Toon posts:

kleurverschil van deze nieuwe pv panelen cosmetisch?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• yoridebakker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01-06-2021
Beste tweakers,

Al redelijk rondgezocht op dit forum maar nog niet geheel duidelijk antwoord kunnen vinden.

Wij hebben voor en achterzijde van onze schuur panelen laten leggen. Type: JA solar jam60s17 325w

De vraag waar ik mee zit: is onderstaand kleurverschil tussen de panelen alleen cosmetisch? Ik zie namelijk ook kleur verschillen in de panelen. Ook op 2 panelen een soort aura effect zichtbaar. Hier vind ik gemixte meningen over.

Opbrengst lijkt ok te zijn, maar twijfel of hier iets mis is met de coating. Of dat ik gewoon domme pech heb met gemixte batches.

Alle reacties

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:13
Oh dit is echt niet goed voor m'n OCD :X

kun je ze niet zo laten leggen dat alle 'blauwe' aan 1 kant liggen en alle 'bruine' aan de andere?

[Voor 56% gewijzigd door paQ op 03-02-2021 17:14]

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Persoonlijk zou ik dit niet accepteren.

Als je een badkamer laat betegelen en de tegels komen uit verschillende batches met kleurverschil zou ook praktisch niemand dat accepteren.

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:39

Crazy-

Best life ever

Oei. Verschillende productie; qua werking geen verschil. Dat voorop gesteld

Ik zie het bij mij in de straat ook; 1 huis waar met 12 panelen & 4 afwijkend qua kleur.

Lastige discussie en lastig op te lossen - op de grond zie je dit niet (goed). Andere panelen plaatsen kan het oplossen; maar geen garanties.

Ik zou eigenlijk kiezen om ze bij elkaar te leggen op de onderste of bovenste rij; dus naar elkaar.

Installeer zelf ook nog installatie of 5 per jaar maar heb het gelukkig nog niet meegemaakt

Edit: oh wacht. 2 kanten? Dan kan je ze prima verdelen op kleur toch per vlak. Probleem opgelost

[Voor 8% gewijzigd door Crazy- op 03-02-2021 17:29]

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - gasloos

• yoridebakker
@Crazy- bedankt voor je duidelijke antwoord. Herverdelen van de panelen heb ik ook bedacht als potentiele “oplossing”.

Dus de verschillen qua kleur binnenin de panelen is ook niet iets waar ik mij zorgen over hoef te maken?

Het gaat mij er primair om dat ze functioneel goed blijven functioneren.

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-03 01:54

Gerco-M

mijn tornado res.

Hoe lang liggen de panelen er al? Pas nog heel kort denk ik?
Nieuwe panelen hebben altijd een coating en daarmee krijg je ook dit effect.
Een schoonmaakbeurt of beter nog een paar regenbuien en ze zien er allemaal hetzelfde uit. Had ik ook, en mijn panelen kwamen van een pallet en zien er nu strak uit.

Als het na een paar dagen / weken er nog steeds anders uit ziet, dan kan er wel iets aan de hand zijn...

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Gerco-M schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 20:17:
Hoe lang liggen de panelen er al? Pas nog heel kort denk ik?
Nieuwe panelen hebben altijd een coating en daarmee krijg je ook dit effect.
Een schoonmaakbeurt of beter nog een paar regenbuien en ze zien er allemaal hetzelfde uit. Had ik ook, en mijn panelen kwamen van een pallet en zien er nu strak uit.

Als het na een paar dagen / weken er nog steeds anders uit ziet, dan kan er wel iets aan de hand zijn...
Coating? Schoonmaken? Nee absoluut niets van waar! Dit zijn puur verschillende productie batches van de cellen en kan je echt niets maar ook echt niets aan veranderen. Ook niet na jaren regen en zonneschijn....

De glasplaten bevatten geen coating of wat dan ook. (En begin er ook niet aan).

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

yoridebakker schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 17:48:
@Crazy- bedankt voor je duidelijke antwoord. Herverdelen van de panelen heb ik ook bedacht als potentiele “oplossing”.

Dus de verschillen qua kleur binnenin de panelen is ook niet iets waar ik mij zorgen over hoef te maken?

Het gaat mij er primair om dat ze functioneel goed blijven functioneren.
Inderdaad. Over de functionaliteit hoef je absoluut geen zorgen te maken.

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Crazy- schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 21:43:
[...]

Coating? Schoonmaken? Nee absoluut niets van waar! Dit zijn puur verschillende productie batches van de cellen en kan je echt niets maar ook echt niets aan veranderen. Ook niet na jaren regen en zonneschijn....

Ik bedoelde eigenlijk meer de chemische muk van het productieproces die nog een soort van olie laagje achterlaat en soms ook panelen er verschillend kan laten uitzien. Als ze net nieuw zijn.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Gerco-M schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 22:53:
[...]

Ik bedoelde eigenlijk meer de chemische muk van het productieproces die nog een soort van olie laagje achterlaat en soms ook panelen er verschillend kan laten uitzien. Als ze net nieuw zijn.
eerlijk gezegd: nooit gezien of meegemaakt; diverse merken & honderdenden panelen geplaatst..

Ik geloof je graag ;) misschien jouw specifieke merk,

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 24-05-2022
Liggen er niet twee tekort?

• Anoniem: 472287
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
In de eerste foto wel, in de tweede foto niet. Wakker blijven he.

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Anoniem: 472287 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 08:37:
[...]

In de eerste foto wel, in de tweede foto niet. Wakker blijven he.
Goedemorgen, de andere foto is de andere kant. Wakker? 😂

PVoutput

• Anoniem: 472287
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
prein2 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 08:38:
[...]

Goedemorgen, de andere foto is de andere kant. Wakker? 😂
Ik kruip weer terug in bed denk ik :'(

• yoridebakker
Bedankt allemaal voor de reacties. Inderdaad er moeten nog 2 gelegd worden ;)

Ik zal met de installateur even kijken of we het eea kunnen omwisselen!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:33
Crazy- schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 21:43:
[...]

Bij mijn weten zit er al een (vuilafstotende) coating op zonnepanelen zolang ik zonnepanelen in mijn handen heb en dat is sinds 2006 ongeveer. Vaak ook monteurs die een paneel op de schouder dragen bijvoorbeeld dat er een afdruk van die schouder op het glas zichtbaar is, dat trekt normaal weg. Ik ben het dus met @Gerco-M eens. Er kan best een kleurverschil in de cellen zitten ook maar ik zie hier vooral coating die niet gelijkmatig is.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Als je aan paar keer regen hebt gehad op je panelen ben ik benieuwd of je dan al iets verbetering ziet aan het verschil in de panelen?

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee