Toon posts:

Opknappen zolder + bouwen kast

Pagina: 1
Acties:

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
offtopic:
Mijn eerste topic in WVB, wees een beetje lief voor me aub :>

Ik heb het er al eens over gehad in het klusttopic maar ik ga de zolder van mijn vriendin opknappen.

Het betreft een zolder van zo'n 5 meter lang bovenop een laat jaren 80 huis. Laminaatje op de vloer, wasmachine, droger erin en een CV-ketel.
De schuine wanden zijn gemaakt van lelijk multiplex met aan de buitenkant nog zo'n 6cm PUR-laag erop en dan pannen. Het multiplex zit vol knoesten en er zijn rijen spijkers een paar mm in verzonken om ze vast te zetten.

Supermooi allemaal dus ;).

Nu willen wij de zolder gaan gebruiken (ik ben voornemens in te trekken en twijfel nog of ik de logeerkamer wil hebben als mancave en het logeerbed hier komt, of dat dit mijn mancave wordt). Iig moet het een 'echte' kamer worden. We willen hiernaast wat slimme opslag realiseren voor hornbach/ikea-dozen en systainers.
We gaan mogelijk over een goede anderhalf-a-twee-jaar naar een nieuwbouwhuis... dus het hoeft geen 10 mille te kosten.

Plattegrondje:

Fear my paint skillz :> Er komt nog een sketchup model.

Legenda:

- Blauwe blok boven = CV. Bij de CV zit aan de rechterkant een WCD.
- Blauwe blokken onder = wasmachine, droger en mechanische ventilatiepomp
- Zwart blok met groene pijl = trap
- Rode blok onder = wcd bij de trap
- Geel = dakraam

Links (op de plattegrond) en rechts lopen wat leidingen onder het lage deel van het dak. Helemaal in het hoekje. Die zijn van de CV ed... en gaan we ook niet verleggen.

De boven en onderkant van de zolder op de plattegrond zijn recht, de zijwanden komen met 50 resp 48 graden naar binnen als ik even snel meet. Hoogte is +- 275 van grond tot nok, lengte is ongeveer 5 meter.

Er lopen horizontaal 2 gordingen, deze zijn ongeveer 7 cm breed en 17 diep.
Daarnaast wat spanten. Zelfde maat.

Goed genoeg geleuterd, wat foto's :)

De zolder bovenkant van de plattegrond, inclusief CV. Het scharnier van de CV-kast zit rechts, dan wordt hij ongeveer 30cm breder.

Wat moet er gebeuren?

Voorlopig tijd genoeg om wat op te knappen:

* Groter dakraam --> Done.
* Aanleggen meer WCDs/licht .
* Pimpen vloer
* Pimpen wanden
* Bouwen ombouw rond wasmachine+droger
* Kast rond de CV
* Kniekasten onder een van de schuine kanten

Punt is wel dat ik klussen leuk vind en dingen doen ook, maar zoiets nog niet eerder heb gedaan. Daarom hoop ik dit topic te gebruiken om tips en tricks te verzamelen, en wellicht ook als nuttige bron van informatie voor anderen kan laten dienen.

Het hoeft niet allemaal extreem perfect te zijn maar ik wil wel een redelijk net resultaat neerzetten. Dat mag dan ook tijd en wat geld kosten. Ik heb nog 8 weken vakantie van vorig jaar op te maken O-) .

Hout wilde ik bij Jongeneel scoren, de rest van de spullen bij Bouwmaat of Pontmeyer (Bouwmaat zit vlakbij, Pontmeyer 20km verder op).
Dakraam
Er is een velux van 78x94 (oid) geplaatst door een timmerman. Ik ben net met een gebroken teen uit de running geweest, anders had ik wellicht zelf wel overwogen. En passant meteen even gezien wat voor hout het is, 12mm multiplex met daarop 6cm PURschuim.
Electra
Voor ik ga beginnen ga ik de electra netjes maken. Er zit een WCD bij de trap, en daar is loopt gewoon een kabel (met stekker :D) met draadzadeltjes naar een wasmachine... langs de muur aan de onderkant van de tekening. Tsja. Dat lijkt geen aparte groep te zijn. Prima, maar dan kan ik de prik ook bij de CV vandaan halen en de electrabuis in de hoek tussen dak en gording uit het zicht wegwerken.
Mogelijk wil ik onder de gording ook nog een paar WCDs kwijt voor toekomstig gebruik.
Laminaat leggen
Er komt een vrij simpele laminaatvloer van de Hornbach in met van die ondervloerrollen eronder.
Prima te doen, niet echt vragen over. Ik denk dat ik bij de trap begin en dan naar de CV toe werk. Bij de CV komt een kast dus het is niet zo heel erg als daar een wat groter gat is tussen muur en laminaat... de kast valt daar immers over.
Pimpen wanden
Tsja we overwogen aanvankelijk te isoleren, maar er zit dus 6cm PUR achter de dakplaten. We denken dat het niet echt opschiet om aan de binnenkant een extra laag te doen, want de toch al niet-zo-ruime-zolder wordt dan nog kleiner. Nog even los van kosten en baten.
Dan maar vervangen door lichte vlakken... Maarja die multiplex-platen zijn tamelijk lelijk, er zitten rijen forse knoesten in en de spijkers waarmee ze vastgezet zijn zijn een paar mm verzonken in het hout. Als je dit strak wil trekken ben ik wel bang dat je best wel wat mag plamuren. Is dat opportuun, of is het slimmer om er wat dunne rachels (of evt metal studs) op te schroeven en daar dan een 9.5mm gipsplaatje op te schroeven. Je hoeft dan minder af te werken; alleen de schroefgaten en naden tussen de platen ipv hele vierkante meters.
Ook zit er rond het dakraam wat lelijkheid doordat er vroeger ooit wat water ingeregend is. Het is niet rot ofzo maar je ziet wel dat het nat geweest is.

Hier is een aardig beeld van hoe die platen er nu bij liggen... daar word je niet blij van.

De naden en schroefgaten kun je netjes afwerken met gipsplaatvuller, primen en daarna met latex lekker schilderen. Ik heb geen zin om een stucadoor te laten komen.

Heeft iemand daar nog een leuk idee anders?

Als ik de gipsplaten verder van het dakbeschot doe kan ik voor inbouwspotjes gaan, maar dat kost dus best wat ruimte. ik wil wat spotjes in de nok hangen, dan hoeft dat niet.
Ombouw maken rond wasmachine
Ik moet nog een tekening maken, maar ik wil eigenlijk een efficiente kast maken om de wasmachine/droger heen, met daarop wat ruimte waar de mrs haar flessen wasmiddel enzo kwijt kan. Alles staat er nu open en bloot op, dat is vrij onrustig.
Eigenlijk wilde ik een simpel vuren skelet aan de zijkanten van de machines zetten, waar ik een verwijderbare bovenkant opzet (2 domino's en 2 boutjes per kant oid) en klapdeurtjes aan de voorkant. Op de bovenkant dan in een latere fase een opbouwtje met wat deurtjes waar wasmiddel en andere zut in kan.

Even kijken of/hoe ik dit zo kan maken dat je het eventueel nog vrij makkelijk kunt demonteren voor als er ooit wat is. (domino's en bruislijm ftw, maar niet als je er nog bij wil :+ ). Als ik de zijkanten veranker aan de vloer kan ik de rest redelijk demontabel houden denk ik.

Ik ben er wel comfortabel mee zoiets te maken... maar het is wel mijn eerste keer om een wat complexer zelf verzonnen ding te bouwen. Omdat dit een kladje is ga ik dit in sketchup uitwerken.
Kast rond de CV
Ik heb wat ideeen, deze kast wil ik gebruiken om IKEA/Hornbach-dozen kwijt te kunnen. Punt is wel dat de CV naar rechts toe opendraait en dan 30cm breder wordt... maar buiten die parameters is een soort inbouwkast achtige look and feel wel gaaf. Dus idealiter trek ik hem door tot in de nok.
Zeker omdat dan al dat lelijke leidingwerk ook wegvalt. Die kast wordt driehoekig en de CV is iets minder dan 40cm diep.

Het rode deel is de CV (onderste rode blok is het expansievat en die leidingen er links van), het gestreepte deel is het stuk dat je vrij moet houden om de CV open te doen.
De blauwe delen wordt de constructie van de corpus (conceptueel), deze wil ik op een kleine sokkel zetten... en eventueel met wat vulplaatjes die sokkel horizontaal zetten.
De verticale contructies wil ik van een 32mm gatenrij voorzien om zo verstelbare legplanken te organiseren. De nu getekende delen wil ik voor de stevigheid vastzetten aan elkaar met domino's. Omdat ook dit een kladje is ga ik dit in sketchup uitwerken. Het principe komt wel over maar hoe het er precies uit komt te zien moet nog maar blijken.

Qua deur: Tsja wat is handig? Hier hoeven we niet dagelijks in te zijn, ik denk dus aan 2 driehoekige en 1 rechthoekige deuren. Deze deuren wil ik maken van licht multiplex (populieren hoorde ik van de timmerman die dat dakraam kwam zetten) en op de hoeken voorzien van neodymium magneetjes voor de bevestiging. Daarna een vingergat in die plaat uitfrezen en presto.
Eventueel de bovenste horizontale plank van boven de CV van wat ventilatiesleuven voorzien.
Scharnierdeuren is onder die schuine kant onhandig lijkt me. Wellicht komt er immers een logeerbed onder het dakraam.

In de kast wil ik mijn systainers en hornbach-bakken met meuk in kwijt. Dus die planken gaan er 1 (of 2 of 3) keer in en daarna zitten ze wel goed.

De corups rond de CV wil ik van MR-MDF of multiplex maken omdat er wellicht eens wat water lekt. Voor de planken is het prima om MDF te gebruiken, de rest van de corpus kan denk ik van MDF (lubbert iets meer uit maar het is niet voor eeuwig, en meer werk met lakken) of multiplex (duurder, meer schuurwerk).
To be determined.
Kniekasten onder een van de schuine kanten
Ik overweeg om aan de rechter schuine kant wat kniekasten te maken die niet verder komen dan de rand van de gording. Eerst maar eens even de rest doen ;).
Wat heb ik aan spullen?
Het meeste standaardspul ondertussen wel. Ik heb een gatenrijsysteem en een dominofrees
Wat mist er echt nog:
- Een goede tafelcirkelzaag ontbreekt nog, net als een echt goede laser (nu een Bosch groen met 2 lijnen).

Als ik geld kan besparen door geen upgrade te kopen (had ik al gezegd dat we een nieuwbouwhuis aan het scoren zijn? ;) ) is dat wel een pre.

Reality check

Zien jullie hier enorme gaten/fuckups/vergeten dingen? Maak ik dingen te moeilijk?
Ik ben wel zo'n nerd dat als ik begin en het klopt niet, ik naar de houtboer ga en een nieuwe plaat haal. Qua netjes werken: ik heb diverse combination squares, daarmee werk ik eigenlijk best wel strak merk ik.
What's next?
- Bepalen wat te doen met de wanden.
- Laminaat leggen
- Electra doen
- Sketchup voor hoofdkast
- Sketchup voor wasmachine-ombouw

[Voor 3% gewijzigd door Boudewijn op 03-02-2021 22:42]

Ik ben verslaafd aan koken. Volg me op https://www.kookjunk.nl

• Boudewijn
  • Niet online
Ondertussen is de boel netjes geraggeld, ik heb bedacht wat ik met de electra wil doen, en morgen komt een maatje de gipsplaten erop zetten met mijn hulp.

Ik moet met een gebroken teen wat rustig aan doen, echt frustrerend. Ook is mijn balans een beetje stuk :/

Nu zit ik wel een beetje met het aftimmeren van mijn Velux raam (GGL MK 04).

Ik zoek eigenlijk een "interieurafwerking" a la:
https://velcdn.azureedge.net/-/media/marketing/nl/hero%20afbeeldingen%201280%20x%20458/producten/dakramen/lsb_hero_interieurafwerking_1280x458px.jpg?h=458&iar=0&w=1280&cc=grid_12_fullsection&key=142064512304798%0D%0Ahttps://www.velux.nl/producten/velux-dakraam/gootstukken-en-installatieproducten/interieurafwerking
Dat is lekker kant en klaar, prima... maar je hebt meer diepte nodig tussen je binnenkant van je gipsplaat en je dakraam, denk ik:
https://dedakraamshop.nl/accessories/interieurafwerking

ze melden daar 30,40 en 50cm.

Ik heb ongeveer 7 cm tot het dakbeschot, dus een goede 10 als de gipsplaten erop zitten.
Weet iemand hoe ik dit het netste kan doen? Zelf aftimmeren kan, maar dat kant-en-klaar ding is wel relaxed.

Zie hieronder voor de situatie.

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:49
gewoon zelf wat strookjes mdf 12 zagen, als je die laat aansluiten op gipsplaten kun je tot aan de rand laten stucen.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:10

franssie

Save the albatross

Met ^^

Ik denk dat je meer tijd kwijt bent aan het op maat maken van een kant en klaar product dan zelf wat hout op maat te zagen. Met een goede zaag en hoekmeter (en ik vermoed dat je dat wel hebt) is een scheve kist ook weer niet zo moeilijk. Bij ramen heb je altijd meer kans op vocht (condens of gewoon vergeten dicht te doen) dus ik zou iets watervasters pakken dan MDF, al zijn er watervaste soorten leert google mij nu net. Maar ik ben sowieso niet echt een MDF fan.

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:49
Beetje een idee zoals ik ooit gedaan had

[Voor 12% gewijzigd door dimi_v op 12-02-2021 16:04]

• Boudewijn
  • Niet online
Indeed. We gaan dit maar eens doen morgen, met een maatje.

12mm hardhout multiplex it is.
Dat wordt wel een leuk potje passen en meten met die hoeken en een gipsplaat die er nog bij gaat komen.

• Ethnocentrix
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:23

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

Als je het toch al met gipsplaten af gaat werken kan je ook een paar strookjes 12,5mm groene (waterbestendige) gipsplaat gebruiken.

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.

• Boudewijn
  • Niet online
Ethnocentrix schreef op zondag 14 februari 2021 @ 17:11:
Als je het toch al met gipsplaten af gaat werken kan je ook een paar strookjes 12,5mm groene (waterbestendige) gipsplaat gebruiken.
Hmm ja ik ga eens kijken hoe strak het allemaal te krijgen is. Het laminaat ligt nu voor een leuk stukje. Waterkraantje van der wasmachine is verlegd, en de afvoer van wasmachine en droger ook bijna.

Gisteren heeft een maatje met mijn vriendin de eerste gipsplaten gehangen. Die hangen nu boven de trap. De rest kan ik als ik rustig aan doe met mijn teen ook wel.

• Boudewijn
  • Niet online
Zo we zijn een paar dagen verder.

Zaterdag heb ik het oude laminaat verwijderd en rachels geplaatst, Zondag en het nieuwe erin gelegd. Hier was ik maandag ook mee zoet.

Ondertussen heb ik de afvoer en het water wat handiger achter de wasmachine verwerkt.
wo + do zijn voornamelijk gipsplaten en wat electra-werk geweest.

Foto's volgen.

Echter zit ik wel te kijken wat ik aan kasten onder mijn schuine kanten wil maken. Idealiter kasten met zelf te maken houten schuifdeuren, van een mm of 8 aan multiplex.
Als ik de rails onder de gording hang heb ik ongeveer 60cm aan maximale hoogte.... prima.

Ik zit alleen even te dubben over het beslagwerk. De deuren worden niet extreem zwaar, maar 3 deuren van 70cm (of 2 van 105) lijkt me een prima idee.

Kijk ik dan bij de Bouwmaat (die is nog open, als je KVK hebt...) dan kom ik op zoiets:
https://www.bouwmaat.nl/h...-45-kg/product/0000568687

Leuk maar vrij stevig (45kg...) en vrij prijzig. Kan ik dit handiger op een andere manier realiseren? En ben ik met zo'n setje klaar? Ik vind het prima als de deuren niet op de grond in een rail vallen, zo intensief gaan ze niet gebruikt worden.

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:22
Misschien iets van ikea gebruiken? die hebben ook schuifdeuren voor hun Pax kasten. Dan daar enkel het rolmechanisme van bestellen? of van marktplaats iets halen?

Ik heb bij mijn ouders ook een hele kastenwand gezet, deuren + mechaniek van marktplaats gehaald voor weinig. Die mensen gingen verbouwen en moesten er vanaf :)

• Boudewijn
  • Niet online
Terrz schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 16:39:
Misschien iets van ikea gebruiken? die hebben ook schuifdeuren voor hun Pax kasten. Dan daar enkel het rolmechanisme van bestellen? of van marktplaats iets halen?

Ik heb bij mijn ouders ook een hele kastenwand gezet, deuren + mechaniek van marktplaats gehaald voor weinig. Die mensen gingen verbouwen en moesten er vanaf :)
Hmm ja alleen wil ik graag direct iets kopen. Marktplaats duurt lang en IKEA is bestellen en later afhalen (en natuurlijk ook niet extreem goedkoop). Gaan we wel even naar kijken maar dan wordt de bouwmaat/Pontmeyer/Hornbach wel al snel aantrekkelijker denk ik.

Om dat te checken ga ik straks ff kijken.

Straks even het dakraam aftimmeren, ik ga voor 12mm hardhouten multiplex en dan een koplatje net over de gipsplaten heen.

En als het kan wat spotjes in de nok, dan kan die ook dicht. Straks even wat foto's maken.

• Boudewijn
  • Niet online
De beloofde foto. Ik heb dus de multiplexplaat in de groeven gehangen en die is zo strak uitgezaagd dat hij blijft hangen,

Nu alleen even zorgen dat de plaatjes mooi haaks ten op zichte van elkaar tegen het dakbeschot worden gezet. Hier ga ik blokjes voor gebruiken tussen plaat en dakbeschot, die zie je rechts. Nu nog even echt goed passend maken.

[Voor 5% gewijzigd door Boudewijn op 20-02-2021 15:58]

• Boudewijn
  • Niet online
Zo, ik heb afgelopen dagen ook niet stilgezeten. met hulp van vrienden en vriendin dat zoldertje gepimpt.

We zijn dus van:

Via

Naar

Met name dat raam aftimmeren heeft tijd gekost, je ziet dat ik overal blokjes op maat heb gemaakt om tussen de mulitplex plaat te steken (die zie je al in vorige post) zodat deze redelijk recht staat. Uiteraard is het aan 1 kant niet helemaal lekker gelukt en bleef het iets kieren, dat heb ik afgewerkt met wat lakplamuur. Hopelijk blijft dat goed.

De gipsplaten zitten er bijna allemaal op, alleen moeten we nog bedenken wat we met de nok gaan doen. Die ziet er zo uit:

Prima maar de balk in de nok ligt zeker niet horizontaal, of zelfs maar recht. Hij lijkt wel een wokkel, ergens ligt hij netjes recht, maar elders scheelt het millimeters tussen de linkeronderhoek en de rechteronderhoek.
Niet best dus.

Als ik er rachels tegenaan ga schroeven gaat dit niet werken omdat ik de gipsplaten niet recht ga krijgen ten op zicht van elkaar. Ik denk dus dat ik er een plaatje MDF in de hele lengte op schroef, waar ik dan de gipsplaten op hun beurt weer opschroef.Hierdoor liggen dan alle plafondgipsplaten even scheef.
Dat MDF veranker ik ivm het gewicht dan wel goed (gewoon elke 15cm een 4x40...). Dat het dan niet helemaal horizontaal hangt zal minder opvallen, maar ik heb geen zin om er 20 rachels in te hangen en die allemaal met spietjes/vulplaatjes recht te gaan lopen hangen...

Of heeft iemand een goede truc?

Ander ding dat niet cool is:

De laminaatplank bij de trap licht iets scheef, er blijkt een profieltje in de bovenste traptrede te zitten:

Je ziet dat profieltje links zitten. Ik had de plank minder breed kunnen maken, maar dan kwam ik niet uit met de plinten. En ik zag het eigenlijk pas toen het laminaat al lag (slordig ja). De vorige eigenaar had zijn laminaat aan de vloer verankerd met 15 schroeven/spijkers.

Ik dacht dit te fixen met een beetje montagekit eronder en daarna met een lijmklem (plankje op het laminaat en een onder de trap) vast te klemmen. Dit is losgekomen.

Hoe zouden jullie dit doen? Het plankje verwijderen is tricky want dan moet de halve vloer er weer uit. Kitten kan met voldoende kit (ik heb ook een bus "lijmkit" gekocht bij de bouwmaat) lijkt me? Het verhoginkje weghalen kan misschien met de multitool... maar ik weet niet die diep genoeg komt.

Iemand een gouden tip?

Heb trouwens vandaag even bij de Bouwmaat gekeken naar wat zij hebben aan schuifdeur systemen, dan kom je op een "Slipper" uit van de firma "Henderson" . Beetje zoals deze, maar dan nog een maatje lichter:
https://www.bouwmaat.nl/h...-45-kg/product/0000568686

[Voor 21% gewijzigd door Boudewijn op 22-02-2021 22:24]

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:07
Toch loshalen (kan dat echt niet door het op te tillen?) en dan met je invalzaag aan de onderkant van het laminaat een inkeping maken voor dat profiel.

Ook goed om even een trapneusprofiel te gebruiken.

Over de rail: ik vind die open rails meestal niet zo best. Ik heb laatst deze gebruikt: https://www.ijzerwarenwin...sic-plafondhoog-80kg-0450

[Voor 53% gewijzigd door orf op 22-02-2021 22:45]

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:10

franssie

Save the albatross

Sowieso kan de huidige contractie niet echt 'struikel-veilig' genoemd worden lijkt mij.

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• cooper87
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:50
Beetje weinig schroeven in de gipsplaten?

• Boudewijn
  • Niet online
franssie schreef op maandag 22 februari 2021 @ 22:39:
Sowieso kan de huidige contractie niet echt 'struikel-veilig' genoemd worden lijkt mij.
Er zat een aluminium L-profiel op de oude versie. Dat zag er vrij okay uit. Zo een wil ik er ook nog steeds opzetten, dan is het vrij struikelproof.

Ik ga morgen even proberen te dremelen/beitelen. Die plank zit links en rechts vast aa nplanken die ook verder naar achteren (vanuit perspectief van de foto) lopen.

• Boudewijn
  • Niet online
cooper87 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 22:41:
Beetje weinig schroeven in de gipsplaten?
Ik heb op 35cm (hoh) rachels geplaatst en de gipsplaten aan de zijkant vastgezet. Jij zou ze in het midden ook nog een keer schroeven? Ik heb dat overwogen maar de boel hangt niet door dus heb dat nog even laten zitten.

Rachels erbij zetten ga ik nu niet meer doen overigens :P .

• cooper87
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:50
Boudewijn schreef op maandag 22 februari 2021 @ 22:45:
[...]

Ik heb op 35cm (hoh) rachels geplaatst en de gipsplaten aan de zijkant vastgezet. Jij zou ze in het midden ook nog een keer schroeven? Ik heb dat overwogen maar de boel hangt niet door dus heb dat nog even laten zitten.

Rachels erbij zetten ga ik nu niet meer doen overigens :P .
Nee, ik bedoel dat er wel erg veel ruimte zit tussen de schroeven aan de zijkanten.

• Boudewijn
  • Niet online
cooper87 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 22:47:
[...]

Nee, ik bedoel dat er wel erg veel ruimte zit tussen de schroeven aan de zijkanten.
Okay ja dat is dus 35cm. Dit is de eerste keer dat ik zoiets zelf deed, dus ik heb netjes wat gelezen en ik vond veel 35 of 40cm:
chroef de rachels van het regelwerk dwars op de oude regels in het plafond. Houd een hartafstand aan van 40 centimeter tussen de regels. Bevestig vervolgens isolatie tussen het rachelwerk.
https://www.gamma.nl/klusadvies/a/gipsplaten-plafond-maken
Om maar ff een linkje te nemen.

Ik ga denk ik wel even in het midden van de gipsplaten wat schroefjes zetten, is denk ik idd wel slim.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Goed het is een lange tijd erg stil geweest omdat ik covid heb gehad en ff rustig aan moest doen.
Ben er nog niet maar elke dag een half uurtje klussen werkt ook. Doel van deze post is wat voortgang laten zien , maar ik hoop ook dat mensen eens kritisch kijken naar mijn eerste grote kast. Met name slim indelen en dergelijke.

De gipsplaten zitten, de spanten en gordingen zijn geschuurd en daarna met grijze beits bewerkt. Laminaat ligt. Het begint ergens op te lijken...

Ik heb links al de kasten gemaakt onder de gordingen...

En dan een betere sfeerimpressie:

De kasten zijn gemaakt met 44x44 balkjes (helaas afgerond) en mpx. De deurtjes zijn 3mm mpx, de delen boven de balkjes 15mm omdat ik daar fatsoenlijk een domino in kan krijgen. Vrij lichte magneetjes, 4 per deurtje om de boel vast te houden en met de bovenfrees vingergaten uitgefreesd. Goedkoop en effectief genoeg. Let wel, wij wonen hier nog 18 maanden, daarna zijn we weg ;).

Werkwijze:

Ik heb een frame gemaakt, sponning erin uitgefreesd, de boel waterpas gesteld en verlijmd. Sowieso zitten eigenlijk alleen in de staanders (waar ze de gording raken) schroeven en op 2 andere plekken. De rest is allemaal domino's en lijm :).
Nadat alles stond heb ik de latjes die op de vloer staan wel nog verankerd met 2 schroeven + pluggen. Al het zaagwerk van het werk op de foto heb ik met een invalzaag gedaan, die niet >48gr verstek zaagt, en bij haaks zagen 'maar' 57mm lust. Verstek zat er dus niet direct in ;).

Best netjes voor een eerste grote project, vooral omdat de gording op een digitale waterpas schever is dan hij lijkt op een analoge (hij staat 2 graden scheef en is wat getordeerd). Daardoor houd je wel wat kieren. Die gaan we na het schuren afplamuren.

Rechts is een dergelijk frame ook gemaakt ,die gaat hopelijk dit weekend verankerd worden. Heb daar eerst het horizontale deel gemaakt met de staanders eronder (allemaal gelijke hoogte) en daarna pas gemaakt met de gording. Dit keer op een kapex :). Dit is veel makkelijker dan per keer een staander maken en dan een ligger waterpas proberen te monteren in een kromme omgeving.

Komen we bij het volgende punt... ik wil hier een kast omheen maken...

De CV zwaait naar rechts open, en die kluis kan ik niet echt op een andere plek kwijt en blijft dus daar. Omdat ik die CV niet kan verplaatsen wil daar geen kast strak tegenaan zetten, daar wil je 1x per jaar bij kunnen. Ik denk dat ik daar een smal en hoog vak maak voor MFT-fences, zaaggeleiders en waterpassen.

Wat wil ik kwijt? Systainers. Gezien het voor 18 maanden is en een vingeroefening voor ons nieuwe huis wil ik wel echt wat moois maken, maar mag het niet de wereld kosten. Ik ga denk ik voor 18mm MDF en 44x44 balkjes. De onderste helft van de kast ga ik maken van de balkjes, de bovenste helft wordt puur MDF. Dit omdat de overspanningen veel minder worden en het gewicht logischerwijs ook.

Voor die balkjes twijifel ik nog tussen cherrypicken bij Bouwmaat @ 7.25 euro voor 3 meter. of toch bij Jongeneel binnen lopen voor 11.15 ex btw . En ik vind ronde balkjes eigenlijk niet mooi afwerken met plaatmateriaal.
18mm MDF is dan volgens mij wel een net compromis tussen lompheid, prijs en stevigheid.

Goed hoe komt dan de indeling straks tot stand:
https://ibb.co/Lhjy6nk

Ik ben uitgegaan van de vlakken die ik heb (gordingen, cv, kluis) en daarna in gaan tekenen. Doelstelling was de leggers 45cm breed te maken, zodat een systainer van ~40cm er fijn in past.
Het hoge vlak wil ik met een LR32 systeem van leggers voorzien, wellicht ook de andere vlakken... of niet.

Onderin kan losse rotzooi worden gezet, bovenin dus systainers. Boven de kluis komt nog een horizontale balk en wellicht wat raggelwerk om een gipsplaatje boven het front van de kast te monteren.

Ik moet morgen even bedenken wat ik qua deuren wil:

- pianoscharnieren ed vind ik te lelijk, maar ook onhandg met de brede deuren onder
- geen deuren is lelijk
- magneetjes en multiplex kan... mag ik wel echt serieus veel sponningen frezen. kan wel prima
- potscharnieren passen niet in 18mm MDF. iig niet de Blums die ik heb

Ik weet overigens dat ik de bovenste gording nog even in mag tekenen....

Iemand ideeen of suggesties? :)

• Boudewijn
  • Niet online
Goed en 's nachts ben je wel eens bezig met linkjes niet goed te uploaden...

Dit is het ontwerpje, spreekt redelijk voor zich. Iemand nog goede do's and don'ts?
Ik wil vandaag het 44x44mm balkjes frame maken en aan de muur verankeren (her en der gaat de achterste balk ingezaagd worden ivm leidingen dus ik ga echt wel verankeren).

Daar wil ik dan een voor een de corpussen op monteren:

45x48
45x104 (en ja dat is een gedeelde tussenwand dus eigenlijk 1 corpus)
45x42

Wat ik jammer vind is dat ik wel een heel rare vlakverdeling heb door die CV en kluis... maar ik zie niet echt een manier om dit echt slim te doen. Jullie wel?

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Nu online
@Boudewijn Mooi werk!

Hoeveel systainers moet je er in kwijt? De CV lijkt aardig diep te zijn. Wellicht is het een optie voor je om de systainers op lades van 70cm diep te plaatsen (met geleiders wordt het dan wel iets duurder, maar werkt veel fijner), dan kan je er 2 achter elkaar kwijt en blijft het toch prettig bereikbaar. Mogelijk kom je er dan mee weg om de systainers alleen in die onderste 61cm hoogte te plaatsen. Daar boven kan je dan een kast / framewerk met deuren op maat maken, tegen de schuine kant dus deuren in driehoek vorm. Dan wordt het een strak afgemaakte wand.

En nu maar hopen dat je mij snapt :+

• Boudewijn
  • Niet online
Thanks 8)
Hoeveel systainers moet je er in kwijt? [/]

Zoveel als kan. Ik denk eigenlijk niet dat alles zomaar gaat passen... Ik denk dat ik nu ongeveer 3 meter aan systainertoren heb, die door het huis heen zwerft. Beetje netjes opruimen is wel tof maar laten we wel in de gaten houden hoeveel materiaal wel al hebben.
Twijfels schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 11:33:
De CV lijkt aardig diep te zijn.
Ongeveer 45-47 op het diepste punt. Mijn idee was om de kast 60 diep te maken, dat is ook de ruimte die ik met de kasten onder de gording heb vrijgelaten. Het is wel handig als die deurtjes nog open kunnen :)
Twijfels schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 11:33:
Wellicht is het een optie voor je om de systainers op lades van 70cm diep te plaatsen (met geleiders wordt het dan wel iets duurder, maar werkt veel fijner), dan kan je er 2 achter elkaar kwijt en blijft het toch prettig bereikbaar. Mogelijk kom je er dan mee weg om de systainers alleen in die onderste 61cm hoogte te plaatsen. Daar boven kan je dan een kast / framewerk met deuren op maat maken, tegen de schuine kant dus deuren in driehoek vorm. Dan wordt het een strak afgemaakte wand.

En nu maar hopen dat je mij snapt :+
Ik snap het zeker wel, maar ben bang dat ik die kasten onder de gordingen al zo heb gemaakt dat de deurtjes ongeveer 65cm uit de achterwand beginnen (ik meen 60cm tussen staander en wand dus 64.4cm tot begin deurtjes). Uhh ja dat is dus een goed idee maar beetje jammer.

Een systainer is trouwens net geen 300 diep... hmm zou dit alsnog passen? Hoe kan ik hier het beste over na gaan denken qua diepte.

Thanks voor het meedenken man. Als ik jouw systainer-rol-unit zie ben ik wel heeeuuuul jaloers _/-\o_ . Daarom is die "mooi werk" van je des te leuker :).

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Nu online
Boudewijn schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 12:34:

Ik snap het zeker wel, maar ben bang dat ik die kasten onder de gordingen al zo heb gemaakt dat de deurtjes ongeveer 65cm uit de achterwand beginnen (ik meen 60cm tussen staander en wand dus 64.4cm tot begin deurtjes). Uhh ja dat is dus een goed idee maar beetje jammer.

Een systainer is trouwens net geen 300 diep... hmm zou dit alsnog passen? Hoe kan ik hier het beste over na gaan denken qua diepte.
Dan wordt het al lastig ja. Sys is inderdaad 30 diep, op een lade van 60 zitten ze zo strak achter elkaar dat je zowel de voorste als achterste niet kan openen zonder eraf te halen. Dat is gelijk zonde van de lades dan. Op 65cm zal het krap aan lukken denk ik maar dan wordt je kast ook minstens 65cm. Maak zelf de lades in deze gevallen altijd 70 diep en dan gaat het net lekker open.
Boudewijn schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 12:34:
Thanks voor het meedenken man. Als ik jouw systainer-rol-unit zie ben ik wel heeeuuuul jaloers _/-\o_ . Daarom is die "mooi werk" van je des te leuker :).
8)

Kan je niet zo'n grote werktafel kwijt op zolder? :+ :9

• Boudewijn
  • Niet online
Ja ach ik hoef ze niet te openen in de kast, en ik heb sowieso teveel verschillende hoogtes dozen. Laden is overkill, ik ga denk ik gewoon voor legplanken, met mijn lr32 kan ik lekker de boel dynamisch houden qua indeling.

Goed idee voor de volgende keer , dat wel.

• Boudewijn
  • Niet online
Zo, vandaag weer verder gegaan met klussen.

De 2e onderkast begint ook vorm te krijgen, ik had gisteren het frame al verlijmd maar zag vandaag deze blooper...

Ja die mag dus nog 5 cm naar achteren geschoven worden. Het dwarsbalkje past net achter het expansievat.... en toen kwam de realiteit langs ;).

Dwarsbalkje even eruit gezaagd. Links onder het balkje een latje (steekt 5cm uit naar rechts) geschroefd. Van de week de boel monteren en dan het dwarsbalkje plaatsen op het latje en dan een schroefje of 2 erdoor.

Op rechts door de 44mm balk aan de buitenkant heen 2 mooie schroeven jagen.

Ik ga nu voor het linker deel van mijn kast de corpora maken en die als ze af zijn plaatsen en verlijmen op de balken die de onderste kast vormen.

Het begin van een corpus is ook gemaakt:

(jaja.. de tweakers fotouploader wil hem per se op zijn kant zetten. ik geef het op...).

Heb wat vrij goedkoop MDF (hornbach, 18mm) gekocht gezien de beoogde levensduur van de kast en het prijsverschil met echt mooi spul. Hij staat netjes gedominod en als straks alles mooi gemaakt is gaan we de boel verlijmen. Heb de platen trouwens wel even netjes haaks gezaagd, anders is het een drama.

Ik heb echter advies nodig van de pro's vrees ik... ik ben heerlijk begonnen met mijn beperkte ervaring, maar loop hier tegen een probleem op. Ik kan prima een domino-verbinding maken als ik op de uiteinden van 2 platen werk. Zier hierboven, ik heb daar elke 10 cm een 4mm domino in zitten. Alle 44mm vuren balkjes zijn ook gedomino'd. Beetje overkill maar het stelt mij in staat wat acceptabels te maken.

Hoe doe ik dat bij deze kast?

- Ik 'domino' de verticale staander, waarbij ik de plaatzijde die de buitenste hoek vormt als referentie neem. Je ziet daar de streepjes nog staan. fence plat, op de plaat drukken en gaan met die banaan.

- De liggende plaat is ook voorzien van die streepjes, aan de binnenkant van de verbindig. Ik heb hier de domino haaks op het hout gezet (deze gemonteerd: https://www.festool.nl/accessoires/495666---za-df-500) en de fence tegen de korte zijde van de plaat aangedrukt

Door deze werkwijze hebben de domino-gaten in beide platen dezelfde afstand tot de buitenkant van de plaat. In dit geval had ik de machine op 16mm ingesteld. Ik gebruik hier de fence om de referentie te vormen met de rand van de plaat. Dat werkt prima.

Echter kan iemand me uitleggen hoe ik doe ik dit slim doe in het midden van de plaat? Ik wil nog een 2e staander toevoegen op de liggende plaat. Hier heb ik op dezelfde wijze (16mm voorkeuze qua hoogte) ook al domino's in gezet. De binnen-afstand tussen beide platen moet 450mm zijn voor mijn plankjes. Ik kan gaan proberen op een oud stuk hout maar volgens mij doe ik dit of fout, of mis ik een truc...

In het verlengde hiervan: je kunt bij een domino standaard hout-diktes selecteren, dit bepaalt hoe hoog/laag de fence komt ten opzichte van je freesje: 16,20,22, etc millimeter... of met de hand zelf instellen. Omdat ik graag consistent werk heb ik de 16mm voorinstelling gekozen voor mijn 18mm dikke platen. Dan zit de domino niet in het midden, maar loop ik niet het risico ergens met 17.5 of 18.5 mm instellingen te gaan werken. Zolang je zorgt dat al je gaatjes vanaf dezelfde kant zijn gemaakt maakt het niet uit, het tegenoverliggende gat zit ook iets naar links/rechts...

Hoe doen jullie dit eigenlijk?

Plan voor morgen na het werk:

- Goed uitzoeken hoe ik nu consistent gatenrijen maak met LR32. Hier zorgen dat de geleider aan beide kanten hetzelfde ingesteld is qua stopblokje, omdat je hem voor de voorste en achterste rij omdraait (de 'zaagkant' van de geleider zit aan de buitenkant van de plank).
- Goed uitzoeken hoe ik met de LR32 set een potscharnier uit kan frezen en het montagedeel van het scharnier in de kast kwijt kan.
- Nou ja bovenstaand issue met halverwege de plank domino'en...
- Wellicht nog een bovenkantje maken voor dit stuk corpus.

Ben dan denk ik al redelijk ambitieus :).

[Voor 8% gewijzigd door Boudewijn op 20-07-2021 00:14]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

β €γ€€γ€€γ€€γ€€γ€€γ€€γ€€γ€€γ€€γ€€γ€€γ€€γ€€γ€€γ€€γ€€γ€€γ€€πŸ”΄ πŸ”΄ πŸ”΄ πŸ”΄ πŸ”΄

Boudewijn schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 00:09:
Zo, vandaag weer verder gegaan met klussen.

De 2e onderkast begint ook vorm te krijgen, ik had gisteren het frame al verlijmd maar zag vandaag deze blooper...

[Afbeelding]

[...]
Ik snap eigenlijk niet zo goed waarom je zo'n soort constructie om je exansievat heen gaat lopen bouwen. Ik heb al verscheidene keren kastombouwen om ketels heen gezet maar in mijn optiek is het toch het handigste als je er een voorzetwandje voorzet (of een groot frame eromheen zet) waarmee je met 1 of 2 deuren toegang hebt tot de ketel, expansievat en alles eromheen. Als je je expansievat een keer moet vervangen of een nieuwe ketel moet (laten) plaatsen waarbij allerlei leidingwerk en je expansievat zomaar ineens kan verschuiven dan wil je bij uitstek geen kast die naadloos op je huidige installatie aansluit...

β˜€οΈβ€ƒ18 Panelen |β€ƒπŸ”‹β€ƒ5,8 kWp |β€ƒβš‘β€ƒSolarEdge SE6K

• Boudewijn
  • Niet online
Harrie_ schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 07:37:
[...]

Ik snap eigenlijk niet zo goed waarom je zo'n soort constructie om je exansievat heen gaat lopen bouwen. Ik heb al verscheidene keren kastombouwen om ketels heen gezet maar in mijn optiek is het toch het handigste als je er een voorzetwandje voorzet (of een groot frame eromheen zet) waarmee je met 1 of 2 deuren toegang hebt tot de ketel, expansievat en alles eromheen. Als je je expansievat een keer moet vervangen of een nieuwe ketel moet (laten) plaatsen waarbij allerlei leidingwerk en je expansievat zomaar ineens kan verschuiven dan wil je bij uitstek geen kast die naadloos op je huidige installatie aansluit...
goed punt. Ik ben alleen over een goed jaar hier weg en na mij de zondvloed (met een ketel is dat wel een tikje cynisch :D) .

Qua constructie: Ik wil die stevigheid en stijfheid in het middendeel van de kast. Als dit klopt alles mooi recht en haaks blijft bespaar ik mezelf later problemen. Naast dat expansievat wil de baasvrouw ook wat rommel kwijt.

• colvano
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:59
Boudewijn schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 08:12:
[...]
goed punt. Ik ben alleen over een goed jaar hier weg en na mij de zondvloed (met een ketel is dat wel een tikje cynisch :D) .

Qua constructie: Ik wil die stevigheid en stijfheid in het middendeel van de kast. Als dit klopt alles mooi recht en haaks blijft bespaar ik mezelf later problemen. Naast dat expansievat wil de baasvrouw ook wat rommel kwijt.
Je ketel op deze manier inbouwen is inderdaad gewoonweg d…. onverstandig. Beter ten halve gekeerd!

Ik zou nu nog kiezen voor een optie met een voorzetwand en deuren. Wellicht wat negatief, maar ik gun jou binnen het jaar meer een probleem waarbij je moet gaan slopen dan de volgende bewoner die je er mee opzadelt.

• Boudewijn
  • Niet online
Ik weet niet of jullie het gelezen hebben maar aan beide kanten van de ketel is 30cm ruimte. Rechts is die ruimte soiweso vrij. Links zit die kluis met twee bouten (aan de binnenkant uiteraard) vast en heb je dus zo los. Voor de voorkant van die cv komt niets (ja een plaat multiplex die met twee magneten wort vastgehouden)

Dan houd je dat framepje onder de cv over. Die is niet 1-2-3 te verwijderen... Wellicht moet je dan in het worst case geval twee keer 45mm hout doorzagen. Met een multitool/japanse zaag/gewone houtzaag is dat ook zo gepiept als de nood aan de man is. Lijkt me vrij genoeg en het enige niet bereikbare is eenvoudig demontabel.

Als dat niet genoeg is mag de volgende met alle plezier die kast eruit halen.

[Voor 26% gewijzigd door Boudewijn op 20-07-2021 08:53]

• colvano
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:59
Boudewijn schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 08:38:
Ik weet niet of jullie het gelezen hebben maar aan beide kanten van de ketel is 30cm ruimte. Rechts is die ruimte soiweso vrij. Links zit die kluis met twee bouten (aan de binnenkant uiteraard) vast en heb je dus zo los. Voor de voorkant van die cv komt niets (ja een plaat multiplex die met twee magneten wort vastgehouden)

Dan houd je dat framepje onder de cv over. Die is niet 1-2-3 te verwijderen... Wellicht moet je dan in het worst case geval twee keer 45mm hout doorzagen. Met een multitool/japanse zaag/gewone houtzaag is dat ook zo gepiept als de nood aan de man is. Lijkt me vrij genoeg en het enige niet bereikbare is eenvoudig demontabel.

Als dat niet genoeg is mag de volgende met alle plezier die kast eruit halen.
Op die manier is het natuurlijk geen ramp. Maar moeten slopen om ergens bij te kunnen voor onderhoud vind ik gewoon altijd een slecht idee.

• Boudewijn
  • Niet online
colvano schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 09:05:
[...]

Op die manier is het natuurlijk geen ramp. Maar moeten slopen om ergens bij te kunnen voor onderhoud vind ik gewoon altijd een slecht idee.
Snap ik. Maar goed er is over nagedacht en ik vraag me af hoe vaak je bij dat expansievat onderhoud pleegt. Ik kan daar die extra stevigheid wel gebruiken dus vandaar.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• timw02
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20-03 16:33

Laatst de zolder ook aangepakt. deze was al afgewerkt, maar veel kastruimte te weinig.
Ik heb Ikea Platsa basis elementen gebruikt. Goedkoper dan hout bij de bouwmarkt halen en inclusief alle bevestiging en scharnieren. Wandjes op maat zagen, deuren schuin afzagen en een goedkope stevige kast.
De laatste details zijn inmiddels ook af, deurtje in het schuine gat en een plankje in de bovenhoek.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Only
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Ik weet niet of je die kasten dagelijks gaat gebruiken, maar anders kun je ook nog magneten overwegen.
Wij hebben dat ook boven om de CV en MV weg te werken, dan heb je vrijwel geen extra ruimte nodig voor opslaande deuren. Wij gebruiken het bijv. voor de kerstspullen enzo (dus 2x per jaar open).
Daarmee kan je dan het hele paneel eruit halen en zit de deur ook niet in de weg bij onderhoud..

Ik heb geen horloge, maar ik heb wel de tijd.

• Boudewijn
  • Niet online
Only schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 13:20:
Ik weet niet of je die kasten dagelijks gaat gebruiken, maar anders kun je ook nog magneten overwegen.
Wij hebben dat ook boven om de CV en MV weg te werken, dan heb je vrijwel geen extra ruimte nodig voor opslaande deuren. Wij gebruiken het bijv. voor de kerstspullen enzo (dus 2x per jaar open).
Daarmee kan je dan het hele paneel eruit halen en zit de deur ook niet in de weg bij onderhoud..
Ik gebruik voor de onderste kastjes ook magneten. Hierbij frees ik een sponninkje uit in de staanders , en daarna inderdaad een losse plaat mpx die door magneetjes op zijn plek wordt gehouden. Vingergat erin en presto.
timw02 schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 09:26:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Laatst de zolder ook aangepakt. deze was al afgewerkt, maar veel kastruimte te weinig.
Ik heb Ikea Platsa basis elementen gebruikt. Goedkoper dan hout bij de bouwmarkt halen en inclusief alle bevestiging en scharnieren. Wandjes op maat zagen, deuren schuin afzagen en een goedkope stevige kast.
De laatste details zijn inmiddels ook af, deurtje in het schuine gat en een plankje in de bovenhoek.
Netjes gedaan hoor. Ik zie dit ook wel als leerprojectje. Als dit lekker gaat ga ik in mijn nieiwe huis meer van dit soort werk doen (walk-in closet ;) ).

Voor de prijs van 15 stuks 61x122 18mm mdf en die balkjes kun je ook wel eea bij ikea krijgen... goeie suggestie dus Maar bewuste keuze om het anders te doen.

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

β €γ€€γ€€γ€€γ€€γ€€γ€€γ€€γ€€γ€€γ€€γ€€γ€€γ€€γ€€γ€€γ€€γ€€γ€€πŸ”΄ πŸ”΄ πŸ”΄ πŸ”΄ πŸ”΄

Boudewijn schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 13:44:
[...]
Netjes gedaan hoor. Ik zie dit ook wel als leerprojectje. Als dit lekker gaat ga ik in mijn nieiwe huis meer van dit soort werk doen (walk-in closet ;) ).
[...]
Harrie_ in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 4" :+

β˜€οΈβ€ƒ18 Panelen |β€ƒπŸ”‹β€ƒ5,8 kWp |β€ƒβš‘β€ƒSolarEdge SE6K

• Boudewijn
  • Niet online
Ja, de eerste steen van mijn nieuwe grot moet nog gelegd worden. Dus het duurt nog ff. Nu eerst dit maar eens afronden.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee