Toon posts:

Torrents en ingebouwde Telenet router

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• sandeerius
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 18-02-2021
Ik heb het probleem dat van wanneer ik bittorrent open en ik begin met een torrent te downloaden dan valt het volledige netwerk weg op al mijn apparaten. Nu vraag ik mij af of het wel een goed plan is om de ingebouwde Telenet router te gebruiken of toch over te gaan naar een iets duurdere router.

...

Acer Predator 15,6 (2020) + Telenet modem met ingebouwde router
...

Ik heb voorlopig het volledige bittorrent programma verwijderd en dit lost het probleem op ik heb ook al gelezen dat ik best het aantal connecties voor bittorrent beperk want ik denk dat deze standaard op ongelimiteerd staan en aangezien ik een nieuwe Acer Predator heb en deze veel connecties aankan slorpt deze wss zodanig veel connecties op dat de ingebouwde Telenet router het begeeft want er zijn al redelijk wat apparaten op aangesloten.
...

Alle reacties

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:16
Meestal trek bittorent gewoon je internet dicht doordat de maximale download snelheid van je abbo bereikt wordt.
Te veel open connecties kan een probleem opleveren maar dat is eigenlijk zelden het geval.

Zorg er gewoon voor dat de de download en ook de upload snelheid limieteerd tot onder wat je abbo aan kan.
Hoeveel daaronder is afhankelijk hoeveel bandbreedte je voor andere dingen nodig hebt.

En een andere router helpt niets, de router die je bij je abbo krijgt van Isp kan aan waar je voor betaalt.

[Voor 12% gewijzigd door Ben(V) op 02-02-2021 23:33]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:24

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Download is niet zo het probleem, het is een overvolle upload die ervoor zorgt dat alles instort, omdat op gegeven moment TCP ACKs langer in de rij staan dan hun timeout.

DOCSIS is asymmetrisch, dus je hebt minder upload dan download, die raakt heel snel vol bij bittorrent.

Wat je dus moet doen is kijken wat de maximale uploadsnelheid is van je verbinding is (niet wat je provider opgeeft, maar wat je daadwerkelijk haalt op een betrouwbare speedtest) en dan de helft van die waarde in je torrent client instellen als maximale upload bandbreedte. Let daar op verschil tussen bits en Bytes, soms meten torrent clients bandbreedte in Bytes. In dat geval moet je aantal (Mega)bits per seconde delen door acht.

Tip voor de volgende keer: geef aan welk internetabonnement je hebt, welke Telenet modemrouter en welke client. Dan kunnen we een stuk gerichter antwoord geven.

Soittakaa Paranoid!

• Ben(V)
Als je de download capaciteit voltrekt komt er echt ook geen ander verkeer meer doorheen.
Dat upload eerder problemen geeft komt zoals @dion_b al zei door de asymmetrie van je internet via de kabel hebt maar als je DSL hebt maakt dat geen verschil.

En de capaciteit van de bittorents halveren kan natuurlijk, maar is eigenlijk afhankelijk van hoeveel capaciteit je verder nodig hebt, als dat alleen een beetje webbrowsen is dan is 10% lager meer dan voldoende, maar uiteindelijk is dat gewoon een beetje tuning voor wat voor TS werkbaar is.

Andere tip is die bittorents gewoon een tijdframe geven en alleen laten draaien op tijden dat je verder geen internet gebruikt.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:24

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ben(V) schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 09:49:
Als je de download capaciteit voltrekt komt er echt ook geen ander verkeer meer doorheen.
Dat upload eerder problemen geeft komt zoals @dion_b al zei door de asymmetrie van je internet via de kabel hebt maar als je DSL hebt maakt dat geen verschil.
Nee hoor, DSL is ook asymmetrisch dus kan het net zo spelen. Sterker nog, het kan zelfs bij symmetrisch glas spelen, want ook daar kun je de upload overbelasten, aleen gebeurt het minder snel.
En de capaciteit van de bittorents halveren kan natuurlijk, maar is eigenlijk afhankelijk van hoeveel capaciteit je verder nodig hebt, als dat alleen een beetje webbrowsen is dan is 10% lager meer dan voldoende, maar uiteindelijk is dat gewoon een beetje tuning voor wat voor TS werkbaar is.
50% heeft vooral met buffer te maken: je kunt zelfs met 99% toe, als je maar 100% zeker bent van die bandbreedte TCP ACKs zijn minder dan 1% van de download die ze bevestigen, maar werkelijk beschikbare bandbreedte kan veranderen, dus een flinke marge is wel zo veilig.
Andere tip is die bittorents gewoon een tijdframe geven en alleen laten draaien op tijden dat je verder geen internet gebruikt.
Niet doelmatig. De download van bittorrents komt door vastlopen upload ook in de knoop, dus alleen tijd van aanzetten beperken zonder ook de upload te beperken zal totale hoeveelheid gedownloade torrent-data sterk negatief beinvloeden. Omgekeerd: als je het beperkt kun je het gewoon 24/7 aan laten staan, waardoor torrents sneller binnen gaan komen.

Soittakaa Paranoid!

• Ben(V)
Volgens mij is het niet van belang of Docsis of DSL asymmetrisch is, maar dat je een asymetrische capaciteit eerder last krijgt.
Zo gauw je upload of je download de max bereikt stopt bijna al het andere verkeer, want bittorrent is altijd dominant.
En als alleen je upload de max bereik blokkeert dat ook de download doordat de TCP Acks niet meer doorkomen zoals al gezegd.
Docsis heeft echter altijd veel meer download dan upload capaciteit, zodat je daar eerder vastloopt terwijl je de download capaciteit nog ver onder je beschikbare capaciteit blijft.

Het al of niet doelmatig zijn van een time slot is een "matter of opinion", wat voor de een beter werkt is voor de ander minder goed, het gaat erom ideeën aan te reiken zodat vragenstellers zelf gefundeerde keuzes kunnen maken.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee