Toon posts:

Upgrade set voor verouderde desktop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• zebrameteensnor
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 28-05 15:54
Beste Tweakers,

Ik zoek een?
Upgrade set voor de pc van de zoon van mijn vriendin.

Hij speelt spellen zoals Escape from Tarkov en Minecraft op een 1080 scherm. Ook gebruikt hij vaak discord en twitch om met vrienden te spreken en streams te kijken. Hij krijgt de laatste tijd af en toe bsod bij het opstarten van spellen en de 2tb harde schijf die hij heeft kan hij niet meer gebruiken omdat de satapoorten op zijn moederbord los zitten/beschadigd zijn.

Wat is je budget?
Het budget is niet vast, maar als het kan graag onder de 400 euro

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeuren, behalve de huidige behuizing wil hij graag houden, deze vind hij wel stoer

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Dit is zijn huidige desktop
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-6400 Boxed€ 187,99€ 187,99
1MoederbordenMSI B150M BAZOOKA€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenNvidia GeForce GTX 970€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenCooler Master HAF 912€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2133C13€ 75,23€ 75,23
1Solid state drivesToshiba Q300 (15nm) 120GB€ 0,-€ 0,-
Totaal€ 263,22

De voeding in het systeem kon ik niet terugvinden in de pricewatch maar is nog ouder dan de behuizing en die is al 11 jaar oud.

De bedoeling is om de processor, moederbord en voeding te upgraden en er een 500 gb ssd in te zetten.
Ik heb ook nog een pricewatch: Arctic P14 PWM PST, 140mm over om 1 fan aan de voorkant te vervangen.
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-10400F Boxed€ 133,65€ 133,65
1MoederbordenASRock B460M Pro4€ 96,-€ 96,-
1VentilatorenArctic P14 PWM PST, 140mm€ 9,45€ 9,45
1VoedingenCorsair TX550M€ 70,90€ 70,90
1Solid state drivesKingston A2000 500GB€ 59,90€ 59,90
Totaal€ 369,90

De stock koeler van de processor willen we gaan gebruiken en gezien de huidige prijzen voor gpu's op dit moment word deze pas geupgrade als de prijzen wat zakken.

De upgrade is nodig, maar nou is mijn vraag of er bepaalde dingen beter kunnen en/of andere componenten gebruikt kunnen worden.

[Voor 4% gewijzigd door zebrameteensnor op 03-02-2021 10:59]

Alle reacties

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:30
Moederboard en PSU vind ik net wat duur, moet wel goedkoper kunnen. Maar dan bespaar je 30 of 40 euro.
Geen idee wat de wensen zijn voor het moederboard?

Niet veel goedkoper voor zelfde kwaliteit te vinden.

Processor met stock cooler zal komen met coolingspasta op de cooler, dus die hoef je niet los te kopen.

[Voor 10% gewijzigd door Cyriel85 op 03-02-2021 09:02]

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

• zebrameteensnor
Dank voor de snelle reactie.

Dat van de koelpasta op de stock koeler wist ik niet. Die gaat uit het lijstje.

Goedkoper kan, maar ik denk dat dit wel redelijk binnen het budget zit en toch nog "bang for buck is".
De ssd heb ik nog over van mijn huidige build alsook de fan. Als dat bedrag er afgaat samen met de koelpasta kom ik op de 300 euro uit.

Het moederbord moet minimaal een m2 ssd op kunnen en nog een externe harde schijf op aan te sluiten zijn.

[Voor 17% gewijzigd door zebrameteensnor op 03-02-2021 09:21]

• zebrameteensnor
Ik heb nog twijfels over gebruik van de m2 ssd en gebruik van een sata ssd. Ik heb het opgezocht en mijn kennis over pc's is gering, ik kom er niet echt aan uit eerlijk gezecht. Ik loop al een uur te googlen.

Kan iemand mij vertellen of beide harde schijven tegelijkertijd te gebruiken zijn of dat de sata schijf wegvalt door gebruik te maken van de m.2 ssd ? Ik heb dat namenlijk ergens gelezen.

• zebrameteensnor
Ik heb nog twijfels over gebruik van de m2 ssd en gebruik van een sata ssd. Ik heb het opgezocht en mijn kennis over pc's is gering, ik kom er niet echt aan uit eerlijk gezecht. Ik loop al een uur te googlen.

Kan iemand mij vertellen of beide harde schijven tegelijkertijd te gebruiken zijn of dat de sata schijf wegvalt door gebruik te maken van de m.2 ssd ? Ik heb dat namenlijk ergens gelezen.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:00
Ze zijn beiden prima tegelijkertijd te gebruiken.

PC#1: Pentium MMX 200 @ 233 MHz
PC#2: Athlon Classic 700 MHz Orion / Thunderbird 1000 MHz
PC#3: AthlonXP 1700+ @ 2200 MHz (3200+)
SET BLASTER=A220 I5 D1 T3

• zebrameteensnor
Dank voor antwoord, dan ga ik vanavond bestellen.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-06 12:07
zebrameteensnor schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 08:48:
Hij krijgt de laatste tijd af en toe bsod bij het opstarten van spellen en de 2tb harde schijf die hij heeft kan hij niet meer gebruiken omdat de satapoorten op zijn moederbord los zitten/beschadigd zijn.
Een BSOD krijg je niet omdat een pc te langzaam is, zeker niet als het maar bij het opstarten van de game is. Kan zijn dat je nu allerlei componenten gaat vervangen en dat het probleem nog steeds niet verholpen is. Dat de SATA poorten los hangen aan het moederbord is natuurlijk geen goed teken, is ie zo onvoorzichtig?

Geheugen zou ook een goede kanshebber kunnen zijn als oorzaak, en dat wordt nu net niet vervangen. 2133 MHz is ook wel wat magertjes, al zal het wel werken met die 10400F. Doe in elk geval eens een memtest. Probeer ook of de bsod's nog voorvallen wanneer je slechts één stick RAM gebruikt (probeer dan eens beide sticks).
zebrameteensnor schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 11:12:

Je moet dat voor elk moederbord onderzoeken, voor dit moederbord staat bij de specificaties:

- 6 x SATA3 6.0 Gb/s Connectors, support RAID (RAID 0, RAID 1, RAID 5, RAID 10, Intel® Rapid Storage Technology 17), NCQ, AHCI and Hot Plug*
- 1 x Ultra M.2 Socket (M2_1), supports M Key type 2242/2260/2280 M.2 PCI Express module up to Gen3 x4 (32 Gb/s)**
- 1 x Ultra M.2 Socket (M2_2), supports M Key type 2260/2280 M.2 SATA3 6.0 Gb/s module and M.2 PCI Express module up to Gen3 x4 (32 Gb/s)**

*If M2_2 is occupied by a SATA-type M.2 device, SATA3_0 will be disabled.

**Supports Intel® Optane™ Technology (M2_1)
Supports NVMe SSD as boot disks
Supports ASRock U.2 Kit

Dus als je op de tweede M.2 poort een M.2 SATA SSD installeert, verlies je een gewone SATA poort (en heb je er nog 5 over). Die Kingston A2000 is een M.2 NVMe SSD, niet SATA, dus je verliest geen poort, en probeer toch zeker ook M2_1 te gebruiken.

• zebrameteensnor
@MacPoedel
Ik ben denk ik niet volledig geweest met mijn beginpost, excuus hiervoor.

Het is voornamelijk 2e en 3e hands spul wat in de kast zit wat ik heb begrepen.

Wat betreft het geheugen dat heeft hij zelf laatst nieuw aangeschaft na een memtest gedaan te hebben. Hij zegt dat de resultaten wezen naar defecte ram sticks.

Ik heb na u post de handleiding van het moederbord gedownload en eens goed doorgenomen. Het is nu wel duidelijk over de SATA SSD, NVMe SSD en de aansluitingen. Ik heb mezelf hier nooit echt in verdiept. Dank voor de duw in de juiste richting.

Ik denk dat na het upraden naar een nieuwe processor, moederbord, voeding, ssd en al reeds aangeschafte ram sticks eigenlijk alles wel vervangen is wat de bsod kunnen veroorzaken. Of zie ik nog iets over het hoofd?

[Voor 8% gewijzigd door zebrameteensnor op 04-02-2021 10:34]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee