Toon posts:

Kan een laptopbatterij werken maar niet opladen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• TheMiggel
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 25-07-2022
Ik heb een raadsel, kan een batterij wel werken maar stoppen met bijladen? En zo ja zou een batterijvervanging mijn probleem oplossen?

Zo gezegd mijn probleem. Een week of 2 geleden pak ik mijn laptop er bij met een procent of 30 over in de accu. Omdat deze terugloopt pak ik mijn lader er bij en zie dat deze niet aan het bij laden is. Snel even de belangrijkste bestanden veilig gesteld en van de laatste procenten een vervangende gezocht.

Zo gezegd zo gedaan, nieuwe lader er in... Helemaal nul. Mijn diagnose zou zijn: dc power jack is stuk. Ik had nog batterij dus die is niet ineens dead. Aangezien één van de hinches van mijn laptop toch al gebroken was heb ik daar even een setje van besteld (uit China nota bene want niet in EU te verkrijgen).

Dus ik heb vanavond mn mouwen opgestroopt. Accu los gekoppelt, hinches los, jack vervangen, hinches er in boel weer dicht, nieuwe lader er in.... Helemaal niks.

Dus nu komen we terug bij mijn originele vraag, de laptopbatterij werkte totdat deze dead empty was prima, maar opladen werkt niet meer. Is de accu de vervangen de volgende logische stap, of zou er meer aan de hand zijn? (hij post ook niet zonder accu maar ik denk dat de laptop current via de accu loopt)?

Even het type:

Laptop: Lenovo 700-14ISK
Accu: L14M4P72

Thanks anyway.

Alle reacties

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

Sommige laptops hebben een BIOS instelling om de accu niet verder op te laden dan een bepaald percentage. Dit zou de levensduur van de accu verlengen. Ook kan het wel eens zijn dat het battery management systeem niet meer weet hoever de accu is opgeladen. Dan geeft hij bijvoorbeeld 70% weer, en laadt hij niet verder. In werkelijk is de accu dan 100% vol. Je kunt dit oplossen door de accu een keer helemaal leeg te gebruiken en daarna helemaal op te laden. Hiermee is de accu weer gekalibreerd.

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-03 02:59
Ja dat kan en dat kan meerdere redenen hebben.

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 19:21
Begin bij het begin... Doet de oplader het? Meet even met een Multimeter of de output van de oplader nog klopt. Meestal is dit 19V, maar het staat ook op de voeding zelf.

Daarna maak je de laptop open. Dan oplader aansluiten en even op het moederbord meten of je een spanning meet na de DC-jack.

Als dit goed gaat, weet je in ieder geval dat je oplader en de DC-jack in orde zijn. Ik zou dan denken aan kortsluiting in de rail om de batterij op te laden.aar weet niet zeker of dit kan. Het is trouwens ook nog zo dat een oplader stopt met opladen, als er ergens in een mainrail kortsluiting is. Maar volgens mij werkt de batterij dan ook niet meer, maar dit weet ik niet zeker.

Bekijk ook even of je rare dingen ziet op het moederbord. Bijvoorbeeld een beetje groen/turkoisachtige aanslag (duidt op vochtschade), missende smdcomponenten of verkleurde smd-componenten. Soms is een stuk printplaat ook helemaal verkoold. Dat is ook niet de bedoeling.

[Voor 16% gewijzigd door hoi1234 op 05-02-2021 08:06]

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee