Vraag

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Mijn vraag:
Voor een kennis van mij ben ik wat aan het uitzoeken. Er is een Fritz! 5490 modem aanwezig met reeds een 1750 repeater, die ook als zodanig functioneert. Deze is voor de benedenverdieping, het is een riante woning dus vandaar.

Nu is de wens om op de verdieping de wifi ook te gaan gebruiken. Men wil in eerste instantie geen kabels trekken, waarvan ik weet dat het altijd beter is. Helaas ben ik niet de eigenaar en heb ik dus niks te bepalen, enkel uit te zoeken.

Mijn concrete vraag is: kan ik een 2e 1750E repeater inzetten als repeater zodat er een dekkend netwerk in huis ontstaat waarbij roaming goed werkt? Uiteraard moeten daarvoor de instellingen gelijk zijn aan de andere apparaten, dat is mij wel duidelijk.

Wat ik niet zeker ga weten is of een 2e repeater verbinding gaat maken met de 1e repeater of met het modem. Mogelijk dat dit invloed gaat hebben op de werking?

Relevante software en hardware die ik gebruik:
* Fritz!box 5490 glasvezelmodem
* Fritz!box 1750E repeater

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
In een review van Foritain heb ik al wel gelezen dat er meerdere repeaters opgenomen kunnen worden in een netwerk. Wat ik er echter niet goed uit kan halen is of deze apparaten fatsoenlijke roaming ondersteunen.

Zelf heb ik Ubiquiti hangen, dat lijkt me voor deze kwestie iets te veel van het goede. Omdat er al Fritz! spullen zijn is het volgens mij handiger om daar mee door te gaan, zeker wanneer er verder geen klachten over zijn.

Alle reacties

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Fritz is prima spul, ik draai hier puur voor WiFi een Fritzbox 5490 + 2 x 1750E (puur voor WiFi omdat ik een aparte pfSense firewall / router heb). In mijn geval zijn wel alle 3 de WiFi punten bedraad aangesloten, een bedrade backbone dus. Roaming e.d. werkt echt perfect en overal uitstekend signaal.

De 1750e draadloos aansluiten als repeater kan op zich ook, voor de roaming enzo maakt dat niet uit en de repeater maakt dan gewoon verbinding met het AP wat op zijn positie het sterkst is. Echter is dat ook meteen het probleem, je zet weer een repeater op een al draadloos signaal wat wellicht al niet best is op die plek. Alles bij elkaar levert dat dus vaak een veel minder goed resultaat op dan met een bekabelde backbone voor het WiFi netwerk.

• hkoster1
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 13:26
Misschien is een Fritz!Repeater 3000 nog beter, want die kan een aparte 5 GHz backhaul verbinding met de FB5490 opzetten, naast nog als een gebruikelijk 2,4/5 GHz AP fungeren. Dit alles in een Fritz mesh netwerk instellen.

• LanTao
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Naadloos roaming wordt in principe door de clients gewoon zelf gedaan zolang alle settings (ESSID, encryptie-settings, encryptiesleutel) op alle access points hetzelfde zijn. Het enige dat je nog kan doen is indien mogelijk de transmit power wat omlaag schroeven zodat clients niet onverhoopt te lang op een te ver AP blijven hangen.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@ik222 Dat een bekabelde backbone beter is weet ik. Echter ben ik niet de baas in de woning van de betreffende kennis van mij. De wifi op de verdieping zal niet veel gebruikt worden, zeker niet voor kritische zaken waarbij snelheid écht een rol speelt.

@hkoster1 Ik heb deze repeater net even bekeken. Deze zal technisch uitgebreidere functies hebben dan de 1750E, is dan ook 3 keer zo duur. Geen idee wat de kennis er financieel voor over heeft. In de afgelopen dagen wel even gekeken wat die 1750E dingen tweedehands moeten kosten, dat is zo rond de €30. Dat is prima te doen.

@LanTao Ik ben er van op de hoogte dat het niet een kwestie is van stekker er in en gaan. Er zal het een en ander ingesteld moeten worden om de roaming netjes te laten verlopen. Voor mij is het mijn eerste kennismaking met Fritz, we gaan zien of we vriendjes worden.

Er was al wel "geadviseerd" om een habbibabbiemerk te nemen. Zo zag ik de naam "Yingpai" voorbij komen voor netwerkspullen. Nog nooit van gehoord dus meteen de teugels bij de kennis maar even aangetrokken. Hold your horses, niet zo snel. Eerst even wat onderzoek doen zodat er in 1 keer iets neergezet kan worden in plaats van zooi kopen en een maand later weer...

Zoals ik het nu in kan schatten kan een 2e 1750E prima functioneren in het netwerk. Ook van AP naar AP en niet alleen van router naar AP. Dat maakt voor mij in ieder geval al veel duidelijk in dit geval. Dank voor de reacties.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee