Toon posts:

Wat voor soort form factor HDD's zijn dit?

Pagina: 1
Acties:

• F T
  • Registratie: mei 2020
  • Laatst online: 13:14
Laatst was ik op Amazon NL aan het browsen en ik kwam toevallig ook op de bestseller pagina van meest verkochte externe harde schijven.Ik zag daar deze, voor mij nog onbekend form factor HDD's op staan.

Het lijken op m.2 SSD's, maar 2tb voor 100 Euro is daar te goedkoop voor, zelfs voor m.2 SATA. Aan de aansluiting te zien kan het ook geen 2.5" HDD zijn met verlenging. Ze gebruiken USB 3.1 en USB Type-C.
De behuizingen ogen wel erg Aliexpress-stijl.

Vertel me meer over wat dit precies zijn. Waarom zijn deze populair? Zijn ze goed en/of betrouwbaar dat mensen dit kopen?

Links:
https://www.amazon.nl/gp/...ref=zg_b_bs_16366453031_1
https://www.amazon.nl/Ext...fRID=2RHQNET9PAP0S75BAX48

• Umbrah
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 13:52

Umbrah

The Incredible MapMan

Laten we vooraf beginnen dat dit een product is wat via een reseller gaat uit de UK, en waarschijnlijk een soort wish.com-reseller is zoals ze zo vaak verschijnen. Er zijn nog geen reviews, het is net aangemaakt, en hoewel ik CF-formaat harddrives heb gezien, is dit amper breder dan een USB-C plug als ik wat verder graaf, en volgens die logica waarschijnlijk géén HDD, maar óf flash, en dan is de capaciteit twijfelachtig (32GB met een gekke partitie tabel die meer aangeeft en "ineens" overleid is niet uniek), of:

• g0tanks
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 17:57

g0tanks

Moderator CSA

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• F T
Umbrah schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 13:31:
Laten we vooraf beginnen dat dit een product is wat via een reseller gaat uit de UK, en waarschijnlijk een soort wish.com-reseller is zoals ze zo vaak verschijnen. Er zijn nog geen reviews, het is net aangemaakt, en hoewel ik CF-formaat harddrives heb gezien, is dit amper breder dan een USB-C plug als ik wat verder graaf, en volgens die logica waarschijnlijk géén HDD, maar óf flash, en dan is de capaciteit twijfelachtig (32GB met een gekke partitie tabel die meer aangeeft en "ineens" overleid is niet uniek), of:

[Afbeelding]
Vreemd dit inderdaad. Goed opgemerkt dat er inderdaad nog geen reviews zijn. Het kan weer een typische scam zijn, als bijvoorbeeld de 1tb MicroSD kaarten die maar tot een bepaalde capaciteit gebruikt kunnen worden.
Ik zou het zelf zeker niet kopen, maar ik was benieuwd wat dit nou moet voorstellen.

• F T
g0tanks schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 13:33:
[...]

Het product heeft geen reviews en het verkoperprofiel is gloednieuw. Alles wijst er op dat het een scam is.
Dat doet wel een belletje rinkelen. Dat Amazon's bestseller pagina hiermee vol staat is mij een raadsel. In principe kan dit topic op slot, het is simpelweg niet mogelijk ook voor de prijs/formaat combinatie.

• g0tanks
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 17:57

g0tanks

Moderator CSA
F T schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 13:35:
[...]

Dat doet wel een belletje rinkelen. Dat Amazon's bestseller pagina hiermee vol staat is mij een raadsel. In principe kan dit topic op slot, het is simpelweg niet mogelijk ook voor de prijs/formaat combinatie.
Het algoritme is niet perfect en kijkt naar meer dan verkopen om best sellers te bepalen, zoals bijvoorbeeld ook het aantal views en de tijd die men op een productpagina spendeert. Als je weet hoe het werkt kan je het systeem goed beïnvloeden.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• aawe mwan
  • Registratie: december 2002
  • Nu online

aawe mwan

Wat ook leuk is:

In de enclosure die je op het plaatje ziet, gaat qua formfactor waarschijnlijk een m.2 SSD.

Maar in de advertentie staat duidelijk dat het aangeboden object maar 100MB/s haalt, dat is dus een hele oude SATA harddisk. Als je echt iets van 2TB opgestuurd krijgt, dan is het een tweedehands harddisk uit de e-waste.

老厮是麂

• Hahn
  • Registratie: augustus 2001
  • Nu online
In de specs van de tweede Amazon.nl link wordt meerdere keren USB 2.0 genoemd, en meer niet. Met USB 2.0 zit je op maximaal 60 30 MB/s (480 Mbit/s half duplex, thanks @mcDavid :P, theoretisch, in praktijk minder), dus zelfs al zou je daadwerkelijk een 2TB-schijf krijgen, dan heb je alsnog beroerde prestaties.

[Voor 9% gewijzigd door Hahn op 07-02-2021 16:30]

The devil is in the details.

• mcDavid
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 17:40
Hahn schreef op zondag 7 februari 2021 @ 16:23:
In de specs van de tweede Amazon.nl link wordt meerdere keren USB 2.0 genoemd, en meer niet. Met USB 2.0 zit je op maximaal 60 MB/s (480 Mbit/s, theoretisch, in praktijk minder), dus zelfs al zou je daadwerkelijk een 2TB-schijf krijgen, dan heb je alsnog beroerde prestaties.
Da's half-duplex, dus houd rekening met max 30MB/s (praktijk eerder rond de 25MB/s) reads en writes.

• Hahn
  • Registratie: augustus 2001
  • Nu online
mcDavid schreef op zondag 7 februari 2021 @ 16:28:
[...]

Da's half-duplex, dus houd rekening met max 30MB/s (praktijk eerder rond de 25MB/s) reads en writes.
Goed punt, ik vond 60 MB/s ook al wat veel toen ik 480 door 8 deelde :+

The devil is in the details.

• CH4OS
  • Registratie: april 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

aawe mwan schreef op zondag 7 februari 2021 @ 16:20:
In de enclosure die je op het plaatje ziet, gaat qua formfactor waarschijnlijk een m.2 SSD.

Maar in de advertentie staat duidelijk dat het aangeboden object maar 100MB/s haalt, dat is dus een hele oude SATA harddisk. Als je echt iets van 2TB opgestuurd krijgt, dan is het een tweedehands harddisk uit de e-waste.
De afbeelding is vertekenend, daardoor wekt het bij velen het vermoeden dat het m.2 is, maar het zou mij niet verbazen als het gewoon flash geheugen is van USB drives, zoals de rest ook al aangeeft, eigenlijk.

• aawe mwan
  • Registratie: december 2002
  • Nu online

aawe mwan

Wat ook leuk is:

CH4OS schreef op zondag 7 februari 2021 @ 16:31:
[...]
De afbeelding is vertekenend, daardoor wekt het bij velen het vermoeden dat het m.2 is, maar het zou mij niet verbazen als het gewoon flash geheugen is van USB drives, zoals de rest ook al aangeeft, eigenlijk.
Dit soort oplichting is al eens eerder besproken op Tweakers, bijvoorbeeld op Kan Debian Buster overweg met een exFAT harde schijf? . De enclosure uit dat topic bleek na openen gewoon een echte harddisk te bevatten, al was die wel al 13 jaar oud. En maar 120GB, in plaats van de beloofde 2TB.

De afbeelding van dit topic is niet vertekend, het is gewoon het plaatje van een m.2 enclosure wat bij allebei waarschijnlijk is toegevoegd aan de aanbieding omdat het verkoopbevorderend werkt.

Als je de advertentie leest, dan zie je dat het gaat om een trage harddisk. Die kan je ook gewoon nieuw in de winkel in Nederland kopen, volgens de Tweakers pricewatch heb je rond de 75 euro al veel keus als je 2TB zoekt van een bekend merk. Dus 100 euro is niet eens een goede prijs.

老厮是麂

• White Feather
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 19:01
mcDavid schreef op zondag 7 februari 2021 @ 16:28:
[...]

Eerder rond de 30-35 MB/s.

Dat het half-duplex is, wil niet zeggen dat er evenveel data beide kanten op moet, dus simpelweg door 2 delen van de 60MB/s en dan daar wat vanaf halen is niet juist.

Het grootste deel van de data wordt natuurlijk van de ene kant naar de andere gestuurd. De andere kant moet gewoon aangeven dat het binnen is.

Wikipedia: USB
USB 2.0 was released in April 2000, adding a higher maximum signaling rate of 480 Mbit/s called High Speed, in addition to the USB 1.x Full Speed signaling rate of 12 Mbit/s. Due to bus access constraints, the effective throughput of the High Speed signaling rate is limited to 35 MB/s or 280 Mbit/s.[20][21]
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee