Toon posts:

Nieuw bestaand huis, vragen over tips cv ketel...

Pagina: 1
Acties:

• Videokeizer
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 01:34
  • Wij hebben een bestaand huis (bj 1973) gekocht met convectorputten, bad, douche.
  • Redelijk geïsoleerd.
  • Bestaande cv-ketel is 18 jaar oud: HR Nefit Ecomline die nog goed werkt, aldus de eerdere bewoners.
  • Wij verwachten 5-6 jaar te gaan wonen en dan weer door te verhuizen.
  • Wij douchen en badderen veel en vaak, verwarming staat minder vaak aan, of lager.
1. Zal ik de oude ketel direct vervangen, pas als ie stuk gaat, of kijken of deze nog 5-6 jaar meegaat?
2. Als ik dan een nieuwe ketel koop, (bij de Consumentenbond of cvtotaal), is dan een onderhoudsabonnement van tenminste 2 jaar aan te raden of overbodig? Deze is vaak verplicht maar ik hou niet zo van abonnementen.
3. En is een nieuwe ketel niet sowieso voorlopig onderhoudsvrij?
4. Hoe kom ik erachter of mijn leidingen cw5 aankunnen? (Xtreme 36 is niet duurder of onzuiniger da de Xtreme 30, dus vandaar de keuze voor Xtreme 36?)
4. Welke thermostaat is aan te raden als ik goedkoop uit wil? Wij hebben een onregelmatig leefpatroon. Wel zou ik willen instellen dat de thermostaat elke avond uit zichzelf uitgaat om een bepaalde tijd. Smartphone gedoe hoef ik niet persé.
5. Nog andere tips?

6. Bonusvraag: zonnepanelen voor 5 jaar, nu doen en de komende zomer meepakken, of wachten of evt betere subsisidie regelingen komen vh nieuwe kabinet?

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Wat is dat?
Videokeizer schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 16:35:

1. Zal ik de oude ketel direct vervangen, pas als ie stuk gaat, of kijken of deze nog 5-6 jaar meegaat?
Als die ketel gewoon nog goed is en geen achterstallig onderhoud heeft; lekker laten hangen. Maar deze heeft wellicht nog geen condensatie op het tapwatercircuit (not sure)?
2. Als ik dan een nieuwe ketel koop, (bij de Consumentenbond of cvtotaal), is dan een onderhoudsabonnement van tenminste 2 jaar aan te raden of overbodig? Deze is vaak verplicht maar ik hou niet zo van abonnementen.
Abonnement is net wat te vaak gegarandeerd betalen en dan allerlei smoezen krijgen als er wat is. Sowieso; eerste twee jaar gebeurd er toch niks.
3. En is een nieuwe ketel niet sowieso voorlopig onderhoudsvrij?
Ja.
4. Hoe kom ik erachter of mijn leidingen cw5 aankunnen? (Xtreme 36 is niet duurder of onzuiniger da de Xtreme 30, dus vandaar de keuze voor Xtreme 36?)
Je kunt beginnen met kijken hoeveel liter koud water je per minuut uit de douchekraan krijgt. Maar gemiddelde douchekop laat dat al niet door, dus even slang van de kraan af halen.
4. Welke thermostaat is aan te raden als ik goedkoop uit wil? Wij hebben een onregelmatig leefpatroon. Wel zou ik willen instellen dat de thermostaat elke avond uit zichzelf uitgaat om een bepaalde tijd. Smartphone gedoe hoef ik niet persé.
Dat kan met elke willekeurige te programmeren thermostaat.
Douche wtw ipv CW 5 ketel. En/of warmtepompboiler. Met combiketel heb je geen ruimteverwarming als er iemand staat te douchen. Als je SWW regelt via buffervat (meh) of WP boiler (jeuh!) dan heb je dat probleem niet.
6. Bonusvraag: zonnepanelen voor 5 jaar, nu doen en de komende zomer meepakken, of wachten of evt betere subsisidie regelingen komen vh nieuwe kabinet?
Ooit legden mensen zonnepanelen uit de overtuiging dat het goed is voor het milieu. Nu wordt er alleen maar gezeurd over de centjes :r

• Videokeizer
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 01:34
We gaan toevallig de badkamer compleet renoveren dus een wtw hadden we al in gedachten. Heeft dat iets te maken dan met cw5?

En: "Maar deze heeft wellicht nog geen condensatie op het tapwatercircuit (not sure)?" Hoe check ik dat en waar moet ik dan op letten? Is dat belangrijk als ik een keuze moet maken tussen een nieuwe ketel of niet?

Is er dan geen voordeel van een nieuwe cv ketel?

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12:42
Voor verwarmen van je huis is een ketel met CW3 al veel meer dan genoeg.

Voor een standaard waterbesparende douchekop die 7 liter per minuut geeft op 40 graden is een CW3 ook voldoende ook voldoende. CW4 of hoger levert meerwaarde op wanneer je een bad of regendouche hebt/wilt of wanneer je op meerdere punten gelijktijdig warm water wilt kunnen tappen (dan is minimaal CW5 nodig).

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 06:12
Videokeizer schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 16:59:
We gaan toevallig de badkamer compleet renoveren dus een wtw hadden we al in gedachten. Heeft dat iets te maken dan met cw5?

En: "Maar deze heeft wellicht nog geen condensatie op het tapwatercircuit (not sure)?" Hoe check ik dat en waar moet ik dan op letten? Is dat belangrijk als ik een keuze moet maken tussen een nieuwe ketel of niet?

Is er dan geen voordeel van een nieuwe cv ketel?
e een nieuwe hr ketel is zuiniger er zit geen boiler meer in. scheelt weer in gebruik.

als je wilt weten of de huidige ketel hr is tijdens warm water gebruik zet de warmwaterkraan een
aantal minuten aan tot de ketel gaat branden voor de boiler. trek de condens slang uit de afvoer.
en kijk of deze druppelt. druppelt hij is het hr. drupelt hij niet is het vr.
(ik gok op hr maar dat ter zijde ik weet uit ervaring kabbeltje kabeltje ook wel gelijk kan hebben)

een douche wtw verhoogt de capaecteit van je ketel enigzins maar zorgt er vooral voor dat het douchen goedkoper wordt.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee