Internet onstabiel na kleine verandering

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grafixcrazy
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22-04-2021
Beste tweakers,

Sinds enkele dagen is de opstelling van ons netwerk wat verandert omdat er een persoon naar een andere kamer binnen het huis is verhuist. Dit is hoe het netwerk er eerst bij lag

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uexpe4BpOxWwPi0acy9fMWyQUPU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UNjj4BZSeA2KYAIgLvKTg6SW.png?f=user_large

Dit is de nieuwe situatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uU0LD0JejUCnCxbsc9IPY7fHjpI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9inayPY67XTypbcbuGY0QUor.png?f=user_large

Nu is het internet bij PC 2 opeens een heel stuk minder stabiel. Het ene moment is er 100 Mbps, dan 40 Mbps en soms valt ie compleet uit. Voornamelijk als er door PC 1 en PC 2 iets zwaarders wordt gedaan zoals gamen of video bellen stort het in elkaar.

We hebben ook nog geprobeerd router 2 tussen de modem en PC 1 te leggen om te kijken of dat het zou verhelpen (geen idee waarom maar je probeert wat) en de situatie bleef redelijk onstabiel met hooguit een kleine verbetering.

Ik heb ook getest wat de snelheid was als ik een laptop op de kabel van de modem naar de router aansloot. Toen was het internet een heel stuk stabieler. Met diezelfde laptop heb ik ook het internet getest rechtstreekts uit de router. Dat was even onstabiel als bij PC 2. Het probleem lijkt dus de router te zijn.

Hoe kan dit in godsnaam? Er is niks met die router gebeurt. Hij ligt nog steeds op exact dezelfde plek. Hij is hooguit ietwat bewogen omdat de persoon die in die kamer zat ook is verhuist. Heeft iemand enig idee wat er aan de hand zou kunnen zijn?

Alvast super bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-07 11:39
Hoe oud is die router? En wat voor een router is het (merk + type)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itguy013
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 04-07 19:41
Misschien wat meer informatie geven over het verschil in je tekening bij modem en router. Doet de router bijvoorbeeld wifi signaal uitzenden? Heb je misschien ergens een loop gecreëerd? Een modem zal alleen het dsl signaal/glasvezel omzetten naar ethernet, waarom zit je PC 1 daar op? Staat routing aan op je modem, kan zijn dat je dubbel nat hebt daardoor als je router ook routing aan heeft staan.

4970Wp | 14* 355 | IQ7+ | PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maubaan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 04-07 16:02
met modem bedoel je denk ik het kastje waar jou glasvezel van de ISP uitkomt?

Daar kan je niet direct een pc op aansluiten jammer genoeg, hier moet wel een router achter zitten. bij de ISP mag je maar met 1 IP per keer aanmelden dus jou router. achter je router mag je het aan elkaar knopen zoals je zelf wil.

I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grafixcrazy
@Lelletje Het is deze router: pricewatch: TP-Link Archer C2-AC750 Draadloze Dual-Band Gigabit Router. Hoe oud ie is is een goeie vraag, ik gok een jaar of 5-6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grafixcrazy
Wat betreft modem bedoel ik deze overigens: https://www.ziggo.nl/klantenservice/wifi/modem/cisco-epc3928

Dat is het kastje wat ze ooit hier hebben geïnstalleerd vanuit ziggo. Tenminste, dat denk ik, toendertijd woonde ik nog niet hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wsc007db
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-07 13:51
Ziggo is eigenaar van dit oude beestje. Je zou zowiezo een nieuwe kunnen vragen. Dit helpt zeker. Die TP-Link kan er dan tussen uit.

[ Voor 15% gewijzigd door wsc007db op 03-02-2021 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grafixcrazy
@itguy013 Een loop lijkt me sterk, tenminste ik zou niet goed weten waar die dan zou moeten zitten. PC 1 zit er op simpelweg omdat ie er recht naast staat op het moment. Wat betreft routing en dubble nat, wat bedoel je daar precies mee? Zo super thuis ben ik helaas niet in de netwerk wereld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grafixcrazy
@wsc007db een nieuwe modem zou genoeg wifi leveren voor het hele huis? De reden dat die TP-link er tussen zit namelijk is omdat de wifi nu boven (waar de router staat) nogal waardeloos is anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itguy013
Hangt je Ziggo modem in bridge modus? Zo niet, zou ik beginnen met DHCP uitzetten op je TP-link of ziggo modem (1 van de 2). Waar gebruik je je tp-link router nu nog voor? Als het puur voor switching is, zou ik de router vervangen voor een switch, als je 2 routers in je netwerk hangen, kun je vooral problemen krijgen met VoIP en VPN's.

Dubbel nat houdt in dat je een router achter een router hebt hangen. Dat zal het geval zijn als je ziggo modem niet in bridge modus hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grafixcrazy
@itguy013 ik ga zo eens checken of de modem in bridge mode hangt. Maar als dit het probleem zou zijn dan was dit probleem er toch ook al geweest in de vorige set-up? Aangezien er aan de verbinding PC 2 - router - modem niks veranderd is. De router is overigens ook niet voor puur switching. Voornamelijk voor het verzorgen van het wifi siginaal boven, dat is er anders niet echt.

[ Voor 22% gewijzigd door grafixcrazy op 03-02-2021 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itguy013
Als je ziggo modem in bridge modus hangt, zullen de ethernetpoorten buiten 1 om niet werken.
Mocht dat wel zo zijn, dan doet je ziggo modem dus ook routing. Dan zou ik kijken of je de tp-link niet kan vervangen voor een ap i.p.v. router. Wat voor ap's heb je nu voor je wifi, of zorgt je ziggo modem en je tp-link router voor wifi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grafixcrazy
@itguy013 de ziggo modem zorgt voor de wifi beneden, de TP-link voor de wifi boven. Voor de rest staat er niks in huis wat voor wifi zorgt. Met ap bedoel je een acces point neem ik aan trouwens he? Dat ik het duidelijk heb voor mezelf.

[ Voor 25% gewijzigd door grafixcrazy op 03-02-2021 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grafixcrazy
@itguy013 heb het even gecheckt. De router zit op poort 1 in de modem, PC 1 zit op poort 4. Geen bridge modus dus (als ik het goed begrijp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itguy013
Jup, dat is inderdaad minder handig. Misschien even controleren of je TP-link router ook dhcp doet en deze uitzetten. Dat zal al een goed begin zijn. Zenden beide routers hetzelfde wifi netwerk uit? Wat gebeurd er als je een bestand tussen pc1 en pc2 uitwisselt? Wat voor snelheid haal je dan? Je kunt sws op je PC (op de instellingen van je netwerkkaart) EEE ofwel energy efficient ethernet uitzetten. Dit heeft bij mij vaak gekke problemen opgelost.

Mijn advies zou zijn:
- TP-link eruit, eventueel switch voor terug mocht je bekabeld apparaten willen aansluiten boven
- Wifi ziggo modem uit
- 2 ap's plaatsen bijvoorbeeld ubiquiti.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grafixcrazy
@itguy013 het uitzetten van DHCP lijkt het te hebben gefixt. Ik krijg nu redelijk consistent speed tests van ~200 Mbps. Ik ga het de komende dagen nog even nauw in de gaten houden. Mocht het weer moeilijk gaan doen dan koop ik een switch ter vervanging van die TP-link. Het is me nog steeds niet helemaal duidelijk hoe het veranderen van onze netwerk opstelling dit heeft veroorzaakt. DHCP stond in de vorige opstelling ook aan op de router. Dus waarom dat dan nu opeens een probleem is, is mij niet duidelijk. Maar goed ik ben ook geen netwerk expert.

Bedankt voor de assistentie!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

itguy013 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 13:45:
[...]

Mijn advies zou zijn:
- TP-link eruit, eventueel switch voor terug mocht je bekabeld apparaten willen aansluiten boven
- Wifi ziggo modem uit
- 2 ap's plaatsen bijvoorbeeld ubiquiti.
Die Archer C2 is een ultiem low-end apparaat, maar zoals TS aangeeft, dat is niet veranderd, dus het is niet evident dat dat oorzaak van het probleem is. Aanraden om lukraak forse investeringen te doen in hardware zonder ook maar gecontroleerd te hebben wat exact het probleem is, is op z'n minst voorbarig te noemen en ik durf het zelfs ronduit slecht advies te noemen.

Zo te zien heeft TS het nu opgelost met instellingen in de C2, zoals ook te verwachten was omdat het in het verdelen ook naar tevredenheid gewerkt heeft met deze hardware.

Als je de C2 vervangt door een switch heb je nog steeds boven een WiFi-AP nodig (want ongeacht welke modem(router) je beneden hebt staan, dat gaat een gemiddeld huis niet goed kunnen dekken). Beter is het om te kijken naar AP met ingebouwde switch.

Als het voor nu voldoet, vooral zo laten. Meest kosten-effectieve volgende stap:
1) provider modem laten vervangen voor iets recenters (klagen over trage WiFi zou voldoende aanleiding moeten zijn)
2) boven een AP met redelijke specs (3x3 in 5GHz) nemen. Je provider is zo te zien Ziggo. Als je via hun een "Wifibooster via een Internetkabel" (aka Compal AP7465CE) neemt, ben je voor EUR 60 klaar. Theoretische max snelheid boven verdrievoudigd tov huidige situatie, geen gedoe met dubbele DHCP of NAT. En dat voor misschien 1/3 van prijs van voorgestelde 2x AP's en 1x switch kopen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

itguy013 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 13:31:
Als je ziggo modem in bridge modus hangt, zullen de ethernetpoorten buiten 1 om niet werken.
Dat kan per situatie verschillen. Als er nog een ziggo mediabox aan hangt krijg je op de andere poorten daar ook gewoon nog een IP, ook als je de poort via bijv. een VLAN 'verlengt'.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grafixcrazy
Nou Ziggo is gebeld en er komt in ieder geval een modem aan. Het internet op de PC die recht aan de modem ligt is nu ook het fluctueren opeens. Ik denk dus dat de modem er gewoon geen zin meer in heeft. Even afwachten tot die er is en dan zien we weer verder (hopelijk is ie er snel).

@dion_b dat idee van die Compal klinkt aantrekkelijk, minder geld uitgeven is altijd een doel aangezien we maar arme studenten zijn. Mocht het vervangen van die modem niet genoeg zijn om het probleem te verhelpen dan zal ik die een bestellen. Thanks voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grafixcrazy
Nou, zoals het bekende liedje ook zegt: het houdt niet op, niet vanzelf.

De router lijkt het volledig te hebben begeven ook. Ik kon zojuist niet eens meer in de settings pagina komen ondanks dat ik er met een kabel aanhing en er recht naast zat. Ik ga die AP bestellen @dion_b ik ben er helemaal klaar mee.

Nogmaals bedankt voor alle tips iedereen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

grafixcrazy schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 15:58:
Nou, zoals het bekende liedje ook zegt: het houdt niet op, niet vanzelf.

De router lijkt het volledig te hebben begeven ook. Ik kon zojuist niet eens meer in de settings pagina komen ondanks dat ik er met een kabel aanhing en er recht naast zat. Ik ga die AP bestellen @dion_b ik ben er helemaal klaar mee.

Nogmaals bedankt voor alle tips iedereen!
Bedraad ook... welk lokaal IP krijg je zelf? En welk IP krijgt dat ding volgens DHCP-tabel van je (modem)router? Is dat ook waar je hem op probeert te bereiken?

Donkerbruin vermoeden: dat ding heeft om een of andere reden een factory reset gekregen waardoor het weer in router-mode is gaan werken en als LAN-IP 192.168.0.1 oid heeft, terwijl je modemrouter IP's in 192.168.178.0/24 uitdeelt. Dan ga je er inderdaad niet bij kunnen.

Als m'n vermoeden klopt zou je in je laptop handmatig een IP uit 192.168.0.0/24 moeten zetten (bijv 192.168.0.10), dan zou je 192.168.0.1 wel moeten kunnen benaderen...

Trouwens, gezien die C2 zo low-end is en je er al niet blij mee bent: wat is de andere 'router 2' exact?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grafixcrazy
@dion_b dat zou best kunnen, ik zal er straks nog eens naar kijken. Die router 2 is een super goedkoop C merk ding, met een 100 Mbps max, ook niet iets waar men gelukkig van wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:15

MsG

Forumzwerver

Probeer eens een andere voedingsadapter voor the time being. Veelal is dat het enige aan routers/modems wat daadwerkelijk sneuvelt.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

grafixcrazy schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 09:59:
@dion_b dat zou best kunnen, ik zal er straks nog eens naar kijken. Die router 2 is een super goedkoop C merk ding, met een 100 Mbps max, ook niet iets waar men gelukkig van wordt.
Dat is je Archer C2 ook... Geef nou merk+model, dan zijn de huidige opties in ieder geval duidelijk.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grafixcrazy
@dion_b Het is deze: pricewatch: Sweex LW320. De productpagina van de Archer geeft 4x Ethernet 1Gbps aan, dat is toch meer dan 100 Mbps of begrijp ik het nou zo verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

grafixcrazy schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 10:56:
@dion_b Het is deze: pricewatch: Sweex LW320. De productpagina van de Archer geeft 4x Ethernet 1Gbps aan, dat is toch meer dan 100 Mbps of begrijp ik het nou zo verkeerd?
Als het op WiFi aankomt is 100Mbps nauwelijks een practisch bottleneck te noemen. Je bent beter een degelijk 100Mbe apparaat hebben dan een brak 1GbE.

Maar in dit geval heb je gelijk. Dit is 2x2 2.4GHz WiFi-n only, dus gelijke specs met Archer C2 in 2.4GHz, helemaal geen 5GHz, en verder valt een low-end Realtek-based apparaat nauwelijks boven een low-end Mediatek-based apparaat aan te bevelen,

Maar...

Als je vermoedt dat de Archer C2 dood is, is een werkende crappy Sweex ding met specs van 10 jaar terug nog steeds beter.

[ Voor 8% gewijzigd door dion_b op 04-02-2021 11:16 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grafixcrazy
@dion_b absoluut, het zijn allebei geen geweldige apparaten. Ik ga straks nog eens kijken naar die Archer, misschien is ie toch terug in router stand gesprongen op de een of andere manier. Voor nu is de Sweex genoeg om in ieder geval te kunnen videobellen, wat nu toch het belangrijkste is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wsc007db
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-07 13:51
grafixcrazy schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 13:22:
@wsc007db een nieuwe modem zou genoeg wifi leveren voor het hele huis? De reden dat die TP-link er tussen zit namelijk is omdat de wifi nu boven (waar de router staat) nogal waardeloos is anders.
Dat hangt van jouw situatie af. Zijn je verdiepingen gescheiden met gewapend beton of folie onder het laminaat dan is het lastig. De WiFi prestatie van een recent Ziggo modem/router/ap is best redelijk te noemen.
Pagina: 1