Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pbrinkhoff
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 07-04 20:29
Mijn vraag
Als ik handmatig een homefolder wil aanmaken in het AD, krijg ik de volgende foutmelding:
the home folder cannot be created because the system cannot find the file specified
Iemand die dit bekend voorkomt?

Relevante software en hardware die ik gebruik

Build: 17763.1728

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Last version update

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ik neem aan dat je wel hebt gezorgd dat er überhaupt een share is waarop de homefolders aangemaakt kunnen worden en dat hier de permissies juist staan ingesteld?

Verder is HOMEFOLDERS in AD wel een beetje een legacy ding aan het worden, er zijn betere methoden om homefolders te gebruiken.

Anders het volgende artikel eens bestuderen, daar worden wat technieken in uitgelegd:

https://techcommunity.mic...g-profile-and/ba-p/395527

[ Voor 14% gewijzigd door akimosan op 04-02-2021 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:26

nelizmastr

Goed wies kapot

Je moet eerst een map maken en die delen om daar homefolders in te kunnen hangen natuurlijk.
Dat gaat niet automagisch.

Wat heb je al geprobeerd om dit op te lossen? Dit is natuurlijk niet “hoe deel ik een map 101” :)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pbrinkhoff
akimosan schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 13:07:
Ik neem aan dat je wel hebt gezorgd dat er überhaupt een share is waarop de homefolders aangemaakt kunnen worden en dat hier de permissies juist staan ingesteld?

Verder is HOMEFOLDERS in AD wel een beetje een legacy ding aan het worden, er zijn betere methoden om homefolders te gebruiken.

Anders het volgende artikel eens bestuderen, daar worden wat technieken in uitgelegd:

https://techcommunity.mic...g-profile-and/ba-p/395527
Ja, er is een bestaande share met de juiste NTFS permissions ingesteld.
Hier staan ook al bestaande home folders in, maar nieuwe home folders aanmaken werkt niet.

@akimosan over welke ‘betere methoden’ hebben we het dan?

Zie the ook:
https://docs.microsoft.co...er-cannot-be-created.html

[ Voor 62% gewijzigd door pbrinkhoff op 04-02-2021 22:58 . Reden: spelfout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

pbrinkhoff schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 21:23:
[...]

Ja, er is een bestaande share met de juiste NTFS permissions ingesteld.
Hier staan ook al bestaande home folders in, maar nieuwe home folders aanmaken werkt niet.
Klinkt alsof je de administrator het create-directory recht hebt afgepakt
Je hebt ook bij microsoft dezelfde vraag gesteld. Waarom moeten wij daar naar kijken?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pbrinkhoff
Brahiewahiewa schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 23:22:
[...]

Klinkt alsof je de administrator het create-directory recht hebt afgepakt

[...]

Je hebt ook bij microsoft dezelfde vraag gesteld. Waarom moeten wij daar naar kijken?
Nee, zelfs met everyone full control werkt het niet.
Ik heb inderdaad dezelfde vraag gesteld bij MS, daar wordt ook antwoord gegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

pbrinkhoff schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 13:16:
[...] daar wordt ook antwoord gegeven.
Dus het is nu opgelost?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:26

nelizmastr

Goed wies kapot

pbrinkhoff schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 13:16:
[...]

Nee, zelfs met everyone full control werkt het niet.
Ik heb inderdaad dezelfde vraag gesteld bij MS, daar wordt ook antwoord gegeven.
Ik zie daar geen antwoord staan, behalve dat er zogenaamd een hotfix is met een link
die nergens op uitkomt en bedoeld is voor Server 2008, wat je niet draait.

Dus... we horen graag :)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pbrinkhoff
nelizmastr schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 16:33:
[...]

Ik zie daar geen antwoord staan, behalve dat er zogenaamd een hotfix is met een link
die nergens op uitkomt en bedoeld is voor Server 2008, wat je niet draait.

Dus... we horen graag :)
Dat zag ik ook toen ik het bericht las.
Dus...ik hoop ook nog op een antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooLopke
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 05-05 08:45
Kan je daadwerkelijk manueel lokaal een nieuwe map maken onder die folder als user met de bevoegde NTFS rechten?

Beste is om share rechten Everyone full control te geven en NTFS rechten in te stellen zoals in het artikel staat van akimosan.

Je kan ook altijd als test eens een andere homefolder2 maken en share Everyone full control + juiste NTFS rechten. Dan in AD bij een test user naar die share locatie verwijzen bv.
\\<hostname>\homefolder2\%username%

Lukt het dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pbrinkhoff
cooLopke schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 23:58:
Kan je daadwerkelijk manueel lokaal een nieuwe map maken onder die folder als user met de bevoegde NTFS rechten?

Beste is om share rechten Everyone full control te geven en NTFS rechten in te stellen zoals in het artikel staat van akimosan.

Je kan ook altijd als test eens een andere homefolder2 maken en share Everyone full control + juiste NTFS rechten. Dan in AD bij een test user naar die share locatie verwijzen bv.
\\<hostname>\homefolder2\%username%

Lukt het dan?
Ook manueel kan een ad-user geen folder maken in de root van de betreffende share. Ook niet met Full control op share en Full control op NTFS niveau met inheritance.
Ik heb het getest in een virtuele omgeving, met een 2016 dc. Daar werkt het wel met exact dezelfde permissions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Geen (explicit) deny op NTFS niveau toevallig?

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pbrinkhoff
Oogje schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 09:48:
Geen (explicit) deny op NTFS niveau toevallig?
Nope

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:35
akimosan schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 13:07:
Ik ben ook erg benieuwd naar de betere alternatieven. Kun je ons onwetende tweakers eens inlichten, misschien kan TS dan beter een van de betere alternatieven implementeren.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:30
DutchKel schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 17:21:
[...]

Ik ben ook erg benieuwd naar de betere alternatieven. Kun je ons onwetende tweakers eens inlichten, misschien kan TS dan beter een van de betere alternatieven implementeren.
OneDrive for Business en alle folders daarin zetten (documents, pictures, downloads, etc,etc)

dat is 'the way to go' anno 2021. implementeer het veel de afgelopen tijd

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:35
Zwelgje schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 15:11:
[...]

OneDrive for Business en alle folders daarin zetten (documents, pictures, downloads, etc,etc)

dat is 'the way to go' anno 2021. implementeer het veel de afgelopen tijd
Online vs onprem opslag vind ik niet echt een alternatief. Ik zoek zelf namelijk een alternatief voor de onprem homedrive.

Ik vind de OneDrive met Sharepoint dan nog een beter alternatief, maar daar moet je weer een groot extra pakket voor installeren.

En geloof me, ik werk zelf ook voor een bedrijf die onprem migraties naar de cloud uitvoert. Echter ben ik wel een beetje huiverig geworden door een topic hier op Tweakers dat je OneDrive account ineens wordt gesloten door Microsoft omdat er foto’s van je gezin tussen staan die Microsoft niet door de beugel vind kunnen. Je krijgt dan geen waarschuwing oid maar het is direct account verwijderd waardoor je dus veel dataverlies hebt.

Daarom vind ik Cloud ook niet altijd een alternatief voor onprem ook al werk ik er zelf in.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:30
DutchKel schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 19:27:
[...]

Online vs onprem opslag vind ik niet echt een alternatief. Ik zoek zelf namelijk een alternatief voor de onprem homedrive.

Ik vind de OneDrive met Sharepoint dan nog een beter alternatief, maar daar moet je weer een groot extra pakket voor installeren.

En geloof me, ik werk zelf ook voor een bedrijf die onprem migraties naar de cloud uitvoert. Echter ben ik wel een beetje huiverig geworden door een topic hier op Tweakers dat je OneDrive account ineens wordt gesloten door Microsoft omdat er foto’s van je gezin tussen staan die Microsoft niet door de beugel vind kunnen. Je krijgt dan geen waarschuwing oid maar het is direct account verwijderd waardoor je dus veel dataverlies hebt.

Daarom vind ik Cloud ook niet altijd een alternatief voor onprem ook al werk ik er zelf in.
prive OneDrive zeker, zakelijk heb ik dit nog nooit meegemaakt.

homedrive hoeft van mij niet meer on-premise. heeft ook 0,0 aan toegevoegde waarde. hooguit de OneDrive cache die je ergens kunt bewaren (in een Fslogix vhdx bv) maar verder.. neh. het is 2021

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jklaus
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-04 19:43
pbrinkhoff schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 19:56:
[...]

Ook manueel kan een ad-user geen folder maken in de root van de betreffende share. Ook niet met Full control op share en Full control op NTFS niveau met inheritance.
Ik heb het getest in een virtuele omgeving, met een 2016 dc. Daar werkt het wel met exact dezelfde permissions.
Heb je ook gekeken naar de ownership van de bovenliggende map?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pbrinkhoff
Jklaus schreef op maandag 1 maart 2021 @ 18:22:
[...]

Heb je ook gekeken naar de ownership van de bovenliggende map?
Administrators is owner.
Pagina: 1