten leven :) . Mijn laptop uit 2007 draait ook nog :P
Met een reguliere SSD kun je ook jaren vooruit. Check de SMART van een van je SSDs maar.

code:
1
2
3
4
ID# ATTRIBUTE_NAME          FLAG     VALUE WORST THRESH TYPE      UPDATED  WHEN_FAILED RAW_VALUE
177 Wear_Leveling_Count     0x0013   079   079   005    Pre-fail  Always       -       252
241 Total_LBAs_Written      0x0032   099   099   000    Old_age   Always       -       71442705204
242 Total_LBAs_Read         0x0032   099   099   000    Old_age   Always       -       32454095184

De 256GB PM851 in m'n laptop heeft 34 TB written, en daarmee ~1/5 van z'n levensduur verbruikt. In 5 jaar. Of: 0,053 DWPD. Een DWPD van 3 is dan zinloos.
Backup gaat mijn bestanden inderdaad wel helpen, een werkende licentie van een programma waarschijnlijk niet als ik de backup op een nieuwe schijf terugzet. Maarja, ik heb (enigzins gelukkig) geen ervaring met backup's.
Ik kan me niet voorstellen dat je geen disk mag vervangen bij een degelijk softwarepakket. Bovendien kun je dat dan wel oplossen met de softwareboer.
Dank voor de geruststelling. Ik hoef dus kennelijk niet meer bang te zijn voor overleden SSD's.
Zeg nooit nooit, maar sowieso is het risico dat iets van ransomware al je data kwijtmaakt enorm veel groter.

Backups heb je in ieder geval nodig. Het geld dat je uitspaart door een 'gewone' SSD te kopen kun je daarmee beter investeren in een extra disk voor backups ;)
Ik moet toeggeven dat ik meestal niet erg veel maal om het wat er in het werkgeheugen stond. Klopt het als ik denk dat de file's die in het werkgeheugen staan vaak clone's zijn van de file's op de disk, of zit ik daar fout?
Min-of-meer ja.

Alle reacties

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 00:10
Die SSD zal prima werken zoals ieder andere s-ata SSD... maar als het je om de stroomverliesbescherming gaat dan zijn er zat alternatieven die prima betrouwbaar zijn en de helft van het geld kosten.

Bijvoorbeeld: pricewatch: Crucial MX500 2,5" 1TB

• bitsimman
Dank voor je snelle reactie MicGlou, Goed dat je MX500 noemt, ik moet nog ergens exact de uitvoering die je noemt hebben liggen. Ik heb die gebruikt voor opslag van mijn 3d content library.

Er staat mij bij dat hoewel hij stroomverliesbescherming heeft, dit niet met condensators is maar een programmeertrucje. Hoe betrouwbaar dat is na enkele malen uitgevallen te zijn weet ik niet.

Als ik de D3-S4610 bekijk, heeft die meerdere condensators naast de print zitten. Een hardware oplossing lijkt ietwat betrouwbaarder. Of zou ik hiermee een denkfout maken?

Uiteraard ga ik proberen om in de toekomst de stroomuitval te voorkomen.
Één van mijn redenen om de installatie op de SSD te beschermen is dat ik er ook de dure Adobe suite erop wil installeren. Het zou nogal problemen geven als ik die halverwege jaar kwijtraak door een corrupte SSD installatie.

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06:54

mrc4nl

Procrastinatie expert

bitsimman schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 23:22:
Dank voor je snelle reactie MicGlou, Goed dat je MX500 noemt, ik moet nog ergens exact de uitvoering die je noemt hebben liggen. Ik heb die gebruikt voor opslag van mijn 3d content library.

Er staat mij bij dat hoewel hij stroomverliesbescherming heeft, dit niet met condensators is maar een programmeertrucje. Hoe betrouwbaar dat is na enkele malen uitgevallen te zijn weet ik niet.
Als ik de D3-S4610 bekijk, heeft die meerdere condensators naast de print zitten. Een hardware oplossing lijkt ietwat betrouwbaarder. Of zou ik hiermee een denkfout maken?
Dat ze meer condensatoren hebben zou best kunnen, een data center ssd is zon beetje het beste wat er te koop is. (qua betrouwbaarheid) Waar de intel vooral beter is dan die MX500 zijn de TBW (total bytes written) de Intel heeft een opgave van 5,8PB of te wel 5800 TB die MX500 "slechts"
360TB
Uiteraard ga ik proberen om in de toekomst de stroomuitval te voorkomen.
Één van mijn redenen om de installatie op de SSD te beschermen is dat ik er ook de dure Adobe suite erop wil installeren. Het zou nogal problemen geven als ik die halverwege jaar kwijtraak door een corrupte SSD installatie.
tja als je data je echt belangrijk is zou ik toch voor iets van redudantie inbouwen. of nog beter: backup.

om terug te komen op je vraag, ik draai hier ook een data center SSD in mijn laptop naar volle tevredenheid :)

[Voor 3% gewijzigd door mrc4nl op 04-02-2021 18:48]

ora et labora

• Thralas
bitsimman schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 23:22:
Dat zal vast (want het is een enterprise SSD), maar je hebt helemaal geen stroomverliesbescherming nodig.

Men roept altijd dat het heel belangrijk is, zonder na te gaan wat nu werkelijk de impact is. De tijd dat een SSD spontaan overlijdt aan een corrupte FTL (OCZ Vertex 2?) ligt al ver achter ons. Alle moderne filesystems passen journaling toe en kunnen zich prima redden na een onverwachte reboot.

Bij een power loss betreft het meestal je hele systeem en ben je véél meer kwijt dan enkel de write buffer van je SSD; het hele werkgeheugen bijvoorbeeld.

De echte use case voor power loss protection is in de enterprisewereld, waar je bijvoorbeeld absoluut een betrouwbare storagelaag wilt hebben voor je kritische processen (bv. een database) - daar is al snel sprake van allerlei afhankelijkheden tussen systemen waardoor één enkele write die toch niet op disk belandt wel grote gevolgen kan hebben.

Voor thuisgebruik? Gewoon een populaire (value for money) SSD kopen.

• bitsimman
mrc4nl schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 18:48:
[...]
Dat ze meer condensatoren hebben zou best kunnen, een data center ssd is zon beetje het beste wat er te koop is. (qua betrouwbaarheid) Waar de intel vooral beter is dan die MX500 zijn de TBW (total bytes written) de Intel heeft een opgave van 5,8PB of te wel 5800 TB die MX500 "slechts"
360TB
Die TBW is wel aantrekkelijk. Kun je jaren mee vooruit. Mijn PC's probeer ik meestal meer dan 10 jaar te laten leven :) . Mijn laptop uit 2007 draait ook nog :P
tja als je data je echt belangrijk is zou ik toch voor iets van redudantie inbouwen. of nog beter: backup.
Backup gaat mijn bestanden inderdaad wel helpen, een werkende licentie van een programma waarschijnlijk niet als ik de backup op een nieuwe schijf terugzet. Maarja, ik heb (enigzins gelukkig) geen ervaring met backup's.
Thralas schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 19:15:
Men roept altijd dat het heel belangrijk is, zonder na te gaan wat nu werkelijk de impact is. De tijd dat een SSD spontaan overlijdt aan een corrupte FTL (OCZ Vertex 2?) ligt al ver achter ons. Alle moderne filesystems passen journaling toe en kunnen zich prima redden na een onverwachte reboot.

Bij een power loss betreft het meestal je hele systeem en ben je véél meer kwijt dan enkel de write buffer van je SSD; het hele werkgeheugen bijvoorbeeld.
Dank voor de geruststelling. Ik hoef dus kennelijk niet meer bang te zijn voor overleden SSD's.
Het enige programma wat ik vaak gebruik en geen tijdelijke bestanden opslaat is notepad.
Ik moet toeggeven dat ik meestal niet erg veel maal om het wat er in het werkgeheugen stond. Klopt het als ik denk dat de file's die in het werkgeheugen staan vaak clone's zijn van de file's op de disk, of zit ik daar fout?

Ondertussen is de druk om snel een nieuwe OS te installeren om behaalde handelingen erop te doen er wel vanaf (heb mijn echte probleem op een andere manier weten op te lossen). Als ik nu alsnog een nieuwe installatie doe dan ga ik waarschijnlijk een andere pc gebruiken die op een stabielere groep zit. Ik zal toch ooit naar windows 10 moeten vrees ik. Enkel al het gebruiken van Canon R5 bestanden wordt lastig op win7 (Adobe CS6 heeft geen ondersteuning voor nieuwe camera's dus foto's moet ik eerst naar dng converteren, video's moeten sowieso geconverteerd worden; Adobe CC en BlackMagic Davinci Resolve werken namelijk niet meer op win7).

• koesie
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Waarom schaf je geen ups aan als je zo bang bent voor stroomuitval.
Kosten ook niet de wereld.

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Misschien niet het antwoord waar je naar zoekt, maar is het niet beter om uit te zoeken waarom de stop er uit vliegt? Je andere apparatuur zal dat ook niet fijn vinden.

Een UPS is ook nog een goeie optie, dan is je hele computer (voor korte duur) beschermd.

• bitsimman
koesie schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 09:49:
Waarom schaf je geen ups aan als je zo bang bent voor stroomuitval.
Kosten ook niet de wereld.
Dat is dan misschien ook een optie. Heb vele jaren niet naar UPS'en gekeken. Waren naar mijn mening destijds veel te duur (als arme student in ieder geval).
TMDC schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 09:50:
Misschien niet het antwoord waar je naar zoekt, maar is het niet beter om uit te zoeken waarom de stop er uit vliegt? Je andere apparatuur zal dat ook niet fijn vinden.

Een UPS is ook nog een goeie optie, dan is je hele computer (voor korte duur) beschermd.
Ik weet de boosdoener al. Kennelijk zijn een aantal WCD's in mijn kamer verbonden met dezelfde groep in de bijkeuken. Sinds kort zijn we onze wasdroger gaan gebruiken (hebben we al tientallen jaren, werd nooit gebruikt). Het ding gebruikt in de hoogste stand 3,44 kW (dus bijna 16A). Samen met de wasmachine (gelukkig haast nooit samen aan), magnetron en mijn pc met 2 monitoren (en andere kleine stiekeme gebruikers) is dat af en toe een te hoog gebruik. Ik kan helaas niet heel makkelijk van WCD wisselen. :(

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-03 19:22
bitsimman schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 11:06:
[...]

Dat is dan misschien ook een optie. Heb vele jaren niet naar UPS'en gekeken. Waren naar mijn mening destijds veel te duur (als arme student in ieder geval).
UPS is net zo duur als wat jij nu teveel wilt betalen aan een SSD en dan bescherm je al je componenten.
[...]

Ik weet de boosdoener al. Kennelijk zijn een aantal WCD's in mijn kamer verbonden met dezelfde groep in de bijkeuken. Sinds kort zijn we onze wasdroger gaan gebruiken (hebben we al tientallen jaren, werd nooit gebruikt). Het ding gebruikt in de hoogste stand 3,44 kW (dus bijna 16A). Samen met de wasmachine (gelukkig haast nooit samen aan), magnetron en mijn pc met 2 monitoren (en andere kleine stiekeme gebruikers) is dat af en toe een te hoog gebruik. Ik kan helaas niet heel makkelijk van WCD wisselen. :(
Een automaat extra plaatsen en eventueel nieuwe draden naar de meterkast trekken is nu toch niet zo moeilijk, althans als de draden door een buis lopen en niet in het plaaster zitten. Dat is helaas de enige juiste oplossing. Je wasdroger moet gewoon een eigen circuit hebben als die 3,44 kW verbruikt. Eventueel ook een nieuwe wasdroger kopen, een zuinige verbruikt meer dan 1kW minder. Aan de andere kant zijn die oude toestellen onverwoestbaar, dus ik zou ook begrijpen dat je die wilt houden, maar dan ga je toch iets aan je elektrische installatie moeten veranderen.

Sommigen zouden het zo laten en een 16A automaat vervangen door een 20A of eentje met een tragere curve, laat je daar niet door verleiden.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Thralas
bitsimman schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 09:44:
Met een reguliere SSD kun je ook jaren vooruit. Check de SMART van een van je SSDs maar.

code:
1
2
3
4
ID# ATTRIBUTE_NAME          FLAG     VALUE WORST THRESH TYPE      UPDATED  WHEN_FAILED RAW_VALUE
177 Wear_Leveling_Count     0x0013   079   079   005    Pre-fail  Always       -       252
241 Total_LBAs_Written      0x0032   099   099   000    Old_age   Always       -       71442705204
242 Total_LBAs_Read         0x0032   099   099   000    Old_age   Always       -       32454095184

De 256GB PM851 in m'n laptop heeft 34 TB written, en daarmee ~1/5 van z'n levensduur verbruikt. In 5 jaar. Of: 0,053 DWPD. Een DWPD van 3 is dan zinloos.
Ik kan me niet voorstellen dat je geen disk mag vervangen bij een degelijk softwarepakket. Bovendien kun je dat dan wel oplossen met de softwareboer.
Zeg nooit nooit, maar sowieso is het risico dat iets van ransomware al je data kwijtmaakt enorm veel groter.

Backups heb je in ieder geval nodig. Het geld dat je uitspaart door een 'gewone' SSD te kopen kun je daarmee beter investeren in een extra disk voor backups ;)
Min-of-meer ja.

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06:06

Snow_King

Konijn is stoer!

Zakelijk (datacenters) hebben wij enkele honderden PM863a (oud model) en de PM883 van Samsung in gebruik: https://tweakers.net/soli...m883_p834943/vergelijken/

Goedkoper dan de Intel SSD, maar wel heel betrouwbaar.

• bitsimman
MacPoedel schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 12:29:
Een automaat extra plaatsen en eventueel nieuwe draden naar de meterkast trekken is nu toch niet zo moeilijk, althans als de draden door een buis lopen en niet in het plaaster zitten. Dat is helaas de enige juiste oplossing. Je wasdroger moet gewoon een eigen circuit hebben als die 3,44 kW verbruikt. Eventueel ook een nieuwe wasdroger kopen, een zuinige verbruikt meer dan 1kW minder. Aan de andere kant zijn die oude toestellen onverwoestbaar, dus ik zou ook begrijpen dat je die wilt houden, maar dan ga je toch iets aan je elektrische installatie moeten veranderen.

Sommigen zouden het zo laten en een 16A automaat vervangen door een 20A of eentje met een tragere curve, laat je daar niet door verleiden.
Ja, uiteindelijk is het wel het verstandigst de groep op te delen. Tot die tijd lijkt een UPS inderdaad een goede oplossing. Ik ga daar zeker naar kijken.
Thralas schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 12:55:
[...]

code:
1
2
3
4

[...]

[...]

[...]

Min-of-meer ja.
Het lijkt ondertussen wel duidelijk. Die Intel SSD is misschien niet zo nodig als gedacht. De Crucial lijkt goed genoeg.
Backup's zijn belangrijk genoeg. Ik probeer in ieder geval van mijn foto's backups te hebben.
Snow_King schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 13:05:
Zakelijk (datacenters) hebben wij enkele honderden PM863a (oud model) en de PM883 van Samsung in gebruik: https://tweakers.net/soli...m883_p834943/vergelijken/

Goedkoper dan de Intel SSD, maar wel heel betrouwbaar.
Dank voor het aandragen van een extra contender. Voor nu gebruik ik de Crucial, maar misschien kan ik in de toekomst hier ook iets mee.

Ik heb vele goede antwoorden gekregen. Lastig om een beste antwoord te selecteren. Voor mij waren ze allemaal wel waardevol. Dus dank aan iedereen die heeft meegedacht.
Als ik dan toch een beste antwoord moet kiezen gaat de eer naar Thralas. De antwoorden trokken me terug naar de realiteit en hebben me uiteindelijk (samen met de antwoorden van de anderen) laten beslissen gewoon de Crucial te gebruiken.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee