Kortsluiting stekkerdoos

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwx9
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 27-06 08:39
Hallo allemaal,

Een aantal dagen geleden sprongen bij mij de stoppen door nadat ik het knopje van de stekkerdoos omzette (aardlek bleef ingeschakeld). Na alle apparaten los te testen op een stopcontact in de muur toen ik de stroom er weer op had bleek dat mijn pc de boosdoener was. Ik had de pc overigens nog niet eens aangezet, kortsluiting gebeurde nadat ik de stekker in het stopcontact deed. Ik heb verder niks veranderd aan mijn pc, heb hem in deze staat de dag ervoor nog gebruikt.

Nu denk ik dus dat het sneuvelen van de oude stekkerdoos de voeding heeft gesloopt. Op aanraden van Azerty besloten niet verder te testen (bijv. voeding loshalen en direct op het net aansluiten zonder stekkerdoos) en deze teruggestuurd. Ik vraag me alleen af of er nu schade is aan de rest van mijn hardware, en of ik er goed aan doe een eventuele nieuwe voeding (zonder de rest van de hardware te testen) aan te sluiten op mijn pc. Als inmiddels mijn andere hardware ook kapot is, kan dit er dan voor zorgen dat de nieuwe voeding ook meteen kapot is? Ik heb de pc opengemaakt en er zijn geen tekenen van kortsluiting (brandgeur, kapotte zekeringen etc).

Voeding: Seasonic Focus GX-750

[ Voor 8% gewijzigd door rwx9 op 03-02-2021 08:21 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12:24
Ik denk niet dat je stekkerdoos je PC voeding heeft gesloopt.
Als je stekkerdoos kortsluiting maakt, krijg je PC geen spanning meer.
Ik kan me wel voorstellen dat een voeding kapot kan gaan van een spanningspiek (bv blikseminslag), maar een kortsluiting in een stekkerdoos geeft geen spanningspiek.

Een kapotte voeding kan schade geven aan je hardware, maar dit hoeft niet.
Dit moet je testen met een nieuwe voeding.
Als er geen merkbare schade is aan je hardware (zoals je zelf al aangeeft), denk ik dat er niets aan de hand is.
En mocht je hardware kapot zijn, dan is de kans niet groot dat dit weer je nieuwe voeding sloopt.
Voedingen zijn redelijk goed beveiligd, ook tegen overbelasting.
Tenzij je een NXZT H1 PCI-E riser hebt, verwacht ik eigenlijk geen vlammen of ander vuurwerk :)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwx9
Toch vreemd, enig idee wat dan de kortsluiting kan hebben veroorzaakt? De voeding is nog geen maand oud en de hardwaresamenstelling is onveranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ethan..1
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-07 15:12
Is de aardlek getripped door lekstroom of is de automaat getripped door overbelasting, denk je dit eerst moet uitsluiten.? Hoorde je een grote poef in de groepenkast of een lichte tik van je aardlek.?

Indien het laatste dan kunnen het ook andere apparaten zijn die een lekstroom hebben en je PC doorslaggevend is voor het trippen van je aardlek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwx9
De aardlek is dus niet gesprongen, alleen de groep waar de pc op was aangesloten. Ben verder ook niet echt thuis in deze materie... Verder waren naast de pc alleen twee monitoren, speakers en een lamp op de stekkerdoos aangesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-07 23:50

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Een aantal dagen geleden sprongen bij mij de stoppen door nadat ik het knopje van de stekkerdoos omzette (aardlek bleef ingeschakeld).
Zo'n stekkerdoos met een schakelaar waar een PC aan zit? Beter om die gewoon aan te laten staan.

De PSU van de PC bevat flinke condensatoren waarmee spanningsdips en andere rommel van het stroomnet worden opgevangen. Dat werkt als een soort stroombuffervat zodat daaruit mooie strakke stromen gemaakt kunnen worden voor je hardware. Telkens wanneer je zo'n stekkerblokschakelaar omzet loopt de condensator leeg. Zodra je de schakelaar van het stekkerblok weer aan zet vult die condensator zich weer in razend tempo. Dan krijg je een kortstondige vloed van elektriciteit, een zogenaamde "inrush current". In een slecht geval kan daar de zekering ingrijpen.
Andere apparatuur met geschakelde voeding van behoorlijk vermogen kan ook zo'n inrush current creëren en dan stapel je het op elkaar.

Goede PSU's ontworpen om tig keer tegen zo'n inrush current te kunnen. Er zitten weerstanden op om de inrush current ook te beperken. Voorkomen nog steeds beter dan genezen, want het blijft een flinke stroom. Het moet er tegen kunnen, kan ook zo 10000 keer goed gaan want het is er voor gemaakt. Maar je kunt pech hebben.

In dit geval denk ik dat je voeding, gezien hij nog zo jong is, een "maandagmorgen" geval is geweest. Deze is niet in orde. Zo'n Seasonic is doorgaans degelijk spul, die moet hier prima tegen kunnen.
Of je hardware verder is gepakt is de vraag. Daar kom je met een vervangende voeding pas echt achter. Ik vermoed dat je hardware verder in orde is.

Mijn advies: PC aangesloten laten aan de stroom. Door of dat stekkerblok aan te laten staan of de PC zelf direct in de muur steken. In laatste geval zou je dan nog de rest via het stekkerblok kunnen schakelen.

[ Voor 25% gewijzigd door Ultraman op 03-02-2021 10:37 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwx9
Oke duidelijk, dan wacht ik even de nieuwe voeding af, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-07 22:04
Zal kijken of het niet aan de stekker ligt. Misschien draadbreuk.

Wat veel belangrijker is dat de pc is aangesloten aan een geaarde stopcontact.
Veel hebben dat niet en komen daardoor in de problemen bij een aardlek.

@Ultraman Over de condensator verhaal kan ik helaas niet in vinden.
Natuurlijk slijten die dingen. Ik gebruik zelf ook schakelaar om alles uit te schakelen heb hier niet problemen mee. Je kan beter alles uitzetten wat je niet gebruikt wegens stroomlek en wegens eventueel kortsluiting gevaar.

• rwx9
Korte update: azerty heeft me een nieuwe gestuurd en alles werkt weer!
Pagina: 1