Toon posts:

Aansluiten apparaat op stopcontact

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Nielsvandevoort
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 26-02-2021
Ik heb een gemotoriseerde kogelkraan gekocht. Hij is gekomen zonder stekker en ik wil hem graag aan een stekker vastmaken om hem in het stopcontact te steken zodat hij bij stroom open en zonder stroom dicht gaat (of andersom).

https://www.amazon.nl/gp/...?smid=A29NATGZGLG1CR&th=1

Power Supply AC220V +- 10% , 50/60Hz
Power Consumption: 6W (only when the valve is open or closed)
Synchronous Motor TYC50 AC220/240V 50/60Hz 4W 1.5/2r/min CW

Alle reacties

• Nielsvandevoort
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 26-02-2021

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12:22
Linker draad (groen/geel) is aarde.
De andere 2 is wisselspanning

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-2080 ; 1TB SSD

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23-03 06:43
De kleuren van de draden kom niet overeen met het aansluitschema op het oranje blok.

Daar staat een nul op en 2 schakeldraden.
Spanning op Br en hij draait rechtsom, spanning op Bk en hij draait linksom..

Of zit er nog ergens een schakelaar op?

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19:04
Hij vraagt om een AC, dus het maakt niet zoveel uit, alleen de groengele draad op de aarde aansluiten. Precies wat garbage al zei dus :)

• clements
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:03
Als ik het schema achterop zie is het niet geaard en de ‘aarde draad’ is de nul. Zwart en bruin linksom of rechts om

Je zou kunnen meten wat de onderlinge weerstanden zijn alsook naar het messing huis.

[Voor 26% gewijzigd door clements op 02-02-2021 23:19]

• PeeVv
  • Registratie: Oktober 2008
  • Nu online
Jup, Chinees spul dus nooit zomaar aannames doen @GarBaGe en @99ruud99. Blauwe en bruine draad zijn beide fase-ingangen. De een voor de ene richting, de ander voor de andere richting. De geel-groene 'aarde'-draad is dus inderdaad nul. Met één stekker het ding dus open en dicht doen zoals OP wil kan dus niet.

Maar wil je hier wel mee prutsen als je dit soort dingen niet zelf uit kan zoeken? Het is gevaarlijk spul als je niet weet wat je doet.

• jipenjanneke
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
Ik zie maar twee draadjes uit de motor zelf komen (althans dat meen ik te zien). Als de geel/groen de N zou zijn, en de blauwe linksom en de bruine rechtsom, dan zou ik verwachten dat die drie draadjes allemaal de motor in gaan. Dus wat dat betreft zou ik toch gokken op de optie geel/groen=aarde en niet voor geel/groen=N

• PeeVv
  • Nu online
Nope, groen-geel is nul, bruin en blauw zijn fase:

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Nielsvandevoort schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 21:58:
Ik heb een gemotoriseerde kogelkraan gekocht. Hij is gekomen zonder stekker en ik wil hem graag aan een stekker vastmaken om hem in het stopcontact te steken zodat hij bij stroom open en zonder stroom dicht gaat (of andersom).
Dat is niet hoe een kogelkraan werkt he...

Stroom op de ene pool; kraan gaat open. Stroom op de andere pool; kraan gaat dicht. Geen stroom ; geen actie, kraan blijft staan zoals 'ie staat.

Wat jij omschrijft is een magneetventiel. Die kun je kopen in NC (spanningsloos gesloten) of NO (spanningsloos geopend). In de andere positie is er dan altijd verbruik. Zo heb ik een NC magneetventiel met een relais en een Arduino die de sproeier op een plat dak aanstuurt :9

Kogelkranen zijn echter wel wat vriendelijker qua geen knallen in je leidingnet.
Nielsvandevoort schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 21:58:
https://www.amazon.nl/gp/...?smid=A29NATGZGLG1CR&th=1

Power Supply AC220V +- 10% , 50/60Hz
Power Consumption: 6W (only when the valve is open or closed)
Synchronous Motor TYC50 AC220/240V 50/60Hz 4W 1.5/2r/min CW
Beetje sneu kleurenschema. De betere worden gewoon verkocht met bruin-blauw-zwart. Bijvoorbeeld;
https://tameson.nl/kleppe...-2-weg-230vac-relais.html

• jipenjanneke
  • Nu online
PeeVv schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 23:28:
[Afbeelding]
Nou dat schema laat niks aan duidelijkheid te wensen over! Maar geldt dat schema ook voor de motor van de TS? Ik vind dit wel een interessante, ik ga dit topic volgen. Ik ben zelf nog niet overtuigd, want hiermee is mijn twee-draden-die-de-motor-ingaan-theorie nog niet verklaard. Of zou de buitenkant van de motor de N zijn, dat lijkt me niet fijn.

• septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:47

septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
kabeltjekabel schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 23:32:
Wat jij omschrijft is een magneetventiel.
of een ventiel met waxmotor. :)

• kabeltjekabel
jipenjanneke schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 23:38:
[...]

Nou dat schema laat niks aan duidelijkheid te wensen over! Maar geldt dat schema ook voor de motor van de TS? Ik vind dit wel een interessante, ik ga dit topic volgen. Ik ben zelf nog niet overtuigd, want hiermee is mijn twee-draden-die-de-motor-ingaan-theorie nog niet verklaard. Of zou de buitenkant van de motor de N zijn, dat lijkt me niet fijn.
Symbolen lezen. Ding is verondersteld dubbel geisoleerd te zijn = geen aarding.

• kabeltjekabel
septillion schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 23:42:
[...]

of een ventiel met waxmotor. :)
Niet gezien de context :+

• PeeVv
  • Nu online
jipenjanneke schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 23:38:
[...]

Even googelen op "skt 2012-02 valve" en je krijgt verschillende Chinese sites die dezelfde unit verkopen. Sommige netjes met blauw(N), bruin(L) en zwart(L), anderen met geel-groen(N), bruin(L) en blauw(L). Ik ga er dan vanuit dat ze dan wel dezelfde aansluiting bij de kleuren aanhouden, zou me niks verbazen als ze gewoon een willekeurige kleur voor N pakken en bruin opeens de N is 8)7

• jipenjanneke
  • Nu online
kabeltjekabel schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 23:44:
[...]

Symbolen lezen. Ding is verondersteld dubbel geisoleerd te zijn = geen aarding.
Hmmm, ja daar heb je wel een goed punt.

• septillion

septillion

Hij zei niet dat hij snelle bediening wilde :+

• septillion

septillion

Overigens begin ik een beetje te twijfelen of dit niet wel de juiste type is voor de TS (2 weg klem met synchroonmotor en spring return) maar dat de deksel verkeerd is.

Lijkt op YouTube: Inside a clever Honeywell boiler wiring centre and a 3-way valve.

• jipenjanneke
  • Nu online
[Afbeelding]
Oké ik ben overtuigd, ik zie in deze link https://nl.aliexpress.com...057483.0.0.5f707ab7aBzWYO jouw schema samen met de opdruk van de TS. Dat moet wel bij elkaar horen dan.

• PeeVv
  • Nu online
jipenjanneke schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 23:59:
[...]

Oké ik ben overtuigd, ik zie in deze link https://nl.aliexpress.com...057483.0.0.5f707ab7aBzWYO jouw schema samen met de opdruk van de TS. Dat moet wel bij elkaar horen dan.
Hier zie je een paar foto's van de binnenkant. Zit dus nog een schakeling in die (denk ik) de positie van de fase en nuldraad richting de motor bepaalt. Klopt dus inderdaad wel dat de motor zelf maar twee draden heeft.

• FuaZe
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18:28
[Afbeelding]
Die "control switch" kan gewoon een wandschakelaar zijn.
Wel een "single pole, double throw".

Als je 'm wil automatiseren, inderdaad een relaisbordje.

• d5stick
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
FuaZe schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 09:03:
[...]

Die "control switch" kan gewoon een wandschakelaar zijn.
Wel een "single pole, double throw".

Als je 'm wil automatiseren, inderdaad een relaisbordje.
Is dit zoals een rolluik schakelaar werkt als je het handmatig zou inregelen?

• BrtH
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 13:29
d5stick schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 10:21:
[...]

Is dit zoals een rolluik schakelaar werkt als je het handmatig zou inregelen?
Kan, maar hoeft niet. Zoals je op de foto's die @PeeVv linktte ziet zit er aan de binnenkant een microswitch die de motor uitschakelt wanneer de kraan volledig geopend of gesloten is, dus je kan de (externe) schakelaar altijd aan op een stand laten staan, een gewone wisselschakelaar werkt daarvoor.

• JDunnio
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 23-03 09:03

Heb dezelfde, aangesloten op een (geflashte) Sonoff 4CH Pro die ik aanstuur met ESPhome via home assistant.

Fase bepaalt de kant van de opening.

Met de sonoff kan ik hem bedienen van openen naar dicht.
Ik heb relay 1 gebruikt om de spanning van relay 2 af te halen als hij in de goede positie staat (blijft goedkoop chinees spul).

Leuke van de CH4 Pro is dat je een normally closed en normally opened ingang hebt en dat je dus kunt bepalen wat de standaard positie is van de kogelkraan,

[Voor 37% gewijzigd door JDunnio op 03-02-2021 11:32]

• jmzeeman
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-03 09:25
kabeltjekabel schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 23:32:
[...]

Beetje sneu kleurenschema. De betere worden gewoon verkocht met bruin-blauw-zwart. Bijvoorbeeld;
https://tameson.nl/kleppe...-2-weg-230vac-relais.html
Ja maar dat kost natuurlijk 2 cent extra omdat die kabel minder gebruikt word.

Ik meen me te herinneren dat dit in sommige landen waar aardlekschakelaars geen gemeengoed zijn, gewoon een acceptabel kleurenschema is en de 0 en aarde daar hetzelfde zijn. Volgens mij hebben die zelfmoord douchekoppen dezelfde kleuren.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee