Toon posts:

inDesign: een soort van 'dubbele' verwijzing mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Allo058
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 05-02-2021
Hi!

Voor mijn studie maak ik mijn scriptie in inDesign. Super fijn programma, alleen ik vraag me iets af.
Wat ik wil is als volgt: in de tekst een voetnoet, onderaan de voettekst, en indien hier staat 'Bron [nummer]', deze tekst ook direct opnemen in mijn literatuurlijst helemaal achteraan. Zodra ik een bronnummer wijzig in de voettekst, of in de literatuurlijst, wil ik dat deze automatisch mee verandert op de andere locatie.
Een soort van verwijzing, maar dan met een automatische aanpassingsmogelijkheid.

Het gaat om best wel veel bronnen, dus het zou mij een hele hoop werk schelen als dit kan. Anders moet ik alles op dubbele locatie gaan aanpassen, en dan zullen er geheid typfouten, nummeringsfouten of andere fouten ontstaan. Dit wil ik vermijden.

Het ding is: ik weet niet of dit mogelijk is! Of dat hier misschien wat trucjes voor zijn om dit alsnog voor elkaar te krijgen.

Is er iemand die hier een manier of idee voor heeft? Ik kom er namelijk niet uit óf dit mogelijk is, en zo ja hoe dan.. :S

(PS ik ben nieuw op het forum, als ik iets niet helemaal goed doe bijvoorbeeld qua berichtomschrijving: let me know! En ik heb geen andere forumberichten kunnen vinden die een 'dubbele' verwijzing wilden gebruiken. Wel enkele, of foto's als verwijzingsmateriaal. Niet wat ik zoek helaas)

[Voor 44% gewijzigd door Allo058 op 04-02-2021 09:04]

Beste antwoord (via Allo058 op 05-02-2021 08:11)

• _NooT_
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 23-03 20:01
opm1:
Kruisverwijzingen updaten volgens mij niet automatisch. Je hebt hiervoor een optie in het venster/panel menu van de kruisverwijzingen. Dus misschien heb je dan al bereikt wat je wil.

opm2:
Betreft het gebruik van de paragraaf verwijzing:
Gebaseerd op je toelichting, denk ik dat je nog een paragraafstijl moet toepassen op de voet/eindnotes.

opm3:
Ik heb net snel even een testje gedaan en het is me ook gelukt om te verwijzen in de stijl 'zie literatuurlijst punt 12', maarrrrrr dat gaat wel eigenaardig.
Zoals vaak in InDesign worden features met een Franse slag toegevoegd.

Hoe ik het mogelijk heb gemaakt om in een voetnote te verwijzen naar een eindnote (en andersom):
  1. Maak voor de voet- en eindnotes een paragraaf stijl aan en pas deze hierop toe.
  2. Zet in je paragraafstijl nummering aan (ja, dat is dubbel, maar anders ziet de kruisverwijzing het nummer niet)
  3. Maak een karakterstijl toe voor het 2e nummer en zet de tekstkleur op 'geen'.
  4. Pas deze karakterstijl handmatig toe op het dubbele nummer. De optie om dit via de paragraafstijl toe te passen op het nummer werkt niet zoals je zou verwachten.
  5. Ga naar je voetnote en plaats je cursor op de plek waar je de kruisverwijzing wil toepassen.
  6. Kies de paragraafstijl en vervolgens de note waarnaar je wil verwijzen.
  7. Stel dan een custom weergave in.
  8. In dit venster kan je zelf aangeven welke tekst weergegeven moet worden met ook de vermelding van het prarafraafnummer

Alle reacties

• _NooT_
Ik heb dit zelf nog nooit toe hoeven te passen, maar ik denk wel dat het mogelijk moet zijn.
Met een zoekopdracht kwam ik onderstaande uitleg tegen, waarin in een voetnote naar een anderevoetnote wordt verwezen:
https://graphicdesign.sta...ference-footnotes-numbers

Ik vind zelf de 2e uitleg het duidelijkste.
Er wordt gebruikgemaaktvan grep om een stuk tekst (het nummer voor de verwijzing) onzichtbaar te maken.
Volgens mij kan jedat net zo goed met een karakter-stijl doen.

• Allo058
Toen ik net mijn bericht las, kwam ik erachter dat mijn omschrijving nogal vaag was... oeps! Heb net even het bericht aangepast.

@_NooT_ Bedankt voor het meedenken; ik krijg het alleen niet voor elkaar om dit te laten werken...

Wat ik doe:
Ik maak een grep stijl aan binnen de alineatekst mogelijkheden. Deze pas ik toe op de 'Bron 1' (en verdere bron-voetnoten).
Daarna maak ik een kruisverwijzing; maar daar gebeurt eigenlijk niets. Ik kan één keer klikken op kruisverwijzing toevoegen, daarna is die optie niet meer beschikbaar. Je zou denken; kruisverwijzing gelukt. Maar ik heb nergens hoeven te selecteren waar deze naar verwijst :S . En dan selecteer ik Opties kruidverwijzing, maar kan ik alleen maar koppelen naar een tekstanker of een hele alinea. Tekstanker laat zien wat ik wil, dus dat doe ik dan.

(ik heb het idee dat er bij de kruisverwijzing al ergens iets fout gaat). (En dat mijn Franse taal slecht is)

En daarna kom ik niet echt verder. Tweede grep stijl aangemaakt, toegepast op de bron in de literatuurlijst. Maar dan pas ik één van beiden aan - en blijft de andere onveranderd.

Ik heb binnen inDesign al aardig wat gedaan en veel mee gewerkt, maar met kruisverwijzingen eerder nog niet. Het grep style gebeuren was voor ook nog onbekend.

Grote kans dat ik ergens iets fout doe; is dit uit bovenstaande tekst te halen?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• _NooT_
opm1:
Kruisverwijzingen updaten volgens mij niet automatisch. Je hebt hiervoor een optie in het venster/panel menu van de kruisverwijzingen. Dus misschien heb je dan al bereikt wat je wil.

opm2:
Betreft het gebruik van de paragraaf verwijzing:
Gebaseerd op je toelichting, denk ik dat je nog een paragraafstijl moet toepassen op de voet/eindnotes.

opm3:
Ik heb net snel even een testje gedaan en het is me ook gelukt om te verwijzen in de stijl 'zie literatuurlijst punt 12', maarrrrrr dat gaat wel eigenaardig.
Zoals vaak in InDesign worden features met een Franse slag toegevoegd.

Hoe ik het mogelijk heb gemaakt om in een voetnote te verwijzen naar een eindnote (en andersom):
  1. Maak voor de voet- en eindnotes een paragraaf stijl aan en pas deze hierop toe.
  2. Zet in je paragraafstijl nummering aan (ja, dat is dubbel, maar anders ziet de kruisverwijzing het nummer niet)
  3. Maak een karakterstijl toe voor het 2e nummer en zet de tekstkleur op 'geen'.
  4. Pas deze karakterstijl handmatig toe op het dubbele nummer. De optie om dit via de paragraafstijl toe te passen op het nummer werkt niet zoals je zou verwachten.
  5. Ga naar je voetnote en plaats je cursor op de plek waar je de kruisverwijzing wil toepassen.
  6. Kies de paragraafstijl en vervolgens de note waarnaar je wil verwijzen.
  7. Stel dan een custom weergave in.
  8. In dit venster kan je zelf aangeven welke tekst weergegeven moet worden met ook de vermelding van het prarafraafnummer

• Allo058
Super, dat lijkt inderdaad te werken! Bedankt!

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee