Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:06

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
Mijn vraag
Hi, ik heb bovenstaande TV, die 4x HDMI poorten heeft en HDR10+ zou moeten ondersteunen, en ik heb hiervoor een geschikte kabel gekocht maar op de één of andere manier werkt het niet en kom ik niet verder dan 4K 60Hz zonder HDR. Heeft iemand een idee hoe dit op te lossen is? Mijn enige idee is dat de TV als Generic PNP monitor wordt gezien, en dus niet de correcte driver heeft. Maar bij Samsung op de site, en nergens op internet, kan ik wél de correcte driver vinden dus dit lijkt me ook niet logisch...

Relevante software en hardware die ik gebruik
Samsung UE65RU8000S
Windows 10 (Versie 20H2)
Gigabyte RTX 3080 Vision OC
HDMI kabel 15 meter - v2.0b High Speed

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Driver voor TV zoeken in windows update en op internet, GPU drivers updaten, TV firmware updaten

Wie o wie ziet wat ik fout doe?

[ Voor 9% gewijzigd door DeNachtwacht op 02-02-2021 17:54 ]

youtube.com/@hisrep

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SR8
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

SR8

For HDR to work from external devices, Input Signal Plus usually has to be enabled from the External Device Manager menu for the input you are using.
Staat deze setting aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sincery
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:09
Zou ook aan de kabel kunnen liggen, 15 meter is een aardige lengte.
Voor HDMI zou ik nooit langer gaan dan 10 meter.
Probeer het eens met een kortere kabel.

Het paard dat op hol sloeg en nog de wedstrijd won ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
SR8 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 18:21:
[...]

Staat deze setting aan?
Het rare is, met die setting had ik al gespeeld zonder dat ik idee had dat het daaraan zou kunnen liggen. Als ik dat aanvink kan ik inderdaad in windows 10 HDR gaan aanvinken. Maar zodra ik dat doe wordt de TV zwart / geeft geen signaal, en gaat mijn eigen monitor knipperen (die ondersteunt zelf geen HDR).

Vreemd, want de instelling staat niet op scherm dupliceren maar op uitbreiden, of alleen 2e scherm. In beide gevallen krijg ik alsnog geen beeld.
Sincery schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 18:40:
Zou ook aan de kabel kunnen liggen, 15 meter is een aardige lengte.
Voor HDMI zou ik nooit langer gaan dan 10 meter.
Probeer het eens met een kortere kabel.
Tsja, dat zou raar zijn, die kabel is HDMI 2.0b gecertificeerd zoals je ziet. Die b staat er nu juist voor dat je ook HDR content af zou moeten kunnen spelen...

[ Voor 26% gewijzigd door DeNachtwacht op 02-02-2021 18:43 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sincery
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:09
Het is wel een 2.0 kabel maar over 15 meter word er aangeraden om er dan een versterker tussen te plaatsen.
Hoe langer de kabel word hoe meer signaalverlies je krijgt.
10 meter was volgens mij het maximale tussen twee apparaten waar het werkt.

Ik zou het toch eens proberen met een kortere kabel als je deze ergens hebt liggen. :)

Het paard dat op hol sloeg en nog de wedstrijd won ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
Tsja dat wordt wel een puzzel. Ik ging er toch vanuit dat die specifieke omschrijving genoeg zou doen... waarom ga je een 15 meter 2.0b kabel verkopen als dat b (=HDR support) niet waar te maken is. Lastige is dat ik hier niks heb liggen om het te testen, maar zal dit weekend idd even kijken.

Tenzij iemand anders nog een idee heeft?

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-05 22:23

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
De HDMI-kabel kun je uitsluiten door een lage resolutie te kiezen, bijvoorbeeld gewoon 1080p. In dat geval moet je kabel ruim adequaat zijn om er HDR doorheen te jagen (kost iets van 20% extra bandbreedte vanwege de 10-bit kleur).

Ik zou de geneigd zijn de TV voor het blok te zetten: De EDID-gegevens negeren en de videokaart gewoon een HDR-signaal laten uitsturen. Op die manier sluit je ook driverkwesties uit. Hoe je in Windows EDID negeert kan ik je helaas niet zeggen, daarvoor gebruik ik het al te lang niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
dmantione schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 20:11:
De HDMI-kabel kun je uitsluiten door een lage resolutie te kiezen, bijvoorbeeld gewoon 1080p. In dat geval moet je kabel ruim adequaat zijn om er HDR doorheen te jagen (kost iets van 20% extra bandbreedte vanwege de 10-bit kleur).
Dit is inderdaad opvallend, ook op 1080P krijg ik precies hetzelfde als waar ik op 4K tegenaan loop. De TV wordt prima herkend als 2e monitor. Zodra ik echter Input Signal Plus activeer op de Samsung (zodat ik dus HDR beeld kan hebben, zie post van @SR8 ) wordt het beeld zwart en krijg ik daarna "geen signaal", en gaat mijn eigen 4K monitor ook raar klikken en komt er af en toe een zwart beeld doorheen.

Het lijkt wel alsof hij de HDR dan tegelijk over mijn 4K monitor wil pushen, hoewel de HDR optie daar prima uit blijft (en ook niet te selecteren is). Bug in windows?

[ Voor 3% gewijzigd door DeNachtwacht op 03-02-2021 18:34 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:36

FeaR

In GoT we trust

DeNachtwacht schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 19:17:
Ik ging er toch vanuit dat die specifieke omschrijving genoeg zou doen... waarom ga je een 15 meter 2.0b kabel verkopen als dat b (=HDR support) niet waar te maken is.
Men verkoopt ook kabels van HDMI naar VGA, kan in principe niet werken omdat je niet zo van digitaal naar analoog kan. Ik geloof dat Van den Hul wel een kabel heeft die alles haalt op lange lengtes, wordt alleen wel een duur grapje. Goedkoper is dan wellicht een optische HDMI kabel of HDMI over CAT.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1