Toon posts:

Wanneer is iets ventilatie en wanneer tocht?

Pagina: 1
Acties:

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:35
Je hoort vaak van "dicht alle naden en kieren" om tocht te voorkomen. Daartegen staat het advies om ventilatieroosters open te zetten en/of de ramen op een kiertje. Wanneer is iets ventilatie en wanneer is het tocht? En kan tocht bijvoorbeeld ook ontstaan door ventilatie (mechanische afzuiging)? Mijn achterdeur sluit nét niet helemaal lekker af (waait gelukkig niet dwars door de kamer heen, maar zit op 1 hoek minieme ruimte tussen de tochtstrip en deur als de knippen er niet op zitten). Maar wat is het verschil als ik dit dicht maak en vervolgens het rooster er boven open zet? :)

De wijzen komen uit het Oosten!

• DennisLMB
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12:40
Ventilatie kun je controleren en tocht niet?

• Anoniem: 93986
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
DennisLMB schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 09:57:
Dit dus. Niet meer en niet minder.

Ventilatie gebeurt gecontroleerd onder je eigen voorwaarden.

• Yowzawood
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-07-2021
Online woordenboek is teveel moeite?

Maar wat is nou je echte vraag of het doel van je post?

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-09-2022
Tocht is toch natuurlijke ventilatie?

• NoepZor
Yowzawood schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 10:01:
Online woordenboek is teveel moeite?

Maar wat is nou je echte vraag of het doel van je post?
Mijn vraag is meer of het zin heeft om alles 100% dicht te krijgen qua tocht en dan alle roosters te openen. Krijg ik dan bijvoorbeeld geen koude trek door het zitgedeelte als ik voor het rooster open zet en hij achter in huis bij de keuken afzuigt? Of laat het maar lekker (miniem) tochten.

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:32
Dit dus.

Tevens kan je met ventileren controleren hoe er wordt geventileerd. Bijvoorbeeld met mechanische ventilatie is het de bedoeling dat het vuile lucht afgezogen wordt in je WC, Badkamer en keuken. De frisse lucht zou dan door de ventilatieroosters bij je ramen gezogen worden.
Nadeel hiervan is dat er hitte verloren gaat.
Je hebt er niets aan dat het frisse lucht door je brievenbusklep gaat.

Met balansventilatie wordt dit ook weer opgelost. Dan hoort je woning luchtdicht te zijn en wordt het af en toevoer van lucht mechanisch geregeld. Bijkomend feit is dat het lucht wat naar binnen wordt geblazen opgewarmd wordt met het lucht wat naar buiten gaat.
Ideaal natuurlijk, echter is dit bijna niet te realiseren in een bestaande woning.
NoepZor schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 10:05:
[...]

Mijn vraag is meer of het zin heeft om alles 100% dicht te krijgen qua tocht en dan alle roosters te openen. Krijg ik dan bijvoorbeeld geen koude trek door het zitgedeelte als ik voor het rooster open zet en hij achter in huis bij de keuken afzuigt? Of laat het maar lekker (miniem) tochten.
Je kan je roosters ook dicht draaien zover je het zelf wilt. Ik heb aan de kant van mijn woonkamer ook de rooster dichtzitten, maar die van de keuken weer half open.
Je gaat wel onderdruk krijgen als er niet genoeg lucht naar binnen gezogen kan worden en je mechanische ventilatie of je afzuigkap(die naar buiten blaast) aan staat.
Je afvoer kan bijvoorbeeld stinken als er onderdruk in je huis is.

[Voor 31% gewijzigd door com2,1ghz op 03-02-2021 10:12]

• NoepZor
Ik had een enkele ventilatiebuis zonder mechanisme er achter, met daar doorheen een slang voor de afzuigkap. Dit heb ik bij de verbouwing in 2015 vervangen door een 150mm buis voor de afzuigkap en een 125mm buis met een Itho box. Die 125mm buis gaat van de keuken via een vals plafond over de WC naar boven. Toevallig in een koof door de badkamer. Ik heb er 2 t-stukken in gezet zodat de WC en badkamer ook direct geventileerd worden. Zoals ik het begrijp kan ik dus het beste zorgen dat de buitendeuren goed afsluiten en dan de roosters wat meer open zetten.

• Yowzawood
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-07-2021
[...]
Als je roosters hebt voor je aanvoer maakt het weinig uit.... waarom zou je alle moeite nemen om alle kieren te dichten en dan vervolgens je roosters verder te moeten openen.

Alles bepalend is hoeveel aanvoer je nodig hebt. Er is nagenoeg geen bestaand huis zonder wat "natuurlijke" aanvoer, dan is het prima om met je roosters de aanvullende toevoer te regelen.

Het is allemaal de controle over de hoeveelheid aanvoer, hoe je dat doet is minder spannend.

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 22:44
Lucht kan overal komen, maar kiest altijd de makkelijkste route. Als je grote kieren bij je voor en achterdeur hebt, dan heb je koude tocht in je hal, en continu warmteverlies door die tocht, maar in je woonkamer heb je er niets aan, want daar zal de verse lucht nauwelijks komen.

Als er in je leefruimte koude lucht wordt aangezogen is dat dus "goed". Je verliest warmte, maar je krijgt er tenminste verse lucht voor terug.

Je kúnt "door kieren" ventileren, maar in naoorlogse huizen weet je dan eigenlijk niets over de route die de verse lucht in je huis volgt.

In écht oude huizen, die met een haard of kachel verwarmd worden, is dat anders. De kachel staat in de leefruimte, en zorgt voor een enorme trek die continu verse lucht aanzuigt. Die komt daardoor precies op de plek waar hij moet zijn. Tegelijkertijd zorgt de stralingswarmte ervoor dat het behaaglijk blijft. De kachel stoot natuurlijk het één en ander uit aan rookgassen, dus het is maar de vraag of dit gezonder is.

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:33
Niet uitsluitend.

Ventilatie is het aanvoeren van verse buitenlucht of afvoeren van vuile lucht. Tocht kan ook ontstaan als gevolg van koudeval bij ramen of een kier onder de deur tussen twee kamers met sterk verschillende temperatuur, waardoor er geen 'verse' lucht binnenkomt.

[Voor 5% gewijzigd door Ivow85 op 04-02-2021 09:09]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

En vergeet inderdaad niet zaken als balansventilatie met een WTW. Met kieren trek je sowieso koude buitenlucht aan, met een wtw verwarm je het al wat voor wat aardig scheelt qua energie.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee