Toon posts:

Een SSD aan een asus router of toch een NAS

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• sterremos
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 27-03 13:00
Ik heb mijn Wifi geupgrade met twee ASUS RT-AX58U wifi routers.
ik heb een synology DS214play en deze is al een paar oud. gebruik deze bijna alleen nog om films (4K) , muziek en soms wat te downloaden. en als backup voor foto's .
Staat ook niet in Raid.

De vraag is , ga er ik wat mee winnen als ik dit ga omzetten naar een Externe SSD en deze aansluit op de USB 3.0 aansluiting van de router?

De CPU van de DS214 is ook gedateerd/

Ik ben benieuwd naar ervaringen van leden die een SSD op de router gebruiken als back up.

Ron
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:09
Het enige waar je de USB op de router kan gebruiken is als storage device.

Deze kan niet je 4K films transcoderen zoals een pc wel kan met bv plesk media server.

Je zou wel plesk bv op je pc kunnen zetten en de media van de router middels smb af kunnen halen.

Dan niet te vergeten dat een echte nas vaak meerdere schijven heeft en dus data veiliger kan opslaan. Als een disk defect raakt ben je nog niet al je data kwijt. Waarbij je dus die ssd aan je router hangt. Je maar 1 disk hebt. Gaat deze kapot. Dan ben je data kwijt.

Als je een nas hebt zou ik daar bij blijven. Heb je meer opslag ruimte nodig?? Kijk dan naar een nieuwe nas of breid de disks in je huidige nas uit.

[Voor 44% gewijzigd door To_Tall op 03-02-2021 22:54]

A Soldiers manual and a pair of boots.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

sterremos schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 21:58:
...
Ik ben benieuwd naar ervaringen van leden die een SSD op de router gebruiken als back up...
Een SSD hiervoor gebruiken is weggegooid geld. In de hele keten van jouw processor naar de SATA aansluiting van de SSD zit zoveel vertraging dat het niet uitmaakt of je een SSD gebruikt of een 4800 rpm laptop schijfje
...Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
Goed bezig

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• sterremos
dankie voor de terugkoppeling, dan gaan we kijken voor een nieuwe NAS

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Heb je performance problemen met je NAS of word de firmware niet meer ge-update. Kijk daar eerst naar anders investeer je in iets waar je geen voordeel mee hebt. Overigens kan je prima een oude pc of energie zuinig atom bord gebruiken om zelf een NAS te bouwen op basis van Linux en bijvoorbeeld ClearOS kost minder kan meer.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• sterremos
Frogmen schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 12:25:
Heb je performance problemen met je NAS of word de firmware niet meer ge-update. Kijk daar eerst naar anders investeer je in iets waar je geen voordeel mee hebt. Overigens kan je prima een oude pc of energie zuinig atom bord gebruiken om zelf een NAS te bouwen op basis van Linux en bijvoorbeeld ClearOS kost minder kan meer.
We hebben een Android TV deze is verbonden via UPT naar de router waar ook de NAS op zit.
Merk de laatste tijd dat hij vaker aan het bufferen is als deze een film moet laten zien en gelijk een download bezig is. dus Performance kan beter inderdaad.

interessante gedachte
kan je soort van configuratie laten zien waar ik aan moet denken als ik zelf iets bouw.

Heb het forum gevonden, eens doorspitten

[Voor 3% gewijzigd door sterremos op 04-02-2021 14:49]

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
sterremos schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 14:43:
[...]

We hebben een Android TV deze is verbonden via UPT naar de router waar ook de NAS op zit.
Merk de laatste tijd dat hij vaker aan het bufferen is als deze een film moet laten zien en gelijk een download bezig is. dus Performance kan beter inderdaad.

interessante gedachte
kan je soort van configuratie laten zien waar ik aan moet denken als ik zelf iets bouw.
Daar is een heel topic over het zuinige server topic. Staat er vol mee met voorbeelden en mogelijkheden. Voordeel van Clearos is vooral gratis en geen onderhoud. Verder is er een forum voor vragen met duidelijke antwoorden.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee