Mijn vriendin heeft 17 jaar geleden een polis afgesloten voor pensioengat. Destijds deed zo ongeveer elke collega dat op aanraden van het bedrijf waar ze werkt. Elke maand betaalt ze premie voor deze polis en de premie wordt elk jaar met 5% verhoogd. In 2044 wordt het uitbetaald omdat ze dan 65 is. Het lijkt niet gekoppeld te zijn aan de AOW-datum. De polis is al verschillende keren overgenomen door een andere partij. Nu is het Aegon levensloop vermogen.
Ik las net de polis door en er worden enorme kosten in rekening gebracht. Het lijkt wel wat op de woekerpolissen van een tijd geleden.
De kosten:
De inleg tot nu is € 8.426,60. In het fonds zit nu € 8.087. In 17 jaar is er dus een negatief rendement geweest. Volgens mij komt dat door alle kosten, want de beurs heeft het niet slecht gedaan. Het is me niet helemaal duidelijk waarin belegd wordt. Ze noemen het een mix fund.
Wat kun je het beste doen met zo'n polis? Als je 'm premievrij maakt, lopen volgens mij de kosten door en wordt de bestaande pot. Klopt dat?
Als je 'm nu beëindigt, krijg je denk ik te maken met revisierente?
Kun je dit overdragen naar bijvoorbeeld Brand New Day pensioensparen?
Of zijn er misschien nog andere opties? Ze heeft best een prima pensioen bij haar werkgever. Ik weet niet waarom de werkgever destijds aangeraden heeft om zo''n pensioengat polis af te sluiten.
Ik las net de polis door en er worden enorme kosten in rekening gebracht. Het lijkt wel wat op de woekerpolissen van een tijd geleden.
De kosten:
- Doorlopende kosten, 2% van alle premies die u betaalt voor de bemiddelaar. U betaalt totaal € 351,25
- 0,5% van de premies die worden belegd voor de aankoopkosten. U betaalt totaal € 87,11
- € 121,80 als eerste kosten voor de verzekeringsmaatschappij
- € 907,63 als eerste kosten voor de verzekeringsmaatschappij
- € 1,81 per maand tot 2044 als doorlopende kosten voor de verzekeringsmaatschappij. U betaalt totaal € 3.196,36
- € 222 als eerste kosten voor de bemiddelaar
- Overlijdensrisico dekking van € 0,08 per maand
- 0,52% fondskosten, in totaal € 2.580,51 (op basis van een verondersteld rendement van 4%
De inleg tot nu is € 8.426,60. In het fonds zit nu € 8.087. In 17 jaar is er dus een negatief rendement geweest. Volgens mij komt dat door alle kosten, want de beurs heeft het niet slecht gedaan. Het is me niet helemaal duidelijk waarin belegd wordt. Ze noemen het een mix fund.
Wat kun je het beste doen met zo'n polis? Als je 'm premievrij maakt, lopen volgens mij de kosten door en wordt de bestaande pot. Klopt dat?
Als je 'm nu beëindigt, krijg je denk ik te maken met revisierente?
Kun je dit overdragen naar bijvoorbeeld Brand New Day pensioensparen?
Of zijn er misschien nog andere opties? Ze heeft best een prima pensioen bij haar werkgever. Ik weet niet waarom de werkgever destijds aangeraden heeft om zo''n pensioengat polis af te sluiten.