Toon posts:

Grijze oldtimer wilt met zoon RGB gamerig bouwen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• kees356
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18-03 22:02
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Probeer samen met mijn zoon een PC te bouwen die lekker snel is, tijdje mee gaat, 24 uur per dag kan aanstaan, moet veel RGB in (zoon) en ik wil samen wat gaan spelen met mining.

Wat mag het systeem gaan kosten?
GPU Geforce RTX3070 Gaming OC - 27 inch 4k LG al binnen cq in gebruik - rest 1k tot 1500 euro

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
RTX en LG, heb zelf ook nog diverse langzamere SSDs voor raid

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
WiFi, ethernet, Raid, single RGB software

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Corsair 4000D air lijkt ons een goede kast, mooi front en opties voor kabelwerk.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zo laag mogelijk geluidsniveau, staat 24 uur aan, energieverbruik zelfde verhaal...

Ga je overklokken?
Denk zeker dit te proberen met de RTX

Wat verwacht je van ons?
Mag ik jullie input in ons samen gestelde lijst, Watercooling of koelijzer tov 24 uurs run rate en RGB setup.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600X Tray€ 332,75€ 332,75
1MoederbordenASUS ROG Strix B550-F Gaming (WI-FI)€ 187,04€ 187,04
1BehuizingenCorsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart€ 76,-€ 76,-
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 76,90€ 76,90
1WaterkoelingCorsair iCUE H115i RGB PRO XT 280mm€ 129,08€ 129,08
1VentilatorenCorsair LL120 RGB LED (3-pack), 120mm€ 91,90€ 91,90
1Geheugen internCorsair Vengeance RGB Pro CMW16GX4M2C3200C16€ 95,48€ 95,48
1VoedingenCorsair RM850x (2018) (EU-model) Zwart€ 149,90€ 149,90
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB€ 129,-€ 129,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.268,05

Updated Rev2.

Dank!

[Voor 7% gewijzigd door kees356 op 02-02-2021 23:49]

Alle reacties

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:46

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik zou denk ik eens beginnen met er een SSD in te zetten als boot en/of opslagdisk :)

Vraag me ook serieus af waarom je raid wilt gebruiken. Voor de extra snelheid hoef je dat denk ik niet te doen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11:56
Gooi het X570 bord eruit, pak een B550 bord.
Pak een MSI voeding
3200c16 is in XMP net zo snel als 3600c18, en met standaard profiel sneller!
van het geld dat je uitspaart kan een mooie SSD gekocht worden :)

• kees356
The Eagle schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 22:43:
Ik zou denk ik eens beginnen met er een SSD in te zetten als boot en/of opslagdisk :)

Vraag me ook serieus af waarom je raid wilt gebruiken. Voor de extra snelheid hoef je dat denk ik niet te doen.
SSD moet er idd nog in, 970 of 980 was ik nog niet uit. Raid is voor copy van bepaalde gegevens, heb boel server ssd's vrij.
99ruud99 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 22:45:
Gooi het X570 bord eruit, pak een B550 bord.
Pak een MSI voeding
3200c16 is in XMP net zo snel als 3600c18, en met standaard profiel sneller!
van het geld dat je uitspaart kan een mooie SSD gekocht worden :)
Update met B550 Board - maar mis nog beetje de reden hiervan - ik lees dat de 570's betere bescherming hebben en power onboard beter geregeld is.

Dank voor de tips zover!
_/-\o_

[Voor 35% gewijzigd door kees356 op 02-02-2021 23:38]

• 99ruud99
Nu, als je voor bijna dezelfde prijs als het x570 bord een b550 bord pakt krijg je een stuk betere vrms.
Bovendien is het bord stiller :)

Ps kan je je lijstje in ts aanpassen dan kunnen we weer schieten.

Qua SSD pak de 970

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08-02 21:57
Waarom 24u laten aan staan? Met deze energievreter ga je toch niet minen... dan koop je beter wat coins en speculeer je op een prijsstijging ofzo. Je wil een RGB attractie met high end GPU, veel fans, ... die 24\7 draait, nou dan valt er weinig nog te zeggen over energiezuinigheid 😁

Pure Rock 2 koeler is net zo stil en koelt een 5600x meer dan genoeg...

Deftig B550 mobo:
pricewatch: Gigabyte B550 Aorus ELITE AX V2

Raid is zo goed als nutteloos, er zijn betere backup mogelijkheden...

• kees356
Inrage schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 23:50:
Waarom 24u laten aan staan? Met deze energievreter ga je toch niet minen... dan koop je beter wat coins en speculeer je op een prijsstijging ofzo. Je wil een RGB attractie met high end GPU, veel fans, ... die 24\7 draait, nou dan valt er weinig nog te zeggen over energiezuinigheid 😁

Deftig B550 mobo:

Ik wat kleine toepassingen die 24 uur per dag draaien, idd op een RGB bak misschien niet zo handig, neem aan dat dit aan te passen is qua lichtshow.

Die Pure Rock 2 is idd een optie, Dark Rock 4 zag er wat beter uit en stiller!

Die Raid cq extra opslag is meer ter educatie voor mijn zoon, was in vorig leven een Sysadmin in pentabyte
SAN - VSAN omgevingen, toen een Pentabyte nog 2 rijen racks met 72 -- 300gb scsi HDDs groot waren.

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Nu online

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Inrage schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 23:50:

Deftig B550 mobo:

Energie-efficiënt is de huidige opzet sowieso niet nee. Dan moet je alle RGB dingen weglaten en ook niet aan dingen als waterkoeling gaan beginnen. Qua betrouwbaarheid zou ik sowieso niet aan waterkoeling beginnen. Zal normaliter niks mis mee gaan maar je zult maar eens net pech hebben.

Ik ben zelf niet zo van de RGB, maar een Pure Rock 2 of Dark Rock 4 is wel heel niet RGB in een build waar RGB gewenst is. De waterkoeling is nutteloos in alle opzichten (lawaai pomp, koelvermogen overbemeten, niet gemaakt op chiplet-design van AMD Zen, levensduur 24/7 draaien).
Ik zou zoiets als dit erop zetten: pricewatch: Cooler Master Hyper 212 RGB Black Edition. Toch alweer 80,- minder en geen enkel compromis gesloten.

Moederbord komt meer neer op persoonlijke voorkeur dan wat anders denk ik. Asus acht het bijvoorbeeld niet nodig om voor ieder product een V2/3 in productie te nemen zoals Gigabyte dat wel doet. Heb dat altijd zeer vreemd gevonden, zelfde product waar dan een V2 achter staat wat soms grote verschillen kan betekenen 8)7 Alsof ze 2 pogingen nodig hebben om een goed product neer te zetten. Verder heeft het Asus bord dezelfde VRM setup als bij de X570 variant en die geldt als een van de betere die je kunt kopen.

En ja RAID is ook nutteloos in dit geval. Voor de snelheid hoef je het sowieso niet te doen, en het is ook geen backup.

R7 5800X - RX 6900XT - Kever '74 - 5,025kWp (15x SunPower X21-335BLK & SolarEdge SE5000HD)

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:54
Wat draait er 24/7? Veel zaken als home automation draaien al op een Raspberry pi

• 99ruud99
Ik denk het moment :)
Ongeacht wat, een 24/7 pc is beter op Intel.
Nog beter is geen 24/7 pc.

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:19
Kuusj schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 00:34:
Moederbord komt meer neer op persoonlijke voorkeur dan wat anders denk ik. Asus acht het bijvoorbeeld niet nodig om voor ieder product een V2/3 in productie te nemen zoals Gigabyte dat wel doet. Heb dat altijd zeer vreemd gevonden, zelfde product waar dan een V2 achter staat wat soms grote verschillen kan betekenen 8)7 Alsof ze 2 pogingen nodig hebben om een goed product neer te zetten. Verder heeft het Asus bord dezelfde VRM setup als bij de X570 variant en die geldt als een van de betere die je kunt kopen.
Had Asus nu maar hetzelfde gedaan als Gigabyte. Die V2 komt met USB-C header. Met de huidige keuze kast en moederbord gaat die aansluiting dus niet werken. Leuk dat de B550 dezelfde VRM heeft als de X570 variant. Dat hebben heel veel borden. Bonus is pas als er betere VRM in zit dan de X570 variant wat wederom Gigabyte met de B550 Aorus Elite heeft gedaan.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee