Opties bijverwarmen boilervat bij warmtepomp

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notariswoning
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 10-03-2021
Beste tweakers energie-experts,

Wij hebben problemen met het verwarmen van onze nieuwbouwwoning, en zouden graag de opties van jullie horen om dit op te lossen.

Begin 2020 is onze woning opgeleverd. Het betreft een ruime vrijstaande woning van 240m2, gasloos, met Ecoforest warmtepomp en vloerverwarming. De warmtepomp is geplaatst in de garage. Omdat de badkamer boven aan de andere kant van de woning is, stelde de aannemer voor om het buffervat (boiler in de volksmond) op zolder te plaatsen, recht boven de badkamer. Hierdoor hebben we snel warm water om de douchen, heel fijn.

In de herfst bleek dat onze woning niet voldoende warm werd met de vloerverwarming. Na enig onderzoek samen met de installateur lijkt de oorzaak te zitten in de grote afstand tussen de warmtepomp en het 300 liter buffervat op zolder. Dit is ca 20 meter leidingwerk (langs de buitengevel), dat ca 20 liter transportwater bevat. Het warme water dat de warmtepomp verlaat koelt onderweg naar zolder dusdanig af dat het buffervat met veel moeite op temperatuur komt. 's Ochtends douchen twee volwassenen. Zonder kunstgrepen is de warmtepomp de hele dag bezig om het water in het boilervat op temperatuur te krijgen en houden. Al die tijd gaat er geen warm water door te vloerverwarming. We redden het amper tot 20 graden in de woonkamer, als we heel bewust alle deuren en ramen en ventilatieroosters dicht houden op koude dagen.

Om het huis warm te krijgen schakelen we nu 's ochtends handmatig het opwarmen van het boilervat uit, zodat de vloerverwarming aan gaat. 's Middags moeten we er op tijd aan denken om dit weer terug te zetten, anders hebben de kinderen geen warm douchewater.

Kortom: geen prettige en houdbare situatie. De installateur heeft overlegd met de leverancier van de warmtepomp, en komt nu met een voorstel. Ze willen het boilervat van zolder naar de garage verplaatsen. Klinkt mooi, maar dat betekent hakwerk in onze splinternieuwe badkamer, en 12 maanden per jaar een veel langere tijd voor we warm douchewater hebben. Wij twijfelen, want we hadden tenslotte niet voor niks voor plaatsing van de boiler op zolder gekozen...

We willen ons orienteren op andere opties. Wie heeft er ervaring met het elektrisch bijverwarmen van een buffervat? Zou dit tijdelijk kunnen, bijvoorbeeld alleen in de wintermanden? Zouden er nog andere opties zijn om warm water te hebben op de badkamer? We zijn benieuwd naar jullie ideeen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j4y
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10:35

j4y

Elektrisch verwarmen van de boiler moet sowieso gebeuren vanwege legionella (Voorkomen legionella in boilers). Er zijn verwarmingselementen voor.

Je kan ook een doorstroomverwarmer gebruiken als het water niet warm genoeg is.

Maar het lost het probleem niet op. Want ik heb ook een aardige afstand tussen boiler en warmtepomp en hier hebben we nergens last van. De opwarmtijd van de boiler is ong 45 minuten tot een uur oid. Dus er is iets mis, maar ik heb er verder te weinig kijk op wat het kan zijn

Edit; misschien een kapotte driewegklep? Dat heb ik hier wel gehad. Daardoor stroomde er 30gr. cv water door de boiler en daardoor koelde die te snel af (meer dan 1 graad per uur)

[ Voor 14% gewijzigd door j4y op 02-02-2021 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:58
Kun je er geen SWW doorstroomverwarmer bij tussen zetten ?
De waterleiding isoleren is ook geen overbodige luxe ?

"Om het huis warm te krijgen schakelen we nu 's ochtends handmatig het opwarmen van het boilervat uit, zodat de vloerverwarming aan gaat. 's Middags moeten we er op tijd aan denken om dit weer terug te zetten, anders hebben de kinderen geen warm douchewater."
> Zijn ze niet lid van de landmacht? :D

[ Voor 9% gewijzigd door mr_evil08 op 02-02-2021 19:50 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Zit er een 1 1/2" aansluiting in je boiler?
https://echtshop.de/aton-heizstab-set-p-4035.html

Dit werkt voor mij prima. En op overschot zonne panelen. (maar kan ook handmatig)

Ik heb zelf de uitgebreidere genomen ivm meer sensoren (druk en temperatuur, en pulsingangen)
https://echtshop.de/can-e...er-can-ez3-oz-p-4063.html

Met een CMI kan je hem uitlezen en programmeren
https://echtshop.de/cmi-c...ohne-netzteil-p-2939.html

Mocht mijn 450 ltr hygiene vat op zolder nog te koud blijven, dan zit er een doorstroomverwarmer 11 kW achter die aanspreekt.

[ Voor 30% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-02-2021 20:26 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12:15

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Notariswoning schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 19:24:
Ze willen het boilervat van zolder naar de garage verplaatsen. Klinkt mooi, maar dat betekent hakwerk in onze splinternieuwe badkamer, en 12 maanden per jaar een veel langere tijd voor we warm douchewater hebben. Wij twijfelen, want we hadden tenslotte niet voor niks voor plaatsing van de boiler op zolder gekozen...

We willen ons orienteren op andere opties. Wie heeft er ervaring met het elektrisch bijverwarmen van een buffervat? Zou dit tijdelijk kunnen, bijvoorbeeld alleen in de wintermanden? Zouden er nog andere opties zijn om warm water te hebben op de badkamer? We zijn benieuwd naar jullie ideeen!
Wat een prutswerk.. laat de installateur eerst zelf maar eens goed nadenken over meerdere oplossingen.. weet je zeker dat ze al een goede diagnose hebben gemaakt op basis van feitelijkheden i.p.v. aannames (wat is er al gemeten)? Waarom is er uberhaubt ongeisoleerd leidingwerk gebruikt?

Wellicht dat je iets met een doorstroom verwarming zou kunnen doen?
Ik zou je probleem ook zeker even plaatsen in het lucht/water wp topic.

[ Voor 3% gewijzigd door revolution-nl op 02-02-2021 20:44 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07:55

martijn v o

Certified by Enphase.

Je geeft aan dat er een buffer van 300 liter is geplaatst boven de badkamer.
Als deze wordt gebruikt voor warmwater is het geen buffer maar waarschijnlijk een boiler.

heb je in de badkamer ook de beschikking over een WTW van het douchewater?
En beschikt de badkamer over een afzuiging van de lucht?

dan zou ik op basis van de informatie die je geeft- en die is beperkt- kiezen voor een ventilatiewarmtepomp op de plek van het buffer, de ventilatieaansluiting is al aanwezig en de 300 liter boiler neemt ook ruimte in.
Als het goed is zit er ook een stroomaansluiting omdat een boiler altijd een electrisch element oet bevatten voor de legionella desinfectie.

Als je dan een 270 liter ventilatie warmtepomp neemt dan kun je het spiraal aan de binnenkant ook aansluiten op de warmtepomp uit de garage.
Geen hakwerk, geen breekwerk, wel veel warmwater, zuinig en klaar.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-05 18:56
Welke Ecoforest gaat het om? Deze CV-leidingen lopen toch niet 20m ongeïsoleerd over je buitengevel?
Ik heb zo'n vermoeden dat dit maar een klein deel van het probleem is, als het het probleem al is.
Een normale WPB is ook een optie, dus zonder aan de ventilatie te zitten. De Ecoforest doet dan puur CV.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notariswoning
Jim423 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 20:12:
Welke Ecoforest gaat het om? Deze CV-leidingen lopen toch niet 20m ongeïsoleerd over je buitengevel?
Ik heb zo'n vermoeden dat dit maar een klein deel van het probleem is, als het het probleem al is.
Een normale WPB is ook een optie, dus zonder aan de ventilatie te zitten. De Ecoforest doet dan puur CV.
Ik kan het type niet zien nu, maar op basis van de afbeeldingen op de website zeg ik het EcoGeo Basic model, en dan de 'oudere versie' van eind 2019. Medio 2020 is er een nieuwere versie op de markt gekomen.

De cv leidingen zijn volledig geisoleerd, maar lopen via de ongeisoleerde garage, en pal langs de gevel omhoog. Op de tekening helemaal aan de buitenzijde van de woning zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notariswoning
martijn v o schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 19:55:
Je geeft aan dat er een buffer van 300 liter is geplaatst boven de badkamer.
Als deze wordt gebruikt voor warmwater is het geen buffer maar waarschijnlijk een boiler.

heb je in de badkamer ook de beschikking over een WTW van het douchewater?
En beschikt de badkamer over een afzuiging van de lucht?

dan zou ik op basis van de informatie die je geeft- en die is beperkt- kiezen voor een ventilatiewarmtepomp op de plek van het buffer, de ventilatieaansluiting is al aanwezig en de 300 liter boiler neemt ook ruimte in.
Als het goed is zit er ook een stroomaansluiting omdat een boiler altijd een electrisch element oet bevatten voor de legionella desinfectie.

Als je dan een 270 liter ventilatie warmtepomp neemt dan kun je het spiraal aan de binnenkant ook aansluiten op de warmtepomp uit de garage.
Geen hakwerk, geen breekwerk, wel veel warmwater, zuinig en klaar.
En ik dacht nog wel heel uitgebreid te zijn in mijn info :*) . We hebben geen WTW, het douchewater gaat naar het riool. Er is wel een ventilatiesysteem op de badkamer (en in alle.andere ruimtes) maar die staat los van de warmtepomp.

In het 300 liter vat op zolder zit warm water. Het water van de warmtepomp gaat met 55 graden naar het vat toe, en dat zou in theorie voldoende moeten zijn aldus de installateur. Maar wij maken ons wel wat zorgen om de legionellapreventie, omdat het water dusdanig afkoelt in de leidingen dat het niet met 55 graden in het vat aankomt.

Ik ga je suggestie van het 270l ventilatie warmtesysteem meenemen richting installateur, bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notariswoning
AUijtdehaag schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 19:52:
Zit er een 1 1/2" aansluiting in je boiler?
https://echtshop.de/aton-heizstab-set-p-4035.html

Dit werkt voor mij prima. En op overschot zonne panelen. (maar kan ook handmatig)

Ik heb zelf de uitgebreidere genomen ivm meer sensoren (druk en temperatuur, en pulsingangen)
https://echtshop.de/can-e...er-can-ez3-oz-p-4063.html

Met een CMI kan je hem uitlezen en programmeren
https://echtshop.de/cmi-c...ohne-netzteil-p-2939.html

Mocht mijn 450 ltr hygiene vat op zolder nog te koud blijven, dan zit er een doorstroomverwarmer 11 kW achter die aanspreekt.
Dit is een beetje abracadabra voor me, maar ik noteer het. Bedankt voor je reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notariswoning
mr_evil08 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 19:48:
Kun je er geen SWW doorstroomverwarmer bij tussen zetten ?
De waterleiding isoleren is ook geen overbodige luxe ?

"Om het huis warm te krijgen schakelen we nu 's ochtends handmatig het opwarmen van het boilervat uit, zodat de vloerverwarming aan gaat. 's Middags moeten we er op tijd aan denken om dit weer terug te zetten, anders hebben de kinderen geen warm douchewater."
> Zijn ze niet lid van de landmacht? :D
De leidingen zijn extra geisoleerd, dat was al een aandachtspunt bij de bouw.

En nee, de peuter is nog geeen lid van de landmacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notariswoning
j4y schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 19:44:
Elektrisch verwarmen van de boiler moet sowieso gebeuren vanwege legionella (Voorkomen legionella in boilers). Er zijn verwarmingselementen voor.

Maar het lost het probleem niet op. Want ik heb ook een aardige afstand tussen boiler en warmtepomp en hier hebben we nergens last van. De opwarmtijd van de boiler is ong 45 minuten tot een uur oid. Dus er is iets mis, maar ik heb er verder te weinig kijk op wat het kan zijn

Edit; misschien een kapotte driewegklep? Dat heb ik hier wel gehad. Daardoor stroomde er 30gr. cv water door de boiler en daardoor koelde die te snel af (meer dan 1 graad per uur)
Ik heb het even gecheckt, het is echt een buffervat en geen boiler. Er zit geen verwarmingselement in. In theorie kan de warmtepomp het water namelijk tot 70 graden verwarmen en dat voldoet qua preventie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Notariswoning schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 20:35:
[...]

De cv leidingen zijn volledig geisoleerd, maar lopen via de ongeisoleerde garage, en pal langs de gevel omhoog. Op de tekening helemaal aan de buitenzijde van de woning zeg maar.
Als het leidingwerk al fatsoenlijk geïsoleerd is dan is die 20 meter echt je probleem niet

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Hygieneboiler dus, zit vol met cv-water.
Maar inderdaad, ik vermoed een flowprobleem, hierdoor haal je geen 55 graden en warmt het vat zeer langzaam op. Je hebt dan ook het grote temperatuursverval over de leiding waar je over klaagt. De enige manier om dit verder te troubleshooten is om te meten tijdens een sww-run.

Als ik de specs bekijk verwacht ik dat je vat binnen een uur weer op temperatuur hoort te zijn INCL 20M geïsoleerde leiding.

[ Voor 30% gewijzigd door Jim423 op 02-02-2021 20:59 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

In elk vat moet een electrisch element zitten.
Dus of in een boiler (dat is een vat waar in het vat warm (drink)water zit) maar ook in een buffer waar een spiraal in zit. In een buffer zit warm CV water waar je koud drinkwater mee kan opwarmen om te douchen.
Dat een warmtepomp er direct 70 graden van kan maken zeker met koude temperaturen lijkt mij onmogelijk.
dat houdt bij 55 graden wel op.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notariswoning
j4y schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 19:44:

We hebben geen electrische verwarmer erin, het is nadrukkelijk een buffervat met warmtewisselaar erin (spiraal) en geen boiler. De opwarmtijd van het vat is nu zo'n drie uur. Dat zou in theorie bij dit model inderdaad 45 minuten moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:46

Exigence

dnkroz

Er moet inderdaad iets anders aan de hand zijn. 20 meter goed geïsoleerde leiding zou geen enkel probleem moeten zijn.

Als het een vat is gevuld met warmwater, SWW (sanitair warm water) dan heet het toch echt een boilervat. Daarin zit een spiraal waar het hete water uit de warmtepomp door stroomt om het SWW op te warmen

Of is het een buffervat met hygiënespiraal? Nogal een significant verschil.

Ik begrijp dat je warmtepomp eigenlijk continu probeert het SWW vat op temperatuur te krijgen maar dat dit niet lukt en daardoor eigenlijk de hele dag alleen maar bezig is met SWW maken en er dus niet/nauwelijks nog de woning verwarmd wordt.

- Wat het setpoint voor de SWW temperatuur?
- Wat is het vermogen wat de warmtepomp op dat moment levert en/of opneemt?

Is het niet zo dat het setpoint gewoon te hoog staat om überhaupt te halen?
Kun je ook een maximale opwarmtijd en window instellen? Dus maximaal 2 uren opwarmen tussen 13:00 en 17:00 ofzo.

[ Voor 10% gewijzigd door Exigence op 02-02-2021 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Notariswoning schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 21:00:
[...]

We hebben geen electrische verwarmer erin, het is nadrukkelijk een buffervat met warmtewisselaar erin (spiraal) en geen boiler. De opwarmtijd van het vat is nu zo'n drie uur. Dat zou in theorie bij dit model inderdaad 45 minuten moeten zijn.
Kun je eens kijken wat de instant meter aangeeft op de eco-forest bij het verwarmen van het vat en bij het verwarmen van de vloerverwarming? Zouden 3 getallen met kW erachter moeten zijn.

Zit in het INFORMATION menu, te bereiken via het pijltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Notariswoning schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 21:00:
[...]

Maar terugkomend op de diagnose, wat heeft men ondertussen al getest, uitgesloten óf gemeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notariswoning
martijn v o schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 20:59:
In elk vat moet een electrisch element zitten.
Dus of in een boiler (dat is een vat waar in het vat warm (drink)water zit) maar ook in een buffer waar een spiraal in zit. In een buffer zit warm CV water waar je koud drinkwater mee kan opwarmen om te douchen.
Dat een warmtepomp er direct 70 graden van kan maken zeker met koude temperaturen lijkt mij onmogelijk.
dat houdt bij 55 graden wel op.
Het is een buffer waar een spiraal in zit, daar stroomt warm water doorheen wat vanaf de warmtepomp komt.

Het klopt inderdaad dat 55 graden het maximale is wat je in de winter red. Maar omdat zo'n warmtepomp in theorie water tot 70 graden kan verwarmen voldoet dat wettelijk gezien qua legionellapreventie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notariswoning
Aanvullende info, misschien helpt dat in jullie adviezen. Het bufffervat op zolder begint 's ocjtends op ca 55 graden. Na het douchen is het water afgekoeld tot ca 45 graden. In theorie zou het warme water via de cv leidingen vanaf de warmtepomp naar de spiraal in het vat lopen, en zo de temperatuur in 45 minuten weer op 55 graden brengen. Het water in de 20 meter cv leidingen is in de winter echter zo koud, dat in die spiraal eerst kpud water rond gaat. Het water in het buffervat koelt dan eerst nog 10 a 15 graden af, waardoor het nog.maar 30-35 graden is. Pas daarna warmt het transportwater langzaam op, en dan duurt het in totaal zo'n drie uur voordat het buffervat weer op 55 graden is. Al die tijd werkt de vloerverwarming niet. Het probleem ligt volgens ons echt in de lange transportleidingen.

Ons huis is 12 meter breed. De badkamer zit in de ene hoek aan de voorkant van het huis (en het buffervat een verdieping erboven). De warmtepomp staat in de garage, aan de achterkant. Leidingwerk is dus 15 meter opzij, 5 meter naar voren en 6.meter omhoog ongeveer.

We gaan de optie van een warmtepompboiler op zolder voorleggen aan de installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Dan noemen we dat een boiler.
Als deze van ijzer is zit er ook nog een anode in, of hij is geheel van RVS.

Ik denk dat je zoiets moet vragen:

https://www.goedkopeairco...3WUgcgEAQYASABEgI3GfD_BwE

Dat is een echte boiler met warmtepomp die los werkt van je CV warmtepomp, een element heeft voor de legionella en een extra spiraal die je ook kunt aansluiten op de WP zoals het nu zit.

Heb je ook vloerverwarming?

Edit: ja lees ik in je toevoeging. Spiraal niet aansluiten en de WP voor de CV laten.
Kost 1800 euro en je krijgt 600 euro subsidie.
Je kunt nog aangeven als ze het veranderen ze je een rekening mogen sturen tbv 600 euro voor de subsisie en zij mogen de buffer weer meenemen en verkopen.
Kun je in de zomer koeling gooien over de vloerverwarming en de andere boiler staat te pruttelen voor je warme water.

[ Voor 28% gewijzigd door martijn v o op 02-02-2021 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notariswoning
revolution-nl schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 21:02:
[...]

Maar terugkomend op de diagnose, wat heeft men ondertussen al getest, uitgesloten óf gemeten?
Er is niet zoveel getest. De installateur heeft de watertemperatuur bijgesteld naar 48 graden, zodat het vat eerder op temperatuur is en de vloerverwarming eerder aankan. Dit is vrik snel weeer bijgesteld omdat we die lage temperatuur geen prettig idee vinden ivm legionella.

We kunnen heel duidelijk op de warmtepomp aflezen dat de temperatuur in het buffervat eerst 10-15 graden daalt ná het douchen, in plaats van dat hij dan opwarmt.

De installateur heeft blijkbaar in de ontwerpfase al zorgen gehad over de grote afstand tussen warmtepomp en buffervat, en dit met de leverancier besproken. Daar kwam het advies voor extra isolatie van de leidingen uit voort. Die zorgen zijn echter nooit met ons gedeeld, anders hadden we het ontwerp van de bovenverdieping wel gewijzigd. De eerdere zorgen hoorden wij pas toen we in november ons huis niet warm kregen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Notariswoning schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 21:10:
Aanvullende info, misschien helpt dat in jullie adviezen. Het bufffervat op zolder begint 's ocjtends op ca 55 graden. Na het douchen is het water afgekoeld tot ca 45 graden. In theorie zou het warme water via de cv leidingen vanaf de warmtepomp naar de spiraal in het vat lopen, en zo de temperatuur in 45 minuten weer op 55 graden brengen. Het water in de 20 meter cv leidingen is in de winter echter zo koud, dat in die spiraal eerst kpud water rond gaat. Het water in het buffervat koelt dan eerst nog 10 a 15 graden af, waardoor het nog.maar 30-35 graden is. Pas daarna warmt het transportwater langzaam op, en dan duurt het in totaal zo'n drie uur voordat het buffervat weer op 55 graden is. Al die tijd werkt de vloerverwarming niet. Het probleem ligt volgens ons echt in de lange transportleidingen.

Ons huis is 12 meter breed. De badkamer zit in de ene hoek aan de voorkant van het huis (en het buffervat een verdieping erboven). De warmtepomp staat in de garage, aan de achterkant. Leidingwerk is dus 15 meter opzij, 5 meter naar voren en 6.meter omhoog ongeveer.

We gaan de optie van een warmtepompboiler op zolder voorleggen aan de installateur.
Energetisch klopt er weinig van dit verhaal, dus door de lage temperatuur in de leiding koelt het vat super snel af met 10 tot 15 graden af en vervolgens duurt het uren voordat het vat op 55 graden is 8)7

Je hebt een groter /ander probleem in de installatie, als je dit ene probleem met een schot hagel gaat oplossen dan is de kans groot dat je daar een ander probleem terug krijgt.

Begin eerst eens met een grondige diagnose zodat je vermoedens feitelijk kan maken, vanuit deze feitelijkheden ga je kijken naar oplossingen.

Wanneer je de installateur niet kundig genoeg acht vraag je een second opinion aan. Met die second opinion kan je verder aan de slag met je installateur of juridisch adviseur :+

[ Voor 7% gewijzigd door revolution-nl op 02-02-2021 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Ecoforest zegt juist van haar warmtepompen dat ze en de vloer en de boiler tegelijk kunnen voeden.
Hoe geen idee, maar het staat er wel: HTR technologie.

https://www.eplucon.nl/ecoforest/lucht-water-warmtepomp/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notariswoning
martijn v o schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 21:11:

Dat is een echte boiler met warmtepomp die los werkt van je CV warmtepomp, een element heeft voor de legionella en een extra spiraal die je ook kunt aansluiten op de WP zoals het nu zit.

Edit: ja lees ik in je toevoeging. Spiraal niet aansluiten en de WP voor de CV laten.
Je kunt nog aangeven als ze het veranderen ze je een rekening mogen sturen tbv 600 euro voor de subsisie en zij mogen de buffer weer meenemen en verkopen.
Kun je in de zomer koeling gooien over de vloerverwarming en de andere boiler staat te pruttelen voor je warme water.
toon volledige bericht
Ik ga echt geen cent zelf betalen voor deze oplossing hoor. Dienrekening zoeken de aannemer en installateur maar lekker samen uit.

De buffer meenemen is niet heel handig, hij is er ingehesen voordat het dak op het huis geplaatst werd. Ik ga mijn dak niet slopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Ik zeg ook niet dat je moet betalen, zeker niet, dat heb je namelijk al een keer gedaan en niet gekregen wat je had gewenst.
Als je goed leest zeg ik zelfs dat je nog 600 euro subsidie kunt krijgen die is namelijk voor de eigenaar en niet voor de leverancier of installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notariswoning
Jim423 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 20:55:
Hygieneboiler dus, zit vol met cv-water.
Maar inderdaad, ik vermoed een flowprobleem, hierdoor haal je geen 55 graden en warmt het vat zeer langzaam op. Je hebt dan ook het grote temperatuursverval over de leiding waar je over klaagt. De enige manier om dit verder te troubleshooten is om te meten tijdens een sww-run.

Als ik de specs bekijk verwacht ik dat je vat binnen een uur weer op temperatuur hoort te zijn INCL 20M geïsoleerde leiding.
Nee, het is geen boiler met cv water, maar een vat met alleen tapwater voor de badkamer. Het cv water komt direct van de warmtepomp naar de vloerverwarming en gaat NIET naar dat vat op zolder. Warm water in de keuken en bijkeuken gaat via plintboilers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Laatst online: 10:58
Maar waarom wordt er geen electrische doorstromer geplaatst ?
Je kan toch prima ad-hoc naverwarmen.

[ Voor 10% gewijzigd door mr_evil08 op 02-02-2021 21:33 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• its_me_
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 10:47
mr_evil08 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 21:32:
Die oplossing zou ik zeker niet accepteren. De warmtepomp moet de boiler gewoon warm kunnen krijgen.

Laat de installeur eerst een serie metingen verrichten tijdens het verwarmen van de boiler.
- flow
- uitgaande T warmtepomp
- ingaande T boiler
- uitgaande T boiler
- ingaande T warmtepomp

Op die manier kun je precies bepalen waar eventuele verliezen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Notariswoning schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 21:26:
[...]Nee, het is geen boiler met cv water, maar een vat met alleen tapwater voor de badkamer. Het cv water komt direct van de warmtepomp naar de vloerverwarming en gaat NIET naar dat vat op zolder. Warm water in de keuken en bijkeuken gaat via plintboilers.
Je hebt ook boilers gevuld met cv-water. Deze voorraad warm cv-water wordt puur gebruikt voor warm tapwater (sww). Dit heeft niets te maken met de vloerverwarming. Het tapwater loopt dan door een spiraal of verswaterstation in het vat. Je hebt dan geen legionellazorgen. Als het vat gevuld is met tapwater moet er zoals gezegd een legionellaprogramma zijn.
mr_evil08 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 21:32:
1. Duur. 2. Lost het probleem niet op gezien de WP nog steeds te lang op sww blijft draaien. 3. Waarom zou je het echte probleem niet oplossen?
revolution-nl schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 21:20:
[...]
Je hebt een groter /ander probleem in de installatie, als je dit ene probleem met een schot hagel gaat oplossen dan is de kans groot dat je daar een ander probleem terug krijgt.
Ik gok een gigantische electriciteitsrekening.
Notariswoning schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 21:10:Het probleem ligt volgens ons echt in de lange transportleidingen.
Nee, dat is onmogelijk. Stel er zou 25L water in deze leidingen zitten. Dit zou de WP 9,6 minuten kosten om van 5 naar 55 graden te brengen. Stel de helft van deze warmte komt ook uit het vat zelf (wat aannemelijk is): 4,8 minuten tot het aanwarmen begint. Het is dus niet mogelijk dat het vat 15 minuten in temperatuur daalt. Het is wel mogelijk dat het zo lijkt door interne stromingen het in vat en plaatsing van de sensor. Het echte probleem is dus: waarom warmt het vat zo enorm langzaam op? Daar zou ik op focussen.

[ Voor 51% gewijzigd door Jim423 op 02-02-2021 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notariswoning
Exigence schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 21:01:
Er moet inderdaad iets anders aan de hand zijn. 20 meter goed geïsoleerde leiding zou geen enkel probleem moeten zijn.

Als het een vat is gevuld met warmwater, SWW (sanitair warm water) dan heet het toch echt een boilervat. Daarin zit een spiraal waar het hete water uit de warmtepomp door stroomt om het SWW op te warmen

Of is het een buffervat met hygiënespiraal? Nogal een significant verschil.

Ik begrijp dat je warmtepomp eigenlijk continu probeert het SWW vat op temperatuur te krijgen maar dat dit niet lukt en daardoor eigenlijk de hele dag alleen maar bezig is met SWW maken en er dus niet/nauwelijks nog de woning verwarmd wordt.

- Wat het setpoint voor de SWW temperatuur?
- Wat is het vermogen wat de warmtepomp op dat moment levert en/of opneemt?

Is het niet zo dat het setpoint gewoon te hoog staat om überhaupt te halen?
Kun je ook een maximale opwarmtijd en window instellen? Dus maximaal 2 uren opwarmen tussen 13:00 en 17:00 ofzo.
toon volledige bericht
Dank voor het meedenken. Het is inderdaad een boilervat met SWW dan. Je beschrijft het probleem helemaal goed. We hadden daarnaast ook een issue met het elke 3 uur defrosten van de buitenunit, waardoor het SWW ook steeds in temperatuur daalde. Dat is nu aangepast, het defrosten gaat nu met cv water van de vloerverwarming.

Het setpoint van de SWW is nu 55 graden. Dat hebben we lager gehad, maar dat is niet ideaal ivm legionella. Het opgenomen vermogen van de warmtepomp tijdens het verwarmen is nu in de winter ongeveer 2500 Watt.

De maximale opwarmtijd en window instellen gaan we morgen navragen.

Wat er gebeurt is dat hij in het vat een temperatuur meet. Stel: gemeten 45 graden. De warmtepomp stuurt water van 46 graden (+1) naar het vat toe. Het retourwater van boilervat terug naar de warmtepomp is dan bij de warmtepomp gemeten 43 graden (-2). Een delta van 3 (graden) dus. Echter, in die 20 meter leiding van garage naar zolder wordt die +1 graden natuurlijk iets minder, stel dat het water met +0,6 graden bij het vat aankomt. Dan gaat het verwarmen langzamer dan zou moeten.

Voor de volledigheid: het gaat om ruim 20 meter cv leiding van warmtepomp naar boilervat, en ruim 20 meter retour van vat naar warmtepomp. Totaal dus bijna 45 meter transportleiding in het systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notariswoning
its_me_ schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 21:43:
[...]

Die oplossing zou ik zeker niet accepteren. De warmtepomp moet de boiler gewoon warm kunnen krijgen.

Laat de installeur eerst een serie metingen verrichten tijdens het verwarmen van de boiler.
- flow
- uitgaande T warmtepomp
- ingaande T boiler
- uitgaande T boiler
- ingaande T warmtepomp

Op die manier kun je precies bepalen waar eventuele verliezen zitten.
Dank je, dit gaan we zeker laten doen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jim423
2500W tegen een gemiddelde COP van 3 in de winter zou betekenen 7500W vermogen thermisch.
Volgens mij moet je vat in 50 minuten dan zijn gestegen van 35 graden naar 55 graden. Doe hier de 10 minuten bij om de transportleidingen op te warmen (vorige post), 60 minuten. Echter is na een uur de 55 graden dus nog bij lange na niet in zicht. Ergens gaat dus of gigantisch veel warmte verloren of de COP is enorm slecht. Zou je de informatie uit het vermogensmenu hier nog willen delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notariswoning
Jim423 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 21:43:
[...

Nee, dat is onmogelijk. Stel er zou 25L water in deze leidingen zitten. Dit zou de WP 9,6 minuten kosten om van 5 naar 55 graden te brengen. Stel de helft van deze warmte komt ook uit het vat zelf (wat aannemelijk is): 4,8 minuten tot het aanwarmen begint. Het is dus niet mogelijk dat het vat 15 minuten in temperatuur daalt. Het is wel mogelijk dat het zo lijkt door interne stromingen het in vat en plaatsing van de sensor. Het echte probleem is dus: waarom warmt het vat zo enorm langzaam op? Daar zou ik op focussen.
Zeer interessante optie, die nooit ter sprake is gekomen. We gaan de optie van een foute meting of plaatsing van de sensor zeker verder laten onderzoeken. Het zou het langzame opwarmen goed kunnen verklaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notariswoning
Jim423 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 22:04:
2500W tegen een gemiddelde COP van 3 in de winter zou betekenen 7500W vermogen thermisch.
Volgens mij moet je vat in 50 minuten dan zijn gestegen van 35 graden naar 55 graden. Doe hier de 10 minuten bij om de transportleidingen op te warmen (vorige post), 60 minuten. Echter is na een uur de 55 graden dus nog bij lange na niet in zicht. Ergens gaat dus of gigantisch veel warmte verloren of de COP is enorm slecht. Zou je de informatie uit het vermogensmenu hier nog willen delen?
De COP zit nu in de winter tussen de 3,5 en 3,9. Als het goed vriest (-5 graden) dan is de COP precies 3. Qua capaciteit zou het verwarmen met gemak moeten kunnen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeoStax
  • Laatst online: 07-05 23:12
Ben niet zo thuis in de Ecoforest maar waag wel te betwijfelen of deze 70 graden water kan leveren, zeker bij de huidige temperaturen... 55 graden is moeilijk genoeg voor veel r410 machines rond het vriespunt.

Met een elektrische heater zal 70 graden wel gaan maar dat is een optie van die ecobasic, misschien in deze alsnog toe te voegen door de installateur?

Zit de temperatuursensor in het midden van het vat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notariswoning
martijn v o schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 21:21:
Ecoforest zegt juist van haar warmtepompen dat ze en de vloer en de boiler tegelijk kunnen voeden.
Hoe geen idee, maar het staat er wel: HTR technologie.

https://www.eplucon.nl/ecoforest/lucht-water-warmtepomp/
Daar zijn we bekend mee. Echter dat werkte bij de lange transportleidingen totaal niet en ontregelde het hele systeem, hij bleef pingelen en 24 uur per dag draaien. De fabrikant zei dat HTR bij onze installatie averechts werkt dus die functie is uitgeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notariswoning
revolution-nl schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 21:20:
[...]

Energetisch klopt er weinig van dit verhaal, dus door de lage temperatuur in de leiding koelt het vat super snel af met 10 tot 15 graden af en vervolgens duurt het uren voordat het vat op 55 graden is
Je opmerking van energetisch is zeer interessant. Het slaat inderdaad nergens op dat een systeem wel zeer snel kan afkoelen maar niet kan opwarmen. Bij mijn man ging ineens een lichtje branden. De koeler in zijn elektrische bierbrouwketel doet precies hetzelfde als de leidingen verkeerd om zijn aangesloten, dus de aan en afvoer. Hij is nu bij het boilervat aan het checken of er niks verwisseld is bij het aansluiten. Dat zou een stunt zijn...

We kwamen gisterochtend terug van een weekendje weg. We hadden 's ochtends dus niet gedoucht. De tempratuur in het boilervat was toen we thuiskwamen 50 graden, precies het punt waarop hij aanslaat. De temperatuur zakte daarop vrij snel naar 45 graden, en deed er 1,5 uur over om op temperatuur te komen. Dat enorme warmteverlies steeds is zo vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07-05 23:19
Notariswoning schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 21:17:
[...]
We kunnen heel duidelijk op de warmtepomp aflezen dat de temperatuur in het buffervat eerst 10-15 graden daalt ná het douchen, in plaats van dat hij dan opwarmt.
Dat lees je inderdaad af, maar dat komt omdat de gelaagdheid van de boiler er aan gaat zodra er begonnen wordt met verwarmen.
In werkelijkheid heeft de bovenkant van de boiler na het douchen een hogere temperatuur dan 45 graden en de onderkant is niet veel meer dan 10 graden.

20 liter water van 5 graden plus nog 10 kg waterleiding van die temperatuur kan 300 liter water met een gemiddelde temperatuur van 45 graden niet naar 30-35 graden brengen.

20 kg water en 10 kg aluminium opwarmen van 5 naar 45 graden kost: 20 kg * 4.2 kJ/(kg·K) * 40 graden + 10 kg * 0.9 kJ/(kg·K) * 40 graden = 3720 kJ.
Als je die energie onttrekt van een 300 liter boiler en 20 kg staal die gemiddeld 45 graden is zakt de temperatuur naar
300 kg * 4.2 kJ/(kg·K) * ∆T + 20 kg * 0.5 kJ/(kg·K) * ∆T = 3720 kJ.
∆T = 2.93 graad. Dus de gemiddelde temperatuur zakt 'slechts' van 45 graden naar 42 graden.

Zover ik weet is de richtlijn wat betreft legionella minstens 60 graden in het hele vat en dat gedurende minstens 20 minuten. Geen idee hoe je installateur bij 55 graden komt maar volgens mij is dat ook een gebrek.
de Peer in "Voorkomen legionella in boilers"

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07-05 21:41
Alle rekensommen terzijde: is de spiraal in het boilervat wel groot genoeg?
Welke diameter leidingen lopen er naartoe? Hoe extra goed zijn ze geïsoleerd?

Hoeveel vermogen levert de warmtepomp tijdens de sww run? Dit is het belangrijkste om nu te weten.

Als er een 2kW spiraal in het vat zit ben je inderdaad de hele dag bezig met warm water maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Notariswoning schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 22:22:
[...]

Daar zijn we bekend mee. Echter dat werkte bij de lange transportleidingen totaal niet en ontregelde het hele systeem, hij bleef pingelen en 24 uur per dag draaien. De fabrikant zei dat HTR bij onze installatie averechts werkt dus die functie is uitgeschakeld.
Dit klopt wel. Bij lange transportleidingen is het zaak zo kort mogelijk te verwarmen. Anders heb je 24/7 warmteverlies over deze leidingen.
Cpt.Chaos schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 23:05:Hoeveel vermogen levert de warmtepomp tijdens de sww run? Dit is het belangrijkste om nu te weten.
Dat weet je niet zonder een Kamstrup of iets dergelijks natuurlijk.
Cpt.Chaos schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 23:05:Als er een 2kW spiraal in het vat zit ben je inderdaad de hele dag bezig met warm water maken.
Vind ik nog een goed punt inderdaad.

[ Voor 33% gewijzigd door Jim423 op 02-02-2021 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notariswoning
busscherski schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 22:53:
[...]

Dat lees je inderdaad af, maar dat komt omdat de gelaagdheid van de boiler er aan gaat zodra er begonnen wordt met verwarmen.
In werkelijkheid heeft de bovenkant van de boiler na het douchen een hogere temperatuur dan 45 graden en de onderkant is niet veel meer dan 10 graden.

20 liter water van 5 graden plus nog 10 kg waterleiding van die temperatuur kan 300 liter water met een gemiddelde temperatuur van 45 graden niet naar 30-35 graden brengen.

20 kg water en 10 kg aluminium opwarmen van 5 naar 45 graden kost: 20 kg * 4.2 kJ/(kg·K) * 40 graden + 10 kg * 0.9 kJ/(kg·K) * 40 graden = 3720 kJ.
Als je die energie onttrekt van een 300 liter boiler en 20 kg staal die gemiddeld 45 graden is zakt de temperatuur naar
300 kg * 4.2 kJ/(kg·K) * ∆T + 20 kg * 0.5 kJ/(kg·K) * ∆T = 3720 kJ.
∆T = 2.93 graad. Dus de gemiddelde temperatuur zakt 'slechts' van 45 graden naar 42 graden.

Zover ik weet is de richtlijn wat betreft legionella minstens 60 graden in het hele vat en dat gedurende minstens 20 minuten. Geen idee hoe je installateur bij 55 graden komt maar volgens mij is dat ook een gebrek.
de Peer in "Voorkomen legionella in boilers"
toon volledige bericht
Dank voor je berekeningen, als leek is het te volgen.
Je vergeet wellicht alleen dat na het warmwater verbruik (doucben) er zo'n 100 tot 150 liter warm water uit de boiler verdwenen is. Dit wordt weer aangevuld met koud water, dat langzaam opgewarmd wordt via die spiraal. Het water in de spiraal is maar een fractie warmer dan het water in het vat (ongeveer 1 graad) en verwarmt dus maar langzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notariswoning
Cpt.Chaos schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 23:05:

Als er een 2kW spiraal in het vat zit ben je inderdaad de hele dag bezig met warm water maken.
Er zit geen electrisch warmtespiraal van x kW in het vat. Er zit een spiraal in waar warm water doorheen stroomt dat 1 graad warmer is dan de watertemperatuur in het vat. Door dat minimale temperatuurverschil wordt het water in het vat langzaam warmer. Net als een flesje babymelk dat je in een pannetje warm water legt om op te warmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Notariswoning schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 23:19:
[...]

Dank voor je berekeningen, als leek is het te volgen.
Je vergeet wellicht alleen dat na het warmwater verbruik (doucben) er zo'n 100 tot 150 liter warm water uit de boiler verdwenen is. Dit wordt weer aangevuld met koud water, dat langzaam opgewarmd wordt via die spiraal. Het water in de spiraal is maar een fractie warmer dan het water in het vat (ongeveer 1 graad) en verwarmt dus maar langzaam.
Nee dat vergeet ik niet maar ik dacht dat jij je dat niet realiseerde.
Ik blijf er bij dat de initiële temperatuur verlaging bij start SWW run ongeveer 3 graden is gemiddeld over het vat.
Bij de sensor zakt het kennelijk veel meer. Maar dat komt door verstoring gelaagdheid of doordat er een soort van straal koud water op de sensor wordt gericht.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notariswoning
Cpt.Chaos schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 23:05:

Hoeveel vermogen levert de warmtepomp tijdens de sww run? Dit is het belangrijkste om nu te weten.
Bedoel je met sww run het moment dat je warm water tapt uit een kraan? In dat geval levert hij geen vermogen. De warmtepomp gaat vermogen leveren als de watertemperatuur in het vat onder de 50 graden zakt. Dan levert hij gemiddeld 2300 Watt met een COP van 3,5. Soms 2000 Watt en een COP van 3,9, en soms 2500 Watt. Het fluctueert. Maar hij haalt zeker tussen de 7800 tot 9000 Watt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Notariswoning schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 23:24:
[...]

Er zit geen electrisch warmtespiraal van x kW in het vat. Er zit een spiraal in waar warm water doorheen stroomt dat 1 graad warmer is dan de watertemperatuur in het vat. Door dat minimale temperatuurverschil wordt het water in het vat langzaam warmer. Net als een flesje babymelk dat je in een pannetje warm water legt om op te warmen.
@Cpt.Chaos bedoeld het warmteoverdracht vermogen van de spiraal bij een bepaald temperatuur verschil tussen CV water en vat.
Die spec staat in de datasheet van je boiler.
Indien de spiraal extreem kort is kan er niet voldoende energie worden overgedragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
SWW run is het boilervat opwarmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:45

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Notariswoning schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 23:35:
[...]

Bedoel je met sww run het moment dat je warm water tapt uit een kraan? In dat geval levert hij geen vermogen. De warmtepomp gaat vermogen leveren als de watertemperatuur in het vat onder de 50 graden zakt. Dan levert hij gemiddeld 2300 Watt met een COP van 3,5. Soms 2000 Watt en een COP van 3,9, en soms 2500 Watt. Het fluctueert. Maar hij haalt zeker tussen de 7800 tot 9000 Watt.
Dat is ver boven gemiddeld. een nederlands huishouden gebruikt gemiddeld 1900 kWh aan warm water uit een boiler (of iets gelijks) per jaar dat wil zeggen 4-6 kWh per dag. dat wil zeggen dat je meer dan gemiddeld water gebruikt of je lekt ergens enorm warmte weg waardoor je stand verliezen enorm zijn. en je dus onnodig lang staat te stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notariswoning
busscherski schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 23:37:
[...]

@Cpt.Chaos bedoeld het warmteoverdracht vermogen van de spiraal bij een bepaald temperatuur verschil tussen CV water en vat.
Die spec staat in de datasheet van je boiler.
Indien de spiraal extreem kort is kan er niet voldoende energie worden overgedragen.
Ah, dank je. Ik heb de datasheet nog niet kunnen vinden. Achterop de boiler staat alleen een grote sticker met het energielabel, daar staat 88 W en 305 Liter op. Ik zal het morgen navragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notariswoning
twain4me schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 23:48:
[...]

Dat is ver boven gemiddeld. een nederlands huishouden gebruikt gemiddeld 1900 kWh aan warm water uit een boiler (of iets gelijks) per jaar dat wil zeggen 4-6 kWh per dag. dat wil zeggen dat je meer dan gemiddeld water gebruikt of je lekt ergens enorm warmte weg waardoor je stand verliezen enorm zijn. en je dus onnodig lang staat te stoken.
Ook bij een gasloze woning waarbij de warmtepomp ook de vloerverwarming regelt? We hebben een groot vrijstaand huis (bijna 1000 m3) met heel veel ramen rondom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Notariswoning schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 23:52:
[...]

Ook bij een gasloze woning waarbij de warmtepomp ook de vloerverwarming regelt? We hebben een groot vrijstaand huis (bijna 1000 m3) met heel veel ramen rondom.
ik dacht te lezen dat je gegevens over het SWW-vat gingen. nu ik het weer lees twijfel ik erover of dat er wel staat :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notariswoning
twain4me schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 23:54:
[...]

ik dacht te lezen dat je gegevens over het SWW-vat gingen. nu ik het weer lees twijfel ik erover of dat er wel staat :+
Nee die gegevens zijn van de warmtepomp, op het moment dat die het water in het SWW vat gaat verwarmen. Er zit geen electrisch verwarmingselement in het buffervat. Het is ons bekend dat een warmtepompsysteem een veelvoud aan vermogen vraagt dan een traditioneel systeem met boiler en gasaansluitingen. Daarom ligt ons dak ook vol zonnepanelen ;-)

[ Voor 18% gewijzigd door Notariswoning op 02-02-2021 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Notariswoning schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 23:57:
[...]

Nee die gegevens zijn van de warmtepomp, op het moment dat die het water in het SWW vat gaat verwarmen. Er zit geen electrisch verwarmingselement in het buffervat.
Dus wel het afgegeven vermogen van de SWW run? snap er geen hol meer van :+

wat heb je exact gemeten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notariswoning
twain4me schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 23:59:
[...]

Dus wel het afgegeven vermogen van de SWW run? snap er geen hol meer van :+

wat heb je exact gemeten?
Ik heb niks gemeten ;-) Mijn man heeft de getallen afgelezen op het display van de warmtepomp, tijdens de sww run.

Ik snap er zelf weinig van, weet hooguit de basisdingen ondat we hier al drie maand mee bezig zijn. Maar mijn man zit naast me op de bank en fluistert me vanavond alles in. Ik typ me hier suf en hij zoekt af en toe dingen op die gevraagd worden. Teamwork haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Notariswoning schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 00:04:
[...]

Ik heb niks gemeten ;-) Mijn man heeft de getallen afgelezen op het display van de warmtepomp, tijdens de sww run.

Ik snap er zelf weinig van, weet hooguit de basisdingen ondat we hier al drie maand mee bezig zijn. Maar mijn man zit naast me op de bank en fluistert me vanavond alles in. Ik typ me hier suf en hij zoekt af en toe dingen op die gevraagd worden. Teamwork haha.
lekker bezig :)

Dus als ik jullie goed begrijp hebben jullie bij een gemiddelde SWW run 7,8-9 kWh aan warmte in een vat gestopt oftewel 1 kW 9 uur lang of 9kW voor 1 uur (of iets willekeurigs daar tussenin. 3kW voor 3 uur etc,)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notariswoning
twain4me schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 00:13:
[...]

lekker bezig :)

Dus als ik jullie goed begrijp hebben jullie bij een gemiddelde SWW run 7,8-9 kWh aan warmte in een vat gestopt oftewel 1 kW 9 uur lang of 9kW voor 1 uur (of iets willekeurigs daar tussenin. 3kW voor 3 uur etc,)
Ja dat klopt, ongeveer 2 a 3 uur lang 8kW per uur elke.ochtend en avond. Het is niet voor niks dat we een oplossing willen. In de zomer kunnen we 's avonds niet lekker buiten zitten door de herrie van de buitenunit. En met die speciale zogenaamd energiezuinige functie van Ecoforest aan stond hij een week lang 24/7 te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
Waarom wordt er niet verder ingegaan op het feit dat de warmtepomp sww+1K naar het boilervat stuurt?
Dit is veel te weinig.
De 2500W opgenomen vermogen lijkt me dan het elektrisch element van de warmtepomp.
De warmtepomp moet als aanvoertemperatuur minimaal 5K boven de sww temperatuur zitten. Met een grotere spiraal zelfs wel meer, denk aan 8-10K.
Aan het einde van de run moet de retourtemperatuur hetzelfde zijn als het sww setpoint.
Hoe staat de warmtepomp ingesteld voor sww? Staat de instelling voor max aanvoertemperatuur wel goed?

Als de spiraal groot genoeg is, en de leidingen van/naar het vat minimaal 22mm dan moet er haast een instelling verkeerd staan, zeker als er niks opwarmt met 2500W opgenomen vermogen.
Een thermosifon kan je uitsluiten omdat het vat het hoogste punt heeft.

Hersenscheet: Zijn de leidingen ontlucht?

Werkt de driewegklep goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notariswoning
Cpt.Chaos schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 08:50:
Waarom wordt er niet verder ingegaan op het feit dat de warmtepomp sww+1K naar het boilervat stuurt?
Dit is veel te weinig.
De 2500W opgenomen vermogen lijkt me dan het elektrisch element van de warmtepomp.
De warmtepomp moet als aanvoertemperatuur minimaal 5K boven de sww temperatuur zitten. Met een grotere spiraal zelfs wel meer, denk aan 8-10K.
Aan het einde van de run moet de retourtemperatuur hetzelfde zijn als het sww setpoint.
Hoe staat de warmtepomp ingesteld voor sww? Staat de instelling voor max aanvoertemperatuur wel goed?

Als de spiraal groot genoeg is, en de leidingen van/naar het vat minimaal 22mm dan moet er haast een instelling verkeerd staan, zeker als er niks opwarmt met 2500W opgenomen vermogen.

toon volledige bericht
Hoe kom je bij die 5 graden minimaal verschil als aanvoertemperatuur? Wij hebben begrepen dat die +1 en delta van 3 heel normaal is voor een nieuwe eco lucht-warmtepomp.

De spiraal is zeker groot genoeg. Er zijn meerdere huizen in de straat met precies dezelfde warmtepomp en boilervat en die hebben geen problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
Maar daar staat het boilervat naast de warmtepomp?
Als alles goed is aangesloten moet er ergens een instelling verkeerd staan.
Vaak voor sww runs draait de CV pomp op een lage frequentie, wellicht dat er dan niet genoeg druk is om het juiste debiet te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBgek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:30
Misschien lees ik er over heen maar is er ook koeltechnisch naar de WP gekeken? Op het display kun je alle relevante waardes uitlezen, zou je daar foto’s van kunnen plaatsen? Het is belangrijk om te weten of ‘ie koeltechnisch goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen6500
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 08-03 20:48
Welk type kranen werden er gebruikt in de douche / het bad?

Het durft al eens voorkomen (ook bij nieuwe) dat de druk van het koude water veel hoger is dan die van het warme water, en dat de thermostaatkraan koud water 'lekt' naar het warm water.

Hierdoor stroomt er dus koud water richting je boilervat.

Bijkomend ook zeker eens nakijken waar het koude water in het boilervat toekomt (moet onderaan zijn) en met welke druk/turbulentie dit in het vat stroomt.

Indien dit verkeerd instroomt (te hoog) of te turbulent, treedt er veel meer menging op van je warme "zone" met koud water.

Edit: waar komt het "cv water" de spiraal in en uit?

[ Voor 4% gewijzigd door Koen6500 op 03-02-2021 18:51 . Reden: Toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Cpt.Chaos schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 08:50:
Dit is veel te weinig.

toon volledige bericht
Volgens mij was dat meer theorie dan echt gemeten waardes. Die sww+1K. Goeie kans dat ie wel +3K wegstuurt. Driewegklep lijkt me ook wel uitgesloten anders zou de vloerverwarming enorm heet moeten worden. De buitenunit staat te ronken bij 2500W dus dat zal geen element zijn. Als dit model al een element heeft overigens is een optie dacht ik.
MBgek schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 13:33:
Misschien lees ik er over heen maar is er ook koeltechnisch naar de WP gekeken? Op het display kun je alle relevante waardes uitlezen, zou je daar foto’s van kunnen plaatsen? Het is belangrijk om te weten of ‘ie koeltechnisch goed werkt.
Is inmiddels al meerdere malen gepost. Ongeveer 2300Watt met COP 3,5. Wat je ook ongeveer verwacht van dit model. Volgens de WP zelf werkt hij dus goed. Je zou verwachten dat bij problemen waterzijdig de unit af gaat slaan omdat hij zijn warmte niet kwijt kan. Dus ik neig ook enigzins naar koeltechnisch. Ook omdat de vloerverwarming dus ook totaal niet op temperatuur komt. Een 9kW unit moet het in een dag tijd wel naar 23 graden slingeren binnen.

[ Voor 23% gewijzigd door Jim423 op 03-02-2021 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notariswoning
Jim423 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 19:13:
[...]

[...]

Is inmiddels al meerdere malen gepost. Ongeveer 2300Watt met COP 3,5. Wat je ook ongeveer verwacht van dit model. Volgens de WP zelf werkt hij dus goed. Je zou verwachten dat bij problemen waterzijdig de unit af gaat slaan omdat hij zijn warmte niet kwijt kan. Dus ik neig ook enigzins naar koeltechnisch. Ook omdat de vloerverwarming dus ook totaal niet op temperatuur komt. Een 9kW unit moet het in een dag tijd wel naar 23 graden slingeren binnen.
Wat bedoel je met koeltechnisch? Dat begrijp ik niet helemaal.

Het probleem met de vloerverwarming is dat de WP niet tegelijkertijd het boilervat en de vloerverwarming opwarmt. Door de lange opwarmtijd van het vat gaat de vloerverwarming pas rond 11.00 uur aan. En omdat het warmtepomp gestuurd is loopt er water van 30-35 graden doorheen, zodat het huis langzaam opwarmt. ' s Middags schakelt hij weer twee uurtjes uit, omdat het boilervat weer prio krijgt, en 's avonds idem na het douchen van de kinderen. De vloerverwarming an sich werkt dus, maar hij staat veel te kort aan om het huis te kunnen verwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MBgek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:30
Jim423 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 19:13:
[...]

Volgens mij was dat meer theorie dan echt gemeten waardes. Die sww+1K. Goeie kans dat ie wel +3K wegstuurt. Driewegklep lijkt me ook wel uitgesloten anders zou de vloerverwarming enorm heet moeten worden. De buitenunit staat te ronken bij 2500W dus dat zal geen element zijn. Als dit model al een element heeft overigens is een optie dacht ik.

[...]

toon volledige bericht
Precies, maar verder is daar denk ik nu niks zinnigs meer over te zeggen, enige wat ik nu zelf als 1e stap zou doen is kijken en meten bij de unit zelf. Terug naar de basis, niet op de bediening vertrouwen maar zelf gaan meten, doormiddel van uitsluiten komt dit probleem altijd boven water is mijn ervaring.

@Notariswoning Dit is de Nederlandse importeur: https://www.eplucon.nl/ecoforest/ laat hun een goede installateur langs sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notariswoning
MBgek schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 19:46:
[...]

@Notariswoning Dit is de Nederlandse importeur: https://www.eplucon.nl/ecoforest/ laat hun een goede installateur langs sturen.
Onze installateur heeft nauw contact met Eplucon en vorige week met hen opnieuw onze situatie besproken . Maar wellicht kunnen we ook informeren of een installateur van Eplucon kan komen meten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-05 20:56
Notariswoning schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 19:53:
[...]

Onze installateur heeft nauw contact met Eplucon en vorige week met hen opnieuw onze situatie besproken . Maar wellicht kunnen we ook informeren of een installateur van Eplucon kan komen meten.
Rekenkundig is hier van alles interessants aan de hand, wat het precies is is alleen nog niet duidelijk. Ik hoop dat je installateur een beetje capabel is en wat basis dingen uitrekent en meet voor je.

Ik heb moeite om de opgegeven waardes qua vermogen van de WP tijdens die SWW runs te geloven.

Een klein rekenvoorbeeld:
Stel je warmtepomp levert echt die 8kW thermisch vermogen tijdens je SWW run. Dan ben je in 1 uur 8 kWh aan energie verder, dat zou je boilervat ~22 graden warmer moeten maken.

Gebeurt dat niet dan is er 1 van de volgende dingen aan de hand:

- de waarde die je warmtepomp aangeeft klopt niet (sensorfoutje in de flow of temperatuur sensor)
- er lekt ergens anders warmte weg uit het systeem, bijv door een lekke driewegklep en dat zorgt ervoor dat een groot deel van de energie niet in het vat terechtkomt maar bijv in je vloerverwarming.

Bovenstaande is simpelweg kijken naar de energiebalans: wat het systeem ingaat moet evenveel zijn als wat het systeem uitgaat.

Het is ook wel bijzonder dat je warmtepomp slechts 1 graad hogere warmte maakt dan de temp in je boilervat, ik kan me voorstellen dat er een instelling is om dat wat 'aggresiever' te maken en bijv altijd een delta-T van 3C aan te houden (dus boilervat is 45C, dan opwarmen met 48C).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Fr33z schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 21:05:
[...]Het is ook wel bijzonder dat je warmtepomp slechts 1 graad hogere warmte maakt dan de temp in je boilervat, ik kan me voorstellen dat er een instelling is om dat wat 'aggresiever' te maken en bijv altijd een delta-T van 3C aan te houden (dus boilervat is 45C, dan opwarmen met 48C).
Is zoiets instelbaar dan? Je zou toch verwachten dat die WP gewoon volgas een sww-run gaat doen.
[...]- er lekt ergens anders warmte weg uit het systeem, bijv door een lekke driewegklep en dat zorgt ervoor dat een groot deel van de energie niet in het vat terechtkomt maar bijv in je vloerverwarming.
Ik hoor dit vaker terugkomen. Maar de enige kant waar het op kan is de vloerverwarming. Er zou dan meer dan de helft moeten weglekken (immers na 3 uur is het boilervat pas enigzins op temperatuur) dus zo'n 4000W. Dan moet het toch echt wel warm worden in huis en dat wordt het niet.
[...]- de waarde die je warmtepomp aangeeft klopt niet (sensorfoutje in de flow of temperatuur sensor)
Hier neig ik ook een beetje naar: hoeft natuurlijk niet persé een sensorprobleem te zijn.

[ Voor 49% gewijzigd door Jim423 op 03-02-2021 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik lees over zonnepanelen.
Ondanks dat alle mogelijke oorzaken van de problemen eerst gecontroleerd moeten worden, zou ik toch ook (nog eens) kijken naar mijn oplossing.
Heb je meteen een doel voor de overtollige stroom waar je in de toekomst niks meer voor krijgt. En een stillere warmtepomp. 8 maanden vh jaar heeft die niks meer te doen en verwarm je de boiler met overtollige PV stroom.

Het x2 protocol verhitterelement wordt draadloos en traploos aangestuurd vanuit de controller in de meterkast. Afhankelijk van wat je teruglevert.
Maar je kan hem ook instellen op minimale temperatuur.

Meer info over het vat is wel gewenst.
Nergens een typenr vermeld?

Met dit systeem heb je ook meteen inzicht in temperaturen, flow en druk. (Los verkrijgbaar)
Meet er zelfs mijn watermeter (pulsgever) en warmtepomp kWh meter mee uit (pulsegever)

Voor mij is dit hobby, maar ik begrijp best dat het niet standaard is voor de meesten.
En jah, het is cop=1, maar komt wel van je eigen dak af, dus wat boeit het.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e4Nw-xV9C5dZ0KNQs3YSCGECQ9g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DSN7CYTQj3BCfQDC1XpbM0iW.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c5uAh2VXBe8P1hL70crIvRtppUQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m4wc69agX9uLpksgN4vs4K5C.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Anqe2OnKLBJKAu1n8UCHg_ukPiA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BmNYTCeY6PnbKlE8LshECwzY.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_TVXPzSvQbvVI4VDnl45Yi3zcEA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LvgiUbHpbixHOI3oAmfJUUay.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g17_XOwKw3FDZrwKKAXku7wS8jY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lYAWHTmdMiLeYdkNfyQOUIC8.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/akdOELYLLiGGc8dLTqZk6odk1fU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/15ShMbAqJEw9gJyljB7mHhUz.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_ymjevpi_5Hg8_gl_7wQ9S8patA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UeqeTiLkEIMvx7Fu1rX75d12.jpg?f=fotoalbum_tile

Andere vergelijkbare oplossingen zijn Eddi van Zappi en ohmpilot van Fronius.
In de toekomst zie ik echter meer (pv omvormer ) fabrikanten komen met deze vorm van overtollige energie opslag.
Maar deze van Technische Alternative is zelf in te richten en te programmeren.

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-02-2021 02:59 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notariswoning
AUijtdehaag schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 02:31:
Ik lees over zonnepanelen.
Ondanks dat alle mogelijke oorzaken van de problemen eerst gecontroleerd moeten worden, zou ik toch ook (nog eens) kijken naar mijn oplossing.
Heb je meteen een doel voor de overtollige stroom waar je in de toekomst niks meer voor krijgt. En een stillere warmtepomp. 8 maanden vh jaar heeft die niks meer te doen en verwarm je de boiler met overtollige PV stroom.

Het x2 protocol verhitterelement wordt draadloos en traploos aangestuurd vanuit de controller in de meterkast. Afhankelijk van wat je teruglevert.
Maar je kan hem ook instellen op minimale temperatuur.

Meer info over het vat is wel gewenst.
Nergens een typenr vermeld?

Met dit systeem heb je ook meteen inzicht in temperaturen, flow en druk. (Los verkrijgbaar)
Meet er zelfs mijn watermeter (pulsgever) en warmtepomp kWh meter mee uit (pulsegever)

Voor mij is dit hobby, maar ik begrijp best dat het niet standaard is voor de meesten.
En jah, het is cop=1, maar komt wel van je eigen dak af, dus wat boeit het.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

Andere vergelijkbare oplossingen zijn Eddi van Zappi en ohmpilot van Fronius.
In de toekomst zie ik echter meer (pv omvormer ) fabrikanten komen met deze vorm van overtollige energie opslag.
Maar deze van Technische Alternative is zelf in te richten en te programmeren.
toon volledige bericht
Ik zie de link tussen mijn warmtepomp problemen en de zonnepanelen niet. Bovendien heb ik niet veel aan die zonnepanelen in de winter, wanneer het probleem speelt. Het komt een beetje over als reclame op mij, sorry.

Het vat is een Ecoforest EcoGeo T-DW van 305 liter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notariswoning
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NW98qb_3TbrskIDMF34oOWLPy2g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BfGjkcHdtZzSOF4iBeADe4Ot.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UlGs1mRZqtQ-62bMt8yo3leWI70=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/px35tmgZZx1bjsWcEqJvFMJy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AQehBPKFNkq9V0p5wvWPEXA5xSU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C0Gtx7Ih6IIuwYzJEzRjxGAt.jpg?f=fotoalbum_large

Er werd gevraagd naar foto's van het display. Deze zijn van gisteravond, toen de wp al ca 30 minuten draaide na het douchen. Hopelijk is dit voldoende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koen6500
Kan je even kijken aan het boilervat
- waar je toevoer komt van de warmtepomp op het vat?
- waar de retour zit van het vat terug naar de WP?
- waar je koud en warm sanitair water aangesloten zit?

Ik kan me haast niet voorstellen dat de installateur hiertegen een fout zou gemaakt hebben, maar als ik één ding heb geleerd bij het troubleshooten, is het wel "niet uitgaan van iets, steeds zelf controleren" ;-)

Edit: Voornamelijk de grote temperatuurval in het boilervat bij een douche blijf ik vreemd vinden. Bij een normale douchekop verbruik je +/- 30-40l warm water uit het vat voor een douchebeurt. Zeker bij een vat van 300l mag dit niet tot een spectaculaire drop op de temperatuursensor van het vat leiden.

TENZIJ:
- het koud water te hoog in het vat komt
- het warm water te laag wordt afgenomen
- de locatie van de sensor te laag is.

[ Voor 34% gewijzigd door Koen6500 op 04-02-2021 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notariswoning
Koen6500 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 10:50:
Kan je even kijken aan het boilervat
- waar je toevoer komt van de warmtepomp op het vat?
- waar de retour zit van het vat terug naar de WP?
- waar je koud en warm sanitair water aangesloten zit?

Ik kan me haast niet voorstellen dat de installateur hiertegen een fout zou gemaakt hebben, maar als ik één ding heb geleerd bij het troubleshooten, is het wel "niet uitgaan van iets, steeds zelf controleren" ;-)

Edit: Voornamelijk de grote temperatuurval in het boilervat bij een douche blijf ik vreemd vinden. Bij een normale douchekop verbruik je +/- 30-40l warm water uit het vat voor een douchebeurt. Zeker bij een vat van 300l mag dit niet tot een spectaculaire drop op de temperatuursensor van het vat leiden.

TENZIJ:
- het koud water te hoog in het vat komt
- het warm water te laag wordt afgenomen
- de locatie van de sensor te laag is.
toon volledige bericht
De aansluitingen op het vat gaan we straks nakijken.

Wij gebruiken wel flink meer dan 30/40 liter bij een douchebeurt :X . Ik douche lang, ik gok een verbruik van 80 liter. Mijn man doucht korter maar met de regendouche dus dat zal vergelijkbaar zijn. 's ochtends verbruiken we zo'n 150 liter. De kinderen gaan 's avonds meestal in bad, verbruik is dan zo'n 120 liter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Laatst online: 07-05 22:45
Om de afstand tussen boilervat en badkamer te overbruggen kun je ook kiezen voor een hotfill boiler. Hebben wij hier ook omdat de CV -> Badkamer zo'n 20 meter is en het anders veel te lang duurt voordat je eindelijk warm water hebt. Zo'n hotfill boiler werkt heel goed en gebruikt niet heel veel elektra.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koen6500
Notariswoning schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 11:40:
[...]

De aansluitingen op het vat gaan we straks nakijken.

Wij gebruiken wel flink meer dan 30/40 liter bij een douchebeurt :X . Ik douche lang, ik gok een verbruik van 80 liter. Mijn man doucht korter maar met de regendouche dus dat zal vergelijkbaar zijn. 's ochtends verbruiken we zo'n 150 liter. De kinderen gaan 's avonds meestal in bad, verbruik is dan zo'n 120 liter.
Uiteraard verbruik je meer water, echter komt dat niet allemaal uit het vat.
Douchen zal gebeuren met +/- 38°C water uit de kraan. Als er water van 55°C in het vat zit,gebruik je dus geen 80 liter uit het vat, maar minder... Bij een regendouche ligt het verbruik inderdaad hoger, daar moet je rekenen op +/- 25l/min. Reken 10 minuten douchen => 250l in totaal, dan kan er wel 80l aan 55°C uit je boiler verdwenen zijn...

Hebben je buren met dezelfde installatie ook dezelfde douchekoppen/warm water verbruik?

In deze situatie zou ik de installatie uitgevoerd hebben met een mengfles en twee aparte pompgroepen, zo kan de warmtepomp tegelijk de boiler opwarmen als de vloerverwarming laten draaien (uiteraard met mengventiel vanwege lagere temperaturen)...

Het idee van @AUijtdehaag om de boiler extra te verwarmen via zelf opgewekte elektriciteit is zeker niet slecht, en is geen verkoopspraatje. Voor zover ik weet verkoopt hij die dingen helemaal niet zelf...

Edit:
Zie ook https://www.technea.nl/20...ter-boiler-snelheid-leeg/
Dit is uiteraard wel een verkoopspraatje voor de WTW op de douchepijp, maar geeft wel een vrij correct beeld op het dalen vd temperatuur in de boiler aan de hand van verbruikt warm water én de opwarmingstijd met een warmtepomp.

[ Voor 9% gewijzigd door Koen6500 op 04-02-2021 12:09 . Reden: Toevoeging link ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-05 20:56
Koen6500 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 12:03:
[...]

Uiteraard verbruik je meer water, echter komt dat niet allemaal uit het vat.
Douchen zal gebeuren met +/- 38°C water uit de kraan. Als er water van 55°C in het vat zit,gebruik je dus geen 80 liter uit het vat, maar minder... Bij een regendouche ligt het verbruik inderdaad hoger, daar moet je rekenen op +/- 25l/min. Reken 10 minuten douchen => 250l in totaal, dan kan er wel 80l aan 55°C uit je boiler verdwenen zijn...

Hebben je buren met dezelfde installatie ook dezelfde douchekoppen/warm water verbruik?

In deze situatie zou ik de installatie uitgevoerd hebben met een mengfles en twee aparte pompgroepen, zo kan de warmtepomp tegelijk de boiler opwarmen als de vloerverwarming laten draaien (uiteraard met mengventiel vanwege lagere temperaturen)...

Het idee van @AUijtdehaag om de boiler extra te verwarmen via zelf opgewekte elektriciteit is zeker niet slecht, en is geen verkoopspraatje. Voor zover ik weet verkoopt hij die dingen helemaal niet zelf...

Edit:
Zie ook https://www.technea.nl/20...ter-boiler-snelheid-leeg/
Dit is uiteraard wel een verkoopspraatje voor de WTW op de douchepijp, maar geeft wel een vrij correct beeld op het dalen vd temperatuur in de boiler aan de hand van verbruikt warm water én de opwarmingstijd met een warmtepomp.
toon volledige bericht
Nee maar de suggestie is onnodig en verwarrend. TS moet eerst eens uitzoeken wat er nu precies aan de hand is, en daarmee beginnen met de simpelste verklaringen en daarna verder kijken.

Schema's over hoe het anders kan en hotfill boilers en dergelijke zijn nu helemaal niet relevant, eerst moet blijken of die WP echt 7 of 8 kW thermisch maakt en als dat zo is, waar gaat het heen dan want het komt blijkbaar niet in het buffervat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Nu online
Hebben jullie een eigen bron of een gezamelijke met de buren?

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
ron321 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 13:49:
Is er een bron dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notariswoning
_Piwi_ schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 11:58:
Om de afstand tussen boilervat en badkamer te overbruggen kun je ook kiezen voor een hotfill boiler. Hebben wij hier ook omdat de CV -> Badkamer zo'n 20 meter is en het anders veel te lang duurt voordat je eindelijk warm water hebt. Zo'n hotfill boiler werkt heel goed en gebruikt niet heel veel elektra.
De afstand van boilervat naar badkamer is kort, hij staat er recht boven op zolder. Het gaat bij ons om de afstand tussen de warmtepomp en het boilervat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notariswoning
ron321 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 13:49:
Er is geen bron, we hebben een lucht-/warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Nu online
Notariswoning schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 14:39:
[...]

Er is geen bron, we hebben een lucht-/warmtepomp.
Raar dat er dan brine staat.
En dat EcoGeo wijst ook op een bron.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Laatst online: 07-05 22:45
Notariswoning schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 14:39:
[...]

De afstand van boilervat naar badkamer is kort, hij staat er recht boven op zolder. Het gaat bij ons om de afstand tussen de warmtepomp en het boilervat.
Dat begrijp ik. Ik doelde op de situatie dat het vat verplaatst zou worden naar een locatie waar er een grotere afstand ontstaat tussen boilervat en badkamer (wat door je installateur geadviseerd wordt). Wellicht niet helemaal de insteek van je vraag maar was deels geruststellend bedoeld dat die afstand geen probleem hoeft te zijn.

Ik zie nu pas je afbeeldingen. Ben ik de enige die een 37 graden outlet raar vind tijdens een SWW run

De suggestie dat je 3-wegklep wellicht kapot is. Dat kun je controleren doe op je VV verdeler te kijken of je daar hoge temperaturen in de aanvoer ziet.

Vind zelf een DT van 3 graden wel laag. Dat lijkt mij inderdaad een eeuwigheid te duren. Kun je deze niet eens proberen hoger in te stellen? Je kunt namelijk altijd nog terug als dat niet werkt.

Die 20 meter leiding, geïsoleerd of niet, zolang dat water in die leiding stil staat koelt het af. Zeker met de huidige temperaturen kunnen die leidingen vrij koud worden. Ik heb het idee dat je 3-weg klep bij de WP zit en dus 20 meter aan leiding stil laat staan. Normaliter zit het vat nagenoeg naast de 3-wegklep waardoor je dit verlies niet hebt omdat die leiding warm blijft. Weet je wat de outlet/inlet temperatuur is als je WP start met de SWW run?

En betreft legionella, ik zou toch kijken of je een elektrisch element erin kunt zetten. Kun je gebruiken om je vat op te warmen op ZP elektra, maar je weet ook zeker dat je een goede legionella run kunt doen. Lost je probleem natuurlijk niet op ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09:46
ron321 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 14:47:
[...]

Raar dat er dan brine staat.
En dat EcoGeo wijst ook op een bron.
Dat viel mij ook op.

Dit draadje loopt dood. Wat was de oplossing?

Pompsnelheid? Leidingen of sensoren verwisseld?
@Notariswoning

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 30-04 18:42
martijn v o schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 21:11:

toon volledige bericht
Hele goede oplossing, zo hebben wij het ook. Altijd 60 graden tapwater en een wp alleen als verwarming.
Pagina: 1