Toon posts:

Macbook pro 13” 2020 met i7 processor of 16”?

Pagina: 1
Acties:

• Annasx
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 04-02-2021
Hoi allemaal,

Ik sta op het punt om de macbook pro 13 inch (2020) met i7-processor (10e gen), 512GB SSD en 16GB geheugen te kopen. Deze heeft de intel iris plus graphics 645 videokaart.
De reden dat ik deze macbook wil kopen is omdat mijn huidige laptop meerdere malen is gecrashed omdat die premiere pro niet aankon, waarbij ik zwaardere effecten en 4K video (wel als proxies) heb gebruikt.

Nu zag ik ergens voorbij komen dat de iris plus graphics 645 videokaart misschien niet helemaal geschikt is voor wat ik wil.

Waar ik naar op zoek ben is een laptop (apple) die goed video’s kan bewerken. Ik doe dit als hobby en zal ook zeker niet altijd met 4K videos werken. Toch vind ik het wel belangrijk dat mocht ik nog een keer met 4K video werken, dat mijn macbook dit aan kan.

Nu vroeg ik mij af of het misschien beter is om de macbook pro 16” (2019) met i7-processor (9e gen), 512GB SSD en 16GB geheugen te kopen. Deze heeft een AMD Radeon Pro 5300M videokaart. Op internet had ik gezien dat deze eigenlijk beter is voor video bewerken.

Nu vind ik zelf de 13 inch wel fijn, aangezien ik die makkelijker mee kan nemen naar school (in de toekomst). De 16” is ongeveer €100 duurder. Wat zouden jullie aanraden? Voldoet de 13 inch gewoon aan mijn eisen of is het wel echt beter om voor de 16 inch te gaan? En maakt het uit of het de 9e of 10e generatie i7-processor is?

Alvast bedankt!

-----------------

Update: Naar aanleiding van de reacties tot nu toe ben ik me meer gaan verdiepen in de Macbook Pro met M1 chip. Op dit moment zit ik te twijfelen tussen macbook pro M1 13" of macbook pro i7 16". Het belangrijkste punt voor mij hierbij is adobe premiere pro. Hoe goed is de M1 met premiere pro in vergelijking met de MBP 16" met i7? Iemand die hier ervaring mee heeft?

[Voor 12% gewijzigd door Annasx op 03-02-2021 12:03]

• tweazer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-03 19:46
Ik weet niet of je echt 1 portable wilt. Ik zou eerder als investering een oude macpro 2009 of 2010 gebruiken voor het zware werk (grote bestanden, veel geheugen, zowel disken als geheugen goedkoop) en een m1 portable voor nu ?
Ik hoor overigens dat de levertijd van BTO portables tussen de 2 en 3 weken ligt. Als je opleiding bij surfnet is aangesloten kun je daar zo'n 6 tot 10% korting krijgen (naast office etc).

DM maar als je een macpro zoekt :)

• Bram22
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 28-03 22:27
Wat is de reden dat je (nog) niet naar de nieuwe M1 MacBook Pro hebt gekeken? Deze heeft een betere grafische chip dan de i7 13" en is met de juiste programma's (lees ARM geoptimaliseerd) misschien nog wel sneller dan de 16" met dedicated GPU.

Ik zou op YouTube enkele reviews zoeken van deze 3 opties icm de programma's die je wilt gebruiken en dan de juiste voor jouw gebruik kiezen :)

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:25

nelizmastr

Goed wies kapot

tweazer schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 21:30:
Ik weet niet of je echt 1 portable wilt. Ik zou eerder als investering een oude macpro 2009 of 2010 gebruiken voor het zware werk (grote bestanden, veel geheugen, zowel disken als geheugen goedkoop) en een m1 portable voor nu ?
Ik hoor overigens dat de levertijd van BTO portables tussen de 2 en 3 weken ligt. Als je opleiding bij surfnet is aangesloten kun je daar zo'n 6 tot 10% korting krijgen (naast office etc).

DM maar als je een macpro zoekt :)
De Mac Pro’s met die oude Xeons ga je niet lekker video meer op bewerken, zeker niet met Premiere.
Ze hebben hun tijd wel gehad intussen. Een recente iMac met 8-core i9 is in de praktijk al bijna 2x zo snel als een 12 core Mac Pro 5,1.

I reject your reality and substitute my own

• tweazer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-03 19:46
oh ? hier een systeem dual xeon 5670 met 1 Tb nvme disk, 128Gb geheugen. Daar kan mijn imac 2020 NIET tegenop qua prijs-prestatie (voor geheugen en disk intensieve taken): met name kun je die uitbreidingen zelf doen.. Als je zakelijk bent, mag het wat kosten, dan zou ik even wachten op een m1 macpro. Alvast een goed beeldscherm met voet kopen :)

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Annasx schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 20:34:

Ik sta op het punt om de macbook pro 13 inch (2020) met i7-processor (10e gen), 512GB SSD en 16GB geheugen te kopen.

De reden dat ik deze macbook wil kopen is omdat mijn huidige laptop meerdere malen is gecrashed omdat die premiere pro niet aankon, waarbij ik zwaardere effecten en 4K video (wel als proxies) heb gebruikt.

Waar ik naar op zoek ben is een laptop (apple) die goed video’s kan bewerken. Ik doe dit als hobby en zal ook zeker niet altijd met 4K videos werken. Toch vind ik het wel belangrijk dat mocht ik nog een keer met 4K video werken, dat mijn macbook dit aan kan.

Nu vroeg ik mij af of het misschien beter is om de macbook pro 16” (2019) met i7-processor (9e gen), 512GB SSD en 16GB geheugen te kopen.
Dat is op dit moment echt een hele slechte aankoop vanwege de hoge aanschaf prijs.

Als je het nu écht nodig hebt dan zou ik gaan voor een MacBook Air M1.
Qua prijs/kwaliteit verhouding is dit veruit de beste aankoop die je op dit moment kan doen.

Zo te zien is geld het probleem niet, dus mocht je het toch nog een half jaar kunnen uithouden, dan zou ik zeker wachten op de nieuwe MacBook Pro aangezien die een nieuw design krijgt met nieuwe technieken en dus de echte opvolger is van de 10th gen MacBook Pro.

Zie ook:

[Voor 7% gewijzigd door Greatsword op 02-02-2021 22:43]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• kevinkrs
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 26-03 22:37
Als de prijsverschil tussen een 16" Intel en een 13" Intel slechts 100 euro is, zou ik absoluut niet, never nooit niet voor een 13" Intel gaan. Ondanks dat de 13" wel wat verbeterd is (maar de 16" deze gegarandeerd zal verslinden in performance) heb je veel meer laptop met de 16". Een 13" M1 is een ander verhaal, de grafische capaciteiten ligt daarmee een stuk hoger... De interne graphics unit biedt tot 75% de performance ten opzichte van een dGPU. In mijn testen tussen de M1 en de 16" zie ik dit ook terug komen.

Je kunt ook de 16" voor een leuk prijsje op Tweakers V&A kopen, of voor een M1 gaan, maar ik zou zeker geen 13" Intel aanschaffen.

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:30
kevinkrs schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 23:11:
Als de prijsverschil tussen een 16" Intel en een 13" Intel slechts 100 euro is, zou ik absoluut niet, never nooit niet voor een 13" Intel gaan. Ondanks dat de 13" wel wat verbeterd is (maar de 16" deze gegarandeerd zal verslinden in performance) heb je veel meer laptop met de 16". Een 13" M1 is een ander verhaal, de grafische capaciteiten ligt daarmee een stuk hoger... De interne graphics unit biedt tot 75% de performance ten opzichte van een dGPU. In mijn testen tussen de M1 en de 16" zie ik dit ook terug komen.

Je kunt ook de 16" voor een leuk prijsje op Tweakers V&A kopen, of voor een M1 gaan, maar ik zou zeker geen 13" Intel aanschaffen.
Exact. Zelf heb ik een 16” MacBook Pro uit 2020. Ik vind het grote scherm fijn. Maar ik heb ervoor gekozen vanwege de veel beter specs. Als we het over maar 100 euro verschil hebben zou ik lekker voor de 16” gaan. De 13” lijkt dan echt een miskoop.

Als portability je heilig is kun je beter kijken naar de 13” M1. Die heeft een veel betere GPU dan de Intel variant. En blaast zeker qua snelheid een i7 gewoon van de sokken. Ben je ook meteen klaar voor de toekomst, want over twee jaar focust Apple zich volledig op Sillicon.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-03 02:59
Als je nu een Mac gaat kopen, koop dan een M1. Wil je geen M1, koop dan nu nog even geen Mac.

• kevinkrs
Dennisweb schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 23:29:
[...]

Exact. Zelf heb ik een 16” MacBook Pro uit 2020. Ik vind het grote scherm fijn. Maar ik heb ervoor gekozen vanwege de veel beter specs. Als we het over maar 100 euro verschil hebben zou ik lekker voor de 16” gaan. De 13” lijkt dan echt een miskoop.

Als portability je heilig is kun je beter kijken naar de 13” M1. Die heeft een veel betere GPU dan de Intel variant. En blaast zeker qua snelheid een i7 gewoon van de sokken. Ben je ook meteen klaar voor de toekomst, want over twee jaar focust Apple zich volledig op Sillicon.
Bij mij was het juist andersom, ik ben van een 16" naar een 13" M1 gegaan. Het kleinere scherm (zeker voor Development) was even wennen en misschien zelfs schokkend. Na een week ben je er volledig aan gewend en kom je erachter dat je als nog genoeg ruimte hebt }:O
johnkeates schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 23:36:
Als je nu een Mac gaat kopen, koop dan een M1. Wil je geen M1, koop dan nu nog even geen Mac.
Niks mis met Intel macs, Apple zal deze nog jaren onderhouden en verkoopt ze zelfs nog tot de dag van vandaag. Zeker ook niks mis met de 16" MacBook Pro, ik zou alleen dubbel nadenken of je hem nieuw zou willen kopen of tegen een gunstiger bedrag op de 2e hands markt maar in een goede conditie.

Ik hoor veel mensen zeggen 'wachten wachten wachten wachten' en dat hoor ik ook elk jaar. Je kunt ook wachten tot je een baard van sinterklaas hebt namelijk, we weten niet wat de markt gaat doen, we weten niet wat de nieuwe prijzen gaan worden van de Macbooks, we weten niet of ze een dGPU gaan krijgen of een krachtigere onboard graphics etc.

Elk jaar hoor ik mensen zeggen, ja je moet wachten, volgend jaar komen ze met FaceID, AR sensoren, SD kaart slot, USB 3, USB C, HDMI aansluitingen, een compleet vernieuwd touchbar met 'texture feedback' en 16 megapixel webcam, 40 uur Battery life etc.
Zie er jaar op jaar bar weinig van terug, als je in de trek bent voor een nieuwe Macbook, go for it, zeker voor een leuk prijsje. Maar ga zeker niet 7-8 maanden wachten omdat de geruchten iets zeggen.

• Annasx
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 04-02-2021
Bedankt voor alle reacties!

Ik heb me nu ook wat meer verdiept in de M1 macbook pro. Ziet er toch wel mooi en goed uit! De reden ik hier eerder niet naar had gekeken was omdat ik had gehoord dat de M1 niet goed werkt met premiere pro, terwijl ik juist wel heel veel met premiere pro werk.

Nu las ik wel dat adobe bezig is met het ontwikkelen van premiere pro en andere programma’s voor de M1 macbook. Vraag me alleen af hoe goed dat werkt nu en hoelang het zal duren voordat het optimaal is.
Verder gebruik ik ook after effects waar adobe nu nog niks voor heeft voor de M1 macbook, als ik het goed heb begrepen.
Iemand die ervaring heeft met Adobe programma’s op de M1 macbook?

Anders ga ik waarschijnlijk voor de 16”, heb de macbook namelijk wel nu al nodig :)

[Voor 42% gewijzigd door Annasx op 03-02-2021 00:30]

• kevinkrs
Annasx schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 00:07:
Bedankt voor alle reacties!

Ik heb me nu ook wat meer verdiept in de M1 macbook pro. Ziet er toch wel mooi en goed uit! De reden ik hier eerder niet naar had gekeken was omdat ik had gehoord dat de M1 niet goed werkt met premiere pro, terwijl ik juist wel heel veel met premiere pro werk.

Nu las ik wel dat adobe bezig is met het ontwikkelen van premiere pro en andere programma’s voor de M1 macbook. Vraag me alleen af hoe goed dat werkt nu en hoelang het zal duren voordat het optimaal is.
Verder gebruik ik ook after effects waar adobe nu nog niks voor heeft voor de M1 macbook, als ik het goed heb begrepen.
Iemand die ervaring heeft met Adobe programma’s op de M1 macbook?

Anders ga ik waarschijnlijk voor de 16”, heb de macbook namelijk wel nu al nodig :)
Hier is een video concreet over de M1 en Adobe After Effects
YouTube: Apple M1 Performance in AFTER EFFECTS

Ze vergelijken Intel met de M1, een extra pluspunt is de 5% Battery drain die je maar hebt tijdens het renderen }:O

• jmignolet
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 28-03 14:03
kevinkrs schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 23:59:
[...]

Ik hoor veel mensen zeggen 'wachten wachten wachten wachten' en dat hoor ik ook elk jaar. Je kunt ook wachten tot je een baard van sinterklaas hebt namelijk, we weten niet wat de markt gaat doen, we weten niet wat de nieuwe prijzen gaan worden van de Macbooks, we weten niet of ze een dGPU gaan krijgen of een krachtigere onboard graphics etc.
Ja en neen. Ik ben ook van mening dat je een aankoop dient te doen en niet te veel wachten/twijfelen. Maar in dit geval spreken we niet over een evolutie, maar een revolutie. Je kan dit inmiddels niet vergelijken zoals bv een iPhone 11 en een 12. Tuurlijk werken beide uitstekend, net zoals een Intel of M1, maar de M1 is écht snel en niet met een 10-tal%.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee