Toon posts:

HP printer onbereikbaar in Ubuntu

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• melwasul
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-05 22:39
Hoi!

Een vriendin van me heeft een laptop met daarop Ubuntu 20.04 (onlangs geupgraded van Ubuntu 18.04) en een HP OfficeJet Pro 8720 netwerkprinter. Beiden hangen in hetzelfde draadloos netwerk. HPLIP repository versie) was eveneens geïnstalleerd.

Omdat de printer 5 maal toegevoegd was, heb ik alle 5 de printers verwijderd, om nadien de printer 1 maal opnieuw toe te voegen.
Tevens heb ik geprobeerd de auto discovery van printers in Ubuntu uit te zetten, echter zonder succes, en wel op volgende manier:
  • systemctl stop cups-browsed
  • systemctl disable cups-browsed
Heb ook volgende geprobeerd in /etc/cups/cups-browsed.conf: BrowseProtocols none. Eveneens zonder succes.

Heb dan via de HPLIP tool de printer proberen toe te voegen, maar de printer werd niet meer gevonden. Vreemd genoeg vind ik de printer wel via het Ubuntu printer scherm, maar dan vindt ie de drivers niet.

Heb dan geprobeerd de printer te pingen, zonder succes. Ook het bereiken van de printer via de webbrowser is niet mogelijk vanop haar laptop. Vreemd genoeg kan ze de printer wel bereiken via Chrome op haar smartphone (die met hetzelfde draadloos netwerk verbonden is)! Waarom ik dit IP adres niet kan bereiken vanaf haar laptop, is mij momenteel een raadsel. Iemand een idee?
Andere IP adressen op haar netwerk, bijvoorbeeld de default gateway, zijn wel normaal bereikbaar, enkel het IP van haar printer niet.

Heb dan HPLIP en ook CUPS verwijderd (apt purge) en opnieuw geïnstalleerd, echter zoals verwacht zonder succes. Heb nadien HPLIP verwijderd en de laatste versie van de HP website gedownload en geïnstalleerd, maar eveneens zonder succes: ik kan de printer niet vinden via de HP toolbox. Heb deze nadien terug verwijderd en de versie uit de repository opnieuw geïnstalleerd, maar nu start de HP toolbox helemaal niet meer op (foutmelding).

Ik kan via CUPS in de webbrowser de printer trouwens wel installeren, echter krijg ik bij het printen een melding dat communicatie met de printer niet mogelijk is.

Iemand een idee wat hier het probleem kan zijn en hoe ik dit kan oplossen?...

Thanks alvast!

Experience the mountains!

Alle reacties

• MSteverink
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:59
Wat zijn de IP-adressen en netwerkmasks van:
de laptop
de printer
de smartphone?

• melwasul
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-05 22:39
Vandaag wat verder gespeeld, en probleem is opgelost door de printer terug te zetten naar werkinstellingen. Ik vermoed dat de interne firewall van de printer de verbinding met de laptop heeft geblokkeerd, om de één of andere reden. Geen idee waarom en hoe, maar sinds het terugzetten naar werkinstellingen en het opnieuw toevoegen aan het netwerk, is de printer opnieuw bereikbaar vanop de laptop.

IP adressen liggen namelijk allemaal in dezelfde range (192.168.13.*) met subnetmask 255.255.255.0. Zijn allemaal gereserveerde IP adressen (printer: .30, laptop: .40, smartphone weet ik niet uit m'n hoofd).

Ter info: HPLIP uit de repository werkt ook weer. Dit heeft wel wat voeten in de aarde gehad. Mocht iemand hetzelfde probleem hebben: deze stappen heb ik moeten uitvoeren alvorens ik HPLIP uit de repository opnieuw aan de praat heb gekregen:
  • download hplip-3.20.11.run van de HP website (dit is de versie die ik geïnstalleerd had)
  • sh hplip-3.20.11.run --noexec
  • cd hplip-3.20.11
  • sudo python3 ./uninstall.py
  • sudo rm -rf /usr/share/hplip/
Nadien: sudo apt install hplip-gui

HPLIP kon toen niet meer gestart worden.
  • sudo apt purge hplip hplip-data hplip-doc hplip-gui hpijs-ppds libsane-hpaio printer-driver-hpcups printer-driver-hpijs
  • sudo rm -rf /usr/share/hplip/
  • sudo apt autoremove
Nadien: sudo apt install hplip-gui

HPLIP werkt opnieuw naar behoren.

[Voor 41% gewijzigd door melwasul op 03-02-2021 12:55]

Experience the mountains!

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee