offtopic:
Mijn eerste topic in WVB, wees een beetje lief voor me aub
Mijn eerste topic in WVB, wees een beetje lief voor me aub

Ik heb het er al eens over gehad in het klusttopic maar ik ga de zolder van mijn vriendin opknappen.
Het betreft een zolder van zo'n 5 meter lang bovenop een laat jaren 80 huis. Laminaatje op de vloer, wasmachine, droger erin en een CV-ketel.
De schuine wanden zijn gemaakt van lelijk multiplex met aan de buitenkant nog zo'n 6cm PUR-laag erop en dan pannen. Het multiplex zit vol knoesten en er zijn rijen spijkers een paar mm in verzonken om ze vast te zetten.
Supermooi allemaal dus

Nu willen wij de zolder gaan gebruiken (ik ben voornemens in te trekken en twijfel nog of ik de logeerkamer wil hebben als mancave en het logeerbed hier komt, of dat dit mijn mancave wordt). Iig moet het een 'echte' kamer worden. We willen hiernaast wat slimme opslag realiseren voor hornbach/ikea-dozen en systainers.
We gaan mogelijk over een goede anderhalf-a-twee-jaar naar een nieuwbouwhuis... dus het hoeft geen 10 mille te kosten.
Plattegrondje:
Fear my paint skillz

Legenda:
- Blauwe blok boven = CV. Bij de CV zit aan de rechterkant een WCD.
- Blauwe blokken onder = wasmachine, droger en mechanische ventilatiepomp
- Zwart blok met groene pijl = trap
- Rode blok onder = wcd bij de trap
- Geel = dakraam
Links (op de plattegrond) en rechts lopen wat leidingen onder het lage deel van het dak. Helemaal in het hoekje. Die zijn van de CV ed... en gaan we ook niet verleggen.
De boven en onderkant van de zolder op de plattegrond zijn recht, de zijwanden komen met 50 resp 48 graden naar binnen als ik even snel meet. Hoogte is +- 275 van grond tot nok, lengte is ongeveer 5 meter.
Er lopen horizontaal 2 gordingen, deze zijn ongeveer 7 cm breed en 17 diep.
Daarnaast wat spanten. Zelfde maat.
Goed genoeg geleuterd, wat foto's

De zolder bovenkant van de plattegrond, inclusief CV. Het scharnier van de CV-kast zit rechts, dan wordt hij ongeveer 30cm breder.
Wat moet er gebeuren?
Voorlopig tijd genoeg om wat op te knappen:* Groter dakraam --> Done.
* Aanleggen meer WCDs/licht .
* Pimpen vloer
* Pimpen wanden
* Bouwen ombouw rond wasmachine+droger
* Kast rond de CV
* Kniekasten onder een van de schuine kanten
Punt is wel dat ik klussen leuk vind en dingen doen ook, maar zoiets nog niet eerder heb gedaan. Daarom hoop ik dit topic te gebruiken om tips en tricks te verzamelen, en wellicht ook als nuttige bron van informatie voor anderen kan laten dienen.
Het hoeft niet allemaal extreem perfect te zijn maar ik wil wel een redelijk net resultaat neerzetten. Dat mag dan ook tijd en wat geld kosten. Ik heb nog 8 weken vakantie van vorig jaar op te maken

Hout wilde ik bij Jongeneel scoren, de rest van de spullen bij Bouwmaat of Pontmeyer (Bouwmaat zit vlakbij, Pontmeyer 20km verder op).
Dakraam
Er is een velux van 78x94 (oid) geplaatst door een timmerman. Ik ben net met een gebroken teen uit de running geweest, anders had ik wellicht zelf wel overwogen. En passant meteen even gezien wat voor hout het is, 12mm multiplex met daarop 6cm PURschuim.Electra
Voor ik ga beginnen ga ik de electra netjes maken. Er zit een WCD bij de trap, en daar is loopt gewoon een kabel (met stekker
Mogelijk wil ik onder de gording ook nog een paar WCDs kwijt voor toekomstig gebruik.
Laminaat leggen
Er komt een vrij simpele laminaatvloer van de Hornbach in met van die ondervloerrollen eronder.Prima te doen, niet echt vragen over. Ik denk dat ik bij de trap begin en dan naar de CV toe werk. Bij de CV komt een kast dus het is niet zo heel erg als daar een wat groter gat is tussen muur en laminaat... de kast valt daar immers over.
Pimpen wanden
Tsja we overwogen aanvankelijk te isoleren, maar er zit dus 6cm PUR achter de dakplaten. We denken dat het niet echt opschiet om aan de binnenkant een extra laag te doen, want de toch al niet-zo-ruime-zolder wordt dan nog kleiner. Nog even los van kosten en baten.Dan maar vervangen door lichte vlakken... Maarja die multiplex-platen zijn tamelijk lelijk, er zitten rijen forse knoesten in en de spijkers waarmee ze vastgezet zijn zijn een paar mm verzonken in het hout. Als je dit strak wil trekken ben ik wel bang dat je best wel wat mag plamuren. Is dat opportuun, of is het slimmer om er wat dunne rachels (of evt metal studs) op te schroeven en daar dan een 9.5mm gipsplaatje op te schroeven. Je hoeft dan minder af te werken; alleen de schroefgaten en naden tussen de platen ipv hele vierkante meters.
Ook zit er rond het dakraam wat lelijkheid doordat er vroeger ooit wat water ingeregend is. Het is niet rot ofzo maar je ziet wel dat het nat geweest is.
Hier is een aardig beeld van hoe die platen er nu bij liggen... daar word je niet blij van.
De naden en schroefgaten kun je netjes afwerken met gipsplaatvuller, primen en daarna met latex lekker schilderen. Ik heb geen zin om een stucadoor te laten komen.
Heeft iemand daar nog een leuk idee anders?
Als ik de gipsplaten verder van het dakbeschot doe kan ik voor inbouwspotjes gaan, maar dat kost dus best wat ruimte. ik wil wat spotjes in de nok hangen, dan hoeft dat niet.
Ombouw maken rond wasmachine
Ik moet nog een tekening maken, maar ik wil eigenlijk een efficiente kast maken om de wasmachine/droger heen, met daarop wat ruimte waar de mrs haar flessen wasmiddel enzo kwijt kan. Alles staat er nu open en bloot op, dat is vrij onrustig.Eigenlijk wilde ik een simpel vuren skelet aan de zijkanten van de machines zetten, waar ik een verwijderbare bovenkant opzet (2 domino's en 2 boutjes per kant oid) en klapdeurtjes aan de voorkant. Op de bovenkant dan in een latere fase een opbouwtje met wat deurtjes waar wasmiddel en andere zut in kan.
Even kijken of/hoe ik dit zo kan maken dat je het eventueel nog vrij makkelijk kunt demonteren voor als er ooit wat is. (domino's en bruislijm ftw, maar niet als je er nog bij wil

Ik ben er wel comfortabel mee zoiets te maken... maar het is wel mijn eerste keer om een wat complexer zelf verzonnen ding te bouwen. Omdat dit een kladje is ga ik dit in sketchup uitwerken.
Kast rond de CV
Ik heb wat ideeen, deze kast wil ik gebruiken om IKEA/Hornbach-dozen kwijt te kunnen. Punt is wel dat de CV naar rechts toe opendraait en dan 30cm breder wordt... maar buiten die parameters is een soort inbouwkast achtige look and feel wel gaaf. Dus idealiter trek ik hem door tot in de nok.Zeker omdat dan al dat lelijke leidingwerk ook wegvalt. Die kast wordt driehoekig en de CV is iets minder dan 40cm diep.
Het rode deel is de CV (onderste rode blok is het expansievat en die leidingen er links van), het gestreepte deel is het stuk dat je vrij moet houden om de CV open te doen.
De blauwe delen wordt de constructie van de corpus (conceptueel), deze wil ik op een kleine sokkel zetten... en eventueel met wat vulplaatjes die sokkel horizontaal zetten.
De verticale contructies wil ik van een 32mm gatenrij voorzien om zo verstelbare legplanken te organiseren. De nu getekende delen wil ik voor de stevigheid vastzetten aan elkaar met domino's. Omdat ook dit een kladje is ga ik dit in sketchup uitwerken. Het principe komt wel over maar hoe het er precies uit komt te zien moet nog maar blijken.
Qua deur: Tsja wat is handig? Hier hoeven we niet dagelijks in te zijn, ik denk dus aan 2 driehoekige en 1 rechthoekige deuren. Deze deuren wil ik maken van licht multiplex (populieren hoorde ik van de timmerman die dat dakraam kwam zetten) en op de hoeken voorzien van neodymium magneetjes voor de bevestiging. Daarna een vingergat in die plaat uitfrezen en presto.
Eventueel de bovenste horizontale plank van boven de CV van wat ventilatiesleuven voorzien.
Scharnierdeuren is onder die schuine kant onhandig lijkt me. Wellicht komt er immers een logeerbed onder het dakraam.
In de kast wil ik mijn systainers en hornbach-bakken met meuk in kwijt. Dus die planken gaan er 1 (of 2 of 3) keer in en daarna zitten ze wel goed.
De corups rond de CV wil ik van MR-MDF of multiplex maken omdat er wellicht eens wat water lekt. Voor de planken is het prima om MDF te gebruiken, de rest van de corpus kan denk ik van MDF (lubbert iets meer uit maar het is niet voor eeuwig, en meer werk met lakken) of multiplex (duurder, meer schuurwerk).
To be determined.
Kniekasten onder een van de schuine kanten
Ik overweeg om aan de rechter schuine kant wat kniekasten te maken die niet verder komen dan de rand van de gording. Eerst maar eens even de rest doen
Wat heb ik aan spullen?
Het meeste standaardspul ondertussen wel. Ik heb een gatenrijsysteem en een dominofreesWat mist er echt nog:
- Een goede tafelcirkelzaag ontbreekt nog, net als een echt goede laser (nu een Bosch groen met 2 lijnen).
Als ik geld kan besparen door geen upgrade te kopen (had ik al gezegd dat we een nieuwbouwhuis aan het scoren zijn?

Reality check
Zien jullie hier enorme gaten/fuckups/vergeten dingen? Maak ik dingen te moeilijk?Ik ben wel zo'n nerd dat als ik begin en het klopt niet, ik naar de houtboer ga en een nieuwe plaat haal. Qua netjes werken: ik heb diverse combination squares, daarmee werk ik eigenlijk best wel strak merk ik.
What's next?
- Bepalen wat te doen met de wanden.- Laminaat leggen
- Electra doen
- Sketchup voor hoofdkast
- Sketchup voor wasmachine-ombouw
[Voor 3% gewijzigd door Boudewijn op 03-02-2021 22:42]
Ik ben verslaafd aan koken. Volg me op https://www.kookjunk.nl