Toon posts:

zonneplan berekening tov daadwerkelijk rendement

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• coldlightNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13-02-2021
Beste mensen die ervaring hebben met zonneplan,

Wij zijn aan het kijken voor zonnepanelen en hebben in de offerte van zonneplan een mooi plaatje dat wij de panelen in 5 jaar terug zouden verdienen.
In de berekening staat dat wij met 16 325Wp panelen 4050 kWh moeten kunnen halen,

Nu is mijn vraag, wie van jullie kan mij een indicatie geven van hoe accuraat de berekeningen van zonneplan zijn qua rendement aangezien zij rekening met schaduw etc houden?

Beste antwoord (via coldlightNL op 07-02-2021 09:48)

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:53
coldlightNL schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 18:04:
[...]

Oke, als antwoord op die vragen,
dakhoek geen idee? relatief standaard pannendak hoek i guess :9
[Afbeelding]
het dak is nagenoeg perfect oost-west (kompasje staat erbij):

[Afbeelding]

Het huis is gelegen in midden limburg
en als omvormer inderdaad de standaard van zonneplan, deze zou 4.4 kwh aan kunnen
Bij de zonnepanelen staan de volgende links:
https://zonneplan.s3.eu-w...1e9-8032-a37f553d263g.pdf
https://zonneplan.s3.eu-w...atasheet5fc604fbaae90.pdf
lol, ik gok niet kan me geld ook zonder goed kwijt raken. ;)
gokken is brokken.

maar zal een 40 graden aanhouden.

Limburg, tja het is niet de zonnigste gedeelte van nederland:
(zuiden van het land zegt niet alles.)

maar de 995 range is echt niet slecht. ;)
(dit zijn eigenlijk zon uren, en daardoor klopt die niet helemaal, hier komt over het algemeen nog een 5% extra boven op.)

dan factoren we de hoek in en richting:

(ik zit in de 1050 range.
ik heb 45graden oost-west, dat zou dus 75% zijn, maar ik haal een 83%.
dat komt door dat dit tabelletje niet helemaal klopt, is berekend op zon instraling en negeert helaas de diffuse licht die er toch stiekem wat meer toe doet. sorry @peter-rm hij komt wel in de buurt maar klopt helaas niet helemaal.)
jouw dak een 79%, maar ik tel er vast een 4% bij, dat is geen probleem.

daar op doen we het rendement van de omvormer voor je gekozen set-up:

1 string met 10 panelen = mooi in de roos volle 96%.
1 string met 6 panelen = jammer iets minder rendement, hier trek ik 2% van af.
het is maar een klein gedeelte van de set, dus op het totaal maar een 1%.

1x10x325Wp + 1x6x325Wp = 5200Wp.
5200Wp x 0,995 (zon uren) x 83% x 95% = 40796kWh per jaar. (met een +3% foutmarge het valt iets beter uit over het algemeen.)
oke is best netjes dus die 4000kWh schatting.

(vooral in het binnen land zie je dat de schattingen aardig kloppen, dus kust stroken die wijken vaak meer af.
daar zie je soms 20% meer opbrengst als er geschat word.)
coldlightNL schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 21:13:
[...]

Hoeveel kWh we gaan gebruiken weten we nog niet. dit is ons eerste huis en we wonen er nog niet.
Wel gaan we deels elektrisch verwarmen en gebruiken als ict'ers relatief veel stroom.

het legplan is als volgt:
[Afbeelding]
leg plan is netjes.
maar je wil oost west, en dan is gelijk aantal Wp een stuk handiger.
voorbeeld:
10x325Wp + 6x325Wp = 3,6kW omvormer.
10x325Wp + 9x325Wp = 3,6kW omvormer.
je gebruikt dus de zelfde omvormer voor 16 of 19 panelen door "zelfde" aantal Wp.
maakt het niet veel duurder, en geeft je meer Wp en dat is weer meer opbrengst.
dus ja, probeer dat wel nog voor elkaar te krijgen. ;)
(liever nog 8x325Wp + 8x325Wp op een 3kW omvormer als wat je nu hebt.)
niet super belangrijk, maar weet het.

een 325Wp paneel?
oke, het kan, maar ze zijn goedkoop en duur.
goedkoop omdat het wat oudere type's zijn, maar duur omdat het weinig Wp is.
moderne panelen zoals longi/Jasolar die heb je nu in de 360-380Wp range.
die zijn iets duurder, maar de zelfde klem houd nu meer Wp vast, en kost even veel om het te laten leggen.
of te wel, voor het zelfde geld kun je een betere set kopen.
(ga lekker in overproductie, no prob als het niet meer kost.
of geef even iets meer uit en je hebt ook lekker over productie.)

reken ook de prijs uit van de Wp/€.
dus ex BTW totaal prijs delen door aantal Wp wat je krijgt, dit vergelijkt beter offertes. ;)
als ik dan uit ga van @Wuursj zijn 0,75€/Wp x 5200Wp = 3900€ ex BTW voor die set.
dat zou de prijs moeten zijn die je betaald. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Alle reacties

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:23
Gaat niet om zonneplan maar om hoeveel panelen onder welke hoek in welke richting.ik kom op 5200 Wp aan geplaatste panelen. tenzij je megaveel schaduw hebt en ze op noord legt moet je makkelijk 4200 of meer kWhs per jaar maken daarmee.

• coldlightNL
Het huidige plan is om 6 panelen op oost te leggen en 10 panelen op west op een schuin dak. daarmee zou ik dus gemakkelijk aan die 4050 die zonneplan berekend heeft moeten komen?

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:07
coldlightNL schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 19:27:
Het huidige plan is om 6 panelen op oost te leggen en 10 panelen op west op een schuin dak. daarmee zou ik dus gemakkelijk aan die 4050 die zonneplan berekend heeft moeten komen?
ja

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:11

Crazy-

Best life ever

Oost/west doet ongeveer 80/85% of beter in de praktijk. Uitgaande van geen schaduw kom je dan inderdaad op 4400kWh per jaar. Dus die 4000kWh is goed en veilig berekend.

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - gasloos

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Is met de komst van de Terugleververgoeding ipv Salderingsregeling 5 jaar nog wel een reële terugverdientijd?

Saldering van 4050/jaar a 22 cent = 891€, als je dat al haalt met je verbruik, wordt toch per 2023 afgebouwd? Of zie ik iets over het hoofd?

• busscherski
Boeryepes schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 21:48:
Is met de komst van de Terugleververgoeding ipv Salderingsregeling 5 jaar nog wel een reële terugverdientijd?

Saldering van 4050/jaar a 22 cent = 891€, als je dat al haalt met je verbruik, wordt toch per 2023 afgebouwd? Of zie ik iets over het hoofd?
Ja dat wordt langer.
Je kunt uitgaat van bijvoorbeeld 30% direct eigen verbruik en dan berekenen hoelang het duurt. Ik denk +/- 6 jaar.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• migjes
coldlightNL schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 19:27:
oke wat is de dakhoek?
perfect oost-west?
en welke stad in het land?
en welke omvormer?
een 325Wp per paneel? (hoeveel Vmpp per paneel, of welk type?)

(@ThinkPad daar gaan we weer. :X )
ik heb oost-west zie voorbeeld dag:

oost-west doet minder als een zuid set, maar je kunt wel meer Wp op een omvormewr hangen, door verschilde momenten tussen oost en west zijn opbrengst.
je wil 1x6x325Wp + 1x10x325Wp
dit kun je nog makkelijk doen met maar een 3kW omvormer.
(krijg je een aanbod met een zwaardere omvormer, dan laat ze vallen, die snappen de ballen er niet van.
gebrek aan kennis is groot bij installateurs helaas.
een 3,6kW omvormer is nog marginaal leuk om met deze set te gebruiken, maar dan raad ik weer 360Wp panelen aan ipv 325Wp.)

vul de gegevens aan, dan maak ik een berekening wat het opbrengst.
(en niet zo knullige berekening als sunnydesign doet ;) )
de grove gok van 4000kWh klopt denk ik wel, maar is iets laag geschat, maar mis veel gegevens voor betere schatting. ;)

[Voor 3% gewijzigd door migjes op 04-02-2021 12:30]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:49
zonneplan gebruikt saj omvormers, en opzich is daar weinig mis mee, maar ze gooien er een eigen sausje overheen als het gaat om de sticker op de buitenkant en de apps etc. ik heb geen idee hoe toekomstbestendig dat is, ik zou er zelf in iedergeval niet teveel blind op vertrouwen.

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:53

Wuursj

want worst is al bezet

Terugverdienen... leuk onderwerp.

Naast de opstelling parameters zijn er nog twee waarden belangrijk wil je dat echt goed uitrekenen.
1. Hoeveel krijg je straks nog als vergoeding voor je kwh's bij de energie maatschappij?
2. hoeveel is direct eigen verbruik? Dat varieerd van 20% in september tot 98% in januari bij mij. De echte zomer maanden heb ik nog geen data van.

Dat samen met afbouw saldering en degradatie panelen komt tot het volgende plaatje in mijn situatie (met mijn eigen direct verbruik) en een vergoeding van 7ct (dat laatste is onzeker):

1: als je nu ASAP aanschaft, is het grootste deel al terug verdient voordat de saldering er echt in begint te hakken.
2. Zomer-winter effect wordt flink ingedamd door het verschil in direct eigen verbruik.

Ik kom op 4,6 jaar uit.
Echter als ik bijvoorbeeld 0 cent invul voor vergoeding (op termijn best een realistisch scenario), zit ik op 6 jaar.

Gekocht afgelopen september, 8x330wp + 6x320 die minder gunstig liggen. Alles oost-west, €0,75 / wp all in. Inschatting opbrengst volgens de Sunny boy tool die tot nu toe aardig klopt.

Kijk ook even naar de stijging energie kosten. Veel zonnepaneel boeren rekenen met stijgente kosten van soms zelfs (voor hun berekening optimistische) 10%. Staat waarschijnlijk wel genoemd in hun berekening. Hoe realistisch is dat?
Als ik naar mijn eigen kosten voor een kWh kijk, zijn die fors minder gegroeid de afgelopen jaren (1,6% per jaar). Wat niks zegt over de toekomst natuurlijk maar de overheid heeft het idee om gasverbruik extra te belasten en dat bij stroom te verlichten om gas-loos worden te promoten. Dat zou zo maar weer een periode de stijging van kWh kosten kunnen beperken.

[Voor 30% gewijzigd door Wuursj op 04-02-2021 16:01]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• coldlightNL
migjes schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 12:28:
[...]

oke wat is de dakhoek?
perfect oost-west?
en welke stad in het land?
en welke omvormer?
een 325Wp per paneel? (hoeveel Vmpp per paneel, of welk type?)

en als omvormer inderdaad de standaard van zonneplan, deze zou 4.4 kwh aan kunnen

[Voor 28% gewijzigd door coldlightNL op 04-02-2021 18:14. Reden: info gevonden]

• busscherski
Als je de hoek niet kunt schatten, post dan even een screenshot van Google streetview van de kopse kant van het hoekhuis. Dan kunnen we het zelf zien,

• coldlightNL
Ik heb nog wat info die ik gevonden had en de foto toegevoegd in het vorige bericht

• busscherski
Ongeveer 32 graden, prima dak.

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-03 21:25
Ze rekenen wel met een hoge stroom prijs. Hoeveel kWh gebruik je per jaar?
Post je legplan eens?

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18:07
Lollig voorbeeldfeitje: Ik kom met mijn 6 panelen 390WP a 40 volt op mpp precies uit binnen het mpp-bereik van de sunnyboy 2KW. Als ik een 2.5KW had genomen zat ik er net buiten. Sunnydesign houdt daar totaal geen rekening mee lijkt het.
Maar als het goed is zou jouw leverencier dat wel moeten zien.

• coldlightNL
lothar schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 19:44:
Ze rekenen wel met een hoge stroom prijs. Hoeveel kWh gebruik je per jaar?
Post je legplan eens?
Hoeveel kWh we gaan gebruiken weten we nog niet. dit is ons eerste huis en we wonen er nog niet.
Wel gaan we deels elektrisch verwarmen en gebruiken als ict'ers relatief veel stroom.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:23
Meester_J schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 19:45:
Lollig voorbeeldfeitje: Ik kom met mijn 6 panelen 390WP a 40 volt op mpp precies uit binnen het mpp-bereik van de sunnyboy 2KW. Als ik een 2.5KW had genomen zat ik er net buiten. Sunnydesign houdt daar totaal geen rekening mee lijkt het.
Maar als het goed is zou jouw leverencier dat wel moeten zien.
Nee joh, de meeste zonnepanelen installateurs rekenen dit soort dingen niet na in Sunnydesign ofzo. Die kijken gewoon naar paar vuistregels, plakken er meestal een wat te grote omvormer op en leggen het daarna gewoon aan. Er is geen tijd/ruimte in de budgetten om dit per installatie zo nauwkeurig uit te zoeken.

Neemt niet weg dat zonneplan misschien wel prima prijs levert hoor. Alleen het feit dat je 325 Wp panelen krijgt is wat goedkoop/achterhaalt. Als de aanbieding niet heel scherp is (want dit is goedkoop materiaal) dan mooi verder zoeken naar iemand die er minimaal 340s oplegt.

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 00:06
met proppen past er meer op oost.
Eventueel kun je kijken naar jinko 380 panelen, grappige buitenmaat.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23:12
het rendement is oa afhankelijk van orientatie en hellingshoek.
vermenigvuldig het percentage met ca 0,9x het nominaal vermogen(kengetal voor NL breedtegraad), dat is een raming voor de gemiddelde opbrengst per jaar

[Voor 2% gewijzigd door peter-rm op 04-02-2021 22:52. Reden: aanvulling]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• migjes
coldlightNL schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 18:04:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

lol, ik gok niet kan me geld ook zonder goed kwijt raken. ;)
gokken is brokken.

maar zal een 40 graden aanhouden.

Limburg, tja het is niet de zonnigste gedeelte van nederland:
(zuiden van het land zegt niet alles.)

maar de 995 range is echt niet slecht. ;)
(dit zijn eigenlijk zon uren, en daardoor klopt die niet helemaal, hier komt over het algemeen nog een 5% extra boven op.)

dan factoren we de hoek in en richting:

(ik zit in de 1050 range.
ik heb 45graden oost-west, dat zou dus 75% zijn, maar ik haal een 83%.
dat komt door dat dit tabelletje niet helemaal klopt, is berekend op zon instraling en negeert helaas de diffuse licht die er toch stiekem wat meer toe doet. sorry @peter-rm hij komt wel in de buurt maar klopt helaas niet helemaal.)
jouw dak een 79%, maar ik tel er vast een 4% bij, dat is geen probleem.

daar op doen we het rendement van de omvormer voor je gekozen set-up:

1 string met 10 panelen = mooi in de roos volle 96%.
1 string met 6 panelen = jammer iets minder rendement, hier trek ik 2% van af.
het is maar een klein gedeelte van de set, dus op het totaal maar een 1%.

1x10x325Wp + 1x6x325Wp = 5200Wp.
5200Wp x 0,995 (zon uren) x 83% x 95% = 40796kWh per jaar. (met een +3% foutmarge het valt iets beter uit over het algemeen.)
oke is best netjes dus die 4000kWh schatting.

(vooral in het binnen land zie je dat de schattingen aardig kloppen, dus kust stroken die wijken vaak meer af.
daar zie je soms 20% meer opbrengst als er geschat word.)
coldlightNL schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 21:13:
[...]

[Afbeelding]
leg plan is netjes.
maar je wil oost west, en dan is gelijk aantal Wp een stuk handiger.
voorbeeld:
10x325Wp + 6x325Wp = 3,6kW omvormer.
10x325Wp + 9x325Wp = 3,6kW omvormer.
je gebruikt dus de zelfde omvormer voor 16 of 19 panelen door "zelfde" aantal Wp.
maakt het niet veel duurder, en geeft je meer Wp en dat is weer meer opbrengst.
dus ja, probeer dat wel nog voor elkaar te krijgen. ;)
(liever nog 8x325Wp + 8x325Wp op een 3kW omvormer als wat je nu hebt.)
niet super belangrijk, maar weet het.

een 325Wp paneel?
oke, het kan, maar ze zijn goedkoop en duur.
goedkoop omdat het wat oudere type's zijn, maar duur omdat het weinig Wp is.
moderne panelen zoals longi/Jasolar die heb je nu in de 360-380Wp range.
die zijn iets duurder, maar de zelfde klem houd nu meer Wp vast, en kost even veel om het te laten leggen.
of te wel, voor het zelfde geld kun je een betere set kopen.
(ga lekker in overproductie, no prob als het niet meer kost.
of geef even iets meer uit en je hebt ook lekker over productie.)

reken ook de prijs uit van de Wp/€.
dus ex BTW totaal prijs delen door aantal Wp wat je krijgt, dit vergelijkt beter offertes. ;)
als ik dan uit ga van @Wuursj zijn 0,75€/Wp x 5200Wp = 3900€ ex BTW voor die set.

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:53

Wuursj

want worst is al bezet

migjes schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 10:18:
[...]

Dat is wel met (+) zelf installeren en een jong-gebruikte omvormer maar (-) met plat dak installatie wat doorgaans duurder is dan schuin dak. Maar de euro/wp moet je eenvoudig uit een offerte kunnen halen, dat is het gemakkelijkste stukje van de som ;)

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23:12
@migjes mijn tabel geeft alleen een percentage voor dakhoek en kompas-orientatie. de andere factoren die meespelen zoals aantal uren zon etc zit hier niet in verwerkt.
Mijn eigen ervaring (meetgegevens sinds 2014) is dat dit voor de midden nederland(veluwe) nog een correctiefactor van 0,9 ten opzichte van het nominale vermogen oplevert.

Ik haal met 26x260Wp (pal zuid, dakhoek 18 gr) gemiddeld 5800Kwh per jaar, met een enkele uitschieter naar 6000Kwh (delta Solivia 8Kw 3 fasenomvormer)

[Voor 0% gewijzigd door peter-rm op 05-02-2021 11:46. Reden: typo]

• migjes
@peter-rm
lees ook:
http://www.siderea.nl/art...shoek1/hellingshoek1.html
http://www.siderea.nl/art...shoek2/hellingshoek2.html

simpel gesteld:
de grafiek is gemaakt als of het altijd zonnig is, en daar zijn de %ten op gedefinieerd.
maar werkelijkheid is dat het gewoon vaak genoeg bewolkt is, en dan weerkaatsen de zonnen stralen alle kanten op. de richting die de panelen dan op kijken maakt een stuk minder uit op die momenten.
toch is dat goed voor 40% van je jaar opbrengst, dus geen te vergeten factor.

de range met 91% tot 100%, die klopt vrij aardig, maar de getallen daaronder beginnen veel grotere verschillen te vertonen met de grafiek in de praktijk.
hoe lager de %, de hoger hij uitvalt in de praktijk. ;)

@Wuursj
met een beetje handig plannen, dan haal je wel een oost-west in installatie voor een 0,75€/Wp inc installatie, grof weg, maar hangt altijd af van de situatie, veel losse eind klemmen nodig door veel losse panelen dan word het lastig.
(2x8x360Wp op 3kW omvormer is daar een voorbeeld van. ;)
zeker als je een 2x4 opstelling aan stangen kunt gebruiken per kant.
heb je ook bijna geen kabel nodig, het gaat op een gegeven moment over de laatste centjes. ;) )

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee